"Een maatje meer"-blog uit het Groninkrijk #Groninginneboek

Moderators: Murosch, A_nouk, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Uums

"Een maatje meer"-blog uit het Groninkrijk #Groninginneboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-17 14:33

Groninginneboek
Het begint er telkens meer op te lijken dat in september het allereerste Groninginneboek verschijnt :):) Prelude, alias de Groningin, publiceert al bijna twintig jaar zo nu en dan een epistel waarin ze probeert 'het mensdom' te heropvoeden door hen inzicht te laten vergaren in de paardelijk soort - overigens met wisselend succes.

In het kader van het jubileumjaar van Stamboekvereniging Het Groninger Paard ligt de kopij voor een speciaal boekje klaar en het begint er de schijn van te krijgen dat dit er in het najaar, gedrukt en wel, komt! :) Om de feestvreugde met jullie te delen volgen er in de aanloop naar de presentatie een aantal blogs van de hoef van Preludes zoon Gruno. In het boekje komen onder meer vijftien avonturen van de Groningin zelf.

Afbeelding
Foto: IN

Een maatje meer

“In vergelijking met veel andere zware paarden vallen onze Groningers nog net binnen de bandbreedte van het reguliere assortiment”, dat heb ik eens horen zeggen. U zult nu vast denken: ‘het reguliere assortiment’? Hoe bedoel je dat precies, paard? Wel, het blijkt dat de mensheid, teneinde onze tere rug en benen te onteren, tal van hulpmiddelen heeft om de zogenaamde ‘paardensport’ (waarbij het paard sport en de mens… euh… nu ja… ook aanwezig is) te beoefenen. Wagentjes met lamoen, ijzerbeslag, tuig, westernzadels, peesbeschermers, voltigesingels, bitten… Al deze pathologische hulpmiddelen kennen zo hun afmetingen. En wat blijkt nu? De meeste Groningers kunnen nog net toe met een standaardmaatje. Klaarblijkelijk is dat noemenswaardig.

Als je het aan mij vraagt valt bovenstaande nog te bezien. Niemand vraagt het mij weliswaar, maar ik heb ettelijke malen mogen constateren dat de bandbreedte nogal zoek lijkt zodra het om mijn maten gaat. Drie hiephiepjes voor de standaarddeviatie. Voor uw beeldvorming: ik ben een ruin met een stokmaat boven de 1.70m met stevig botwerk en de weelderige ronde vormen die ook mijn moeder typeren.

Afbeelding
Foto: Claudia Dermois

Een aantal voorbeelden:
• Na een robbertje hoefijzerwerpen in het weiland – dat heet geluk te brengen, maar bracht mij vooral een afbrokkelend hoefje en gebrek aan balans – werd de hulp ingeroepen van een dienstdoende hoefsmid die verschrikt constateerde dat hij ‘maat jubelteen helaas niet in zijn standaardassortiment had’;
• Na een drachtigheidsverlof bleek mijn moeder nauwelijks nog in het lamoen van Baas’ concourswagentje te passen;
• Toen de paardenspeciaalzaak (die benaming doet anders vermoeden, maar het betreft hier een zaak in spullen voor onze verzorging en niet een winkel in paarden – vergelijkbaar met een ‘babywinkel’ die geen zuigelingen verkoopt, doch… U begrijpt mijn punt) eens op 1 januari 25% korting gaf op één product naar keuze en abusievelijk vergat daarbij te vermelden ‘*zadels uitgezonderd’, stond Mens hevig in dubio. Zou ze het gedroomde zadel aanschaffen met het risico dat het voor mijn inmiddels uitgezwaarde, omvangrijke corpus te krapjes zou zijn of waagde ze de gok? Na veel zadel(aan)passessies op de maanlandingsbodem van de bak achter de paardenspeciaalzaak bleek het zadel nipt te passen. Meer aanpassingen zouden de stevigheid tenietdoen;
• Een gewonnen halster of hoofdstel blijkt bij benadering vaak aan de kleine kant en oogt bovendien wel heel smalletjes rond mijn liefelijke toet;
• Beenbescherming voor mij koopt Mens bij een obscuur internetzaakje dat tenminste levert in XXL – en dan nog valt het soms tegen hoeveel ruimte mijn onderbenen in die neopreen peeskappen hebben;
• Mijn frontriem met opzichte *blingbling* moest uitgelegd worden om pijnvrij over mijn voorhoofd te passen - ettelijke centimeters;
• Een tragisch dieptepunt vormt de – gelukkig weer op de retour zijnde – hype met de oornetjes. De mensheid had en masse besloten dat het nog niet genoeg was beenbescherming, zadeldek en handschoentjes qua kleur op elkaar af te stemmen: in een ruimte waar in geen velden of wegen ook maar één Drosophila melanogaster te bekennen was moest het paard in kwestie daarbij nog getooid worden met een oornetje in dezelfde tint. Mens heeft mij in een ijdele bui één keer zo`n ding over mijn hoofd getrokken. Halverwege mijn oorschelp eindigde het kleinood – meer stof had het gewoon niet – en zo werd de aandacht nog meer toegetrokken naar mijn niet bepaald klein uitgevallen oren.
En zo voort, en zo verder.

Afbeelding
Foto: IN

“Geeft niks hoor Gruun, veel mensen hebben eveneens een maatje meer. Jij bent gelukkig ook nog een maatje meer lief.” Fluisterde Mens in m`n oor. En dat kon ik extra goed horen, omdat het netje maar tot halverwege kwam.

U

Gruno

Afbeelding
Foto: Vivian van der Kooij

In de loop van de zomer verwacht: Het Groninginneboek naakt!
[PP] "Een maatje meer"-blog uit het Groninkrijk #Groninginneboek

Heb jij tijd om mee te doen aan een groot ruiteronderzoek?
Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:08

Super leuk stuk!!

Ach lieverd en als je jezelf een beetje teveel maatje meer vindt dan stuur maar een pbtje. Mijn maatje veel meer past niet eens in jouw XXL. Jij bent mega slank hoor!! <3

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:09

Prachtig en zo herkenbaar. Mijn gouden trots past ook niet in de standaard maten, menig strotouwtje heb ik al nodig gehad om zaken te verruimen.
Dat is natuurlijk, naar Wiesels voorbeeld, heel normaal. Soms moet je de waarheid wat verkleinen om niet te kwetsen.

Mijn Groninger Paard, zeldzaam leuk
[IM] Een laatste kus, een laatste groet

hoogendroog

Re: "Een maatje meer"-blog uit het Groninkrijk #Groninginneboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:13

Wat leuk!!!! Toen ik jaren geleden in het bezit was van de Groninger Hendrik v. Hanno (thans politiepaard Joep in Utrecht), heb ik deze stukjes met zo ontzettend veel plezier mogen lezen!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:23

Haha, geweldig leuk geschreven zeg dit! :) Heb om sommige stukjes hardop moeten lachen.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 16:00

Heel herkenbaar (soms helaas) ;) . Leuk geschreven weer!

Pameba- Paard en Mens in Balans
www.pameba.nl

Nayomie
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 16:44

He super leuk geschreven! Gruuntje <3

You need bad days, to respect the other days.
Digitale paardenportretten in opdracht | www.nayoart.nl

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 16:52

Nou Gruuntje, ook je schrijfkunst is Groots (met een Hoofdletter G), dus dat staat mooi in verhouding.

Als er tegen je gezegd wordt dat het tussen je oren zit, wees dan maar blij!
Is het tenminste aangetoond dat er iets tussen die oren zit..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 16:56

Leuk geschreven. En niks mis met een paardje meer ;)

:)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 16:58

Rocamor schreef:
Nou Gruuntje, ook je schrijfkunst is Groots (met een Hoofdletter G), dus dat staat mooi in verhouding.

En zo is het precies. :j

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:24

Heerlijk geschreven.

Edward de groninger ik mis je nog steeds bijna iedere dag!
maar nu zijn er Feyda en Amino, mijn 2 haflinger vriendjes

Prrrr
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 11:19

Uums is back :D Geweldig!

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

QuintaenJojo
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:37

Paard met humor :) Geweldig geschreven :D

Luister naar de ogen van je paard

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:40

O wat fijn om weer iets van jouw Groningers te lezen! Heel fijn en wat een leuk idee van het boek!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie