Paarden houden naast studie, haalbaar of onmogelijk?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Suada
Berichten: 27
Geregistreerd: 23-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-17 22:32

lizy29 schreef:
Even buiten de tijd om. Hoe wil je het financieel gaan doen. Je schrijft een tussenjaar te nemen zodat je een buffer op kan bouwen voor je toekomst. Maar als je een paard hebt zal die buffer waarschijnlijk alweer zo goed als weg zijn. Zeker als blijkt dat je door je studie en paard geen tijd hebt om voldoende uren te maken bij een bijbaantje.


Correctie: Een buffer op te bouwen voor eventuele aankoop en onvoorziene kosten paard. Ik ben verder ook niet bang om een evt bijrijder/verzorger te nemen als het echt moet of vriendlief te overtuigen om een dagje naar de paarden te gaan. Tijd hebben zal ik zeker niet, tijd maken zal het worden :+

@MonDos Het is allemaal mogelijk gelukkig! Wel lekker druk daar zeg :)

@Yvette81 Ik denk dat ik veel gelukkiger wordt van de ervaringen die ik zal hebben dmv de rust en peace of mind die de paarden mij geven icm de aanwezigheid van mijn vriend dan dat ik écht een hoogwaardige studententijd heb.
__

Vind het vooral leuk dat jullie allemaal hele diverse ervaringen hebben zowel goed als slecht, hier kan ik natuurlijk weer wat van opsteken en zo ook de pro's en con's op een rijtje zetten :j


_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:45

Op de TU lukte het mij ook echt niet.
Mijn rooster liet het niet toe. Ik had makkelijk 36 uur college/lab per week verdeeld tussen 8:30 en 22:00, hier moet je dan al het huiswerk en leren nog bijtellen... Ik heb het geprobeerd, maar ik hield het gewoon niet vol :n
Wat ik wel gedaan heb / nog steeds doe (loop nu even stage) is een paardje bijrijden. Ik doe dit 1-3x per week. Eigenaresse weet dat ik studeer en vindt het ook niet erg als het mij een keer niet lukt om te rijden.
Om van 4 paarden per dag naar bijna niet rijden te gaan is een enorme verandering, maar ik heb mij hierdoor wel goed op het schoolwerk kunnen focussen. Ook ben ik lid van het equestrian team op de uni en heb hierdoor ook nog af en toe wedstrijd :D

NadineBlabla

Berichten: 2151
Geregistreerd: 23-10-11

Re: Paarden houden naast studie, haalbaar of onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 11:20

@suada ik ga sociale geografie en planologie in Utrecht studeren :)

bijrijden tijdens studie lijkt mij een hele mooie optie :j veel mensen die dat doen ook zeg! toch de paarden met iets meer flexibiliteit . Denk dat ik daar ook naar op zoek ga :)

''Chaque battement de mon coeur est un je t'aime que je t'envoie''

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 11:38

Ik zal ook even reageren, ik studeer namelijk in Antwerpen, ook diergeneeskunde.

Het enige wat ik je kan vertellen is dat je elke schooldag van 08:30 tot 18:00 uur college hebt. Als je op kot zit dan moet je daarna je eten koken en alle andere huishoudende verrichtingen doen. De tijd die je over houdt moet je echt gebruiken aan het bijhouden van je leerstof.

Als dit niet druk genoeg lijkt, wil ik je even hier op wijzen; het merendeel van de Nederlandse studenten die in België gaan studeren, vooral deze studie, onderschatten het helemaal. De manier van onderwijs is zo verschillend en het niveau ligt vele malen hoger dan in Nederland.

Je hebt maar twee semesters, waarbij er dus ook maar 2 examenmaanden zijn. Je moet dus een half leerjaar aan leerstof zelf bijhouden. Tussendoor wordt je niet getoetst. Dit is voor de meeste Nederlanders erg moeilijk, aangezien je erg veel discipline voor jezelf moet hebben.

Hoe ik dit heb aangepakt? Ik heb mijn ZZ-Licht merrie verkocht voordat ik ging studeren. Mijn merrie moest 5 dagen in de week getraind worden en alles eromheen kostte erg veel tijd voor een paard met dat niveau. Het is onmogelijk om met deze studie je paard op hoog niveau te houden.

Als je nu een paardje hebt met pensioen of die erg weinig gereden moet worden, dan zou het misschien wel kunnen. Je moet dan afwegingen maken. Wil je deze studie in de bedoelde 6 jaar afronden? Of vind je het niet erg om er 7 of 8 jaar over te doen?

Waar je ook rekening mee moet houden, is het feit dat een stal in Antwerpen vinden erg moeilijk is. Je hebt ofwel een pensionstal voor 500 euro per maand, met weinig buitenmogelijkheden, of een weitje met schuilstal waarbij je alles zelf moet doen. Deze tweede is niet te doen als je deze studie gaat doen. De eerste optie is mogelijk als je het geld ervoor hebt. Maar meestal als student moet je een lening hebben en dan is het best een groot bedrag om naast je kot kosten maandelijks te betalen. Bovendien is er dan geen tijd om een bijbaantje te hebben. Zeker als Nederlander mag je in België niet werken. Anders verlies je de recht op studiefinanciering.

Het zijn allemaal dingen die je moet overwegen. Ik heb op de middelbare school ook altijd erg makkelijk kunnen leren. Ik hou tot de dag van vandaag alle leerstof zeer goed bij. Ik maak na elke college een samenvatting van de leerstof van die dag. Buiten schooluren sport ik en heb ik een vriend. Ik heb verder geen tijd meer voor andere dingen. Ik ben dit schooljaar maar 4 keer uit geweest, voor de rest alleen aan school gewerkt.

Het resultaat hiervan? Ik mag erg blij zijn met de resultaten. Ik heb 2 herkansingen van de 11 toetsen dit jaar. Dit is erg netjes. De meeste studenten hebben tussen 6 en 9 herkansingen van de 11. Het verschilt natuurlijk voor iedereen. Het zou erg tof zijn als je een paardje met school kunt combineren.
Ik wilde je gewoon graag een goed beeld geven van hoe het daadwerkelijk bij diergeneeskunde in Antwerpen aan toe gaat.

Als je meer vragen hebt laat het mij weten :) .

Voor degenen die zelf ervaren hebben dat een paard en de studie diergeneeskunde te combineren is, ik vind het heel tof voor je! Ook zeker jaloers, wie wil niet hun paardje mee kunnen nemen? Ik vertel mijn ervaring om zo hopelijk een beeld te geven van de meeste studenten hier in Antwerpen.

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 11:45

Ik studeer nu aan de universiteit (Psychologie dus weinig les in vergelijking met andere richtingen) en ik pendel, het is maar 10 min trein maar moet altijd 1.5u op voorhand vertrekken en naar huis gaan kost ook wel een uur. Ik heb 2 paarden op pensionstal en die ligt op 5min met de auto, ik ga dus wel altijd 's avonds want dan kunnen mijn ouders rijden aangezien ik nog geen rijbewijs heb. 1 paard staat op actief pensioen dus die wordt wel verzorgd maar verder rijd ik die weinig zelf. Paard nummer 2 heeft eigenlijk bijna elke dag wel beweging door mij gegeven en moet ik ook zelf buiten zetten want die is niet echt lief tegen mijn moeder, papa kan haar wel buiten zetten maar moet dit toch wat inperken. Ik ga dus elke dag minstens 2u naar stal (ook de dag voor een examen) en dit is best veel, maar ik zou het niet kunnen missen.
Bij momenten heb ik het hier wel moeilijk mee omdat ik dus ook heel weinig uitga bv. omdat ik dan terug naar de studentenstad moet reizen maar wel nog eerst naar de paarden moet, en dan heb ik vaak geen zin meer om terug te gaan. Ook loopt mijn nog gereden paard op LT-niveau dus echt een rustig ontspannen ritje is ook niet altijd gemakkelijk want moet toch haar oefeningen doornemen en ben soms wel kapot van school. Ik geef in het weekend ook nog rijles.
Conclusie van mijn lange verhaal :+ : Ik ben zeker blij dat ik mijn paarden heb naast school, maar het is veel extra regelwerk en je geeft toch er andere dingen voor op. Ik heb het geluk dat mijn ouders steeds mee gaan en ook veel werk op stal doen, anders zou ik er niet meer voor kiezen (al kan ik ze nu toch niet meer missen hoor <3 )

Il Buono 25j- luxe grasmaaier en mijn beste vriendje - op pensioen- eindstand: niveau 1+16
Ebony (v. Aga Kahn (v. Ferro)) - 17jaar - Young Riders gereden, nu lichte tour
Delilah -18j - was niet van mij, YR mee gereden

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Paarden houden naast studie, haalbaar of onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 11:52

Ik studeer ook dier- en veehouderij aan de has ik den Bosch (mocht je vragen hebben over de opleiding mag je me ook altijd berichten! Ik heb de cursus scheikunde moeten doen van te voren )

Heb een bijrijdpaard, al 4 jaar, welke ik fulltime verzorg en train. Er is een tijdje sprake geweest dat hij verkocht zou worden, dus ben ik gaan kijken of ik hem kon kopen. Tot de conclusie gekomen dat dit kon. (Gelukkig niet nodig want hij kan blijven)

Ik ben inwonend, mama betaald mijn collegegeld, rest betaal ik alles zelf (telefoon, verzekeringen, boeken, paardrijlessen etc etc)
Ik werk ongeveer 12u per week, goed voor 500euro per maand.
Ik zou hem wel volpension gezet hebben. Dan ben je er een stuk minder 'verplichte' tijd aan kwijt

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Paarden houden naast studie, haalbaar of onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:03

Ik studeer aan een TU. Zeker in het begin bijna elke dag van 830 tot 1730 op de uni, en 2x in de week tot 2000. Voor die late avonden heb ik een bijrijdster.
Ik sta overigens niet volpension ivm geld.
Bij mij lukt het allemaal net. Mijn ouders betalen deels mee, de rest leen ik. In praktijk komt het erop neer dat mijn ouders het paard betalen, en ik mijn studie "leen".
Het past allemaal precies qua tijden, maar ik moet zeker in het weekend gewoon dagdelen vrijhouden om studie in te halen.
Ik heb overigens ook 1,5 uur reistijd.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

JosjeDZ
Berichten: 268
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:05

Ligt ook aan de studiebelasting van de opleiding. Bij mijn studie (lang geleden!) had ik maar gemiddeld 20 lesuren per week. De rest thuis. Dat is gemakkelijker plannen... Nu met 32 uur werken, opleiding en allenstaande moeder van 2 kids lukt het me ook een paard te hebben. Wat voor mij heel belangrijk is, is dat de dinfen goed geregeld zijn. Daarom bijvoorbeeld ook volpension. Als student zou ik me meer zorgen maken om de financien dan over de tijd, maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken.

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 06:37

Ja het kan.

Financieel gezien had ik mazzel want de paarden stonden aan huis bij m'n ouders. Was dus vrij goedkoop. Ik droeg wel wat bij en startkaarten en wedstrijden betaalde ik zelf.

Maar qua tijd moest ik iedere dag minstens 2 uur reizen (eigenlijk meer als sowieso) en hield ik 2-3 paarden in training. 1-2 van mezelf en 1 van iemand anders. Ik moest 4 dagen per week van huis. Meestal had ik 1 dag per week vrij. Ik gaf paardrijlessen als bijverdiensten en werkte in een afwaskeuken.

Maar.. ik heb er veel voor moeten laten. Wil je een heel studentenleven met 3x per week stappen dan gaat het niet in mijn ogen. Dat is ten eerste te duur en qua tijd heb je dan weinig over voor je paard.
Ook had ik dat lichamelijk echt niet aangekund, want na 2 paarden rijden en dan alcohol erin zou ik niet trekken. Ik was dus wel altijd anders dan andere student. M'n opleiding wel afgerond in 4,5 jaar (half jaar vertraging, had verkeerde minor keuze gemaakt en brak in tweede helft van dat jaar m'n been).

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Re: Paarden houden naast studie, haalbaar of onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 07:07

Ik had een fulltime baan en daarnaast deed ik een deeltijd studie in de avonduren. In de weekenden en tussendoor naar mijn paard. Ze stond 24/7 buiten met verzorging waardoor ik niet elke dag heen hoefde. Hierdoor was het goed haalbaar.

Femkers

Berichten: 57
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 07:36

Ik studeer nu al een paar jaar (uni) en heb een paard. Daarnaast moet ik natuurlijk ook werken en ik ben intussen ook gaan samenwonen. Enerzijds is het ideaal want je hebt meer "vrije tijd" tijdens je studie in vergelijking met een full time baan. Anderzijds heeft dat wel gezorgd voor een flinke studie vertraging (en studieschuld). Ook is het financieel best zwaar en tijd kom ik ook altijd te kort. Ik heb wel de mazzel dat mijn ouders me financieel steunen en ik een vriend heb die fulltime werkt. Een paard is een geweldige ervaring maar ik weet niet of ik het nog eens zou doen :P Die van mij kan je niet stil laten staan, wat het ook niet makkelijk maakt. Gelukkig heb ik top bijrijders die me altijd klaar voor me staan. Mijn paard staat op volpension. Dat scheelt heel veel tijd :o
Wedstrijden wil ik pas gaan doen na mijn studie, dat red ik nu echt niet qua tijd.

T a c y

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Re: Paarden houden naast studie, haalbaar of onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 08:42

Ik volg emilyslaluna haar mening. DGK is echt niet te onderschatten, gigantisch zware studie met veel practica en verplichte lessen. Zeker als je stages eraan komen, dat is een hele zware periode met weinig slapen, hard werken in de kliniek (én nog een thesis schrijven). Dan lukt het echt niet om daarnaast nog te werken om je paard volledig zelf te kunnen onderhouden en er ook nog eens tijd voor te maken om te rijden etc. Vooral dat werken, je zal toch behoorlijk wat geld moeten verdienen om de stallingskosten, spaarpotje, evt lessen te kunnen betalen. En je kot, moet je dat ook zelf bekostigen dan? Dat lijkt me al helemaal onmogelijk namelijk...

I hope your day is as nice as your butt! ;)

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Re: Paarden houden naast studie, haalbaar of onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 08:59

Ik volg even, zelf wil ik ook diergeneeskunde gaan studeren. Ik zit nu in havo 5 en ik ben 15 jaar, het liefst wil ik hierna VWO gaan doen zodat ik mijn paarden langer kan aanhouden en ik een kans heb om naar Utrecht te gaan. Daarnaast vinden mijn ouders mij nog erg jong als ik na mijn havo 1 jaar hbo doe en dan over 2 jaar dus al in Antwerpen/Gent zit.

Hurby (Prinz K3 x Kennedy) ZZL+1 // Kronos Z1+2
Tongerenhof Pyriet M2
Roulette Fly Della Loggia M1 (verkocht) // Wobke R. M1 (verkocht) // Blinky M1 (verkocht)

CharxHebe

Berichten: 1010
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: St. Jansteen

Re: Paarden houden naast studie, haalbaar of onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:32

Ik heb halverwege mijn 2e jaar hbo mijn paard gekocht. In mijn 4e jaar hem verkocht en een ander paard gekocht. Alles aan mijn paard(en) heb ik zelf bekostigd. Ik heb een vriendin die hetzelfde deed. Wij zijn wel allebei thuis blijven wonen en moesten net wat meer werken dan andere thuiswonende studenten om alles te kunnen betalen. Ben nog steeds student maar nog nooit spijt gehad van de keuze.

Born Free

ikbencarmen

Berichten: 278
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:36

emilyslaluna schreef:
Ik zal ook even reageren, ik studeer namelijk in Antwerpen, ook diergeneeskunde.

Het enige wat ik je kan vertellen is dat je elke schooldag van 08:30 tot 18:00 uur college hebt. Als je op kot zit dan moet je daarna je eten koken en alle andere huishoudende verrichtingen doen. De tijd die je over houdt moet je echt gebruiken aan het bijhouden van je leerstof.

Als dit niet druk genoeg lijkt, wil ik je even hier op wijzen; het merendeel van de Nederlandse studenten die in België gaan studeren, vooral deze studie, onderschatten het helemaal. De manier van onderwijs is zo verschillend en het niveau ligt vele malen hoger dan in Nederland.

Je hebt maar twee semesters, waarbij er dus ook maar 2 examenmaanden zijn. Je moet dus een half leerjaar aan leerstof zelf bijhouden. Tussendoor wordt je niet getoetst. Dit is voor de meeste Nederlanders erg moeilijk, aangezien je erg veel discipline voor jezelf moet hebben.


Hier sluit ik mij volledig bij aan.

Lizzy, mijn kleine vriendinnetje.
/3 }:0

Keoma

Berichten: 52
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Ede

Re: Paarden houden naast studie, haalbaar of onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:58

Hoi, ik weet niet of je hier nog wat aan hebt maar heb in dezelfde situatie gezeten:

Ik studeer geneeskunde in Amsterdam (3ejaars), hiervoor studeerde ik Biomedische Wetenschappen ook in Amsterdam.
In mijn eerste jaar geneeskunde heb ik een paard gekocht, dat is ongeveer 3 jaar geleden. Ik heb toen de keuze gemaakt om bij mn ouders te blijven wonen omdat ik niet en een kamer en een paard kon betalen. Voor mij is het 1,5 uur enkele reis en moet eigenlijk elke dag in Amsterdam zijn. Daarnaast moest ik ongeveer 10-15 uur per week werken om alles te kunnen betalen.
Ik vond het qua tijd nog wel te doen, college deed ik toch vaak vanuit huis maar ik bregreep toen ik op de open dag van Antwerpen was dat je daar veel meer aanwezig moet zijn en ook buiten schooltijden veel meer moet bijhouden. Leren gaat mij heel makkelijk af, wat ik door lees onthoud ik en dat is wat mij er doorheen heeft getrokken.

Ik heb mn paard net verkocht omdat ik alleen maar aan het werk was om haar te kunnen betalen en na een peesblessure en veel kliniekkosten was ik zo blut dat ik snachts er wakker van lag dat als er weer een dierenarts moest komen ik het gewoon niet meer kon betalen.
Ook doe ik graag leuke dingen met vriend en vriendinnen maar vaak had ik of geen geld of ik moest weer naar huis om een deken te wisselen etc.
Ook zag ik het niet zitten om nog jaren thuis te blijven wonen en ik ben nu zo opgelucht dat ze verkocht is. Ik mis dr enorm en het was echt mn maatje, maar constant financiele stress en buiten mn studie om nog meer moeten was echt niet fijn.

Mijn tip, wacht lekker tot na je studie. Ga op kamers wonen, lekker stappen en leuke dingen doen die je later niet meer gaat doen. Nu heb je de tijd en de vrijheid, dat paard komt echt nog wel een keer!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 bezoekers