[VOLG] Het leven na 3,5jaar weide/gezelschapspony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

[VOLG] Het leven na 3,5jaar weide/gezelschapspony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 13:16

Sinds kort heb ik een paardje in training, en het leek me leuk om hier een soort dagboekje bij te houden over haar vorderingen. De eigenaresse is hiermee akkoord.

Paspoortje:
Naam: Izola
Geslacht: Merrie
Ras: Kruising New Forest
Stokmaat: ongeveer 1.44 (nog niet officieel gemeten)

Afbeelding

Izola is opgegroeid bij een paardenmelkerij. Overdag lekker op het land zolang het weer het toe liet, en de nachten en winters met 2 andere merries in een loopstal met een deel van de stal stro.
Ze had haar halster dag&nacht om, en liep los met de anderen mee naar de wei. De huidige eigenaresse kon haar met een beetje voer wel pakken en wat borstelen op haar hals en lijf, maar daar hield het wel mee op. Nog een behoorlijk project dus.

De eerste keer was op 8/9 dat ik met haar mee ging om te kijken of het een match zou zijn qua training heeft het een half uur geduurd voor ik haar uberhaupt mocht aanraken. Zo angstig en wantrouwend naar de mens. Maar ik zag wel nieuwsgierigheid en de wil om te leren in deze merrie, dus besloten de uitdaging aan te gaan.

De eerste sessies van training wegens haar situatie op de melkerij moeten doen met zeer beperkte mogelijkheden (geen bak/paddock/longeercirkel oid). En mocht alleen binnen de loopstal (ong 10x4m) met haar werken. Deze had een gladde vloer, dus verre van ideaal. Daarbij een grote reisafstand voor mij, dus dagelijks korte sessies was er niet bij, maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt.

Begonnen met een leadrope om haar hals, met een knoop erin, zodat ik een soort neckrope had en wat houvast met het oefenen met het halster. Want haar stalhalster had ze inmiddels kapot getrokken, dus nu stond ze helemaal zonder iets.
Afbeelding
Iedere te snelle beweging om haar heen was doodeng en dan sloeg ze op de vlucht. Aan haar rechterkant mocht ik ook nauwelijks komen, wat resulteerde in wat blauwe plekken omdat ze in paniek mij tegen t hek van de staldeur aan beukte. Zelf laten spelen en kennismaken met het halster.
Afbeelding
Het touw aan het halster was ook nog een hele uitdaging, want ook daarvan vluchtte ze weg.

Twee sessies verder kon ze zonder al te veel stress netjes meelopen aan het halster door de stalgang.

Volgen, linksom, rechtsom, voor en achteruit had ze snel door. Ook aan de rechterkant van haar komen en wijken voor de druk gaat al veel beter.

Daarna zijn we verder gegaan en ook op het erf gaan wandelen, en begonnen met de trailer leren kennen, omdat ze z.s.m. daar weg moest. Verder natuurlijk gewerkt aan het overal mogen aanraken, wat ze heel fijn oppakte en zelf haar voorste voetjes al durft te geven.
Afbeelding

Het erf was spannend, maar deed ze super stoer. De trailer bleek echter wel een probleem. Hierbij schoot ze van ontspannen enorm snel naar complete paniek en zich laten vallen op de klep. Uiteindelijk is het afgelopen zaterdag samen met Lindy van Equiheart en een betere trailer zonder gladde klep gelukt haar in alle rust te laden en vervoeren.


Bij haar nieuwe huisje lekker weer overdag buiten in de paddock en in de nacht op stal. Nieuwe vriendjes maken en veel indrukken. Ze staat nu lekker zonder halster op stal, en het om doen gaat steeds beter nu ze dagelijks in handen is. Ook bewegingen om zich heen kan ze al beter hebben, nu er gewoon meer om haar heen gebeurd en ze tot de ontdekking komt dat dat niet altijd meteen gevaar betekent. Ook mag je haar nu zonder paniek overal aanraken en borstelen, en kan ze inmiddels alle 4 haar voetjes geven en mocht ze zelfs al uitkrabben.
Lekker in haar stalletje
Afbeelding
En op de paddock
Afbeelding

Gisteren voor het eerst gewerkt in de longeercirkel. Gewoon met halstertje en lange leadrope. Linksom had ze dit vrij snel door, en draafde netjes om me heen aan de lijn. Rechtsom vond ze het lastig, maar door duidelijk te blijven in lichaamstaal had ze ook dat na een paar minuutjes wel door. Het beginnetje is er, nu rustig aan verder en beginnen om de stemcommando's er verder op te zetten.

Gaat echt een hele leuke pony worden, en zal van de week proberen nog wat beeldmateriaal te maken!

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:21

Wat een knapperdje! <3
Intelligent en vriendelijk koppie zit erop, ik denk inderdaad dat je hier een heel fijne pony aan gaat hebben :j

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Het leven na 3,5jaar weide/gezelschapspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:32

Oh dat is een heel aardig project, ik ga ook volgen, ben benieuwd. wat is het uiteindelijke doel?

pien_2010

Berichten: 43227
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het leven na 3,5jaar weide/gezelschapspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:36

Leuk paardje. Ze stapt al rustig mee aan de hand op het filmpje.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 15:17

Leuk project en leuke pony! ik begon ook zo met mijn nieuwe hengstje in september. Met een beetje goede timing en liefde heb je haar zo helemaal op rit. Ik dacht iig 'daar ben ik nog wel even mee bezig' maar na een maand was hij al zo braaf alsof ie al 20 jaar in handen was :')

Ntlie_

Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Re: [VOLG] Het leven na 3,5jaar weide/gezelschapspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:29

Wat een leuk dier zeg! <3 Leuk om de vooruitgang te zien, ben benieuwd hoe het verder verloopt! +:)+

kydaula

Berichten: 139
Geregistreerd: 04-10-16

Re: [VOLG] Het leven na 3,5jaar weide/gezelschapspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:18

wat een schatje!

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Het leven na 3,5jaar weide/gezelschapspony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 22:34

@mer1980 op dit moment is het doel om de basis er verder in te zetten. Afhankelijk van de eigenaar gaan we daarna een baasje zoeken die verder met haar aan de slag gaat, of blijft ze tot het voorjaar om ingereden te worden.

Dinsdag stond ze voor het eerst even in een andere paddock, waarbij ze door een hek openening moest. Ruimte zat, maar doordat het nog niet een vertrouwd plekje voor haar was, schoot ze weg in paniek bij het eruit halen. Liet zich gelukkig snel weer pakken en heb toen binnen het paddockje weer even wat leidoefeningen gedaan, en erna opnieuw eruit. Dat deed ze heel braaf, dus lekker beloond en op stal gezet. Daar nog even geoefend met haar voetjes uitkrabben. Achter nog wat onzeker, maar voor deed ze erg braaf.

Woensdag was een minder goede dag. Weer even gewerkt in de longeercirkel. Ze had veel stress van de lijn aan haar halster, dus besloten haar los te werken. Daarbij schoot ze vanuit de longeerkraal de aanliggende paddock in, door de lijn heen die er als afzetting hing. Dus toen even de afzetting verstevigd met een gladde balk. Dat hielp, maar ze raakte ergens van in paniek, en begon te rennen, en sprong vervolgens de longeerkraal uit (relatief lage omheining) zo de gewone bak in (met een beroerde landing). Helemaal van de rel natuurlijk en heeft ruim een half uur geduurd voor ik haar kon pakken. Zo bang was ze.

Heb erna nog wel even een rondje aan de hand gewandeld en haar lekker op stal gezet en besloten stapje terug te doen even in de training. Ze is duidelijk nog teveel van slag van de verhuizing (wat op zich ook niet gek is). Donderdag gewoon lekker even gepoetst overdag en haar in de avond nog even los in de bak gehad. Gewoon lekker haar ding laten doen, en ze kwam netjes naar me toe toen ik haar weer naar stal wilde brengen. Dus dat ging weer super fijn. Vandaag lekker alleen buiten overdag en een vrije dag. Even niks moeten, maar gewoon lekker wennen aan haar nieuwe stekkie. Komt wel goed met deze dame.

Ze voelt zich ook al meer thuis in haar box :)
Afbeelding

isawessels00
Berichten: 952
Geregistreerd: 30-11-13

Re: [VOLG] Het leven na 3,5jaar weide/gezelschapspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:59

Wauw wat een leuke pony, en wat goed dat je het zo rustig aan doet! Ik volg ook mee

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: [VOLG] Het leven na 3,5jaar weide/gezelschapspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:18

Wat een leuke pony, gaat vast goedkomen met je rustige manier van trainen. Ik ga meevolgen :)

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Het leven na 3,5jaar weide/gezelschapspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:54

Knappe pony hoor, maar echt verwilderd dus helemaal van 0 af aan beginnen. Ik vind het knap maar met jouw geduld moet dat zeker wel lukken!

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 13:00

Dame begint zich al meer op haar plekje te voelen bij haar nieuwe huisje. Al is ze rond binnen en buitenzet tijd nog erg onrustig en bang dat ze wordt overgeslagen.

Heb eergisteren lekker haar los gehad in de bak, en ze heeft even haar gangen geshowd, en lekker op eigen houtje de bak verder verkend. Daarna kwam ze naar me toe en hebben we nog even lekker wat oefeningen in het leiden/volgen gedaan, en achterwaarts gevraagd op verschillende manieren. Ook weer even met de leadrope gezwiept, en om haar buik heen gehad. Het geluid/bewegen van de leadrope is nog wel spannend, maar gaat al wat beter. Om haar buik heen maakte haar nog steeds niet uit, al vond ze het ermee lopen nog wel een beetje gek. Ook doordat ik nu een andere positie had, ipv schuin voor haar leidend.





Gisteren heb ik haar op stal heerlijk uitgebreid gepoetst, en voor het eerst haar staart en manen helemaal ontklit en antiklit spray gebruikt. Had verwacht dat ze dat wel spannend zou vinden, maar dus helemaal niet. Hoefjes uitkrabben gaat ook steeds beter, al wil ze voor nog weleens even proberen los te trekken of naar voren te slaan. Mocht er ook al op timmeren met de hoevenkrabber.

Super trots op hoe ze alles oppakt.

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Het leven na 3,5jaar weide/gezelschapspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:33

Ziet er goed uit hoor! En een beetje beweging is niet slecht voor haar, ze ziet er erg welvarend uit :D

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: [VOLG] Het leven na 3,5jaar weide/gezelschapspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:36

Leuk projectje! Succes :-)

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Het leven na 3,5jaar weide/gezelschapspony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 13:53

Haha @mer1980 ja hele zomer overdag op de weide en verder alleen inloopstal en nooit wat hoeven doen... Dat wil wel ;) ze is al wat afgevallen, maar moet ook niet te hard gaan. :)

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Het leven na 3,5jaar weide/gezelschapspony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 14:42

Eergisteravond weer fijn met haar gewerkt. Eerst in de longeerkraal, paar x wilde ze wel de hoeken in duiken of erover maar minder paniekerig dan vorige keer waardoor ik haar op tijd kon corrigeren. Commando's snapt ze nog niet erg. Stap naar draf gaat goed, maar terug is door de spanning nog wat lastig. Op lichaamstaal kan ik haar wel stil zetten, maar terug naar stap nog moeilijk. Is ook niet erg, pas 2e keer dat we daaraan werken, en ben tevreden met hoeveel meer rust ze nu al had.
Daarna nog even los gehad on de bak, maar daar ging ze niet erg meer rennen. Stalgenootje ging springen en vroeg of ze vast hindernissen mocht opzetten. Dus ik: jahoor moet ze ook leren. Dat vond izola spannend maar ook wel heel interessant. Ik ben zelf bewust blijven staan aan de zijde waar alles over het hek heen kwam, tussen de springspullen. Dus pionnen en balken ook al even kennis mee gemaakt op speelse manier en er omheen en tussendoor gewandeld.
Verder weer lekker gepoetst want ze was heel smerig. Daar gaat ze steeds meer van genieten. Hoefjes gaat steeds beter. Ze blijft sowieso tot eind deze maand in training, maar langzaamaan zijn we wel aan het kijken naar een fijn blijvend huisje voor haar en staat ze wel te koop.

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Het leven na 3,5jaar weide/gezelschapspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:35

Je gaat haar dus niet eerst onder het zadel beleren alvorens ze verkocht wordt?

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Het leven na 3,5jaar weide/gezelschapspony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 21:56

@mer1980 dat hangt er maar net vanaf of we een geschikt plekje vinden en ook hoe snel ze dingen oppakt. Op dit moment is ze nog niet klaar om beleerd te worden onder het zadel.
Maar tot we iemand gevonden hebben blijft ze gewoon hier in training hoor. Ze staat niet in de weg maar gunnen haar een fijne eigen baas.

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Het leven na 3,5jaar weide/gezelschapspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 10:28

Ik ben erg benieuwd naar de vorderingen, we hebben zelf ook een half verwilderde bonte pony gehad uit een natuurgebied dan, maar je krijgt er (als ze geen papieren hebben) misschien net aan 750 euro voor, maar zodra ze onder het zadel zijn wordt dat een ander verhaal ;) en ik denk dat dit best een leuke rijpony zal worden. Ik blijf iig volgen. Wij konden de pony na ruim een maand pas longeren met zadel. Ik ben zelf gestopt met het 'project' want ik werd zwanger, maar ik vind het wel leuk om jullie zo te volgen ;)

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Het leven na 3,5jaar weide/gezelschapspony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 14:30

Gisteren weer wat nieuwe dingen gedaan die ze grotendeels best goed oppakte.
Bitloos hoofdstel om gehad, touwhalstertje er overheen. Vond ze helemaal prima. Leadrope later aan hoofdstel als teugels en gekeken hoe ze reageerde op de druk daarvan. Kon haar netjes links en rechts vragen. Geen paniek, niks!
Ook voor het eerst de Longeersingel om gehad. Eerst in de box vond ze het maar een gek ding. Lekker eraan laten ruimen, paar x erop gelegd en weer eraf, en daarna paar keer gewoon van voren naar achter over haar heen gehaald en toen vond ze t goed. Losjes vastgemaakt en naar de longeercirkel gegaan. Het rustig aansingelen daar vond ze wel iets gek, maar meer dan een stapje opzij deed ze niet. Knappe merrie! Ook nog los gewerkt in de longeercirkel. Al stuk minder paniek, al is stappen nog moeilijk. De richting en tempo binnen de draf is al veel beter te controleren. T is of stilstaan of draf haha.
Natuurlijk ook de eerdere oefeningen van volgen en leiden en touw om haar heen bewegen herhaald. Ging ook fijn.

Daarna nog geoefend met afspuiten want ze heeft een klein wondje (had tegen buizen aan staan slaan ), niks ernstigs. Maar water was doodeng...dus gestopt toen ze paar x min of meer toe liet dat ik haar voorste voetje nat spoot. Spuitplaats is op het erf dus veel ruimte om weg te komen wat het wat lastiger maakt. Vraagt een zeer snelle timing :)

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Het leven na 3,5jaar weide/gezelschapspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:00

klinkt echt super, ben benieuwd naar een foto update!

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 01:16

Bewegen doet haar goed, ze begint wat overtollige vetjes kwijt te raken.
Afbeelding
Woensdag even 10minuutjes los gewerkt, en ze was gefocust en relaxt. Rustig drafje, en zelfs stukjes stap vandaag waar ik vorige x alleen maar draf of halt/omdraaien had. Daarna was de dierenarts er om haar de 2e enting te geven dus helaas niet kunnen filmen. Enting vond ze minder grappig, maar behalve klein stukje naar achter springen was ze braaf. Daarna mocht ze lekker in de paddock genieten van een portie hooi en buitenlucht. In de avond haar nog uitgebreid gepoetst, dit keer buiten vast gezet. Stond heel braaf. Helaas wordt het wit niet echt meer wit haha dus niet echt te zien. Maar haar vacht wordt ook beter, glanzender.

Voor 2e keer de longeersingel en 1e keer ook met een dekje geoefend.
Spullen eerst gewoon over het hek gehangen en lekker verder gaan poetsen, zodat ze het zelf vast kon onderzoeken. Daarna het dekje gepakt, wel wat geblaas en spannend, maar ook wel interessant, en mocht haar al snel aaien met het dekje. Toen rustig los over haar heen gelegd. Vond ze allemaal prima.
Van voor naar achter over haar heen gehaald en aantal keren eraf en weer erop gelegd, ook met wat grotere bewegingen (gezien dat is waar ze vaak nog spanning van krijgt). Zowel links als rechts vond ze het helemaal prima.
Afbeelding
Afbeelding

Ook voetjes uitkrabben gaat nu vrij makkelijk, en heb ze voor de bekapper even op de foto gezet.
Gelukkig niks zorgwekkends, ondanks dat ze nog nooit een smid gezien heeft. Gaat uiteraard wel binnenkort ook gedaan worden. Toen nog even lekker in de bak gewandeld met dekje en singel om en gewerkt aan de commando's stap, halt en draf. Ook lag er een flinke plas in de bak, waardoor we mooi nog even aan haar watervrees konden werken.
Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Het leven na 3,5jaar weide/gezelschapspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:28

Ze gaat er steeds beter uitzien, plaatje hoor <3

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: [VOLG] Het leven na 3,5jaar weide/gezelschapspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:42

Nou ik vind dat jullie snel vorderingen maken.
Ik heb mijn nieuwe pony 2.5j in september opgehaald. Kwam uit een kleinschalige opfok waar weinig indrukken waren. Nou het heeft 3 weken geduurd voor ik hem in vrijheid echt kon aanraken. Wanneer die het zelf accepteerde. Inmiddels heb ik hem nu bijna 3 maand. En echt alles is cm per cm. Maar de hoefsmid moet dus echt wel uit de buurt blijven.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Het leven na 3,5jaar weide/gezelschapspony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 00:14

Het gaat de ene keer beter dan de andere keer hoor. Vanmorgen even los gehad in de bak zodat ze lekker even kon rennen. Deed ze pas toen ik in t midden ging staan. Daarna lekker in haar paddock gezet. Vanavond had ze weer vrij veel spanning in haar lijf en weer wat onrustiger zowel met poetsen als in de longeercirkel, en paar x probeerde ze door mij/mijn ruimte te gaan. Wel goed kunnen afsluiten, maar ze had zich zo druk gemaakt dat ze helemaal bezweet was :( dus ng lang aan de hand gewandeld om haar beetje droog en op temperatuur te krijgen.

Probeer de sessies vooral kort te houden en op tijd te stoppen om haar niet te overvragen. Ze had van de week verplicht meer rust ivm enting die ze gehad had, maar vond ze duidelijk niet zo geslaagd ;)