Am. Staffordshire...wegens WET afmaken??!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:34

Soxje schreef:
Maar net als mijn kleine honden kattenhaters, zij kregen ze wel regelmatig te pakken!


Kijk, dit snap ik dus al niet......ik heb 2 terriers, een Jack Russel van 4 en een Pitt Bull van 15 EN 4 katten. Ook al zouden zij kattenhaters zijn (dat zijn ze niet) dan hebben ze er maar af te blijven omdat IK dat zeg. Hoogste in rang heet dat. Als ik zeg dat katten, konijnen, logees, kinderen, vogels en noem maar op in huis mogen komen en daar hebben ze zich maar bij neer te leggen. Een hond hoort zijn of haar plaats te weten, dan heb je er geen omkijken naar dan WEET je dat ze nooit wat zullen doen. Vertrouwen heet dat Knipoog

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 09:36

Dat denk je! Een onbewaakt moment en hij pakt ze wel.
Mijn Jack Russel durft niet eens naar de konijnen te kijken als ik in de buurt ben, maar hij heeft mijn konijn in een onbewaakt moment zo te pakken gehad, dat die nu op 3 pootjes verder leeft Verdrietig

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 09:59

lis schreef:
Dat denk je! Een onbewaakt moment en hij pakt ze wel.
Mijn Jack Russel durft niet eens naar de konijnen te kijken als ik in de buurt ben, maar hij heeft mijn konijn in een onbewaakt moment zo te pakken gehad, dat die nu op 3 pootjes verder leeft Verdrietig


Dat geldt dus voor jouw hond, de mijne is een Jachthond en is met katten opgegroeid en doet ze niets, ook niet als ik er niet bij ben Knipoog hij weet niet beter dan dat katten erbij horen.
Een kennis van mij heeft dat met haar honden en konijnen, die lopen allemaal los in het huis, nooit problemen, maar ze zijn opgegroeid met elkaar en zijn ook niet uit elkaar gehouden toen de hond als pup daar kwam en daar zit denk ik een groot verschil.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:22

Wat me altijd opvalt in dit soort discussies, is dat de hele rasgroep herdershonden altijd onder de noemer 'herder' geschaard wordt. Dit gebeurt ook in krantenberichten, waardoor alle (meer dan 35) herdershondenrassen over 1 kam gescheerd worden. Als er staat "herdershond bijt schapen dood" weet ik niet wat voor soort herder dit betreft, een Duitse Herder, Briard, Old English Sheepdog, Tervuerense Herder of welk herderras dan ook. Helaas krijgen hierdoor alle als herders herkenbare hondenrassen een slechte naam!
Als ik met mijn 2 Belgische Herders over straat loop, lopen de mensen om voor mijn Mechelaar (een ouwetje van 14 die geen vlieg kwaad doet), omdat deze er angstaanjagend uitziet, het prototype "gevaarlijke herder"voor de leken. Voor mijn Laekense Herder (zie profiel als je het ras niet kent) lopen ze helemaal niet om, die willen ze het liefste even aaien, terwijl deze minder betrouwbaar is ten opzichte van vreemden dan de Mechelaar.

Vaak zijn het de vooroordelen die een ras de das om kunnen doen. Terwijl bijvoorbeeld bullterriers bekend staan om hun vriendschap met kinderen, maar door hun "afschrikwekkende" uiterlijk (vind ik overigens zelf niet hoor!) worden ze al in een bepaald hoekje gedrukt en als er dan eens iets gebeurd hoor je iedereen al weer zeggen: "Zie je wel, dat zijn gevaarlijke honden!"

Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat een hond niet gevaarlijk is, maar gevaarlijk gemaakt wordt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:23

narretje"]
[quote="Soxje schreef:
Maar net als mijn kleine honden kattenhaters, zij kregen ze wel regelmatig te pakken!


Kijk, dit snap ik dus al niet......ik heb 2 terriers, een Jack Russel van 4 en een Pitt Bull van 15 EN 4 katten. Ook al zouden zij kattenhaters zijn (dat zijn ze niet) dan hebben ze er maar af te blijven omdat IK dat zeg. Hoogste in rang heet dat. Als ik zeg dat katten, konijnen, logees, kinderen, vogels en noem maar op in huis mogen komen en daar hebben ze zich maar bij neer te leggen. Een hond hoort zijn of haar plaats te weten, dan heb je er geen omkijken naar dan WEET je dat ze nooit wat zullen doen. Vertrouwen heet dat Knipoog
[/quote]
ja maar als jouw honden absoluut geen katten gewend zijn, kun je ze dat moeilijk leren.
Gisteren Turner en Hooch gezien? Ik vond het einde niet zo leuk....

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:36

Ik snap het niet eigenlijk... Er zijn genoeg honden van zulke honden die heel lief en aanhankelijk zijn en geen vlieg kwaad. En aan de andere kant zijn er vast ook een aantal golden retrievers die een kind eens hard en lelijk bijten!!!

Vind de regeling erg raar, al kan ik het ook ewl weer een beetje begrijpen.
Wat mij opvalt is dat ik zulke honden heel vaak in handen zie van die kalen stoere jongeren. Stekels aan de halsband en dat soort digen. Leuk als hij lekker vals is

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:39

Odin schreef:
Wat me altijd opvalt in dit soort discussies, is dat de hele rasgroep herdershonden altijd onder de noemer 'herder' geschaard wordt. Dit gebeurt ook in krantenberichten, waardoor alle (meer dan 35) herdershondenrassen over 1 kam gescheerd worden. Als er staat "herdershond bijt schapen dood" weet ik niet wat voor soort herder dit betreft, een Duitse Herder, Briard, Old English Sheepdog, Tervuerense Herder of welk herderras dan ook. Helaas krijgen hierdoor alle als herders herkenbare hondenrassen een slechte naam!
Als ik met mijn 2 Belgische Herders over straat loop, lopen de mensen om voor mijn Mechelaar (een ouwetje van 14 die geen vlieg kwaad doet), omdat deze er angstaanjagend uitziet, het prototype "gevaarlijke herder"voor de leken. Voor mijn Laekense Herder (zie profiel als je het ras niet kent) lopen ze helemaal niet om, die willen ze het liefste even aaien, terwijl deze minder betrouwbaar is ten opzichte van vreemden dan de Mechelaar.

Vaak zijn het de vooroordelen die een ras de das om kunnen doen. Terwijl bijvoorbeeld bullterriers bekend staan om hun vriendschap met kinderen, maar door hun "afschrikwekkende" uiterlijk (vind ik overigens zelf niet hoor!) worden ze al in een bepaald hoekje gedrukt en als er dan eens iets gebeurd hoor je iedereen al weer zeggen: "Zie je wel, dat zijn gevaarlijke honden!"

Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat een hond niet gevaarlijk is, maar gevaarlijk gemaakt wordt.


Heb jij idd helemaal gelijk in, dat is ook zo, ik denk trouwens dat een heel groot gedeelte van de mensen niet eens weten hoeveel soorten Herders er zijn, ik zeg ook altijd Herders hoor, wanneer men mij dan vraagt wat voor een dan kom ik wel met het soort op de proppen, misschien idd ook niet helemaal goed, ik zal er eens op gaan letten
Maar vooroordelen doen idd rassen de nek om draaien...

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 12:08

Lis"]
Een kennisje van mij heeft een papierloze Am. Staff, waar hij doodleuk mee fokt. Hij verkoopt die pups voor 500E per stuk en ze gaan als warme broodjes
[/quote]

Ook eentje die inbeslaggenomen dient te worden.....
Vreemd figuur!

[quote="Shainenne"]
Maar het was in ieder geval een pitbull, een hond waar je papieren bij moet hebben. (is mij gezegd).
[/quote]

Een Pitbull is geen ras en heeft ook geen papieren. Deze is zowiezo illegaal en moet uitsterven vlgs de wet.

[quote="Shaienne schreef:
EDIT: Er is trouwens ook nog iemand langsgeweest om die hond te "keuren" en die heeft besloten dat ie ingeslapen moest worden omdat ie illegaal was


Als de honden eenmaal geplaatst zijn.. komt er een kenner kijken die 'm gaat beoordelen. Schijnen er 3 in NL te zijn.
Deze heeft ook een lijst en als daar een X aantal "Ja" op aangekruist staat, is het een pitbull-achtige.
Ik kan de foto's niet zien helaas..

Ik kon het op dat moment ook niet plaatsen.. dus valt de hond niet onder het ene..dan onder het andere. Dit is puur theorie, praktijk is anders.
Dus wat ik dacht toen... zoveel mogelijk zeggen dat het een stafford is..met verm bordeauxdog.. maar dat had toch geen zin..dat mag ook niet. Dus hoe je ook wil, dat beestje valt toch onder een wet/regeling, dus DE PISANG!

Cloris: heb jij dan ook honden zonder papieren?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:17

Branca"]
[quote="Lis schreef:
Een kennisje van mij heeft een papierloze Am. Staff, waar hij doodleuk mee fokt. Hij verkoopt die pups voor 500E per stuk en ze gaan als warme broodjes


Ook eentje die inbeslaggenomen dient te worden.....
Vreemd figuur!
?
[/quote]
ja maar dat gebeurt niet! Die honden worden afgemaakt en hij krijgt hooguit een procesverbaal. En daar heb ik toch wel veel problemen mee. Hij moet veel en veel harder gestraft worden.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:20

Branca schreef:
Een Pitbull is geen ras en heeft ook geen papieren. Deze is zowiezo illegaal en moet uitsterven vlgs de wet.

De Pitt Bull is als ras erkend in Amerika onder de naam American Pitt Bull, maar in Nederland dus niet.
Uitsterven doet ie niet, alleen in delen van Europa.

Citaat:
Cloris: heb jij dan ook honden zonder papieren?


Nee Cloor heeft honden met papieren Knipoog hoezo?

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 12:28

In NL is de Pitbull verboden..de regeling heeft als doel, het uitsterven van dat ras in NL.

Of je papieren hebt of niet..dacht ik aan met oog op soort en daarmee de regeling (RAD).

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:34

Branca schreef:
In NL is de Pitbull verboden..de regeling heeft als doel, het uitsterven van dat ras in NL.

Of je papieren hebt of niet..dacht ik aan met oog op soort en daarmee de regeling (RAD).


Ja die papieren zijn/waren erg belangrijk, daarmee toon ik aan dat het om Dogos gaat en niet om honden die onder het RAD vallen.
Nou ben ik nog nooit aangehouden hoor, maar ik denk ook dat het er aan ligt hoe je je gedraagt en hoe je hond is, n.a.v. veel klachten zouden ze je wel eens eerder kunnen controleren denk ik.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 12:44

Ik weet dat er controles zijn...maar als je gewoon papieren kunt tonen, geen probleem.

Klachten (wat voor ook) is inderdaad een begin van de check van zo'n hond. Als deze hond (begin topic) niet had geblaft, was men er niet achter gekomen. Maarja..ik heb zo'n vermoeden dat die hond straks toch tegen andere honden of mensen opgezet zal worden. Dan is het vaak al laat..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:47

MAar als die hond niet geblaft had, hoelang had hij het daar dan nog volgehouden? Wie zegt dat die mensen hem niet misbruikten om op te hitsen tegen anderen? Misschien zelfs wel voor hondengevechten?

En dan had hij daar nog in de stront gezeten......

narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:59

lis schreef:
Dat denk je! Een onbewaakt moment en hij pakt ze wel.
Mijn Jack Russel durft niet eens naar de konijnen te kijken als ik in de buurt ben, maar hij heeft mijn konijn in een onbewaakt moment zo te pakken gehad, dat die nu op 3 pootjes verder leeft Verdrietig


Mooi niet dus dat mijn honden dat doen! Mijn oude hond heb ik pas vanaf dat ze een jaar oud is, hierboven staat omschreven hoe ze er aan toe was toen ik haar kreeg. Daarbij was ze een rasechte kattenhater....Als ik dit valse gedrag naar katten toe niet af had kunnen leren, hoe had ik dan in godsnaam de afgelopen 14 jaar normaal naar mijn werk kunnen gaan, wetende dat mijn hond en katten samen in 1 ruimte zaten?? Nog nooit heeft ze mijn katten ook maar een haar gekrenkt......Verder heb ook ik 2 konijnen en die zijn ook wel eens ontsnapt terwijl ik aan het werk was. Aangezien wij nogal een grote tuin hebben, lopen mijn honden gewoon lekker op het grasveld als ik er niet ben (met mooi weer). De konijnen hebben beide alle 4 hun pootjes nog hoor.....

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:14

Branca schreef:
Ik weet dat er controles zijn...maar als je gewoon papieren kunt tonen, geen probleem.

Klachten (wat voor ook) is inderdaad een begin van de check van zo'n hond. Als deze hond (begin topic) niet had geblaft, was men er niet achter gekomen. Maarja..ik heb zo'n vermoeden dat die hond straks toch tegen andere honden of mensen opgezet zal worden. Dan is het vaak al laat..


Ja maar zo vaak wordt je met Argentijnen niet gecontroleerd, zit altijd nog een zichtbaar verschil in Knipoog
Idd had die hond niet zo enorm geblaft... mijn honden blaffen ook wel, de hond hiernaast ook.. maar redelijk sociaal contact zorgt ervoor dat er geen klachten over een weer gaan.
Wat er anders met die hond had gebeurd? dat weet niemand, ik was er niet bij, ik ken die eigenaren niet.
Ik denk dat het in de meeste gevallen gaat om onwetendheid, men weet niet dat het niet mag...
Teveel mensen trappen in die verkooppraatjes van die fokker, jaa tuurlijk de papieren worden opgestuurd, dat is er ook zo een... papieren komen natuurlijk nooit meer...

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:23

cloris"]
[quote="lis schreef:
Dat denk je! Een onbewaakt moment en hij pakt ze wel.
Mijn Jack Russel durft niet eens naar de konijnen te kijken als ik in de buurt ben, maar hij heeft mijn konijn in een onbewaakt moment zo te pakken gehad, dat die nu op 3 pootjes verder leeft Verdrietig


Dat geldt dus voor jouw hond, de mijne is een Jachthond en is met katten opgegroeid en doet ze niets, ook niet als ik er niet bij ben Knipoog hij weet niet beter dan dat katten erbij horen.
Een kennis van mij heeft dat met haar honden en konijnen, die lopen allemaal los in het huis, nooit problemen, maar ze zijn opgegroeid met elkaar en zijn ook niet uit elkaar gehouden toen de hond als pup daar kwam en daar zit denk ik een groot verschil.
[/quote]

Ik bedoelde ook idd wanneer ze niet met elkaar zijn opgegroeid. Mijn hond is dus niet met konijnen opgegroeid en mocht katten van zijn vorige baasje rustig opjagen (en pakken kennelijk Verward ), want ook met mijn katten is het niet vertrouwd. Ik denk niet dat hij ze wat doet, want de katten zijn absoluut niet bang van hem en daarom is het geen leuk spelletje meer. Maar konijnen is een ander slag natuurlijk. Breng die maar eens aan het verstand dat ze niet weg moeten rennen...
Hij jaagt overigens ook achter auto's, fietsen en joggers aan. Heel irritant, maar het gaat al beter. Ik heb de hond ook nog maar 10 maanden btw.

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 18:10

deze discussies zullen blijven bestaan.
ook ik ben van mening dat de baas de hond maakt, met daarbij de uitzondering van de kronkel of iets anders medisch.
ik kan daar 2 voorbeelden van geven, gaan beide over mechelse herders.
de eerste was een teefje, schat van een hond en lief voor iedereen. ze bleek alleen van pup af aan hd te hebben en "draaide" door door de pijn (kijk eens hoe je zelf ben met inmense pijnen, alleen wij kunnen het zeggen). toen wij het niet meer vertrouwden hebben we in overleg met de dierenarts besloten om haar in te slapen.
2e voorbeeld een reu waar wij alles mee konden (kreeg bij wijze van nog een lik als ik aan zijn oor had getrokken, deed ik natuurlijk niet), maar kwam erachter dat hij macht kon hebben over mensen. bij ons lag hij op schoot (klein schoothondje toch?), maar als we buiten waren met hem was hij dus niet te vertrouwen. in het begin kon hij los lopen, ging naar training met hem. tot op een moment hij tijdens het uitlaten naar een kind wilde lopen en dat kind hard gillend wegrende (instict van bijna alke hond is erachteraan). vanaf dat moment is hij doorgedraaid en wel zo erg dat hij zelfs de trainster die hem vanaf de eerste les kende wilde pakken en thuis? niks aan de hand de liefste hond die je je voor kan stellen. met heel veel pijn in mijn hart heb ik hem weggedaan, neit zomaar naar mensen, maar mensen die bezig waren met politiehonden en wilde kijken of hij daar nog geschikt voor was. helaas heb ik er nooit meer iets van gehoord.

de hond die ik nu heb heeft ook een kronkel, maar dan een omgekeerde. het is een zwarte lab die in niets en niemand gevaar ziet. iedereen is lief voor hem en wil dus ook zo iedereen begroeten, van mens tot hond.
ondanks dat wij altijd katten hebben gehad in huis (en nog hebben) zijn de katten buiten hartstikke leuk om achterna te gaan, net als de eenden. het leukste van dit alles? dat het wegvlucht voor hem. hij had allang peking eenden kunnen maken als hij had gewild, maar idd het is gewoon het opjagen..........

wat de rest betreft, moeten ze niet naar het ras kijken (of kruising), maar naar het gedrag van een hond individueel.
ik bedoel een gezonde hond afmaken.... ik heb er geen woorden voor. ik ben helemaal voor karaktertesten, met bijv. jaarlijkse herhaling oid. je kan met een aantal trucjes zien wat het karakter van een hond is door de reactie.
voor mensen zouden ze dit ook moeten doen, kijken naar geschiktheid voor het houden van een dier (al is het maar een goudvis).
ik kan er lang over doorgaan, maar het meeste is al gezegd..... het is de mens die bepaald hoe het dier wordt (ook de zogenaamde gevechtshonden, zijn zo door de mens geworden). de mens zou zich wat minder met de natuur moeten bemoeien en wat meer moeten kijken wat voor moois er is en dit respecteren ipv willen verbeteren of perse willen hebben.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 22:52

Als een hond opgroeit met katten narretje is dat heel wat anders. Die van mij zijn niet opgegroeid met andere diersoorten dus katten (en konijnen) zijn een prooi. Daarbij zit het jagen in hun bloed. Daar zijn ze (en worden ze nog steeds) voor gefokt.
Leuk Odin, een Laekense herder. Ik ben vroeger ook op zoek geweest naar een Laekenaar, ben nog bij kennel Vd Middachten geweest maar ik heb toch gekozen voor een Hollandse Herder. Weer off topic nu Knipoog

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:14

Onbetrouwbaar is iets heel anders als vals.

http://www.americanstafford.nl/
Op deze site staat dat er een MAG-test bestaat, leggen Amerikaanse Staffordshires deze test niet goed af, mag er niet met deze honden gefokt worden, wordt dat wel gedaan, vallen ze direct onder de RAD-wet (Pitbull-wet), en worden dus in beslag genomen worden.
Deze test is speciaal voor American Staffordshire Terriƫrs en wie denkt er dat deze test bestaat voor betrouwbare honden?

Emeraldo schreef:
Dat soort honden zijn onbetrouwbaar, ze kunnen ineens omslaan. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen als ze een kind of andere hond iets aandoen. Kan gebeuren... Nee, zo'n honden hou ik niet van, en ben blij dat ze verboden zijn.


Citaat:
Verklaar je nader??? Ik ken er eentje, loopt 'los' rond op een manege en is een schat van een beest. Vindt echt alles best en er is nog nooit iets gebeurd. Het dochtertje van de eigenaars van 1,5 kon er gewoon op zitten als ze lag, er naast liggen enzv. Is echt een scheetje. (Joy van manege RCA).


Dat dochtertje zal dan waarschijnlijk niet zo lekker smaken, of de hond wacht to ze iets groter is voor een grotere maaltijd? *LOL*

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:48

Emeraldo schreef:
Onbetrouwbaar is iets heel anders als vals.

http://www.americanstafford.nl/
Op deze site staat dat er een MAG-test bestaat, leggen Amerikaanse Staffordshires deze test niet goed af, mag er niet met deze honden gefokt worden, wordt dat wel gedaan, vallen ze direct onder de RAD-wet (Pitbull-wet), en worden dus in beslag genomen worden.
Deze test is speciaal voor American Staffordshire Terriƫrs en wie denkt er dat deze test bestaat voor betrouwbare honden?

Emeraldo schreef:
Dat soort honden zijn onbetrouwbaar, ze kunnen ineens omslaan. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen als ze een kind of andere hond iets aandoen. Kan gebeuren... Nee, zo'n honden hou ik niet van, en ben blij dat ze verboden zijn.


Citaat:
Verklaar je nader??? Ik ken er eentje, loopt 'los' rond op een manege en is een schat van een beest. Vindt echt alles best en er is nog nooit iets gebeurd. Het dochtertje van de eigenaars van 1,5 kon er gewoon op zitten als ze lag, er naast liggen enzv. Is echt een scheetje. (Joy van manege RCA).


Dat dochtertje zal dan waarschijnlijk niet zo lekker smaken, of de hond wacht to ze iets groter is voor een grotere maaltijd? *LOL*



Wat een onzin zeg, als het niet zo heel triest was zou ik er bijna om kunnen lachen...
Maar goed, zeer kortzichtige mensen moeten er ook zijn, die test is er trouwens niet alleen voor Staffies, en als ze de test NIET halen mogen ze niet fokken maar wel gewoon bij de baas blijven hoor.
Ze worden dan wel gecastreerd omdat er niet mee gefokt mag worden.
Deze testen zouden trouwens voor heel veel rassen gaan gelden, waarschijnlijk ook de rassen die jij zo betrouwbaar vindt.
Oja de Staff is niet verboden, waar je dat vandaan haalt? geen idee.
Vooroordelen, sommige mensen hebben ze ook tegen andere mensen.... en dan noemen ze het anders *LOL*