[VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikkelies

Berichten: 922
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Den haag,Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 21:44

Wat een super leuk topic

Ik rij zelf een dravertje dat nog koerst van nu net 4 jaar oud. En precies om de reden dat hij rechter moet worden. Zijn nu 4 maanden verder en wat is het beestje verander met 2x per week onder de man vooral rechtuit rijden.

Wat een super fijne aanpak heb je zeg :D ! De rust zie je langzaam ook bij het paard indalen. Echt mijn complimenten!

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 22:12

Leuk weer eens een volgtopic. Altijd interessant om te zien hoe anderen het aanpakken (al ken ik jullie aanpak inmiddels al een beetje).

Het voorwerk is zeker belangrijk, en top dat jullie dat mee nemen in de training ipv snelsnelsnel.

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 21:58

Zo, een update van deze week :) .

Even twee kleine filmpjes van wat we zoal doen tussendoor wat je niet zo snel filmt.

Wij vinden zoiets als rustig stilstaan tijdens het poetsen/zadelen een enorm 'basisding'. Binnen 3 weken heb je ze eigenlijk zo ver dat ze zowel los als vast stil kunnen staan ookal 'gooi' je dingen er op. Nu hebben dravers natuurlijk al een verleden qua werk dus dit stuk is erg makkelijk. Ik sta er soms echter van te kijken dat mensen starten met inrijden terwijl hij aan de hand nog alle kanten op schiet :o



Ook dit soort zaken zoeken we veel op, gewoon zoveel mogelijk 'enge zaken' in de dagelijkse praktijk meenemen:




En dan het rijden. Dit is de eerste keer waarbij Cer echt de regie zoveel mogelijk overneemt. Ik neem dan in stapjes afstand met de lijn, maar vooral het weg stappen zonder mij ernaast vind hij daar nog lastig. Je ziet dat hij nog wel wat spanning heeft. Vooral zijn eerste keer draf vind hij lastig, je ziet inderdaad dat ze vaak gaan telgangen vanuit spanning of onbalans. Als ze daar echter eenmaal doorheen zijn gaat het kwartje wel vallen.


En dat zie je dan dus ook de keer erna ( dit was 1 dag later, dus je ziet hoe snel het kan gaan )


Waar wij heel erg blij mee zijn is dat je 2 schrikmomenten ziet ( 1 keer tijdens het rijden en 1 keer tijdens het afstappen) maar dat hij dan dus niet zoveel doet.

Daarnaast denk ik dat het belangrijk is om uit te leggen hoe wij denken over werken met druk. Wij geloven heel erg in loslaten als beloning en druk geven als signaal. Dat betekend dat je in het begin soms best wat druk moet geven. Dit is de eerste keer rijden en doordat we veel met druk geoefend hebben zie je dat hij het wel snel oppakt, maar soms niet.
Daarnaast rijden wij altijd zonder neusriem in, op het moment dat een dier zijn mond open doet krijg je een signaal. Met neusriem zie je dat niet maar is de druk gelijk.

Op sommige stukken zien jullie al waar wij naartoe willen: totale ontspanning zonder teugeldruk. Wij geloven er in dat een dier hier in zeer korte tijd enorm veel aan heeft, zeker dravers. Dravers hebben namelijk jaren in de training 'tegen het bit aan' gelopen, wij willen namelijk graag een aantal kilo in ons handen hebben in de drafsport. De hele ' hij zakt er vanzelf in bij lichte druk' visie zoals dat bij de Engelse rijstijl is past niet bij het herscholen. Daar gaan we weer naartoe bouwen als ze eerst leren om te gaan met druk.

Ik hoop dat deze uitleg logisch klinkt en ik hoop dat het resultaat ook goed te zien is, anders wil ik altijd zaken duidelijker uitleggen :) !

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 10:20

Snap waarom je een draver echt moet omscholen ;)
Leuke filmpjes, je ziet ook goed de vorderingen.

Es_ther

Berichten: 18716
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 10:38

Ik volg ook!
Al word ik hebberig, wil m nu wel hebben haha

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 15:02

Dat kan gewoon geregeld worden :')

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:12

Ik wil m ook. Ik vind m leuk!
Hahah

Ik word erg blij van je topic! Zouden meer mensen, stallen, handelsstallen en mensen die vinden dat ze omscholen een voorbeeld aan moeten nemen!

Leo

Berichten: 50158
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 09:52

Gaat super zeg!! Leuke filmpjes en fijne aanpak :j Cool doet het goed!

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 10:02

Superleuk om mee te lezen.
Veel dingen pak ik nu met mijn jonge paard op dezelfde manier aan zoals jullie dat doen.

Mijn instructrice zegt het zo: Je kunt iemand vragen om je te helpen met behangen van je slaapkamer, dat wordt gedaan en dan wil je de bovenverdieping helemaal en gezien er nog tijd over is beneden ook maar....dan denk je bij jezelf....de groeten ik niet meer volgende keer.
Door het in te delen in behapbare stukken leren ze veel sneller.

Ze willen hem allemaal wel hebben :D
Ik hou het gewoon bij mijn eigen paarden en lees lekker mee :j

Laventador

Berichten: 28
Geregistreerd: 22-04-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 10:49

Een draver! <3
Leuk om de vorderingen mee te lezen en te zien.
Ik volg :j

Vraagje als drafsportliefhebber heeft hij vroeger ook gekoerst?

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 11:09

Dit paard heeft heel behoorlijk gelopen ja

suikermeisje

Berichten: 8348
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 11:19

Knap hoe jullie het aanpakken hoor. Vind die vergelijking met dat behang wel erg goed! Klopt in mijn ogen volledig.

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 12:42

Wat een leuke vergelijking! Klopt zeker! Wij pakken dat ook altijd zo aan, als we 20 minuten rijden in het begin is het veel :) .

En dat terwijl we soms ook wel weer doorpakken hoor, ze zijn veel harder werk gewend dus dat is prettig om mee te werken. Maar dat geld dan bijv. Met aansingelen ofzo, je weet dat ze dat gewend zijn dus niet mauwen denken we dan. Het is een soort drafsport meets boerenwijsheid meets western meets Natural Horsemanship meets dressuur ofzo :')

Cool heeft in totaal 22 duizend verdiend. Was echt een heel goed koerspaard.

vraagteken
Berichten: 386
Geregistreerd: 31-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 17:14

Cool gaat iemand heel gelukkig maken als rijpaard. Als koerspaard was hij al heerlijk om te trainen. Zo werkwillig! Topper is het!

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 22:04

Is het ook mogelijk om een paard bij jullie te kopen waarvan de telgang juist wordt/is bevorderd?

PS.: zijn die niet juist aantrekkelijker voor kopers omdat die gang veel lekkerder zit?

Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 22:09

Er zijn wel Dravers die bewust om hun gangenaanleg gekocht worden.. in Duitsland overigens meer dan in Nederland.. maar het gaat dan vaker meer over de tolt dan over de telgang.. toevallig heb ik ook zo'n tolt koning wat ik echt een hele leuke extra vind :D

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 23:40

Helaas is er heel weinig vraag. Heb echt een aantal natuurtolters gehad waar echt niet op gereageerd werd.

Mensen die gangenaanleg zoeken, zoeken vaak een ander ras vrees ik :)

Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 01:01

Heeft denk ik (ook) te maken met de bekendheid van Dravers als gangenpaarden en dat er eigenlijk (bijna) geen gangenwedstrijden zijn voor Dravers zoals wel bij ijslanders.. en dravers worden ook niet op hun gangenaanleg gefokt zoals bij alle andere gangenpaarden wel het geval is.. Er zijn niet echt bekende lijnen die een goede tolt ofzo ver-erven.. misschien is dat nog wel de bekendste reden..

In Duitsland is het draver als gangenpaard groter en wordt er ook bewust op gefokt.. daar zijn ze ook een stuk duurder dan hier..

Eigenlijk zonde dat er hier zo weinig vraag naar is want het zijn hele fijne paarden en hebben regelmatig toch wat meer maat dan andere rassen

Jiildou23

Berichten: 147
Geregistreerd: 05-09-16
Woonplaats: Veenhuizen

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:15

Wat een leuk topic. Ik volg ook graag. We hebben thuis ook een draver staan. Is vroeger wel belegerd om te koersen, maar uiteindelijk verkocht als rij paard en bij ons terecht gekome. Nu krijgt ze binnen twee of drie weken haar eerste veulentje. Ik vind dit echt onwijs interessant omdat Verona en ik nooit zo'n goed team waren omdat ik haar nooit begreep. Maar eigenlijk was ze waarschijnlijk heel erg uit balans maar konden we elkaar niet goed helpen. Hopelijk kan ik hier een paar tips uit halen en gezellig meelezen :)

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 14:44

Een wat verlate update.

Deze filmpjes zijn van vorige week. Van in principe de 3e keer dat Cer echt 'rijd' .

In dit filmpje 2 zaken waar we op dit moment op focussen. Ontspanning en recht maken.
Ik hoop dat jullie het verschil zien met toen hij net kwam, hoe rustig hij nu is.

In het tweede deel van het filmpje zie je het opstarten van volte's maken. In dit stukje zie je perfect het verschil tussen zijn goede kant en zijn slechte kant. Hier is Cer overigens meer met haar gewicht bezig ( als je oplet zie je het 'gooien' ) dan met de teugels.



Hier pak je het wat meer op, het lastige is dat hij op dit moment flegmatieker aan het worden is en zonder gang van achter is het heel erg lastig om neerwaarts en gebogen te lopen. Nouja, dit kan natuurlijk wel, maar dan vraag je de achterhand er niet bij en dan krijg je van die 'in twee stukken dravers' die ik veel zie, die lopen dan op de voorhand prachtig en de achterhand loopt er een meter verder ergens achteraan.

Het is dus voor ons enorm belangrijk om ze eerst flegmatiek te maken, zodat je ze in de training voorwaarts kan rijden op het moment dat het voor de training nodig is. Als je alleen nog maar aan het remmen bent steeds, kun je niet trainen.



Hier dus weer zijn moeilijke kant, waarin je ziet dat hij soms echt voorwaarts 'geduwd' wordt, je ziet die momenten 2 keer als hij 'uit een volte' lijkt te komen. Op dat moment valt hij eigenlijk helemaal naar binnen en duw je hem recht de volte uit. Dit 'recht zetten' met het gewicht is iets wat echt goed werkt met dravers, beenhulp snappen ze nog niet, dus om je been heen duwen zoals je eigenlijk wil lukt gewoon nog lastig.



Hier nogmaals het proberen recht te krijgen door hem vanuit een bocht rechtuit te stellen. Je ziet hier hoe 'groot' je rijd in het begin, echt met gewicht, veel been en de teugels wijd vanuit de hals. We beseffen ons dat het er volgens 'het plaatje' absoluut niet zo uit hoort te zien, maar met omscholen zijn we eigenlijk in het begin alleen bezig met hoe maak je het het dier zo duidelijk mogelijk. Terug naar kleinere signalen komt dan op het moment dat het hem duidelijk is.



In draf is hij vooral nog heel erg aan het zoeken. Wij werken altijd met pressure release, omdat naar onze ervaring het 'wachten totdat ze zakken/de hand zoeken' bij een draver niet werkt zoals een blanco zadelmak dier werkt. Ze zijn zo tegen het 'bit op' gereden dat je ze daar eerst weer vanaf moet rijden eigenlijk.



Hier het laatste filmpje van de draf, eigenlijk ben je hier vooral bezig vierkanten te gaan rijden. Hij loopt nu natuurlijk zo naar buitengesteld, dat de eerste stap is om rechte lijnen te maken en dan pas de stap is om stelling te vragen. Dus in plaats van zijn hoofd naar binnen te vragen ( waarbij hij naar binnen gaat vallen ) , proberen we juist zijn lichaam te laten volgen naar buiten en dan zijn hoofd naar het midden te stellen.

Mijn god, ik vind dit zo enorm lastig om uit te leggen :o :') . Ik hoop dat de filmpjes een beetje duidelijk maken wat we aan het doen zijn en anders kan Cer misschien nog wat toevoegen?

Overigens, wij vinden dat dit werkt maar we bekijken elk dier opnieuw en het is zeker niet zo dat dit 'de' manier is. Wat ik echter wel zie is dat dit dier in zijn 3e rit onder het zadel al meer ontspanning laat zien dan sommige dravers na een jaar en dan baal ik er wel eens van dat het ras de naam krijgt 'heet' of lastig nageefelijk te rijden is :o


xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:19

Dat ziet er goed uit! Ik vind het super leuk zoals je alles beschrijft en uitlegt, heel interessant om te volgen :j

Leo

Berichten: 50158
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:32

Wat een interessant stuk weer met de aanvulling van de filmpjes :j Cool doet het super knap zeg! Daar gaat iemand uiteindelijk een hele leuke aan krijgen!!

FFDP

Berichten: 229
Geregistreerd: 19-11-16
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:38

Ik volg ook :) ik heb ook een draver die wat meer balans mag krijgen :)

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 17:19

Ik blijf steeds updates geven een week nadat het gefilmd is. Maar so be it.

Cool gaat hard vooruit.
Qua gedrag is hij nu echt wel erg relaxed en bomproof. Als hij iets eng vind wil hij vooral zijwaarts ergens langs, of eigenlijk bij voorkeur als jij ernaast loopt dat jij dan even aan de kant van het enge gaat want dan kan hij wel achter jou schuilen :') . Grote held.

Aan de hand doen we heel veel aan buigen en werken met druk, omdat dravers in het begin vooral het been niet snappen is het lastig rond rijden. Daarom oefenen we vaak met aan de hand werken en dan de hand gebruiken als been, waarbij je ze dus weg kan duwen. Het lastige daaraan is dat je ze natuurlijk niet kan begrenzen aan de buitenkant, waardoor ze snel in zijwaarts of over de schouder weg lopen vallen. Maar je moet ze ergens het principe van ombuigen om been met stelling naar binnen aan gaan leren. Ze hebben namelijk jaren voor een sulky gelopen waarin buigen met het lichaam gewoon lastig gaat. Als ze dit aan de hand wat beter gaan begrijpen kun je erop weer meer gaan spelen met druk geven aan de buitenkant.



Hier even het opstappen, zodat je ziet hoe relaxed hij nu is.


Dan een stuk werken aan de stelling, daarnaast vergeet ik soms ook bijna dat het gewoon knap is dat hij netjes overgangen maakt naar draf enzo :') . Wij gaat altijd zo hard, dat je meteen gaat sleutelen aan alles wat nog niet lekker gaat i.p.v. gewoon zien dat hij zo braaf is. Ook zie je hier dat het feit dat hij lang en laag kan lopen helemaal geland is. Eigenlijk is zijn basishouding daarin echt enorm veranderd in de afgelopen weken.



Hieronder een stukje van het werken aan de stelling in draf. Zoals al eerder gezegd beginnen we altijd 'groot' , je ziet in dit stukje film heel erg goed wat Cer doet omdat ik er voor ben gaan staan om te filmen. Je ziet dat er op de stukken dat hij naar binnen wil vallen er veel been en teugel gegeven moet worden in het begin. Het laatste stukje zie je dat Cer al een veel kleinere hulp kan geven. In principe is dat dus eerst wat wij willen. Dat hij redelijk rechtop zijn volte's kan lopen. Ik hoop dat zichtbaar is in het filmpje wat ik bedoel want ik blijf dit enorm lastig vinden om uit te leggen :+


En hier inprincipe hetzelfde werk maar dan in stap en van opzij gefilmd.


Hier in stap de andere kant op, van achteren gefilmd, hier zie je overduidelijk nog dat hij nog niet recht is en eigenlijk constant naar binnen wil vallen.


Ik hoop dat de verbetering zichtbaar is? Hij gaat nu in stap en draf voor mij naar een richting waarop ik er iemand anders op zou willen hebben om te kijken of die er gewoon op weg kan rijden. Ondertussen zijn we met loswerken aan de galop bezig, hangt er altijd wat vanaf hoe ze dat met loswerken oppakken of er nog tijd is om dat onder het zadel mee te nemen.

Lastig altijd, in principe wil je ze pas verkopen als er een 'basis' in zit, maar ik vind een basis in principe stap, draf en galop recht en gedragen. En heel erg eerlijk, dat stamp je er niet binnen 2 maanden in bij een draver ( weet niet of dat bij elk ander paard wel lukt maar dat terzijde ). Dus het is altijd een beetje mixen tussen wat je eigenlijk wil en wanneer je er geen groot verlies op gaat maken :')

suikermeisje

Berichten: 8348
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:34

Logisch toch? En als er een mooie basis aanwezig is, dan kan iemand dat zelf uitbouwen. In twee maanden kan een paard prima braaf en voldoende zadelmak zijn. Maar wil je ze de kans geven veel te leren kun je vaak beter rustiger aan doen zoals jullie ook doen. Paard krijgt vertrouwen waardoor er straks ook iemand anders op kan.