[VOLG] Van (zorg)boerderij pony tot ...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

[VOLG] Van (zorg)boerderij pony tot ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 23:56

… tot wat? Daar moeten we samen nog achter komen.

Hallo lieve bokkers, :wave:

Ik heb lang getwijfeld of ik een volgtopic voor Zara wilde openen en heb uiteindelijk toch maar besloten om het te doen. Zara is mijn eerste jonge paarden “projectje” en het lijkt mij erg leuk om later terug te kunnen kijken op de vorderingen die we samen hebben gemaakt. Omdat ik soms tijdens de trainingen op kleine probleempjes stuit, lijkt dit topic mij ook handig om af en toe om tips te kunnen vragen. :D

Sinds Koningsdag dit jaar ben ik in het bezit van de net 3-jarige NRPS x Fjord x Fries merrie Zara van ’t Oudeland. Zara is gefokt door de paardenmelkerij uit Hoekschewaard en heeft tijdens haar babyjaren gefunctioneerd als zorgboerderijpony. Via een paardenhandelaar is Zara bij mij terecht gekomen waar ze de rest van haar leven mag doorbrengen.

Ik heb Zara gekocht als een 2-jarige (3 geworden op 23 juni) die net 2/3 weken ohz was. Aangezien ik dit zelf te jong vind om een paard in te rijden en Zara qua uiterlijk nog erg baby was heb ik haar vakantie gegeven van het rijden met het idee om dit in augustus weer op te pakken.

Foto: Zara ohz tijdens de bezichtiging (let op: tijdens de bezichtiging werd mij verteld dat Zara 3 jaar was, ik kwam er pas later achter dat ze nog 2 was. Ik plaats deze foto om het verschil te kunnen zien tussen haar lichaam toen, nu en in de toekomst).

Afbeelding

Foto: Hier was ze net bij mij aangekomen

Afbeelding

Foto: 3e dag bij mij

Afbeelding

Afbeelding

De eerste paar weken heb ik vooral gebruikt om rustig aan Zara te kunnen wennen en andersom. Het jongste paard dat ik heb getraind was 6, dus een paardje van twee is voor mij volledig nieuw. Ik ben vooral begonnen met veel aanraken en poetsen en simpele oefeningen aan de hand zoals achterwaarts en wijken voor druk (‘om’). Ik stuitte al snel op de eerste probleempjes nl. extreme gevoeligheid voor druk (Zara had al snel de neiging om te trappen), onzekerheid, moeilijk zijn bij hoevenkrabben en angst voor een zweepje. Dit alles was puur een vertrouwenskwestie en door veel herhalen en geduld is van deze problemen nu niks meer terug te zien.

Foto: Zara 3 weken bij mij
Afbeelding

Foto: 4 weken bij mij

Afbeelding


Het volgende puntje waar ik op stuitte was Zara’s extreme hengstigheid, het is echt een pismerrie om zo maar even te zeggen. :+ 5 dagen in de maand is ze niet te genieten en hoef ik het ook echt niet in mijn hoofd te halen om wat aan haar te vragen. Hier heb ik nog steeds geen goede aanpak voor gevonden, tips zijn dus meer dan welkom. :')

Foto: Zara 5 weken bij mij (nek groeit ineens hard)

Afbeelding

Langzaamaan wilde ik ook het longeren op gaan pakken, met de gedachte dat ze hier al bekend mee was aangezien ze al was ingereden. Boy, was I wrong… Het longeren kende ze totaal niet en voor Zara waren deze eerste pogingen pure paniek, wanhoop en frustratie wat zich uitte in steigeren en gericht trappen. Gelukkig heb ik hulp gekregen van een lieve stalgenoot en gisteren hebben Zaar en ik na 3x longeren onze eerste mijlpaal bereikt nl. dat ik Zaar zonder het bijzijn van een stalgenoot kan longeren zonder dat ze een stap verkeerd zet. Super trots was ik! <3

Topic
[ITP] Bijna 3-jarige Zara maakt haar bokt debuut!

Naast het longeren maak ik regelmatig wandelingetjes met haar over het fietspad onderaan de dijk bij ons waar regelmatig bussen, vrachtwagens, auto’s met aanhang, etc. voorbijkomen, om haar alvast aan verkeer te laten wennen. Dit hebben wij geprobeerd zowel met een ander paard erbij als alleen en ik merk dat ze in haar eentje veel meer op haar gemak is. Ze is vrijwel volledig verkeersmak, ze is van bijna niks onder de indruk.

Aangezien Zara zowel fysiek als mentaal zo gegroeid is heb ik besloten dat, nu ze 3 jaar is en spieren en conditie heeft opgebouwd, het misschien een beter idee is om het rijden niet helemaal te verwaarlozen en haar gewend te houden aan het idee van een ruiter op haar rug. Ik ga er nu 1x in de week heel kort op om een paar rondjes in de bak te stappen. Dit is meestal nog geen 10 minuten, omdat ik Zaar nog niet te veel wil belasten. In augustus heeft ze waarschijnlijk haar eigen zadeltje en vanaf dan wil ik het rijden wel echt weer serieus op gaan pakken.

Foto: De eerste keer ohz een rondje stappen na iets meer dan 2 maanden vakantie

Afbeelding

Inmiddels merk ik aan Zara dat ze graag wil werken en om meer uitdaging vraagt. Ik zie een enorme mentale groei bij haar. Van een voorzichtige, afwachtende pony naar een stoere, zelfverzekerde merrie.

Ik heb nog geen flauw idee wat ik precies met Zaar wil doen in de toekomst, ik heb haar gekocht met de gedachte het een buitenrijdpony te maken. Echter heeft ze zoveel pit en karakter dat ik denk dat ze ook zeer geschikt zou zijn voor de (wedstrijd)sport, zo niet met mij dan misschien wel met een jonger ruitertje. Wat ik vooral belangrijk vind is dat we dingen doen die Zaar zelf ook leuk vindt. :)

Doel 1: Een zadel laten aanmeten en de draf en galop ohz opnieuw bevestigen.
Doel 2: Beginnetje maken aan de dubbele longe
Doel 3: Vrijspringen

Volgen jullie Zara's vooruitgang met mij mee?

Erzsjeeeee

Berichten: 8
Geregistreerd: 21-06-17

Re: [VOLG] Van (zorg)boerderij pony tot ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 00:46

Ik ga volgen! Ben benieuwd!!

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [VOLG] Van (zorg)boerderij pony tot ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 00:58

Ik ga volgen. Ik zie maar 1 foto trouwens, maar daarop lijkt het een zeer leuk paardje al! Ik ben benieuwd naar wat de toekomst jullie brengt.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Van (zorg)boerderij pony tot ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 01:08

Dat ruiter op de rug onthouden ze wel, hoef je je geen zorgen om te maken.

Extreem hengstig kan van de nieuwe locatie komen, al dan niet samen met de rare temperatuur schommelingen dit voorjaar.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: [VOLG] Van (zorg)boerderij pony tot ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 01:49

Ik zie helaas maar 1 foto, de rest is afgeschermd door de site waar ze op staan. De ene foto is wel een heel leuk beestje!

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 10:44

Leuk dat jullie volgen!

Heh wat stom dat de foto's het niet doen. Toen ik het topic aanmaakte deden ze het nog -O- Maar weer even een nieuwe poging doen.

tamary schreef:
Dat ruiter op de rug onthouden ze wel, hoef je je geen zorgen om te maken.

Extreem hengstig kan van de nieuwe locatie komen, al dan niet samen met de rare temperatuur schommelingen dit voorjaar.


Dat wist ik niet! Fijn, dan hoeft het dus niet zo te zijn dat dit gewoon bij het paard hoort.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 11:02

Poging 2, met Tinypic dit keer... Omdat ik mijn openingspost niet meer kan bewerken, plaats ik het maar in een nieuwe post.

Weet iemand toevallig een andere goede foto upload site? ImageShack is dus blijkbaar niet meer gratis.

Foto: Zara ohz tijdens de bezichtiging (let op: tijdens de bezichtiging werd mij verteld dat Zara 3 jaar was, ik kwam er pas later achter dat ze nog 2 was. Ik plaats deze foto om het verschil te kunnen zien tussen haar lichaam toen, nu en in de toekomst).

Afbeelding

Foto: Hier was ze net bij mij aangekomen

Afbeelding

Foto: 3e dag bij mij

Afbeelding

Afbeelding

Foto: Zara 3 weken bij mij
Afbeelding

Foto: 4 weken bij mij

Afbeelding

Foto: Zara 5 weken bij mij (nek groeit ineens hard)

Afbeelding

Topic
[ITP] Bijna 3-jarige Zara maakt haar bokt debuut!

Foto: De eerste keer ohz een rondje stappen na iets meer dan 2 maanden vakantie

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Confession op 09-07-17 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [VOLG] Van (zorg)boerderij pony tot ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:06

Wat een leuke pony!

Je kan gewoon via bokt uploaden, naast plaatsen staat een upload knopje ;)

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 11:13

Azmay schreef:
Wat een leuke pony!

Je kan gewoon via bokt uploaden, naast plaatsen staat een upload knopje ;)


Oh joh dat was me nog helemaal niet opgevallen, thanks voor de tip! +:)+

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: [VOLG] Van (zorg)boerderij pony tot ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 19:14

Super leuke foto's!

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 20:32

Thanks! <3

Net weer even een rondje erop gezeten, zonder zadel, want het zadeltje dat we voorheen gebruikten kunnen we helaas niet meer lenen. :( Ze deed het weer super braaf, ze is zo ontzettend mak tijdens het rijden en opstappen, het blijft me verbazen. Vandaag voor het eerst vanaf een krukje opgestapt, waar ik zelf wat lomper in ben want ik ben totaal niet lenig. :)) Ze heeft zoveel geduld voor haar leeftijd, blijft keurig stil staan terwijl ik erop klauter, top karakter. _/-\o_ Lekker met een lang teugeltje een rondje linksom en rechtsom gedaan en er weer af.

Ik zit trouwens wel met een klein dilemma. Het weiland waar ze op staat is helaas al redelijk kaal en de staleigenaresse voert elke ochtend bij met hooi. Echter heb ik het idee dat Zaar ondanks het extra hooi wel steeds honger heeft als ik haar van het land haal... Ik weet niet goed of ik haar bij moet gaan voeren of niet, aangezien ze nog best wel breed (lees: dikkig) is. Ze krijgt inmiddels wel steeds meer beweging bij mij, dus misschien dat ze daarom meer behoefte aan eten heeft? Wat zouden jullie doen?

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 21:59

Weer even een weekverslagje:

Zara heeft heerlijk mogen genieten van een weekje welverdiende vakantie, even wat tijd voor haarzelf zodat haar spieren weer iets bij kunnen komen en ze mentaal helemaal paard kan zijn. Begin van aankomende week ga ik haar aan de longe weer oppakken, want donderdag komt de zadelmaker en dat gaat makkelijker zonder een stuiterend paard. :):) Ik hoop dat we makkelijk een passend zadeltje kunnen vinden dat spoedig geleverd kan worden, zodat we onze stapritjes uit kunnen gaan breiden naar een aantal rondjes draven.

Suada
Berichten: 27
Geregistreerd: 23-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:08

Wat mij vooral opvalt is dat jij ontzettend meedenkt met je paard, dit is ech iets waar jij jezelf een klopje op je schouder voor mag geven, zo valt er toch weer te zien dat er mensen zijn die de tijd voor alles nemen ipv het overhaast te doen en waarbij alles er gelijk perfect op moet zitten. Ik hoop dat je een goed zadel vindt :j En ik blijf jullie volgen. Wat heeft ze trouwens een ontzettend lief hoofd en leuk altijd de oortjes naar voren <3

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [VOLG] Van (zorg)boerderij pony tot ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:13

Wat een ontzettend leuke pony, wat betreft de hengstigheid, misschien weet een dierenarts hier een oplossing voor.

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Van (zorg)boerderij pony tot ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:32

Leuke pony. Ik ga je zeker volgen!

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 19:22

Suada schreef:
Wat mij vooral opvalt is dat jij ontzettend meedenkt met je paard, dit is ech iets waar jij jezelf een klopje op je schouder voor mag geven, zo valt er toch weer te zien dat er mensen zijn die de tijd voor alles nemen ipv het overhaast te doen en waarbij alles er gelijk perfect op moet zitten. Ik hoop dat je een goed zadel vindt :j En ik blijf jullie volgen. Wat heeft ze trouwens een ontzettend lief hoofd en leuk altijd de oortjes naar voren <3


Wat een lieve reactie! <3 Voor mij staat het welzijn en het geluk van mijn paardje altijd voorop en daarom beleer ik haar liever in een tempo dat bij haar past dan in een tempo wat voor mij het meest ideaal zou zijn. Ik merk dat mensen om mij heen mij daarom vaak te soft vinden, maar ik zou niet met mezelf kunnen leven als mijn paard zich gestrest of lichamelijk ongemakkelijk voelt doordat ik gelijk het perfecte plaatje wil. :)

bigone schreef:
Wat een ontzettend leuke pony, wat betreft de hengstigheid, misschien weet een dierenarts hier een oplossing voor.


Ik heb inderdaad al eerder op het punt gestaan een DA om raad te vragen, maar ik moet zeggen dat ze afgelopen week toen ze hengstig was zich voorbeeldig heeft gedragen. Misschien was een nieuwe omgeving inderdaad de oorzaak van haar hevige hengstigheid. Mocht het weer voorkomen dat ze in een draak verandert bij haar volgende hengstigheid, dan ga ik uiteraard de DA overwegen. :j

Muga schreef:
Leuke pony. Ik ga je zeker volgen!


Thanks! :D Super leuk dat je volgt!

UPDATE
Gister is de zadelmaakster langs geweest en dit ging niet helemaal vlekkeloos... Iets met regen en harde wind en een jonge merrie die daar erg onrustig van wordt :roll: Desondanks hebben we toch een zadeltje kunnen vinden dat goed leek te passen. Over 3-5 weken wordt het zadel geleverd en dan krijg ik hem 2 weken op proef. Het zadeltje zal dan nog terplekke aan worden gepast wanneer dit nodig is. Zara heeft dus weer 3-5 weken uitstel van doorrijden gekregen, de bofkont. :D Het is uiteindelijk een Thorowgood T8 dressuurzadel geworden.

Ook vandaag onderstaand hoofdstel besteld van Hööks. <3 Het hoofdstel dat ze nu heeft zit haar duidelijk niet lekker, denk dat dit komt door de brede neusriem, daar had mijn vorige paard ook al moeite mee.

Afbeelding

Potate

Berichten: 199
Geregistreerd: 21-07-17
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 19:39

Wat een mooi paardje is het! Ik volg nu ook, ben erg benieuwd naar haar vooruitgang. In ieder geval vind ik dat jullie goed bij elkaar passen! :j
En inderdaad, het is echt heel fijn om te horen (lezen?) dat je het gewoon rustig en op haar tempo aanpakt. Veel succes en natuurlijk plezier met dit mooie moppie!

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 22:17

Potate schreef:
Wat een mooi paardje is het! Ik volg nu ook, ben erg benieuwd naar haar vooruitgang. In ieder geval vind ik dat jullie goed bij elkaar passen! :j
En inderdaad, het is echt heel fijn om te horen (lezen?) dat je het gewoon rustig en op haar tempo aanpakt. Veel succes en natuurlijk plezier met dit mooie moppie!


Wat een lief commentaar, heel erg bedankt! <3

UPDATE
Vandaag een stukje aan de longe op film kunnen krijgen. Erg jammer dat ik geen filmpje heb van de allereerste keer want jeetje wat een vooruitgang :wow: . De eerste keer met Zaar aan de longe was een en al ellende, steigeren, gericht trappen, rennen, in elke hoek omkeren, etc. Hoewel Zara het duidelijk nog spannend vindt (er komen regelmatig boten langs) en het soms nog niet helemaal snapt (wat waarschijnlijk door mijn signalen komt) is er al zoveel meer rust en ontspanning te zien. Dit is de 5e of 6e keer voor Zara aan de longe en ik ben er ruim tevreden mee, de verbeterpuntjes liggen vooral bij mij :j .

Sinds vandaag krijg ik hulp van een lief stalgenootje die een opleiding in paardengedrag doet. Zij bekijkt daarbij o.a. het karakter van het paard, het karakter van de eigenaar en naar de relatie en omgang tussen paard en eigenaar. Ze zal regelmatig filmpjes en foto's van Zara en mij aan het werk maken om deze vervolgens te bestuderen en te onderzoeken hoe de verhouding tussen mij en Zara zich ontwikkeld. Op basis daarvan geeft ze mij super handige tips die ik tijdens de trainingen kan gebruiken. Ben ik heel blij mee +:)+

Hieronder het filmpje van het longeren. Zoals te zien is mag Zara nog wel wat directer op mijn signalen reageren, of ik moet de signalen zelf duidelijker geven. Ook de galop is nog een verbeterpuntje. Ik merk dat Zara dit nog erg lastig vindt en een bepaalde hoek heeft in de longeercirkel waar ze naartoe probeert te vluchten, wordt aan gewerkt! :+ De longeercirkel is meer een longeerrechthoek waardoor het touw op sommige momenten wat slapper hangt, hier kan ik helaas weinig aan doen, of ik moet constant na elke hoek de lengte van het touw opnieuw aanpassen. Als laatste mag ik wat minder met Zaar mee gaan lopen in de toekomst, maar voor nu is dit nog wel nodig om haar voorwaarts te houden. Zodra Zara niet meer voorwaarts is heeft ze al snel de neiging om uitwegen te zoeken zoals steigeren of omdraaien en dit wil ik natuurlijk op het moment graag voorkomen. :D

Verder vind ik wat op het filmpje te zien is al SUPER KNAP. <3

Genoeg gel*ld, komt ie dan:


Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 23:18

Wat het longeren betreft zijn we na vandaag weer terug bij af -O- . Weer steigeren, omdraaien, trekken en rennen. Met behulp van het stalgenootje dus weer helemaal terug gegaan naar nul en vanaf daar weer opbouwen. Met Zara is het altijd twee stappen vooruit, een stap terug.

Verder lag ze vandaag in een hele diepe slaap toen ik aankwam. Zara voelt zich duidelijk op haar gemak in de kudde. :)

Afbeelding

Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Re: [VOLG] Van (zorg)boerderij pony tot ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 23:42

Goed bezig hoor TS, leuk paardje heb je gevonden <3
Niet getreurd over het longeren! Zoals je zelf al zegt: 2 stappen vooruit, eentje terug. Jullie hebben de laatste weken mega sprongen gemaakt, dus een kleine terugval is heel logisch. Hopen dat het een tijdelijke bui was en dat jullie binnenkort weer verder kunnen waar jullie zijn gebleven.
Wat betreft het vluchten naar hoeken: je gaf zelf ook al aan dat je erg veel meeloopt (wie is wie nou aan het longeren _O- ), maar als je meer op je plaats blijft staan krijgt zij ook minder mogelijkheden om een hoek in te duiken. Met oefenen komt het vast helemaal goed +:)+
Ik volg in ieder geval :)

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 22:20

Na een lange tijd maar even weer een update. Ik zit de laatste tijd niet lekker in mijn vel, waardoor ik niet in staat ben Zaar eerlijk te trainen. Tijdens een korte vakantie heb ik haar uit handen gegeven en dit was eigenlijk zo rustgevend dat ik denk dat ik het besluit ga nemen om het beleren van Zara door iemand anders te laten doen. Ik ben op dit moment zelf emotioneel gezien niet in staat haar een trap onder de reet te geven (wat mevrouw na een maand geklungel nu echt even nodig heeft), waardoor Zaar een loopje met mij neemt en ik alleen maar gefrustreerder word. Ik had dit projectje zo graag zelf willen doen, maar eerlijkheid tijdens het trainen staat voorop en dat kan ik Zara nu even niet bieden.

Vandaag is de tandarts geweest, Zara's gebit is weer mooi glad gevijld en er is een wolfskies getrokken. Echter kwamen we tijdens de behandeling erachter dat Zara een ruis bij haar hart heeft en erg snel benauwd wordt, dus dit wil ik door een DA nog na laten kijken. We blijven zo dus lekker bezig. :+

Afbeelding
Wolfskies heb ik meegekregen, altijd leuk.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 21:07

ZARA UPDATE *\o/*

Het weideseizoen is helaas door het slechte weer afgelopen. De grond kon het hier niet meer aan en was volledig stuk gelopen, dus de paarden moesten jammer genoeg weer naar stal. -O- Ik was een beetje zenuwachtig voor dit moment, aangezien ik bang was dat Zara door het op stal staan erg druk zou worden. Verrassend genoeg vind ik Zaar nu ze op stal staat een veel fijner karakter hebben! Ze heeft wel meer energie, maar gebruikt dit tijdens de trainingen op een hele positieve manier; ze is er veel meer bij met haar koppie en doet beter haar best. Zara en ik lijken de laatste tijd op een wolk van positiviteit en vooruitgang te zitten. Onze band is hechter, we voelen elkaar beter aan en Zara doet het allemaal echt super. Ik ben zo ongelofelijk trots. <3

In mijn openingspost gaf ik drie doelen aan:

Confession schreef:
Doel 1: Een zadel laten aanmeten en de draf en galop ohz opnieuw bevestigen.
Doel 2: Beginnetje maken aan de dubbele longe
Doel 3: Vrijspringen


Met trots kan ik zeggen dat we 2,75 van deze doelen hebben behaald. *\o/*

Doel 1
Zoals jullie al weten heb ik een zadeltje laten aanmeten voor Zara. Het zadeltje is 3 weken geleden geleverd en sindsdien zijn we dus rustig bezig met het doorrijden. Ik rijd Zara nu 2x in de week 15-20 minuten samen met een stalgenootje. We rijden haar telkens om de beurt, zodat ik van het stalgenootje kan leren als zij erop zit, maar toch ook zelf het vertrouwen blijf houden door er zelf op te gaan. De draf en het stuur zit er weer volledig op, volgende week gaan we een beginnetje maken aan de galop. Ook is Zara al een klein stukje mee geweest naar buiten waarbij ze zich voorbeeldig gedroeg. Aanhangwagens, bussen en wielrenners kwamen langs, maar Zaartje gaf geen krimp. Zodra we aan de galop gaan werken zal ik proberen het rijden eens op de film te zetten. :):)

Doel 2
Gister heb ik Zara voor het eerst aan de dubbele longe gehad. Hoofdstelletje in, longeersingel om en gelijk de lijn achter haar billen langs. Normaal doe ik bij groene paarden liever de lijn nog over de rug, dit was ook zeker het plan bij Zaar, omdat ze soms erg kan schrikken van gekke dingen achter haar billen :roll: Echter gleed het touw perongeluk toch naar achter, ze reageerde er totaal niet op, dus gewoon maar gelijk op die manier door gegaan. En wat deed ze het toch ontzettend goed en wat baal ik dat ik het niet op camera heb. Ik heb haar werkelijk nog nooit zo lekker zien lopen :wow: Ik dacht eerlijk gezegd dat het een ramp zou worden, omdat mevrouw aan de enkele lijn nog steeds gewoon niet altijd goed loopt, maar de dubbele longe leek ze veel fijner en duidelijker te vinden. Met dubbele lijnen longeren is dus the way to go bij Zara. +:)+

Doel 3
VRIJSPRINGEN! *\o/* Oh wat vind ik dit toch een heerlijk onderdeel van het paarden trainen. Vorige week woensdag heb ik vol enthousiasme voor het eerst met Zara een poging gewaagd en wat pikte ze het goed op! Geen weigeringen, geen een keer langs de hindernis rennen, wat deed ze het toch netjes. Mevrouw vond een simpel kruisje nog geen eens een uitdaging en we zijn daarom maar snel overgeschakeld naar een steiltje, wat Zara wel interessant vond. Een lief stalgenootje besloot heel de boel te filmen, dus zie hier het resultaat:



Mijn enthousiasme is duidelijk te horen op de video :+ Oh oh oh wat was ik toch trots en blij dat ze mijn favoriete bezigheid zo goed oppikte. Uiteraard is dit filmpje een samenvatting van de training, tussendoor gooide mevrouw er af en toe een balkje af, omdat ze te lui was om haar benen op te tillen :z De laatste sprong in het filmpje was de beste sprong en we zijn daarna gelijk geeindigd. Altijd stoppen op je hoogtepunt toch? :+

Zondag doen Zara en ik mee aan een professionele schriktraining. Ik ben erg benieuwd hoe ze dat gaat doen. Verwacht zondag dus weer een update en hopelijk een filmpje.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Re: [VOLG] Van (zorg)boerderij pony tot ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 17:03

Bleh het rijden ging vandaag weer niet zo lekker. -O- Ik was vandaag voor het eerst na 2/3(?) weken weer alleen gaan rijden, voor de zekerheid gelongeerd van te voren, maar dit mocht niet baten. Ik merkte de spanning al toen ik opstapte, maar voelde het tijdens het stappen wegvloeien, dus prima dacht ik... Rechter draf ging prima, dat gaat altijd prima. Rechts moet ik haar eerder naar voren trappen dan terug houden. Linksom gaat meestal ook wel goed, is ze wat meer loperig, maar niks dat we normaal gesproken niet kunnen hendelen. Vandaag was dat andere koek, ze sprintte constant onder me vandaan en begon maar een eindje weg te bokken.

Ze heeft dit 1x eerder gedaan. Toen was het echter een flinke rodeo met als gevolg dat ik er naast lag. :+ Vandaag kon ik haar gelukkig op ieniemienie voltes zetten en haar vervolgens rechtsom sturen waardoor de mini rodeo werd beeindigd, maar ik was er nog steeds niet happy mee.

Ik zie wel een patroon: beide keren was er niemand in of bij de bak (wel mensen op het erf, anders rijd ik haar niet). Beide keren reed ik met zweep (doe ik normaal ook eigenlijk niet). Beide keren was het bij het linksom draven.

Aan het linksom draven kan ik niet veel veranderen, dat zal ze toch echt moeten doen. Maar wellicht kan ik volgende keer als ik alleen rijd zonder zweep rijden, en volgende keer als ik met iemand samen ben juist met zweep rijden.

Daarnaast is Zara best wel een draak aan het worden, maar toevallig niet naar mij toe (naja behalve dan vandaag tijdens het rijden). Ik hoor nu regelmatig van stalgenoten dat ze de paarden in haar paddock groep in een hoekje drijft en in elkaar mept. Het was gister blijkbaar zo erg dat ze door de omheining had getrapt, schrikdraad kapot, ik was er zelf "helaas" niet bij. Ook blijkt ze gister 2x te hebben uitgehaald naar een stalgenootje die op donderdagavond de paarden binnen zet. Dit verbaast me enorm, want trappen doet ze absoluut niet. Ik heb haar vanaf dag 1 alle manieren aan de hand aangeleerd en ze is altijd respectvol geweest. Dalijk dus even kijken bij het binnenhalen van de na-middag groep waar Zara in staat om te kijken wat er zich allemaal afspeelt...

Ons roze wolkje lijkt een klein beetje te verdwijnen, maar ik blijf hoopvol.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 16:54


Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: [VOLG] Van (zorg)boerderij pony tot ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:29

Ooh kijk het volg topic, ik ga volgen! Leuk!