kan een paard zich wel "aanstellen"?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:26

Wij geven er ons woord 'aanstellen' aan, aangezien we het gedrag wat herkennen. Ik heb ook vaak zat situaties meegemaakt waarin een paard begint te drammen, terwijl iets de vorige keer niet eng/raar was. Ze zoeken dan gewoon iets.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:35

Die van mij kan zich wel degelijk aanstellen als iets eng is bijvoorbeeld dan is hij er al 100x langs gelopen en ineens vind hij het eng echt een áansteller'dus ... Schijnheilig

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:55

SuperPepeijn"]
[quote="Luci schreef:
Om je aan te stellen moet je kunnen 'doen alsof', je moet dingen kunnen verzinnen en je dan ook nog eens 'gemaakt' gedragen. Dit vereist imo een mate van ontwikkeling en intelligentie die een dier niet heeft.
dit is ook wat ik bedoel, en wij interpreteren het daarna als aanstellen omdat we er graag betekenis aan willen geven.
[/quote]

Justum. We willen er idd graag een betekenis aan geven en bovendien is de conclusie 'aanstellen' lekker makkelijk. En het sluit ook gelijk een rijtechnische of andere fout van ons uit. Geweldig toch? Knipoog

puntje puntje puntje

pmarena

Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:18

Mja..mja...het ligt eraan hoe nauw en precies je de betekenis wilt hebben....

Die van mij kan zich supergoed aanstellen , is dan zo jolig en fladderig aan het acteren dat ze alles eng vindt , gewoon van de gein en levendigheid. Vaak is het m'n eigen schuld omdat ik haar weer een week niet gereden heb , en dan laat ik alles maar een beetje fladderen onder me en ben niet te veeleisend. Maar soms heb ik er ook geen zin in om nog niet eens een rondje een heel rustig ritje te kunnen maken omdat alles "oeioei...wat is DAT ??!" is Haha!

Als ik dan echt geen zin heb in dat aanstellerige gedoe , gekrabbel en gehups , en ik dan dodelijk koel en onverbiddelijk zeg : "Rena , OP-houden nu !" dan wil de lol er nog wel eens vanaf zijn en is het aanstellen per direct over.

Aanstellen doet imo een paard dat van frisheid een beetje te veel fantasie en daardoor gevoel voor drama krijgt Haha!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:26

Ik denk niet zo zeer aan aanstellen maar meer aan insinueren( doen als of). Ik heb ervaren dat dat zeker kan!

Mijn paard Imaude(avatar) zou afgekeurd gaan worden op chronisch hoesten en kreupel aan beide voorbenen. Kreupel is niet en hoesten doet ze nooit! Alleen als de vorige eigenaar kwam om haar even af te stappen. Dan begon ze spontaan te hoesten terwijl ze een zware training achter de rug had. Het kan dus volgenss mij wel degelijk

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

boemel

Berichten: 8337
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 14:43

Ik denk niet dat ze zich aanstellen. Qua pijn heeft het ene dier een hogere pijngrens als de andere. Met angst voor vreemde voorwerpen tijdens het rijden kan het volgens mij of echte bangigheid zijn of een trucje om onder het werk uit te komen.

Het is alleen soms wel moeilijk uit te dokteren of ze echt bang zijn of gewoon slim zijn.

M1+10

Jolanda28
Berichten: 73
Geregistreerd: 21-06-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 15:09

Ik heb op paarden gereden die het grootste deel van de les braaf langs alles heen liepen en ineens schrokken van iets wat er de gehele les al stond,en daarna er maar weer moeilijk lang te sturen waren. Na een paar minuten gingen ze er dan weer braaf langs . Er was niets veranderd. Aanstellerij? ik denk het niet. Maar wat is dit dan wel? Uitproberen, je voor de gek houden. Maar ja ik heb ook geen paardenhersen al zou ik wel willen weten wat een paard op zo'n moment denkt.

Een uurtje op rug van een paard is goud waard.

pmarena

Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 15:35

Paard denkt volgens mij : "jottem ik ga een beetje spelen "

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:51

Kleintje"]
[quote="runningkawa schreef:
Ik denk van wel.
Gewoon een natuurlijk iets om onder werk uit te komen.
Dit doordat hij onthouden heeft dat het in het verleden werkte.

Dus ergens bang van zijn, wat gelukt is bij echte angst, maar waarbij onthouden heeft dat hij wel ff door kon klieren zonder aan het werk gezet te worden.
En daarna dingen zogenaamd eng vind om onder het werk uit te komen.

Ik denk dit dus ook.
Waarom denk ik dit? Als ik rechtsom stap dan vind ze de hoek tussen A en K niet eng. Met losse teugel is er ook niets engs, maar zodra ze aan het werk moet en we zitten in draf of galop, dan moet ze opeens kijken, opzij springen en schrikken in die hoek.
Het lijkt mij toch echt sterk dat het springmateriaal opeens tot leven komt en dat het al een keer is gebeurd dat ze opeens werd aangevallen door dat materiaal.

Mijn mening is dat als ze het echt eng vindt, dat ze dan ook in stap of met losse teugel kijkt en het vreemd vind. Maar dan kijkt ze nog niet eens. Dus waarom in draf wel. Puur aanstellerig gedrag om onder het werk vandaan te komen naar mijn gevoel.
[/quote]

Ik denk zeker dat "aanstellen" (zou het dan liever faken willen noemen) voorkomt, maar het bovenstaande voorbeeld lijkt me daar niet onder vallen. Paarden vinden toch zowieso rare dingen eng. Mijn paard kijkt niet op of om van een langsrazende vrachtwagen, maar van een wit bloemetje kan ze in de sloot liggen.
Daarbij kunnen andere factoren, zoals aan het werk zijn (misschien een bepaald soort spanning..) en een hogere gang ook een reden zijn om ergens van te schrikken. Of iets met het rechter oog zien ipv met links.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:00

Rowan is voor de duvel niet bang. Leger-heli's laag over, vrachtwagens, tractors vlak langs, hij is echt koel en is niet onder de indruk. Vanmiddag liep ik even een stukje het bospad op met hem om de super-slalom te doen (om een rijtje boompjes) en hij gooit me daar ineens een stuip!

Komt er heel in de verte een fietser aan. Nou, je zou denken dat het minstens een alien op een fiets was! Ik greep 'm terug (hij wilde zich al losrukken Ziek ) en riep bozig "DOE niet zo achterlijk!" en het was ook hup, klaar, zo weer goed. Die fietser bleef wel interessant, maar na mijn uitroep was die toch niet zo levensbedreigend...

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:11

Paarden kunnen zich niet aanstellen. Natuurlijk vinden wij van wel, wij 'vermenselijken' toch alle dieren. Als je ergens 10 keer langsrijdt en de 11e keer schrikt je paard, dan kijkt ie misschien pas echt naar het object of is er iets veranderd... Paarden zien dingen nu eenmaal heel anders dan wij.

Een paard kan echter wel geconditioneerd worden. Een voorbeeld: ik pas allerlei zadels op mijn paard. Als ze goed lijken te liggen ga ik dan even rijden. Toen ik in een week meerdere zadels probeerden die allemaal te krap op de schouderpartij lagen, had mevrouw heel goed door dat ze kon stoppen met werken wanneer ze moeilijk ging lopen of huppelen omdat ik dan dacht 'o dit zadel ligt ook niet goed'. Dat weet ik omdat het allereerste zadel wel goed lag en ze bij dat zadel ook raar ging hupsen Lachen.
Maar aanstellen nee, dat kunnen alleen mensen...

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 00:20

Volgens mij kan Pepeijn zich wel aanstellen als hij bruggetjes ziet Tong uitsteken

Fitz kan zich aanstellen in de zin van onder het werk uit willen. Zodra meneer aan het werk moet zijn er toch zoveel dingen 'eng' die hem aan een los teugeltje niet opvielen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 08:58

Ik heb mijn pony ooit eens sedalin gegeven omdat ze door het lint gaat als ze in de trailer moet (zeg maar hysterisch). Hiervan was ze zo suf dat ze er bij is gaan liggen in de stal, geheel plat. Enkele weken later kreeg ze een wormkuur. Direct nadat ze deze kreeg toegediend begon ze te krabben met haar voorbeen, liggen, staan, beroerd kijken (goed te zien bij blauwe ogen), en na enkele minuten keek ze mij eens aan en toen was het over.(?). Ik dacht dat ze koliek had van de wormkuur, maar dat is niet 1,2,3 over. Even hard nagedacht....ja, natuurlijk ze dacht volgens mij dat ze weer zo'n sedalinspuit had gekregen. Is dat nu aanstellen of niet? Ik heb er toch om moeten lachen, ze zijn niet gek!

Vinaba

Berichten: 9757
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 11:08

volgens mij kan dat wel hoor want paarden zijn slimme beestjes hoor onderschat ze niet Schijnheilig

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 11:54

Bramblerose schreef:
Paarden kunnen zich niet aanstellen. Natuurlijk vinden wij van wel, wij 'vermenselijken' toch alle dieren. Als je ergens 10 keer langsrijdt en de 11e keer schrikt je paard, dan kijkt ie misschien pas echt naar het object of is er iets veranderd... Paarden zien dingen nu eenmaal heel anders dan wij.

Een paard kan echter wel geconditioneerd worden.


Precies OK dan! dat bedoel ik nou ook!

puntje puntje puntje

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 12:19

mijn oude verzorgpony was ook zo raar..
de ene dag vond die putten reuze eng..maar de volgende dag liep die over dezelfde putten heen !!
dat beestje had echt iets raars en dat noemde ik echt wel aanstellen !

Karaat_the_newforest op Instagram

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 12:40

Okay, laat ik zeggen dat een paard zich niet kan aanstellen zoals wij mensen dat benoemen, maar ze kunnen wel zeker overdrijven. Dan denk ik aan een paard dat nooit ergens moeilijk over doet, tot hij een keer een vliegerige bui heeft en zowat op schoot kruipt bij het zien van een dwarrelend blaadje.

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 12:45

Bijv. Het paard komt elke dag langs dezelfde schuur. Er ligt altijd hooi in die schuur, de deur zit altijd dicht, de kleur is niet verandert. Alles is hetzelfde. En dan opeens durft het paard niet meer. Wat ik dan doe is het paard daar laten kijken, laten zien dat er niks is om van te schrikken. Maarja, als dat paard dan zodra hij stil staat voor die schuur, ongeintresseerd de andere kant op gaat kijken...
Tja, dan ben je in mijn ogen gewoon een aanstellerige etterbak... Bloos
Gewoon maniertjes om onder het werk uit te komen

We verwachten niets maar toch..
WoW-addict ^.^


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amandananana, Contemplate, Elegance_, Jet, josien_m_, lina1998, midori, Miiej, SemrushBot, SunnyHorse, Vagabondo, vilheide en 100 bezoekers