Hoe bepaal je bij welk paard je gaat kijken?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:31

Voor mij was het belangrijk dat het karakter past, juiste stokmaat en dat het dier geschikt is voor mijn doel.

Ik raad aan om gewoon te gaan kijken en te voelen hoe het paard is en of het bij je past. Liever bij meerdere paarden kijken voor de vergelijking en uiteraard gezondheid mee laten spelen

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:40

Ik ben ook heel lang op zoek geweest. En, net zoals jij, was ik bang dat ik een versie 2.0 van mijn oude merrie ging zoeken en dat ze dan nooit aan de eisen zou voldoen. Daarom ging ik op zoek naar het tegenovergestelde: een grote recreatiepony, 1.50 m of groter, liefst een ruin, liefst een vos en al wat ouder.

Dit was mijn oude merrie:
Afbeelding

En hier kwam ik mee thuis:
Afbeelding

Soms klikt dat gewoon. Ze zijn absoluut niet hetzelfde en de tweede is ook zeker geen vervanger van de eerste, maar soms past een bepaald soort paard gewoon enorm goed bij je.
Als ik jou dus zou ik dus op zoek gaan naar je 'zielenpaard', of hoe je het ook noemen wilt, en niet naar een vervanger of juist het tegenovergestelde.
En als je die klik hebt dan weet je het echt, geloof me. :D

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Hoe bepaal je bij welk paard je gaat kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:45

Ik was opzoek naar een opvolger voor mijn topper die ik heb moeten afgeven. Wil graag de hogere sport in, dus budget lag wat hoger. Daarmee ook de eisen...

Eerste eis was dat ze RX goedgekeurd waren, 2e eis binnen budget en verder zijn we eigenlijk zowat alles gaan testen wat ons aansprak (niet te groot, niet te breed, will to please en vermogen op de sprong). Ik heb helaas niet zo snel een klik met een paard, indien ik dit wel heb wordt dit meestal wel een succes. Ik test er dus vrij veel omdat ik echt een specifiek gevoel zoek :)

Uiteindelijk alsnog een 5-tal afgekeurd op RX en daarna de perfecte gevonden via onze stalhouder. Zat er 2 minuten op en het leek alsof ik terug op m'n engeltje zat. Had nog geen woord gezegd en m'n vader zag het al aan mijn gezicht :D Soms kan het snel gaan... :)

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe bepaal je bij welk paard je gaat kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 00:30

Ik volgende week ergens kijken op basis van papier, filmpjes en foto's.
Proberen zal niet gaan ivm te jong.

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Hoe bepaal je bij welk paard je gaat kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 00:46

Mijn paard kwam op mijn pad toen ik eigenlijk niet op zoek was naar en niet dacht open te staan voor een paard. De klik was vanaf de foto maar er waren 101 redenen om het niet te doen. Toen hij de volgende dag nog in mijn hoofd zat heb ik gebeld maar nog niets afgesproken. Ik ben een week op vakantie geweest en daarna zat hij er nog steeds. Wederom gebeld en hij was nog niet verkocht. Toen moest ik wel gaan kijken om mezelf er van te overtuigen dat het niks was. Tja. :D
Hij was alles wat ik zocht en niet zocht.

Als een paard blijft plakken in je hoofd, is het sowieso de moeite waard te kijken :j

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 02:26

Ik ben op zoek naar paard, ik merk dat ik nu op het punt ben dat ik kan kopen, inderdaad weinig paarden tegenkom die ik zou willen kopen.

Ik mis de klik, of het karakter past niet helemaal, of het is te pittig of het is te sloom.....
Maar goed, op het moment dat het er is weet ik het wel.
Maar goed, ik hanteer de stelregel, bij twijfel, niet doen.

MissDD
Berichten: 684
Geregistreerd: 12-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 02:42

Na mijn vorige paard wilde ik er absoluut nooit meer aan beginnen. Had zoveel gedokter, gedoe en verdriet gehad, dat ik dacht, het is over en uit. Een vriendin van mij die het allemaal met me meegemaakt had zei, meid waarom probeer je het niet nog 1 x, het feit dat je geen geluk gehad hebt wil niet zeggen dat dat weer gebeurd. Ik weet nog dat ik zei, als ik er al aan begin, dan moet ie volledig gekeurd zijn en blaken van gezondheid, dacht nog helemaal niet over klik of wat voor soort paard of wat dan ook.
Uiteindelijk bleek dat diezelfde vriendin haar zwarte PRE graag aan mij kwijt wilde.... Wist nix van het ras (al vond ik ze wel bloedmooi om te zien) wist nix van hun karakter en toch wilde ze persé dat ik kennis kwam maken.

Dus ik volkomen verwachtingsloos er naar toe en daar stond ie gewoon.... Mijn paard!

Alles wat ik zocht stond daar gewoon mooi te wezen in de wei.....
Toch heb ik nog heel lang getwijfeld want ondanks dat ie voldeed aan al mijn voorwaarden, gezond, compleet geröntgend en gecheckt had ik toch twijfel. Pas toen mijn vriendin zei, hij mag altijd terug als het niet gaat, ging ik overstag. Ik was gewoon bang geworden, het had niets met hem te maken. Ik heb hem nu vanaf oktober enne, ze krijgt hem nooit meer terug :D

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 15:01

Bij mijn huidige paard: ik ging eigenlijk naar de fokker voor een ander :')

Had haar wel zien staan op de website maar ze sprak me niet aan. Fokker zei "nu je er toch bent kun je net zo goed haar ook even bekijken".

Ze werd van stal gehaald en ik dacht "wow, is dit de merrie van de foto"? Vervolgens er op en nadat ik bij de eerste drafpassen vlinders voelde kon ik niet meer terug :Y)

Soms is je perfecte plaatje niet zo perfect als je denkt ;)

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 15:33

Toen ik 2 jaar geleden opzoek ging naar een paard had ik een aantal eisen: minimaal zadelmak, braaf te rijden, max 5 jaar, goed bewegen en goed zijn op de foto en klinisch. Ik keek meer naar kwaliteiten dan naar foto's, via fotos zijn bewegingen minder makkelijk te beoordelen dan een filmpje en zonder filmpje ga ik niet 1,5u in de auto zitten om een paard te bekijken :))