[VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 02:23

Leuk! Stiekem dravergek geworden vanaf t moment dat ik mn vriendin dr draver leerde kennen waar ik ook regelmatig op rij. Heeft dat linksom lopen op de volte ook gehad. Is dat ieta wat alle dravers doen? (Door op de baan lopen?)

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 02:48

Ach wat een leukerd ! Heerlijk nadenkend koppie op die volte :D
Wat kunnen ze het zich toch onbedoeld moeilijk maken hè :(:)

Merk jij eigenlijk met het rijden van ze of ze snel de neiging hebben (linksom) 180° om te draaien als ze iets eng vinden ? Dat deed Mondy eigenlijk altijd. En ook alleen maar linksom (gelukkig :D dat is wat minder lastig uit te zitten) in alle gangen.

RenateHidden
Berichten: 137
Geregistreerd: 02-04-14
Woonplaats: Waalwijk

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 04:50

Ik ga ook volgen. Voorheen 2 keer een draver voor iemand anders omgeschoold en nu m'n eigen draver aan het omscholen. Ugh heeft gekoerst tot half november 2016 en is rechtstreeks van de baan naar mij gekomen. Je kon er wel op zitten, maar daar was dan ook alles mee gezegd. Inmiddels kan hij aardig recht en in balans lopen onder het zadel, we rijden voornamelijk in de bossen en 1, soms 2 keer per week in de bak, ook afhankelijk van het weer. Galopperen doe ik alleen nog maar buiten met hem op rechte stukken, daarvoor heeft hij nog te weinig balans in de bak, dat komt later wel een keer.

Anoniem
Berichten: 510
Geregistreerd: 14-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:13

barbar schreef:
[naam] schreef:
Jaaaaa dravers!

Knap fijn koppie heeft hij! Hij liep al lekker relaxt op het einde(al ben je er nog lang niet).

Ik vind het zo grappig dat ze vaak echt paard lijken terwijl het qua grootte gewoon pony's zijn. :))

Veel succes en vooral plezier met deze knappe man!

De mijne is 1.60m hoor.


Oh ja, ze zijn er natuurlijk ook in grote varianten. Excusez-moi!
Wat ik bedoelde was dat ze iig vaak paard lijken/zijn, ongeacht de hoogte.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 10:14

Je spreekt het uit als koel :D !

Of dravers geschikt zijn voor kinderen is echt verschillend per dier. Qua karakter soms wel, soms niet. Rijtechnisch gezien bijna altijd niet, dan moet er echt een volwassenen bij of instructie er bij :) . Zo vanaf 12 jaar lukt meestal wel dan.

Niet alle dravers lopen zo, maar wel een hoop. Hangt er vanaf hoe ze hiervoor getraind zijn. De trainer waar Cool vandaan komt is een goede trainer. Soms zijn ze zadelmak en onder het zadel geweest bij die trainer vandaan, dat scheelt dan weer :).

Ik heb zelf zo'n 180 graden omdraaier getraind, deed hij alleen onder het zadel en niet voor de kar. Daar gaat het ook amper. Volgens mij is dat een truukje wat je er lastig uit gaat als ze dat eenmaal doorhebben :D

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:23

Leuk dier ik volg!

maximosa

Berichten: 346
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: Fryslan, Dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:29

Ik volg ook, en inderdaad heel herkenbaar. Doet die van mij ook. Plus dat die van mij het ook nog eens heel spannend vind aan de longeerlijn en zich ontzettend druk maakt. Gevolg dat meneer niet meer weet wat de voor of achterkant is. :') Probeer wel altijd ontspanning te zoeken en daar mee te eindigen. :(:)

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 11:04

ruitje schreef:
Dit is dag 3 op stal, de eerste dag schrok hij zich de pletter van een haflinger en vond ik 'm al fantastisch ( laten we eerlijk zijn, haflingers zijn ook raar :j ).


_O- _O- _O-
Ik heb geen draver, maar de eerste keer dat die van mij een Haflinger zag vergeet ik ook nooit meer :') . Enkele seconden daarna werd ik afgevoerd naar het ziekenhuis met een gebroken knie :Y) . Zij is ook geen fan van Haflingers hahahaha. Inmiddels kan ik veilig rijden met een Haflinger. Maar bij de buren staan Tinkers. Als die bewegen en ze ziet ze vanuit de wei dan is ze meteen in paniek }:0 ! Ik hoop dus nooit een Tinker tegen te komen op wedstrijd :') .

Leuk topic! Ik was een stille volger in je vorige topic, dus dat zal ik hier ook zijn! Wederom heb je een draver te pakken met een erg leuk hoofdje! Succes!

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 11:47

Hier de filmpjes van gisteren.

Hier zie je hoe we vaak beginnen met longeren, 0 focus en een soort start-stop systeem om de meter :D




Hier hoe hij na 15 minuten was. Ik denk dat hij heel erg snel gaat in het vinden van zijn ontspanning!



Hier een stuk waarin Cer verteld ( is ze vast blij mee dat ik dit post) , dat hij gisteren moest wachten bij de uitgang en toen met zijn voorbenen voor zich uit een kuil ging graven.
Het klinkt echt gek, maar wij vinden dit soort zaken in de omscholing echt belangrijker dan er binnen 3 dagen een zadel opgooien. Als hij aan de hand nog niet kan 'wachten' waarom zou je dan willen opstappen? Vaak zien we dit soort zaken weer verslappen als er teveel kijkers zijn geweest bij een nog te groen paard. Dan moet je dat weer even bevestigen. Dravers zijn gewoon nogal gevoelig voor 'gaan' , terwijl je ze echt binnen een week een stuk rustiger kan krijgen. Dat betekend dus wel dat Cer en ik elkaar steeds moeten betrappen op consequent zijn. Dan sta ik uit reflex iets toe ofzo( je staat te praten en hij doet 4 stappen richting gras o.i.d. en dan zie ik Cer haar wenkbrauw omhoog gaan, dat dus :') ) , daar zijn we de eerste weken echt streng in. Nouja, meestal dus, als we opletten :')


Leo

Berichten: 50120
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 11:55

Tweede filmpje ziet er al fijn uit zeg!

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 11:56

Inderdaad al een heel verschil tussen beide filmpjes.

Degene die gefilmd heeft heeft precies de zelfde stem en manier van praten als ik :')

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 11:57

Dat ben ik! Kan nooit goed zijn, twee ruitjes op de wereld :')

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 11:59

Hoe worden ze dan getraind als ze zo met hun hoofd naar links lopen?

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:01

ruitje schreef:
Dat ben ik! Kan nooit goed zijn, twee ruitjes op de wereld :')

Stuk minder erg dan twee Kopers ;) Maar ik kom uit de zelfde regio als jij, dat is het vast. Ik heb ook een nicht die zo praat.

vraagteken
Berichten: 386
Geregistreerd: 31-10-06

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:05

Love Coolio! Hij is tof!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:09

Leuk projectje ! Ik volg weer mee ! :j
Geweldige schrijfstijl heb je ook :')

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 12:11

Over het binnenstebuiten lopen quote ik even wat uit een ander topic van mezelf:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ruitje schreef:
[ Video ]

In bovenstaand filmpje ( is niet van mij hoor :) ) zie je goed hoe een draver op snelheid door de bocht gaat. In principe is het voor ons ideaal als dit zo ' recht' mogelijk gaat, des te schever/meer stelling ( naar welke kant dan ook ) het paard, des te groter de kans dat het paard in de knoop raakt met voorbeen/achterbeen en dat het in galop springt. Een paard kan gewoon rechtuit het handigst snel lopen ( een reden waarom jullie een paard op de volte trekken als hij hard wil ) , sommige banen hebben hele krappe bochten ( die op het filmpje is heel ruim) en daar springen dan ook veel paarden.

Ruby word hier in het vierde spoor gereden, met veel ruimte tussen haar en de railing. Een paard op snelheid valt altijd naar binnen, vandaar dat je haar dus met haar hoofd naar buiten stuurt om in hetzelfde spoor te rijden. Rijd je aan de railing dan is een paard vaak rechter.

In de koers hebben we twee stokken naast het paard lopen, deze kun je er dan bij pakken om te voorkomen dat het paard naar binnen valt ( ter vervanging van jullie been zeg maar? ) , je ziet de rijder dit met de binnenstok doen op het filmpje.

Ik vind het altijd een naar moment omdat je je been uit je voetsteun haalt, stok met je been pakt en op goed geluk hoopt dat je je been weer in de steun mikt :') . Je moet je paard dan ondersteunen maar hem ook weer niet teveel in een spoor dwingen waar hij ook niet lekker draaft, rijder in het filmpje doet het heel licht, echt om het naar binnen vallen te voorkomen.

Maar nee, buiging is op topsnelheid niet handig :o


Komt er gewoon simpel op neer dat een draver het hardst gaat als hij recht gaat.

Echter om ze recht te houden werken een hoop trainers wel aan de hand of onder het zadel, of trainen ze zoals bovenstaande foto's ook rechtsom. Maar dravers leren zichzelf vaak het beste te redden op topspeed met een klein beetje contra stelling :)

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:16

Wat interessant zeg! Mijn bijrijdpaard is een draver x volbloed volgensmij. Ik herken veel dingen van haar terug. Vooral dat stelling gedoe. En alleen maar hard willen, maar dat gaat al stukken beter gelukkig! Is die van jullie ook altijd zo gevoelig en heet?

Leo

Berichten: 50120
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:19

Wat een interessant stuk :)

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 12:21

Overigens denk ik, dat het paard in de video uit mijn quote linksomgebogen is. Aan het begin moet de trainer hem naar binnen sturen omdat hij startnummer 1 heeft maar op de latere rechte stukken zie je ook dat hij iets naar links kijkt. In de bochten is hij in principe rechter dan rechtuit.

Maar dat is wel lastig beoordelen vanuit een filmpje :)

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:22

Grappig dit. Eigenlijk is dit vergelijkbaar bij wat je zelf doet als je schuin op de fiets door een bocht gaat. Je gaat naar buiten hangen om je zwaartepunt onder je te houden. En één van de moeilijkste dingen om te leren (denk ik, ik rij geen motor) als je motor gaat rijden: meehangen in de bochten.

Dus je wilt eigenlijk dat je draver net als een motorrijder gaat meehangen in de bocht ipv gaat tegenhangen, hoewel dat laatste het instinctiefste is om te doen.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 12:31

Mooie vergelijking!

Voor ons maakt hoofdhouding niet heel veel uit. Het allerliefst hebben we een compleet recht paard. Vaak merk je dat zodra ze moe worden, of ergens pijn hebben of uit balans zijn dat ze de laatste 500 meter 'op 1 lijn worden' . Dat betekend dat ze eigenlijk uit de kadans raken en ze heel erg op jou gaan leunen. Wij hebben natuurlijk echt kilo's in onze handen. Op die manier voel je de druk op 1 lijn toe nemen en weet je dat je moet sleutelen aan je paard.

Echter, als hij zichzelf prima red met zijn hoofd iets naar links of rechts gaan we geen mega longeerwerk doen om hem persee compleet recht te maken. Als hij zich dan red is het prima.

Allerbelangrijkste is het benenwerk, het liefst heb je een paard wat aan 2 kanten breekt achter. Dan komen ze het minst snel in de knoop. Het word moeilijker als ze niet breken, dan zijn ze voor vaak niet snel genoeg weg en dan raken ze zichzelf of gaan ze 1 been er tussen plaatsen.

En dat breken( wijd gaan ) is nou juist voor een rijpaard iets wat men minder graag ziet :)

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:55

Yes weer een volgtopic! Vind het altijd erg interessant te zien hoe jullie werken met de paarden. Moest wel lachen om die volte binnenstebuiten. :')

ilsevg

Berichten: 776
Geregistreerd: 01-07-11
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:06

Het is een knapperd inderdaad! Ik ben benieuwd hoe hij het gaat doen ;-)

Anoukloves_
Berichten: 568
Geregistreerd: 24-01-10

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:50

Ik volg in meeleesstand! :+