Am. Staffordshire...wegens WET afmaken??!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 18:10

Citaat:
het is alleen jammer dat de hond de de dupe van wordt


Ik voel me nu ook een beetje de dupe... Huilen heb al wat traantjes gelaten... Verdrietig

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:12

Agossie schreef:
Ik denk niet dat wij door 1 deur kunnen....

De meeste hondenbeten komen van Labradors en Golden Retrievers!!! Alleen die komen niet in het nieuws.


Zoals jij het zegt klopt het voor geen meter.
Er lopen veel meer Retrievers rond dan bijvoorbeeld Amstaffs Knipoog
Van kruisingen en honden zonder stamboom wordt het aantal bijtgevallen niet bijgehouden dus het is absoluut niet bekend of die wel of niet vaker bijten.

Verder wordt er niet zozeer gekeken naar hoe vaak een bepaald ras maar wat de schade is die een ras kan toebrengen.
(brede kaken, bijtkracht etc.).
Of het eerlijk is is een andere discussie.
Het zijn de foute eigenaren geweest die het zelf zover gekregen hebben dat die wet toendertijd is aangenomen! Niet de foute honden.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:15

Sando schreef:
Gelukkig is de Amerikaanse Bulldog (zie profiel) nog een zuiver ras. Helaas is dat met de meeste hondenrassen niet meer. Allemaal doorgefokt, gekruist, daardoor geen papieren, dus illegaal, dus problemen. Het soort "verboden"rassen zien er vrij "eng" (voor de meeste) uit, maar hebben een superkarakter.


De American Bulldog is geen FCI erkend ras en wordt hier in Nederland gewoon gezien als een kruising. Er is al een Ambull is beslag genomen.
De Amerikaanse papieren of welk ander papier wat je erbij krijgt heeft geen enkele waarde in Nederland.
In Nederland heeft alleen een officeel FCI erkend stamboom van de Raad van Beheer waarde.
Een hond die geen stamboom heeft van de RvB wordt in Nederland dus gezien als kruising.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee!

Overigens bestaan er ontzettend leuke en lieve kruisingen hoor, ik heb er hier twee rondlopen (naast nog wat 'officiele' rashonden ;0 )

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 18:16

ThePast03 schreef:
Die wet is er niet pas sinds 1 januari maar al sinds 1992!


Sinds die tijd is de"pitbullwet" van toepassing ja... maar toen mocht je ze nog houden:
geregisteerd en met maatregelen: kort aangelijnd, gemuilkorfd en castratie.

Nu, dus sinds 1 januari 2004, is BEZIT verboden. Bezit is een misdrijf.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:20

De wet is er sinds 1993 (en niet sinds 1992 zoals ik eerder beweerde).
Die wet zegt dat je geen Pitbulls of kruisingen lijkend op Pitbulls mag hebben die na 1993 geboren zijn.
Het bezit is dus allang verboden voor honden die jonger zijn dan 11 jaar!!

Zie anders ook even:
http://www.zinloosgewelddieren.nl/media.php?bericht=28

Waarom zijn hier zoveel misverstanden over? De wet is zo simpel en hoort toch op zijn minst bij iedere hondenbezitter bekend te zijn.
Branca schreef:
Nu, dus sinds 1 januari 2004, is BEZIT verboden. Bezit is een misdrijf.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:28

ThePast03 schreef:
De American Bulldog is geen FCI erkend ras en wordt hier in Nederland gewoon gezien als een kruising. Er is al een Ambull is beslag genomen.
De Amerikaanse papieren of welk ander papier wat je erbij krijgt heeft geen enkele waarde in Nederland.
In Nederland heeft alleen een officeel FCI erkend stamboom van de Raad van Beheer waarde.
Een hond die geen stamboom heeft van de RvB wordt in Nederland dus gezien als kruising.




klopt gedeeltelijk. maar de pepieren die bij onze honden zitten tellen wel degelijk. Kunnen wij geen papieren tonen, dan zullen onze honden ook in beslag genomen worden.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 18:31

Effe gelezen.. duidelijk.
Maar moet bij iedere hondenbezitter bekend zijn? Laten we beginnen bij: elke nederlander 9inwoner) behoort de wet te kennen.
Dat zijn er ook barweinig.

Die AID'er vertelde dat ze pas een hond bij een oudere vrouw hadden weggehaald..was verboden.
Tja, wettelijk gelijk, maar wat een hels karwei en een drama!

Sando schreef:
Kunnen wij geen papieren tonen, dan zullen onze honden ook in beslag genomen worden.

NIET DOOR MIJ!!!!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:38

Sando schreef:
klopt gedeeltelijk. maar de pepieren die bij onze honden zitten tellen wel degelijk. Kunnen wij geen papieren tonen, dan zullen onze honden ook in beslag genomen worden.



Nog een keer: Alleen officiele FCI papieren worden erkend door de Nederlandse Wet. Dus alleen papieren van de Raad van Beheer.
Een Ambull kan geen stamboom van de RvB hebben omdat die niet FCI erkend is.
Lees anders zelf de wet even door.

Ik heb het niet bedacht hoor

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:47

Branca"]
Effe gelezen.. duidelijk.
Maar moet bij iedere hondenbezitter bekend zijn? Laten we beginnen bij: elke nederlander 9inwoner) behoort de wet te kennen.
Dat zijn er ook barweinig.

Die AID'er vertelde dat ze pas een hond bij een oudere vrouw hadden weggehaald..was verboden.
Tja, wettelijk gelijk, maar wat een hels karwei en een drama!

[quote="Sando schreef:
Kunnen wij geen papieren tonen, dan zullen onze honden ook in beslag genomen worden.

NIET DOOR MIJ!!!!
[/quote]

Het lijkt mij niet meer dan normaal dat als je een bepaald type hond aanschaft je jezelf eerst verdiept in dat type hond.
Als je dus overweegt om een (bijvoorbeeld) kruising Amstaff in huis te halen dan is de normale weg dat je voordat je dat doet zoveel mogelijk informatie doorspit zodat je weet wat je in huis haalt.
Dan is het onvermijdelijk dat je de Pitbull wetgeving tegenkomt want die staat dus echt overal op het internet en is ook heel vaak in het nieuws geweest.

Helaas kopen de meeste mensen makkelijker een pup dan een nieuwe jas.
Zoals gezegd: Ik heb geen medelijden met dit soort mensen, wel met die pups.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 19:08

Afbeelding

Hier leek ie op..

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:20

hmmmm een amerikaanse staffordshire is van nature geen valse hond. De honden worden vaak vals gemaakt doordat ze bij mensen komen die welis waar niet goed weten hoe ze zo`n hond op moeten voeden. je moet zulke honden altijd bij een erkende fokker kopen (zoals bijna alle honden!) zodat deze je de informnatie kan geven die nodig is. Ook weet je dan zeker dat je geen doorgefokte of kruising hebt. De kans op een agresieve of een gevaarlijke hond is hierdoor kleiner. Bij het fokken wordt namelijk heel erg goed op karakters gelet! Dus wil je zo`n hond laat je dan goed informeren en koop ze bij een erkende fokker!

Doordat dit vaak niet gebeurt, gebeuren er (soms) grote ongelukken en de honden zijn altijd de dupe terwijl deze er eigenlijk niets aan kunnen doen.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:49

Volgens mij ging het hier niet om een hond die vals was........
Jammer dat er bij dit soort rassen direct mensen vanuit gaan dat het beestje niet te vertrouwen is.
Ik ken meerdere mensen met pitt-bulletjes en Am.stadffords dit zijn allen net opgevoede lieve honden.
Zelf heb ik een Bordeauxdog(met papiertjes)vreselijk lieve hond maar door zijn uiterlijk nemen veel mensen aan dat hij vast vals is.
Je bent zelf verantwoordelijk voor de opvoeding van je hond........of het nu een poedel is of een pittbull.
Ik was zelf eerst van plan om een Mastino pup te kopen(3 jaar geleden) maar toen men van plan was om ook dit ras aan te pakken hebben we voor een bd dog gekozen,wel van een officiele fokker want ik wilde zeker weten dat hij uit een goed nest kwam.....niet eens alleen voor het karakter maar ook zeker voor andere gebreken(hd enz.)

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:18

Emeraldo schreef:
Dat soort honden zijn onbetrouwbaar, ze kunnen ineens omslaan. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen als ze een kind of andere hond iets aandoen. Kan gebeuren... Nee, zo'n honden hou ik niet van, en ben blij dat ze verboden zijn.


Hier ben ik het ook niet mee eens. het zijn echt de mensen die die honden opfokken en het soort mensen. ik heb 5 jaar bij een dierenpension gewerkt. de staffordshire terriers die er zaten, waren allemaal superlief. (en er hebben er heel wat gezeten). maar als je de eigenaren zag! 98% waren grote bullebakken in joggingpakken en onder de piercings en tatoos. en maar lekker stoer doen. ben wel eens een man tegen gekomen die ze fokte. die had met iedereen ruzie. we moesten maar uitkijken want anders zou hij z'n hond wel even loslaten. die zou ons dan wel even verscheuren. en die hond maar opfokken. nu kan je elke hond zo vals en opgefokt maken als je zelf wilt. alleen het grote punt bij de staffords en pitbuls is, dat als ze iemand bijten ze niet meer los KUNNEN laten. het is niet omdat ze het niet willen of echte killers zijn. die kaken slaan op 1 of andere manier op slot. en wat doet iemand die bijv. in z'n arm gebeten wordt? die trekt terug. en daar krijg je die supergrote verwondingen van. die stafford fokker gaf altijd een paar speciale stokjes mee als hij z'n honden naar het pension bracht. het gebeurde wel eens dat zo'n stafford een voetbal vastpakte en z'n kaken op slot schoten. er moest dan een houtje tussen gedraait worden om z'n kaken op te krijgen. dat maakt het zo gevaarlijk. maar het zijn 98% toch echt het soort mensen die ze hebben en ze vals maken. kijk maar wat voor mensen een mastino, bullterrier of ander ras heeft wat er "eng" uitziet. ik wil niet zeggen dat het allemaal asiocale zijn, maar verreweg de meeste wel. dat wat de regering wilde doen met die 4 hondenrassen vindt ik aan de ene kant goed aan de andere kant ook weer niet. hun hebben gewoon de honden eruit gepikt die er eng en aggressief uit zien. maar niet elke hond die er ''eng'' uitziet hoeft meteen gevaarlijk te zijn Verward Neem nou een sharpei. zo'n chineze rimpelhond die vaak op ansichtkaarten ziet staan. zo'n hond wil ik later ook. op de kaarten zien ze er als pup o zo schattig uit, maar als je met een volwassen sharpei voorbij loopt, gaan de meeste mensen er wel met een grote boog omheen en worden kindjes weggesleurt. alleen omdat hij er volgens sommige als een vechthond uit ziet. terwijl het echt superlieve beesten zijn. ze moeten gewoon die fokkers eens flink aan banden leggen. helemaal die broodfokkers en die doorgefokte rassen als golden en labrador retrievers, rotweilers, jack russels, berner sennenhonden enz.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:46

Als ik het laastst ergens goed heb gelezen is men bezig de Amerikaanse Bulldog officieel te maken in Nederland, dat zou iig weer een hoop ellende schelen.
Am.Staffs zijn zeker niet bij voorbaad agressief, wat een onzin en dat dodelijke slachtoffers alleen vallen door aanvallen van dit soort rassen is ook onzin, kinderen zijn vaak slachtoffer en kinderen redden het ook niet tegen bijvoorbeeld een doorgedraaide Herder of Bouvier of Golden, ook hier zijn dodelijke slachtoffers bij gevallen.
Het is zelfs gebeurd dat twee Teckels in Frankrijk een baby hebben doodgebeten.
Ik denk dat veel mensen hun verantwoordelijkheid niet nemen als het om honden gaat.
En de foute types zijn inmiddels allang over op andere rassen, idd kruisingen, legio kruisingen met Wolven zijn er in Nederland en dat is ook niet echt een fijne kruising...
Wij proberen ook altijd iedereen te informeren dat JUIST die papieren bij de Amstaf en andere rassen zo belangrijk is, een stamboomloze Staff is verboden, maar een kruising PointerxBoxer lijkt daar ook op en zal dus ook in beslag genomen worden.
Zorg gewoon dat je papieren bij je Am.Staff hebt en er is niets aan de hand, dat betekend wel dat je de hond bij een goede fokker met hart voor zijn ras moet halen en waarschijnlijk iets meer moet betalen dan bij die fokker uit de krant.

Ps de kaakklem bij de Staff.is trouwens ook een fabel, alles draait om de spieren die rond en om de kaak zitten, en de wil om vast te houden, men zegt niet voor niets; Zo vasthoudend als een terrier, dat zit dus niet alleen in de Staff maar bijvoorbeeld ook in de J.R. alleen zijn die bekkies iets kleiner Knipoog
De kaak is ook niet anders dan die van een andere hond, dat hebben ze toen in Amerika wel bewezen toen een tegenstander van de Pitt de schedel van de Pitt niet uit een rij van hondenschedels kon halen omdat ze eender waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:54

Het wordt tijd dat het duitse systeem ingevoerd wordt, waarbij "gevaarlijke" honden én hun baas een test moeten ondergaan.
Vaak zijn de honden minder "potentieel gevaarlijk" dan hun baas. Indien één van beide de test niet haalt, wordt de hond inbeslag genomen. Indien de hond geslaagd is voor de agressietest kan de hond daarna herplaatst worden, anders wordt hij afgemaakt. Zouden ze met de baas ook moeten doen Bloos!

Persoonlijk kom ik liever een goedopgevoede stevige Bull tegen dan een onopgevoed, verwend keffertje.

De opmerking dat een kruising gevaarlijker zou zijn dan raszuivere hond vind ik onzin. De raszuivere Cocker van m'n schoonbroer was veel gevaarlijker dan onze kruising (Rottweiler x Shnauzer). Veel ligt aan de baas, maar een doorgefokte raszuivere hond zal volgens mij eerder bijten dan een doorsnee vuilnisbakkie.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 21:24

Marreke schreef:
Het wordt tijd dat het duitse systeem ingevoerd wordt, waarbij "gevaarlijke" honden én hun baas een test moeten ondergaan.
Vaak zijn de honden minder "potentieel gevaarlijk" dan hun baas. Indien één van beide de test niet haalt, wordt de hond inbeslag genomen. Indien de hond geslaagd is voor de agressietest kan de hond daarna herplaatst worden, anders wordt hij afgemaakt. Zouden ze met de baas ook moeten doen Bloos!

Hmm liever niet, die test zijn niet zo heel betrouwbaar, dan zou ik liever een soort "hondenhoudbewijs" zien, dus laat de (toekomstige)eigenaar maar eens bewijzen dat hij/zij weet wat die in huis haalt.
Ik denk dat je dan ook bepaalde types al kan afschrijven, plus dat men dan misschien niet in een opwelling een hond in huis haalt.
Citaat:
Persoonlijk kom ik liever een goedopgevoede stevige Bull tegen dan een onopgevoed, verwend keffertje.

Ben ik het helemaal mee eens Knipoog
Citaat:
De opmerking dat een kruising gevaarlijker zou zijn dan raszuivere hond vind ik onzin. De raszuivere Cocker van m'n schoonbroer was veel gevaarlijker dan onze kruising (Rottweiler x Shnauzer). Veel ligt aan de baas, maar een
doorgefokte
raszuivere hond zal volgens mij eerder bijten dan een doorsnee vuilnisbakkie.


Nou ik denk dat je kan stellen dat een raszuivere hond eerder zal bijten dan een kruising, ook andersom kan je dat niet stellen, maar dat het voornamelijk komt door en verkeert fokken en verkeerde opvoeding, of juist het ontbreken aan een goede opvoeding.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 21:58

Emeraldo schreef:
Dat soort honden zijn onbetrouwbaar, ze kunnen ineens omslaan. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen als ze een kind of andere hond iets aandoen. Kan gebeuren... Nee, zo'n honden hou ik niet van, en ben blij dat ze verboden zijn.


dit soort honden zijn NIET onbetrouwbaar
sommige honden van dergelijke rassen worden onbetrouwbaar gemaakt door de eigenaars die het wel stoer vinden
het is dan ook onzin dat dergelijke honden verboden zijn
de mensen die eigenaar van een dergelijke hond willen worden zouden eerst gescreend moetenn worden
het probleem zou dan opgelost worden door de mensen aan te pakken en niet de honden

enig idee trouwens welke rassen er in de top 5 staan van rassen verantwoordelijk voor de meeste bijtgevallen??
onder andere de Golden retriever

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:03

De Amstaff wordt overigens in Amerika neergezet als een echte kindervriend. Zo ook de AmBull etc...
Mijn mening is ook dat het gros van dit soort honden niet uit zichzelf aanvallen maar (als het dan gebeurt) door de situatie.
Poedels en Teckels bijten veel vaker dan deze "verboden" honden, maar ze kijken idd naar het gevolg van de bijt en niet naar de hoeveelheid!
Gevaarlijke honden zijn er veel minder als gevaarlijke mensen. Ze kunnen veel beter gevaarlijke mensen een spuitje geven Haha!

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:12

Citaat:
Dat soort honden zijn onbetrouwbaar, ze kunnen ineens omslaan. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen als ze een kind of andere hond iets aandoen. Kan gebeuren... Nee, zo'n honden hou ik niet van, en ben blij dat ze verboden zijn


Domme opmerking van domme mensen die ervoor gezorgd hebben dat zo een domme wet er bij jullie in Nederland doorgekomen is

Jammer dat mensen altijd van dingen uitgaan die ze horen vertellen en niet uit eigen ervaring.
Ik ken zeker 20 staf pit bull's en bull-terrieres van op de hondeschool hier en daarbuiten en ik ken er maar in agressieve (jammergenoeg de mijne die in Polen gefokt is voor hondegevechten wat wij niet wisten en als lieve pup kochten maar daar gaat de discussie niet over wij kunnen haar de baas das het belankrijkste) Deze honden zijn vaak meer te betrouwen dan die kleine keffers. Ik ben blij dat ze hier in Belgie die wet niet doorkrijgen voorlopig toch niet.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:25

griebels schreef:
De Amstaff wordt overigens in Amerika neergezet als een echte kindervriend. Zo ook de AmBull etc...


De Amstaff en ook de Amstaf Bull terrier wordt in Amerika en in Engeland als socialdog gebruikt, daar gaan ze mee op bezoek bij (ernstig)zieke kinderen die lange tijd in het ziekenhuis liggen, deze rassen gebruiken ze juist omdat ze een hoge pijngrens hebben, dus wanneer er een keer geknepen wordt of tegenaan gestoten wordt hebben ze daar niet zoveel van.

Quinzy, wij hebben er zelfs ooit aan gedacht om naar Belgie te verhuizen als de wet voor de 5 rassen er door was gekomen... Want mijn hondjes zijn mij heilig Knipoog
Onze teef hebben wij uit Duitsland gehaald waar zij zat te wachten op een spuitje, zij was van het verkeerde ras en moest zonder testen of wat dan ook dood, er was toendertijd geen wesentest maar alle honden van cat.1 en 2 moesten voor een bepaalde tijd worden ingeleverd en afgespoten en vergast...de honden hoefdee niet een verleden te hebben of een "strafblad" containers vol met dode vergaste honden hebben we gezien, Am.Bulls, Staffies, Pitjes, Dogos, Mastinos, Bordeauxdoggen en noem het maar op, de beelden staan op mijn netvlies gebrand.. die vergeet ik nooit meer.
Wij hebben haar weg kunnen halen, gelukkig is kort daarna de wetgeving daar enigzins aangepast wat dit kon natuurlijk niet.
Plus dat het verbieden van bepaalde rassen niet helpt, die groep die fout willen met honden zoeken het in andere rassen of gaan kruisen.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:32

Wat wordt er toch een onzin geschreven! Bepaalde rassen zoals de pitbulls, Amstaffs en zelfs Boxers zijn gefokt voor het vechten. Ooit. Maar het zit er nog steeds in. Als je als eigenaar dan lekker verkeerd bezig bent dan maak je zo'n hond gek. Windhonden zijn gefokt om te jagen op het zicht, als die een konijn zien zijn ze ook weg. De eigenaren zijn verantwoordelijk maar helaas is de hond vaak de dupe. Een hond die niet betrouwbaar is moet aan de lijn, zeker in een woonwijk of druk bezocht park. Er worden ook genoeg honden dood gebeten waar je niks over leest. Mensen kun je niet screenen draumpje! Ze kunnen ook onbeperkt kinderen krijgen terwijl ze niet sporen. Ik vind dat bepaalde rassen aan de lijn moeten, en je kan eigenlijk geen onderscheid maken tussen mensen die er goed mee omgaan of niet. Daar is niet op te controleren. De fokkers moeten een streng selectiebeleid doorvoeren en de wildhandel (hier staan in de krant soms 10 rassen bij 1 adres te koop) moet gestopt worden!

narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:51

Sjuimpje"]
[quote="Bramblerose"][quote="Emeraldo schreef:
Dat soort honden zijn onbetrouwbaar, ze kunnen ineens omslaan. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen als ze een kind of andere hond iets aandoen. Kan gebeuren... Nee, zo'n honden hou ik niet van, en ben blij dat ze verboden zijn.


Is niet waar! Wat dacht je van de doorgefokte golden retrievers...
Ik heb een onderzoek gedaan naar de zogenaamde agressieve honden en de enige die verboden is: de pitbull. De rest niet, de wet is er nooit doorheen gekomen.
[/quote]
Het probleem is dat dit soort type honden omslaat in een killermachine, een Golden kan vals zijn en kan happen, maar zal zelden tot nooit doorslaan.
Er zijn gewoon veel ongelukken met dit soort honden in het verleden gebeurt, terwijl er helemaal niet gek veel van in NL rondlopen (zeker niet in vergelijking met bijv. Goldens, Herders of Rotweilers.)
Om toch het houden van dit soort honden mogelijk te houden zijn er speciale regels op gesteld, het is alleen jammer dat de hond de de dupe van wordt wanneer er mensen zijn die zich er niet aan houden.
De achtergrond van deze hond is nu niet te traceren dus ik kan me voorstellen dat hij jammergenoeg ingeslapen moet worden...
[/quote]

Golden Retrievers staan al jaren nr. 1 op de bijtlijst. Ze zijn zo erg doorgefokt dat ze mensen en vooral kinderen in de rug aanvallen. Als dat geen doorslaan is?
Ik heb zelf 14 jaar geleden een Pitt-bull terrier bij het zg. joggingenpakkenvolk weggekocht. Ze was toen een jaar oud, kon niet aan de riem lopen, had het eerst jaar van haar leven op een platje tussen 4 muren gezeten en als je naar haar keek begon ze te plassen van angst. Ik heb haar met veel liefde en geduld weer normaal gekregen. Ze wordt in mei 15 jaar en is werkelijk de meest betrouwbare, zachtaardige en vriendelijke hond die je je maar kan wensen. Omslaan? Dacht het niet...Zomaar ineens doordraaien? Dacht het niet...ALLE terriers houden van een robbertje vechten, niet alleen de pitt-bulls. Waar komt het spreekwoord vandaan: Zich als een terrier ergens in vastbijten? Niet van de Pitt-bulls hoor....ALLE terriers doen dit, het zijn gewoon felle honden. Mijn hond heeft ook wel eens gevochten, niks doorslaan en niet meer loslaten, gewoon even laten zien wie de baas is, net zoals onze paarden dat wel eens doen op het land. Geen gewonde hond ooit meegemaakt. Jammer hoor, het zijn echt fantastische trouwe honden, dat de mens ze zo heeft kunnen verkl*ten is eeuwig zonde.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:55

Soxje schreef:
Wat wordt er toch een onzin geschreven! Bepaalde rassen zoals de pitbulls, Amstaffs en zelfs Boxers zijn gefokt voor het vechten. Ooit. Maar het zit er nog steeds in. Als je als eigenaar dan lekker verkeerd bezig bent dan maak je zo'n hond gek. Windhonden zijn gefokt om te jagen op het zicht, als die een konijn zien zijn ze ook weg. De eigenaren zijn verantwoordelijk maar helaas is de hond vaak de dupe. Een hond die niet betrouwbaar is moet aan de lijn, zeker in een woonwijk of druk bezocht park. Er worden ook genoeg honden dood gebeten waar je niks over leest. Mensen kun je niet screenen draumpje! Ze kunnen ook onbeperkt kinderen krijgen terwijl ze niet sporen. Ik vind dat bepaalde rassen aan de lijn moeten, en je kan eigenlijk geen onderscheid maken tussen mensen die er goed mee omgaan of niet. Daar is niet op te controleren. De fokkers moeten een streng selectiebeleid doorvoeren en de wildhandel (hier staan in de krant soms 10 rassen bij 1 adres te koop) moet gestopt worden!


Sommige rassen zijn idd OOIT gefokt voor het vechten waaronder idd ook de Boxer, maar door selectief fokbeleid en het niet meer uitoefenen daarvan verdwijnen die genen naar de achtergrond.
Een Border wordt gebruikt voor het schapendrijven maar dat betekend niet dat ze het allemaal maar even weten en doen, daar is training voor nodig!
Een Labrador wordt gebruikt als blindegeleide hond, maar betekend dat dat hij zonder zware training een blinde kan leiden?
Ook zullen er van een nest misschien 1 of niet eens 1 geschikt zijn
Bepaalde eigenschappen zijn idd aanwezig, maar selectief fokken en dus gericht fokken op eigenschappen dat zorgt ervoor dat die eigenschappen wel of NIET aanwezig zijn.
Ik heb hier 2 honden die ooit gefokt zijn voor de zwijnenjacht, 1 uit lijnen die daar nog voor gebruikt werden en 1 uit lijnen die daar absoluut niet voor gebruikt werden, de 1 is dus ook veel meer jager dan de ander.
Plus dat je als eigenaar ook een redelijke duit in het zakje kan doen, als ik er niet uithaal wat er in zit hoeft het er ook op zeker niet uit te komen.
En ja er worden honden doodgebeten, maar zeker niet alleen door bepaalde rassen, alleen wordt er over de andere rassen niet geschreven.
Ik ken genoeg honden die je niet bij een andere hond moet zetten, en die vallen onder de Herdergroep, de poolhondengroep en de windhondengroep.
Aanlijnen? prima maar dan voor ALLE honden, niet de ene wel en de ander niet.
Je kan wel degelijk verschil maken tussen goede en slechte eigenaren.
Ben het overigens helemaal met je eens dat de Broodfok moet stoppen, die fokken alle populaire rassen maar vergeet niet die mensen die daar kopen, die houden het in stand!
Juist die broodfok heeft het ras Golden compleet kapot gemaakt.
En idd honden die niet betrouwbaar zijn moeten niet loslopen, honden waarvan je weet dat ze bijten, zouden bij mij een muilkorf omkrijgen.
Helaas dachten die eigenaren van die Herder die mijn pup opvrat daar ook anders over Scheve mond
En de eigenaren van die Bouvier die mij aanviel al net zo. Moeten we dan ook meteen die rassen maar even aanpakken?
Selectief fokken, onder toezicht, zou ik eigenlijk een prima plan vinden voor alle rassen, zouden er misschien ook wat minder gezondheidsproblemen bij veel rassen voorkomen Knipoog

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:59

Ik heb ook terriers, maar heb je ooit wel gelezen dat een Border Terrier een andere hond doodbeet? Of een kind? Dacht het niet. Een Amstaff is een grote sterke hond die dus een kleine hond of kind kan doodbijten. Ik vind ze prachtig hoor, daar niet van! Maar ik hou ervan dat mijn honden los kunnen lopen en volgens mij heb je voor bepaalde rassen al een aanlijngebod. Moet er niet aan denken dat een hond van mij een andere hond doodbijt. In ieder geval moeten honden altijd onder appèl staan. Dus luisteren. Als ik in het bos paardrijd zie ik veel paniek bij hondeneigenaren, ze moeten hun hond dan 10x roepen en gauw aanlijnen, als dat al lukt. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat er een pitbull achter me aankomt Boos!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 00:01

Paar maanden terug is mijn boerenfox door een andere hond gepakt, terwijl ze niks deed, gewoon verkeerde tijd verkeerde plaats.
Opvallend is dat bijna niemand me geloofd als ik zeg dat de aanvallende hond een golden retriever was. Daarbij is ze enkele jaren geleden ook al zowat door een Labrador verzopen...
Onze buren hebben een lab, en dat is een schat van een hond.
Een hond wordt niet vals geboren, die worden vals gemaakt (elk beest trouwens)