Paard kopen, wat is een redelijke prijs?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:13

Heel veel succes de komende weken...Veel wijsheid en keep your head cool +:)+

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 08:48

Only2Bianca schreef:
Heel veel succes de komende weken...Veel wijsheid en keep your head cool +:)+


Dankjewel! Vooral het "keep your head cool" moet ik aan denken, het is toch allemaal wel heel leuk en spannend :')

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Paard kopen, wat is een redelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:09

Ik vind 6-10 ook wel heel overdreven hoor, een brave knol zonder veel poespas hoeft echt geen 10.000 te kosten.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard kopen, wat is een redelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:55

Ik denk dat het ook een beetje van een ieder zijn/haar interpretatie van "Netjes over de rug gereden, braaf, je kan er zonder ongelukken mee buiten en gezond" afhangt. Ik vind een paard dat je leuk de bak rond kunt sturen en die loslaat in de rug een netjes over de rug gereden paard. Als ik er met een vrij los teugeltje mee kan buiten rijden en het paard makkelijk in de omgang is vind ik het een braaf paard. :) Maar een ander vindt een netjes over de rug gereden paard misschien een paard dat minimaal op L2 niveau loopt en een leuk pasje kan zetten in de bak. Dat verschilt enorm per persoon natuurlijk wat je daar onder verstaat.


In januari dit jaar was ik zelf op zoek naar een paard (tot op heden nog niet geslaagd omdat ik eigenlijk een kopie zoek van mijn verzorgpaard en dat bestaat natuurlijk niet.. alles staat nu dus even on hold) en tot 2000 euro heb ik hele leuke paarden bezichtigd in de leeftijdscategorie 9-13 jaar :j

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 22:17

Frummels schreef:
Ik denk dat het ook een beetje van een ieder zijn/haar interpretatie van "Netjes over de rug gereden, braaf, je kan er zonder ongelukken mee buiten en gezond" afhangt. Ik vind een paard dat je leuk de bak rond kunt sturen en die loslaat in de rug een netjes over de rug gereden paard. Als ik er met een vrij los teugeltje mee kan buiten rijden en het paard makkelijk in de omgang is vind ik het een braaf paard. :) Maar een ander vindt een netjes over de rug gereden paard misschien een paard dat minimaal op L2 niveau loopt en een leuk pasje kan zetten in de bak. Dat verschilt enorm per persoon natuurlijk wat je daar onder verstaat.


In januari dit jaar was ik zelf op zoek naar een paard (tot op heden nog niet geslaagd omdat ik eigenlijk een kopie zoek van mijn verzorgpaard en dat bestaat natuurlijk niet.. alles staat nu dus even on hold) en tot 2000 euro heb ik hele leuke paarden bezichtigd in de leeftijdscategorie 9-13 jaar :j


Dankjewel voor je reactie! Voor mij is inderdaad "netjes over de rug gereden" wel hetzelfde als jij beschrijft. Ervaring om het paard vanuit daar verder dressuurmatig te rijden, mocht ik dat willen, heb ik (en in combinatie met lessen natuurlijk), maar de basis moet goed zijn! Ik zie inderdaad paarden die aan mijn beschrijving voldoen van 3000, maar ook 8000 :') ik ga gewoon bij van alles kijken en het paard waar het mee klikt, daar ga ik voor! Braaf is natuurlijk ook een lastig begrip, maar bijvoorbeeld bij mijn bijrijdpaard moet ik constant opletten. Als mijn concentratie verslapt, neemt hij het er van. Dat zoek ik niet in mijn eigen paard.

Jij ook veel succes met je zoektocht nog!

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:26

Denk dat de maat ook erg uit maakt. Ik zoek min of meer hetzelfde, maar dan in de E-pony-categorie. Daar zitten de prijzen tussen de 2.5-6k, vaak afhankelijk van leeftijd.
(Van wat ik zie in ieder geval).

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 10:58

Voor de mensen die benieuwd zijn, een kleine update! Vorige week zondag voor het eerst een paard wezen bekijken. Kwpn-merrie van 12 die eigenlijk aan mijn hele lijstje voldoet <3. Ik heb morgen nog wel een afspraak staan voor een andere kwpn merrie, en dan goed naar mijn gevoel luisteren of ik nog zo verliefd ben op de eerste! Omdat het natuurlijk pas het eerste paard was waar ik ging kijken, wil ik zeker weten dat ik echt dát paard leuk vind en dat het niet gewoon aan het enthousiasme ligt van "het eerste paard bekijken" :j

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Paard kopen, wat is een redelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 19:48

Weer een update mocht er iemand geïnteresseerd zijn :P morgen de keuze maken tussen twee KWPN-merries. Ongelooflijk moeilijk, de eerste merrie is heel lief maar verder niet zo spannend (misschien iets te manegepaard-braaf zeg maar haha). De tweede merrie is ongelooflijk knap, met rijden heel makkelijk maar in de omgang echt een merrie. Lastig lastig! Morgen sowieso nog bij de eerste kijken, mocht er nog twijfel zijn ben ik ook nog welkom bij de tweede.

Zerena

Berichten: 3887
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Paard kopen, wat is een redelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 19:54

Super leuk!
Ben benieuwd wat voor paard het word.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:28

November108 schreef:
Weer een update mocht er iemand geïnteresseerd zijn :P morgen de keuze maken tussen twee KWPN-merries. Ongelooflijk moeilijk, de eerste merrie is heel lief maar verder niet zo spannend (misschien iets te manegepaard-braaf zeg maar haha). De tweede merrie is ongelooflijk knap, met rijden heel makkelijk maar in de omgang echt een merrie. Lastig lastig! Morgen sowieso nog bij de eerste kijken, mocht er nog twijfel zijn ben ik ook nog welkom bij de tweede.


Kun je niet gewoon verder kijken? Ik zou niet zomaar water bij de wijn doen.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard kopen, wat is een redelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:45

Laat niet alleen klinisch keuren maar ook RX. Probeer keuringskosten door de verkoper te laten betalen of in ieder geval te delen. Ik neem aan dat je nog iemand mee hebt die er goed kijk op heeft?

Mocht het allemaal lukken, stel een koopcontract op.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:56

En te braaf bij de huidige eigenaar op bekend terrein zou juist een enorm voordeel zijn zeker voor je eerste eigen paard... ze zullen in nieuwe omgeving altijd moeten wennen etc. Uiteindelijk leer je elkaar wel kennen en kan je een te brave ook netjes aan de hulpen krijgen. Te braaf bestaat eigenlijk niet in mijn ogen... misschien wat flegmatiek maar meestal valt daar met netjes rijden en goed stalmanagement ook wel wat aan te doen.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:14

November108 schreef:
Weer een update mocht er iemand geïnteresseerd zijn :P morgen de keuze maken tussen twee KWPN-merries. Ongelooflijk moeilijk, de eerste merrie is heel lief maar verder niet zo spannend (misschien iets te manegepaard-braaf zeg maar haha). De tweede merrie is ongelooflijk knap, met rijden heel makkelijk maar in de omgang echt een merrie. Lastig lastig! Morgen sowieso nog bij de eerste kijken, mocht er nog twijfel zijn ben ik ook nog welkom bij de tweede.


Leuk om je updates te lezen. Zoals je het nu stelt, moet je bij beide paarden 'iets inleveren'. Dan zou ik nog even rustig verder kijken. En voor typisch merrie-gedrag zou ik passen haha :') maar ik heb altijd alleen ruinen gehad

Al ben ik het eens met de reactie boven mij van Evelijn. Te braaf bestaat eigenlijk niet naar mijns inziens.

Lauren186
Berichten: 46
Geregistreerd: 05-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:33

Inderdaad, ik zou willen dat ik het paard waar ik op heb leren rijden kon kopen. Schat van een pony en was van alle markten thuis.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Paard kopen, wat is een redelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 15:48

Bedankt voor alle reacties! Er is inderdaad serieus meegekeken door deskundigen. Ook heb ik een koopcontract klaar staan.
Het "brave" paard ben ik vandaag weer wezen bekijken, maar was vandaag een stukje minder braaf :') ging er in galop bijna constant vandoor, hoofd de lucht in zodat er niet veel meer te zeggen was. Niks wat ik niet aan kan, maar voor mijn recreatief doel en de buitenritten toch iets minder gunstig. Vanavond ga ik nog wel bij het tweede paard kijken, want na de ervaring van vandaag weet ik dus zeker dat ik een paard minimaal 2x gezien wil hebben voor er een beslissing komt. Op het tweede paard heb ik trouwens wel de eerste keer gereden én zelfs de kans gekregen voor een korte buitenrit. Dit was zo ontspannen van het paard uit, zowel het rijden als buiten, dat ik me er heel goed bij voel!

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Paard kopen, wat is een redelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 16:51

Bij de tweede keer kijken bij het tweede paard (lekker ingewikkeld verwoord zo haha) werd duidelijk dat wat ik bestempelde als merrie-gedrag, kwam doordat er de dag ervoor wel heel veel mensen om haar heen stonden. Heb haar de tweede keer lekker rustig in mijn eentje kunnen poetsen en ze was gewoon hartstikke vriendelijk! Met rijden is het gewoon een droom, al moeten we natuurlijk nog aan elkaar wennen, maar ik krijg haar niet meer uit mijn hoofd :D. We hebben besloten haar te willen kopen en aanstaande vrijdag wordt ze gekeurd door een dierenarts die ik zelf heb uitgekozen (het was te ver voor mijn eigen DA) op basis van de grote hoeveelheid positieve recensies. Hopelijk wordt zij natuurlijk goedgekeurd en staat ze volgende week bij ons op stal *\o/*

xPabloBokt

Berichten: 9392
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 16:58

Net dit topic gevonden, maar alvast gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! *\o/*

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 19:36

xPabloBokt schreef:
Net dit topic gevonden, maar alvast gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! *\o/*


Dankjewel! :D

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 19:44

November108 schreef:
xPabloBokt schreef:
Net dit topic gevonden, maar alvast gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! *\o/*


Dankjewel! :D

Alleen klinische keuring??

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 08:17

Succes et de keuring. Ik zal voor je mee duimen! *\o/*

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard kopen, wat is een redelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 08:44

Ik neem aan dat je toch wel RX laat keuren?

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 09:26

freetorun schreef:
Succes et de keuring. Ik zal voor je mee duimen! *\o/*


Bedankt :D

In principe gaat ze alleen klinisch gekeurd worden. Daar is imo de aankoopprijs en het gebruiksdoel ook naar, wel is er al contact geweest met de verzekering en zij nemen het paard aan ook bij alleen klinische keuring. Mocht de DA toch adviseren morgen iets nader te bekijken door middel van foto's, wordt dat gedaan.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Paard kopen, wat is een redelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:37

Ik had een paard voor jou zelfde doel vorig jaar voor 1800,-
Schrik altijd zo van die bedragen die genoemd worden.
Mijn is ook kwpn (gelders) met papier :=

Laat je snel een foto zien van je aanwinst ? :D

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 09:44

LukieBradley schreef:
Ik had een paard voor jou zelfde doel vorig jaar voor 1800,-
Schrik altijd zo van die bedragen die genoemd worden.
Mijn is ook kwpn (gelders) met papier :=

Laat je snel een foto zien van je aanwinst ? :D


Haha, stiekem schrok ik er ook een beetje van hoor! Maar zo kon ik wel inschatten wat een beetje mijn budget zou moeten zijn. Nu dus een kwpn met een mooie afstamming en 1.70 hoog, maar gelukkig niet zoveel kwijt als in dit topic geschat door sommigen hihi :) zodra de keuring goed is gegaan en ze officieel van mij is, zal ik een foto sturen :D

Zerena

Berichten: 3887
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Paard kopen, wat is een redelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:45

Gefeliciteerd!
Plaats je straks ook een foto:)