Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:27

Zijn weer een paar knappe paarden bijgekomen! Ik ga me ook eens verdiepen in recht richten aan de hand, lijkt me super handig én dan heb je al een voorsprong voordat je erop gaat.
Verkeersmak maken gaat hier ook niet... zit aan een vrij drukke weg zonder fatsoenlijke stoep/fietspad.

GWR, Akires1, Dais_ en M_Jacky wat voor afstamming hebben die superknappies van jullie ? :9

KirstenChes daar heb je een super knappe bonte, ik heb echt een zwart voor bont <3

M_Jacky

Berichten: 366
Geregistreerd: 02-10-12
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:35

Jammer he die drukke wegen. Wordt ons zo wel moeilijk gemaakt. Twister is er al wel een aantal keer langsgelopen maar ik vind het elke keer weer doodeng. Ze rijden soms als gekken.

Twis is trouwens uit mijn merrie Jacky x Brady Chex. Een quarter dus.

Oshaa
Berichten: 1052
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:36

2017 is het jaar dat mijn 5,5 jarige Madex echt aan de bak moet.
Heb haar nu twee jaar en zijn al wel met dingetjes begonnen, maar ze heeft zich heel erg tegen de singel verzet. Lichamelijk niets aan de hand en een singel om in het bos ook geen probleem, maar in de bak is het één grote rodeopartij. Gelukkig lijkt ze die fase nu een beetje voorbij te zijn en stappen we vrolijk de bak rond en soms ook een stukje buiten (tijdens een wandeling even 5 minuutjes erop), wel nog allemaal zonder zadel.

In 2017 is het de bedoeling dat ze echt aan het werk gaat. Hopelijk kunnen we in mei deels meedoen aan een trec wedstrijd. Ik ben nu vooral bezig met aan de ene kant wennen aan de ruiter en de hulpen en aan de andere kant het zadel. Hopelijk kunnen we ze snel combineren!


Afbeelding

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:37

Ik ga meelezen, mijn merrie is momenteel bijna 3. We zijn (nog) niet begonnen met beleren: wel kan ze heel basaal grondwerk (meelopen, op commando naar achter, op commando achterhand wegdraaien) en is ze zo koel als een kikker (ze is nog niet ruitermak, maar al wel yogabal-mak :') ).

Ik denk dat ik dit jaar rustig met de basis bezig ga, waarschijnlijk aan de hand werken en langeteugelen/wennen aan singel en zadel, maar ik denk niet dat ik er in 2017 "opkom". Maar ze is (al zeg ik het zelf, aherm aherm) wel heel slim, dus we zien wel wat voor leuke nieuwe dingen we allemaal gaan doen! :D
Laatst bijgewerkt door Ygritte op 05-12-16 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

KirstenChes

Berichten: 1155
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:37

sommige mensen rijden inderdaad als gekken. Gelukkig hier naast de weg een redelijk breed stuk gras (en daarnaast water haha dat is weer wat minder).

GWR
Berichten: 801
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:38

Mijne is een Breezer (van Johnson) x Juventus :)
Hij is ook al 3,5 jaar. Ik was van plan te wachten en van het voorjaar pas een keer echt erop te gaan, maar heb nu al het gevoel dat hij zich dan gaat vervelen en daarbij ook dan al sterk wordt. Doe alsnog rustig aan hoor, maar denk dat ik er wellicht eerder op zit dan het voorjaar haha.

Vervelend van de grote wegen!
Wij zitten vrijwel direct aan het bos, ontzettend fijn! En wil toch de eerste paar keer met een ervaren paard op pad vanwege (landbouw)verkeer etc..

M_Jacky

Berichten: 366
Geregistreerd: 02-10-12
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:44

Ik was wel benieuwd. Beleren jullie de paarden allemaal zelf of zoeken jullie hier ook professionele hulp bij? (Als je nog geen of weinig ervaring hebt met beleren)

Anoniem

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:48

Ik meld mij ook!

Mijn bijna 3 jarige merrie [***], een [***] x [naam] prok.
Ze is erg volwassen, maar we doen het erg rustig aan. Ze staat deze winter nog tussen haar vriendinnetjes en van het voorjaar halen we haar maar eens naar huis toe. :)
Overigens kent ze al heel veel, ik kan haar overal poetsen, beentjes scheren, manen doen, wijken voor druk. En dat terwijl we gemiddeld 1/2 keer in de maand bij haar kijken. Merk dus dat ze heel erg ijverig is en slim !

Afbeelding

Afbeelding

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:49

M_Jacky schreef:
Ik was wel benieuwd. Beleren jullie de paarden allemaal zelf of zoeken jullie hier ook professionele hulp bij? (Als je nog geen of weinig ervaring hebt met beleren)


Ik ben van plan zelf de basis te doen (wennen aan zadel, langeteugelen aan de hand, eventueel longeren) aangezien ik dat eerder gedaan heb en mijn merrie goed ken, en ik daar geen tot weinig problemen verwacht. (Mochten die wel ontstaan, dan is hulp in de vorm van meer ervaren stalgenoten ook nabij).

Het werkelijke "opstijgen" en er hulpen opzetten wil ik wel met hulp van een instructeur met ervaring doen, maar ik ben nu nog aan het uitzoeken wie daar het beste voor is (ik heb geen haast met erop zitten, dus dat zal in de loop van 2017 of zelfs later wel duidelijk worden).

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:51

M_Jacky schreef:
Ik was wel benieuwd. Beleren jullie de paarden allemaal zelf of zoeken jullie hier ook professionele hulp bij? (Als je nog geen of weinig ervaring hebt met beleren)


Ik bereid heel goed voor op de grond en "spring" er dan gewoon op.
Met Dief verwacht ik daar momenteel geen problemen mee, ze is dapper en gezeglijk dus ze zal me rustig dragen.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:06

M_Jacky schreef:
Ik was wel benieuwd. Beleren jullie de paarden allemaal zelf of zoeken jullie hier ook professionele hulp bij? (Als je nog geen of weinig ervaring hebt met beleren)



Ik doe het zelf. Bij me andere (Nadja) ook zelf gedaanen is goed bevallen. Wel natuurlijk iemand erbij. En toen Nadja voor de wagen ging voor het eerst heb ik dat met hulp van haar moeder en beheerder van de kinderboerderij waar ze geboren is gedaan.

Bailey ga ik het met hulp van Nadja doen. Samen met Nadja heb ik Bailey ook geleerd wat borstelen is ect dit wassen Bailey niet gewend toen ze bij ons kwam. Weet dus dat Nadja een goeie leerpony is

KirstenChes

Berichten: 1155
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:14

M_Jacky schreef:
Ik was wel benieuwd. Beleren jullie de paarden allemaal zelf of zoeken jullie hier ook professionele hulp bij? (Als je nog geen of weinig ervaring hebt met beleren)


ik doe het ook zelf maar daar veel ervaring mee

eline1991

Berichten: 1178
Geregistreerd: 15-03-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:15

Komen weer een hoop knappe paarden voorbij, vooral die van jou GWR!

Rechtrichten wil ik in februari ook al wat mee starten, die van mij is pas in juni jarig dus dat duurt nog wel even.

Beleren ga ik zelf doen. Zodra ik er op kan zitten wel gelijk les. Dat heb ik met mijn twee vorige jonkies ook zo gedaan en dat ging perfect! Hoop dat deze dame qua drukte tussen mijn vorige twee zit. De een was opstappen en weg rijden en de ander was zodra we in de bak bezig waten rodeos. Dat hoeft van mij niet meer ;)

Hoe oud zijn jullie zelf eigenlijk allemaal? Ik ben 25. Even nieuwsgierig..

KirstenChes

Berichten: 1155
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:19

eline1991 schreef:
Komen weer een hoop knappe paarden voorbij, vooral die van jou GWR!

Rechtrichten wil ik in februari ook al wat mee starten, die van mij is pas in juni jarig dus dat duurt nog wel even.

Beleren ga ik zelf doen. Zodra ik er op kan zitten wel gelijk les. Dat heb ik met mijn twee vorige jonkies ook zo gedaan en dat ging perfect! Hoop dat deze dame qua drukte tussen mijn vorige twee zit. De een was opstappen en weg rijden en de ander was zodra we in de bak bezig waten rodeos. Dat hoeft van mij niet meer ;)

Hoe oud zijn jullie zelf eigenlijk allemaal? Ik ben 25. Even nieuwsgierig..



Ik ben 24. Ben ik de enige die altijd eerst weer moet rekenen hoe oud ik ben? Ik dacht was het nou 23 of 24 :+

Hutcherson

Berichten: 7417
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:20

Ik ga mijn knol ook zelf inrijden. Heb t eerder gedaan met hulp natuurlijk maar dat ging goed. Helaas heb ik hem niet door kunnen rijden.
Ik had graag les met hem genomen en wat sprongetjes met hem gewaagd.
Hopelijk doet mijn eigen dier het net zo goed en dan bekijk ik gewoon waar ik behoefte aan heb. Dressuur lessen of eerst lekker de wereld verkennen als de basis er goed in zit.

EDIT: ik ben trouwens 24.

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:21

KirstenChes schreef:
eline1991 schreef:
Komen weer een hoop knappe paarden voorbij, vooral die van jou GWR!

Rechtrichten wil ik in februari ook al wat mee starten, die van mij is pas in juni jarig dus dat duurt nog wel even.

Beleren ga ik zelf doen. Zodra ik er op kan zitten wel gelijk les. Dat heb ik met mijn twee vorige jonkies ook zo gedaan en dat ging perfect! Hoop dat deze dame qua drukte tussen mijn vorige twee zit. De een was opstappen en weg rijden en de ander was zodra we in de bak bezig waten rodeos. Dat hoeft van mij niet meer ;)

Hoe oud zijn jullie zelf eigenlijk allemaal? Ik ben 25. Even nieuwsgierig..


Ik ben 24. Ben ik de enige die altijd eerst weer moet rekenen hoe oud ik ben? Ik dacht was het nou 23 of 24 :+


Ik kijk weleens stiekem op mijn bokt profiel :')
23 hier, vorig jaar met Kim begonnen dat is Diva's moeder die inmiddels 10 en maar half beleerd is.
Ellende met buikpijntjes enzo. Misschien dat ik daar ook nog mee verder ga dan krijgen jullie daar vast ook nog een update over :P

Afbeelding

NewFire_99
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:26

Volgend jaar willen we gaan beginnen met deze jongen. Hij is nou bijna 3 jaar en we willen gewoon gaan kijken hoe hij het doet. We hebben hem al wel veel geborsteld en met hem gewandeld en zijn hem aan het klaar maken voor de hengstenkeuring volgend jaar. Maar dit doet hij allemaal al alsof hij het al jaren zo doet, nu hopen dat hij het beleren en tuigen even goed doet.

Afbeelding

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:28

Ik laat Nina ook beleren eind 2017. Ze is dan ruim 4,5.
In juni verwacht ze eerst nog een veulen. Inrijden doe ik sowieso altijd liever als ze al iets ouder zijn, tenzij speciale omstandigheden. (Ook wel eens een gehad die nog zo gigantisch veel moest leren, die hebben we eerst het normale veulen abc nog moeten leren, daarna met 3 gelijk zadelmak gemaakt, weer weg gezet en met 4 jaar verder doorgereden.)

Nina was lichamelijk wel zover dat ze beleerd zou kunnen worden, maar geestelijk vond ik haar nog niet zover. Daarom besloten om eerst een veulen met haar te fokken, daar worden ze ook vaak een stuk volwassener van tussen de oren. En dan na het afspenen kan zij beleerd worden.
Ik gok november/december. Wellicht is ze zelfs nog niet klaar in 2018 en horen we niet eens in dit topic :+

Nina op 3 jaar, afgelopen zomer:
Afbeelding

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:29

Ik ga het samen doen met mijn trainer, in principe ga ik erop en hij is erbij om te zorgen dat het allemaal goed gaat en kan ingrijpen waar nodig. Ik wil dat de basis er goed in komt en dan is een paar ogen op je toch wel handig.

Ik ben net 25 jaar geworden ;)

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:32

Ik breng Nina naar Elise (Suelza @bokt), zij is echt super met beleren.
Plus, Nina is nog nooit van huis geweest sinds ze hier is geboren, dus dat leert ze dan ook meteen.
(1 keer mocht ze 3 weilanden verderop staan met een maatje, maar mevrouw kwam gewoon over de sloten heen terug naar huis :+ Dus ze heeft nog wel wat te leren := )

M_Jacky

Berichten: 366
Geregistreerd: 02-10-12
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:35

Leuk om te lezen hoe jullie het gaan aanpakken. Ik ga het ook zelf doen, wordt wel de eerste keer maar verwacht weinig problemen met Twister. Een goede voorbereiding is het halve werk. Wel met hulp van mijn vader mocht het echt opstijgen eraan komen. Doorrijden wel onder begeleiding dus ben ook al rustig aan het rondkijken naar goede instructie.

Ik ben trouwens 20. :)

@Oshaa: ik vind dat jou paard een heel aansprekend hoofd heeft. Gaaf dat je trec gaat starten.

Eline_S_S

Berichten: 3529
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:52

Leuk al die paardjes! Ikzelf ben 16.
Als ik dit zo lees begint het wel te kriebelen om bezig te gaan haha. Wil in de kerstvakantie het weer een beetje oppakken :j

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:56

Dais_ schreef:
Mocht hij niet voldoen aan je verwachtingen dan mag je hem komen brengen Akires :j O:) . Wat een smoeltje zeg <3


Haha, dank je. Maar er is weinig kans dat dat gaat gebeuren (lees: dat gebeurt niet! ;) )
Jouw merrie mag er anders ook zijn.

Die van mij is trouwens een Astrix x Purioso.
En v.w.b. het zelf beleren: ik wacht af hoe hij verandert nu hij is geruind. Tot nu toe was hij lief, maar niet bepaald makkelijk. Ging snel het gevecht aan en behoorlijk eigenzinnig.
Ik verbeeld me dat hij nu al een beetje verandert.
Ik heb zelf wel ervaring met het beleren van paarden, maar de laatste keer is voor mij intussen 9 jaar geleden en ik heb besloten om geen onnodig risico te lopen.
Nog even afwachten dus.

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:58

Wat een knappe paarden komen er voorbij hier.

Ik doe het samen met mijn trainster.

Ik wilde wat foto's plaatsen, maar helaas....kan ze hier niet naar toe slepen.
Te zien in de veulens van 2014 speels en dapper worden steeds knapper.

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:59

Wow wat een meldingen, welkom allemaal!

Ik ben 24 en beleer Lola zelf, heb al genoeg Tinkers/koudbloeden beleerd, en zo af en toe een warmbloed tussendoor. Zou bij wijze van morgen op Lola kunnen gaan zitten, zo ver zijn wel al, maar we wachten mooi tot ze jarig is over een half jaar :D We doen wel veel andere dingen, zoals rijden a la fleche. Hier loopt ze schuin voor, maar meestal heb ik haar recht ervoor, zeker in draf is dat handiger: