paard redden van de slacht.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gentleteam

Berichten: 29
Geregistreerd: 10-06-17

paard redden van de slacht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 19:50

Hoi hoi allemaal,
ik woon in het buitenland ik heb mijn eigen paardje van 3 jaar oud en ik ga misschien eind dit jaar een paard redden van de slacht waar ik woon is dit mogelijk en dit is dan ook echt een droom die in vervulling zou gaan.
nu vraag ik me af wat zijn jullie ervaringen met paarden gered van de slacht?
En waar moet je allemaal op letten?

Bedankt al!

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: paard redden van de slacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:52

Dat je het vooral niet doet. 'De slacht' is niet iets verschrikkelijks en 99 procent staat er omdat ze pijn hebben en de eigenaren slachten humaner vinden dan inslapen. Een slager die jou een paard doorverkoopt is een slechte slager.

Gentleteam

Berichten: 29
Geregistreerd: 10-06-17

Re: paard redden van de slacht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 19:54

Hier in Spanje zijn er super veel paarden die totaal geen gezondheids of karakter problemen hebben.
heel veel lieve gezonde paarden die gered kunnen worden dus doen ga ik het zowieso

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: paard redden van de slacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:54

Nou, veel plezier!

Kanto
Berichten: 617
Geregistreerd: 25-05-15

Re: paard redden van de slacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:55

2 woorden: niet doen

lailapri

Berichten: 22131
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:56

vooral goed sparen. je weet nooit wat je allemaal tegen komt. en geen verwachtingen hebben.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:57

Waarom zouden mensen in Spanje een dier naar de slacht doen en er weinig voor krijgen als ze hem ook in de handel kunnen verkopen en het dubbele (of meer) er voor kunnen krijgen?

Ik ga dus compleet met Lieveli mee.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:58

bruintje123 schreef:
Waarom zouden mensen in Spanje een dier naar de slacht doen en er weinig voor krijgen als ze hem ook in de handel kunnen verkopen en het dubbele (of meer) er voor kunnen krijgen?

Ik ga dus compleet met Lieveli mee.


In dat geval gaan we naar de Librije en jij trakteert <3

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:58

Gewoon niet doen. Of ga je ook koeien redden van de slacht?
Red liever een verwaarloosd dier als je iets wil redden.

Gentleteam

Berichten: 29
Geregistreerd: 10-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 19:59

Waarom niet doen?
hier zijn ontzettend veel geredde paarden van de slacht paardjes die het ontzettend goed doen!
hier is het dan blijkbaar anders dan in nl en be.

Sparen is idd wel belangrijk ervoor!

Omdat hier veel mensen zijn die ze raar genoet liever naar de slacht brengen vraag me niet waarom het js gewoon zo om de haverklap worden wr hier gered nog geen echt slechte ervaringen gezien.
ondervoed wel maar meer niet.
hier krijgen ze er trouwens wel redelijk wat voor en er staan al zoveel paarden te koop die ze niet verkocht krijgen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:00

Gezellig, alleen jij verstaat mij niet met mijn zachte G.
Dan moet er ook nog een tolk mee :P
Laten we die wel trakteren :+

MarcoBorsato schreef:
bruintje123 schreef:
Waarom zouden mensen in Spanje een dier naar de slacht doen en er weinig voor krijgen als ze hem ook in de handel kunnen verkopen en het dubbele (of meer) er voor kunnen krijgen?

Ik ga dus compleet met Lieveli mee.


In dat geval gaan we naar de Librije en jij trakteert <3

Gentleteam

Berichten: 29
Geregistreerd: 10-06-17

Re: paard redden van de slacht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 20:02

Sjonge jonge wat een reacties sorry hoor die (tips) hoef ik niet!
laat al maar zitten ik doe het zelf wel zal jullie zeker updates laten zien ervan!
In Spanje gaat dat dus anders!

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:03

Er staan genoeg paarden bij de slacht die er heen moesten omdat ze geen wedstrijden meer kunnen rijden. Die verder gezond zijn en zeer geschikt als recreatiepaard. Ik heb er ook een hele boel gered,die hebben allemaal een nieuw baasje voor recreatief rijden.Baasje is blij en paard heeft het super.
Dus een paard redden van de slacht? ik zeg DOEN,maar probeer wel een hoop te weten te komen via de slager.
Heel veel succes TS.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70639
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:04

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:04

Ze gaan naar de slacht omdat er geen markt voor is. Dat is een legitieme reden.
Ze zijn vast heel lief, maar varkens zijn ook lief en die gaan ook in grote getale.

Waar ook woon gaan ook ieder jaar veel veulens maar de slacht, dat geeft uitstekend vlees.

lailapri

Berichten: 22131
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:05

wacht even. als niet iedereen met je mee praat hoeft het niet meer? geen goede eigenschap, meer zeg ik er niet over.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: paard redden van de slacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:06

En misschien dat het in Spanje wel helemaal anders is, maar waarom dan niet via een stichting daar een paard kopen? Jij blij, stichting blij.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:07

Wat goed dat je een paard wil redden! Ik zou dat ook doen als ik de kans kreeg.
In Spanje schijnt het inderdaad heel anders te zijn dan in Nederland.. Ik hoorde dat je je paard er (iig tijdens de crisis) aan de straatstenen niet kwijt komt en ik kan me goed voorstellen dat ook door de droogte en het tekort aan voer in delen van het land mensen gewoon niet anders kunnen dan hun paard naar de slacht te doen. Hartstikke mooi als er dan mensen als jij zijn die zo'n dier een tweede kans willen geven <3

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: paard redden van de slacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:12

Wat ik me wel af vraag is hoe je gaat uitzoeken welk paard er staat omdat hij niet verkocht werd en welk paard stilletjes kapot gaat van de pijn?

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:15

Er staat een 'gered' veulen bij mijn paard in de groep.
Arme ding heeft EMS en zal daar altijd last van blijven houden.

Maar in Spanje, Oostenrijk en Zwitserland is paarden slachten totaal niet ongewoon inderdaad.
Dat is gewoon selectie van minder goede dieren of overschot. Ja die zijn gezond, dat klopt.
Dat redden heeft er o.a. Voor gezorgd dat de gemiddelde kwaliteit van de haflinger schrikbarend slecht is in bijvoorbeeld nederland. Dat zijn vaak goedkope slachtdieren geweest (gezond maar niet stamboek waardig) waar weer willekeurig mee rondgefokt is.
Al die schapen, koeien, kippen, varkens en weet ik veel wat zijn ook gezond. Waarom dan paarden redden en koeien niet :?

Dancyy
Berichten: 2699
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:21

lieveli schreef:
Dat je het vooral niet doet. 'De slacht' is niet iets verschrikkelijks en 99 procent staat er omdat ze pijn hebben en de eigenaren slachten humaner vinden dan inslapen. Een slager die jou een paard doorverkoopt is een slechte slager.

_/-\o_ _/-\o_

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:36

Ik als eigenaar hoop toch echt dat als ik mijn paard aanbied bij een slager dat hij ook echt geslacht wordt en niet wordt doorverkocht omdat iemand zo graag een paard wil redden -O-

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:38

Als ik een paard naar de slager breng is dat zeker niet voor niets en ik moet er niet aan denken dat iemand ze daar (hoe goed bedoeld ook) gaat "redden". Respecteer de beslissing van een eigenaar en laat het daarbij!

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: paard redden van de slacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:45

Er zijn ook paardenstichtingen waar paarden die verwaarloosd zijn worden opgevangen. Ik denk dat je beter daar een paard kunt adopteren dan een paard van de slacht halen om bovenstaande redenen.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:47

Mensen, dit gaat over paarden in Spanje, het overgrote deel wat daar naar de slacht gaat is gewoon gezond maar ongewild omdat het bv hengsten zijn of niet aan de rasstandaard voldoen of simpelweg omdat de eigenaren er geen geld of plek meer voor hebben.