Manege paard kopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lisejacobs
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-01-17

Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 21:56

Hoi iedereen,

Ik zit een beetje in tweestrijd. Ik rijd nu al een aantal jaar op hetzelfde paard op een manege. In de vakanties verzorg ik haar en ik rijd 2 keer per week op haar. Nu heb ik op dit moment werk, de tijd, een huis en financieel gaat het goed. Ik ben dus van plan om een eigen paard te kopen. Mijn vriend is het met mij eens en ik heb ook zijn "ja" gekregen.

Dat paard van de manege is echt een lieverd. Ik hoor vaak dat ze "anders" is bij mij dan bij anderen. Ik zou haar heel graag een goed huis willen geven en haar kopen. Nu zeggen mensen tegen mij dat ik beter geen manege paard kan kopen. 'Ze loopt niet goed.' 'Ze is verpest.' 'Dat beest gaat nooit ontspannen lopen.' Terwijl ze juist de laatste tijd qua ontspannen lopen óntzettend vooruit gaat.

Wat zouden jullie mij aanraden?

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:58

Dat ligt er aan wat je doel is met het paard, de leeftijd en of ze gezond is..

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:02

tja je hebt goede manege paarden en je hebt slechte manege paarden. Als je besluit het manege paard te nemen laat hem dat alsjeblieft wel keuren! ik ken namelijk ontzettend veel manege paarden met (heftige) artrose doordat ze 3 uur per dag in een les moeten lopen. als het paard iets mankeert zou ik opzoek gaan naar een ander gezond paard, er lopen genoeg hele leuke andere paarden in het land, je moet soms alleen even goed zoeken ;) succes! ik blijf je volgen!

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:04

Ligt inderdaad helemaal aan het paard. Bij mij op de manege is een manegepaard verkocht en die loopt nu 200 punten in KNHS wedstrijden. Toen ie nog manegepaard was zag je dat er echt niet aan af!

Hij moet natuurlijk wel gezond zijn en ik zou ook niet een te oud paard kopen, maar het kan dus prima!

Splut
Berichten: 1095
Geregistreerd: 19-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:06

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:07

Als je dol op dat dier bent, ze door de keuring komt en haar kan betalen dan zeker doen! Maar vergis je niet in wat voor prijzen er voor goede manege dieren gevraagd wordt, goede manege paarden zijn namelijk nog best zeldzaam en dus veel waard voor een uitbater.
Vaak koop je buiten de manege voor hetzelfde bedrag 2 andere paarden.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:08

vergeet niet een manegepaard dat nog z'n lessen loopt reteduur is in vergelijking met een zelfde soort paard met dezelfde kwaliteiten van een particulier..

dat beestje verdient namelijk voor zichzelf de kost en voor zijn eigenaar.. betekent dus wel een snelle handje contantje voor het dier, maar een inkomstenbron die wegvalt. vandaar dus dat 'liefde voor het manegepaard' zich uit in goudprijs om het over te nemen.


persoonlijk zou ik het niet doen.. niet omdat ze verpest zouden zijn, of niet lief, of door zovelen gereden.. Maar dus prijstechnisch + ooit zijn ze om een goede reden manegepaard geworden (soms wegens mankementen.. of ze kwamen niet voldoende door de basissport.. of soms mazzel gewoon via vrienden aangekocht die wat anders zochten).

ik zou mijn horizon verbreden, veel paarden opzoeken en rijden (particuliere paarden zijn toch vaak even iets anders) en kijken hoe dat voelt.. openminded en breed zoeken, en dan een beter wensenlijstje opbouwen waar je droompaard aan moet voldoen als je het nog niet bent tegengekomen.

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:10

Wat is de leeftijd van het paard? Hoe is zijn lichamelijke gezondheid? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
Ik zou hem sowieso laten keuren, en eventueel ook op de scan laten zetten. Hier gaat wel wat geld in zitten maar dan weet je wel of je een gezond/goed paard koopt. Het komt nog best vaak voor dat er manegepaarden met rug/nek/been klachten worden verkocht.

Ik vind het alleen maar mooi als mensen een manegepaard kopen, deze lieve dieren werken zo hard en verdienen het allemaal om uiteindelijk een fijn baasje te krijgen.

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:13

elenaMM77 schreef:
persoonlijk zou ik het niet doen.. niet omdat ze verpest zouden zijn, of niet lief, of door zovelen gereden.. Maar dus prijstechnisch + ooit zijn ze om een goede reden manegepaard geworden (soms wegens mankementen.. of ze kwamen niet voldoende door de basissport.. of soms mazzel gewoon via vrienden aangekocht die wat anders zochten).


Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
De manege waar ik afgelopen 2,5 jaar heb gereden lopen top paarden! Deze paarden staan tussen de prive paarden in. Als je daar als onbekend persoon komt en de verhaaltjes op de stallen er niet zouden hangen zou je niet eens door hebben dat er manegepaarden tussen staan.
Deze paarden komen bij een handelaar vandaan die paarden aan prive klanten verkoopt. Niet elk manegepaard hoeft een mankement te hebben. Lopen genoeg goede paarden rond in de manegelessen :)
Laatst bijgewerkt door PrimaDonna_ op 05-02-17 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_Juudith

Berichten: 4031
Geregistreerd: 13-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:13

Ik heb het zelf ook gedaan. Anders zou meneer met pensioen gaan, en aangezien ik alleen maar recreatief zou gaan rijden en ik echt dikke maatjes met hem was heb ik hem gekocht. Hij is wel op de manege blijven staan, maar er kwam geen manege klant meer op. Hij bloeide helemaal weer op. Het was een grote sacherijn tijdens de lessen, en kreeg weer plezier in! Heb er nog 2,5 jaar plezier van gehad. Daarna was hij echt op en heb ik hem helaas moeten laten gaan.

Dus ik zou zeggen, voelt je gevoel goed bij hem, dan zou ik het zeker doen. Maar idd misschien wel keuren, om onverziene dingen te voorkomen

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:17

Joh als dit jou vriendin is en jouw droompaard. Wat zal jij je dan aantrekken van anderen..? Laat het dier keuren door een veearts die anders nooit op de manege komt zodat hij een beetje neutraal is en is ie goed ga er dan voor.

Kayleigh__

Berichten: 1072
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:23

Ik zeg doen!
Mijn oudje komt bij de manege vandaan en is daarna helemaal opgeleefd. Niet omdat de manege niet goed was voor hem, maar omdat hij na 10 jaar lessen het werk niet meer leuk vond. Ik heb hem van de manege gekregen ( niet elke manege buit zijn klanten uit ;) )om hem een leuke oude dag te geven. Gouden paardje en wat een karakter had ie :D

Wel een tip om het paard te laten keuren als je er wat meer mee wilt dan hem een oude dag geven.

lisejacobs
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 22:26

Zoveel reacties! Ontzettend blij mee. Ik heb een week geleden een gesprek gehad met de manege. Ze zouden haar verkopen voor ongeveer 2500 euro. Ik mag haar eerst laten keuren, en een "proefweek" met haar doen. In deze week mag ik doen alsof ze mijn eigen paard is.

Ze is 13 jaar. Ik ben eigenlijk niet van plan om de sport in de gaan. Gewoon lekker rijden, wat dressuur, wat springen, bossen, strand. Ik heb alleen van zoveel mensen "horrorverhalen" gehoord over manegepaarden, dat ik een beetje sceptisch werd.

Maar ik ben ontzettend enthousiast over ons avontuur. Volgende week gaat de proefweek in. Ik hou jullie op de hoogte!

Anoniem

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:30

Ik zou zeggen, zoek hier eens op Bokt. Er zijn hier juist ontzettend veel verhalen te vinden van mensen die hun (lievelings)manegepaard gekocht hebben en die daar echt super blij mee zijn.

De prijs lijkt me zo gek nog niet, en uiteindelijk draait het er toch om dat jij er gek mee bent toch? Als je geen hogere sportdoelen hebt en je bent echt dol op dit paard zie ik geen rede waarom je haar niet zou kopen.

_Roxanne

Berichten: 1060
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:30

Als je dit paard niet zou kennen, en een lijstje op zou stellen met eisen waaraan jouw droompaard moet voldoen, kom je dan nog steeds op dit paard uit?

Dat zou voor mij in deze kwestie DE vraag zijn.

Daarnaast: 1700 euro voor een brave, gezonde 13-jarige is niet heel veel. Ook al ken je het paard, gewoon door een onafhankelijke arts laten keuren en kritisch zijn op het doel wat je met je toekomstige paard hebt

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:32

De prijs vind ik nog meevallen.. maar al zou ik wel bij dat bedrag blijven ivm haar leeftijd.
Fijn dat je haar op proefweek mag hebben, dan kan je ook meteen zien hoe ze is als jij alleen op haar rijdt en geen andere ;)
Als het daarna goed voelt, zou ik zeggen: laat haar keuren en je hebt je maatje! :)

Succes!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70530
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:32

Ik verplaats dit topic naar Young Rider talk.

lisejacobs
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 22:33

Sorry, typfout van mij. Was 2500 euro. Niet 1700. Wat ben ik toch weer onhandig. |o

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:34

Hele nette prijs voor een 13-jarige en wat leuk dat ze een proefweek aanbieden.
Of je nou van een manege, handelaar of particulier koopt, horrorverhalen zijn er overal wel van.
Belangrijkste is laten keuren door een onafhankelijke da en dat jij je prettig voelt met dit paard.
Ben benieuwd hoe je week verloopt.

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:35

C_arola schreef:
Ik verplaats dit topic naar Young Rider talk.


TS heeft sinds kort werk en een huis, denk niet dat ze onder de 16 is :P

^ Als ik jou was, zou ik gewoon lekker die proefweek proberen en daarna kijken of je er een goed gevoel bij hebt :)

lisejacobs
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 22:35

C_arola schreef:
Ik verplaats dit topic naar Young Rider talk.


Hoi! Prima hoor. Ben nog niet zo lang op bokt en ik wist niet weer ik het bij moest zetten. Ben alleen niet zo "young" meer hoor ben al 23 haha. :)

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:36

Ik heb mijn pony 18 jaar geleden ook van een manege gekocht, hij,was toen 7.
Hij was toen wel sjaggerijnig,trapte en beet ook nog wel,maar ik vond hem leuk!
Ben er nog altijd blij mee :D


Gewoon proberen dus! :j

janneke_S

Berichten: 334
Geregistreerd: 13-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:36

Als je echt een leuke klik hebt met het paard en ze past binnen jou doeleinde zou ik zeggen: Doen!

Ooit zat ik in een soortgelijke situatie gezeten, maar heb me om laten praten door het praatje "het is een manege paard en je kan zoveel beter kopen"
Lang verhaal kort, ik heb er ontzettend veel spijt van. Ben dat paard ook uit het oog verloren nu.

Ik denk dat dit ook een voordeel is. Je kent het paard, je weet dus ongeveer wat je koopt.
Laatst bijgewerkt door janneke_S op 05-02-17 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70530
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:36

xmrcb schreef:
C_arola schreef:
Ik verplaats dit topic naar Young Rider talk.


Hoi! Prima hoor. Ben nog niet zo lang op bokt en ik wist niet weer ik het bij moest zetten. Ben alleen niet zo "young" meer hoor ben al 23 haha. :)

In je profiel staat 14 jaar, daar ben ik vanuit gegaan.
Ik zal je topic verplaatsen naar Paardenpraat waar het beter past.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:39

Ik vind 2500 erg veel voor een recreatiepaard.. Maar als het echt je once-in-a-lifetime paard is is het weer weinig eigenlijk.

Het is allemaal heel paard afhankelijk. Niet elk manege paard is een lieverd in omgang en niet elk "gewoon" paard is helemaal vrij van mankementen en kan langer meegaan.

Misschien kan je nog eens iemand meenemen met ervaring in het kopen van paarden om naar jullie te kijken? Met een eerste eigen paard kan het lastig zijn te letten op bepaalde dingen en een inschatting te maken om zo een keus te maken, helemaal als de voorliefde je blind maakt ;)

Edit; 1700 is al flink wat lager. Imo nog steeds aan de hoge kant afhankelijk van ras e.d. Kijk inderdaad eens rond wat je nog meer kan krijgen voor die prijs, of wat de prijs is van een paard met dezelfde kwaliteiten. Maar als jij voelt dat dit jou ware paard is moet die paar honderd euro meer niet uitmaken, een goed recreatiepaard kost toch snel wel 1300.
Laatst bijgewerkt door laraxXxemma op 05-02-17 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt