Te weinig tijd verkopen of houden?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Te weinig tijd verkopen of houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 17:10

Heyy,

Ik denk hier al een paar weken over na maar ik kom er echt niet uit.

- Mijn ouders betalen mijn paard. Ze redden het maandelijks steeds net aan.
- Ik heb school vaak tot 4 uur smiddags.
- Daarnaast heb ik ook nog huiswerk.
- Ook werk ik 1 keer doordeweeks in de avond.

Ik ga maar 2/3 keer in de week naar mijn paard toe.
Het weekend ben ik meestal met of bij mijn vriend.

Ik heb mijn paard al 4 jaar. We hebben een goeie band opgebouwd in deze jaren.
Maar ik vind het zo oneerlijk tegen over mijn paard. Ik kan vaak niet (zaterdag en zondag heb ik een bijrijdster.)

Mijn paard kost gemiddeld 270/300 per maand. Ik ben 17 jaar zit op een MBO school 1ste klas. Dus ik kan er zelf ook weinig aan mee betalen.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Nadelen:
Geen paard meer

Voordelen:
Op vakantie kunnen gaan
Met vriendinnen kunnen afspreken
Zakgeld krijgen
Een autorijbewijs halen
Mijn ouders blij maken, er gaat een grote last van hun schouder af.

Mijn ouders hebben het vaak heel erg krap, we hebben al een keer op het punt gestaan dat we hem echt moesten verkopen. Toen heb ik al een goedkopere stal uitgezocht. Maar alsnog ze zeggen vaak verkoop hem (maar niet dwingend)

Ik weet gewoon niet wat ik moet doen op dit moment.

• Liberty <3


Simbaa
Berichten: 3960
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Te weinig tijd verkopen of houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:12

Ik zit in hetzelfde schuitje als jij, met als verschil dat in het zelf betaal en het zelf dus maar net red.
Helaas is mijn paard redelijk onverkoopbaar (18 jaar en niet de makkelijkste) dus dat maakt het dilemma alleen maar groter. Ik lees dus mee :)

Dees

Berichten: 18857
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:13

Verkopen.
Je bent te jong om je financieel helemaal vast te leggen aan een paard.
Die andere zaken die je noemde als voordelen, die zijn op de lange termijn echt veel meer waard als dit paard nu. Laat hem los.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Te weinig tijd verkopen of houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:18

Ik ben het eens met Dees...
Mocht je later weer een paard willen dan kan dat, maar ben je zelf verantwoordelijk voor alles. En paard én sociaal leven met uitgaan e.d. dat gaat gewoonweg niet.

Je hebt een paard toch niet om er maar 2x per week heen te gaan? Ik zou in jou plaats een verzorgpaard zoeken voor die 2x per week.

Je ouders blij, jij blij en je paard ook want die krijgt een nieuw baasje die als het goed is wel meer aandacht aan hem kan besteden.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:19

Het is echt niet oneerlijk naar je paard toe. Dat dier maakt het echt geen reet uit of jij of een bijrijdster langskomt hoor, of dat ie lekker hele dagen op de wei staat zonder bereden te worden. Hij heeft meer aan zijn paardenkameraadjes dan aan zijn mens die komt aaien en een wortel voeren.

Als buitenstaander, niet emotioneel bij jouw paard betrokken, zeg ik "verkopen" bij het lezen van je OP. Ik denk ook dat dat eigenlijk is wat je wil...maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het moeilijk is. Het gaat om je paard, niet om de oude bank in de woonkamer.

Zoek een leuk nieuw baasje voor je paard, een leuk iemand die er zin in heeft. Dan is je paard daar ook gauw gelukkig en hoef je je niet bezwaard te voelen. Zoek een leuk bijrijdpaard ofzo, waar je leuk 2 keer in de week naartoe kan. Als je wat ouder bent en zelf de kosten kunt dragen, kun je altijd weer een paard kopen, mocht je het gaan missen.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

BigOne
Berichten: 37974
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:20

Indien hij goed te verkopen is dan meteen doen, je lijst met pluspunten is veel groter dan de lijst met minpunten. En je geeft je ouders lucht, fijn dat ze het voor je over hebben gehad maar dit zou ik niet willen. En met het geld van de verkoop kunnen je ouders ook even een keer iets leuks doen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 26-09-16 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Sky

Berichten: 5067
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:21

Als je er echt nog maar 2/3 keer per week komt en als enige nadeel van verkopen 'geen paard meer hebben' kan bedenken, zou ik hem verkopen. Natuurlijk zal dit heel moeilijk zijn, maar het klinkt alsof je veel met de gewonnen vrije tijd kan en je ook je ouders financiële zorgen bespaart.

Anoniem

Re: Te weinig tijd verkopen of houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:24

Verkopen, alleen al om je ouders. Als ze echt zo krap rondkomen lijkt het mij een volwassen keuze om hun die financiele ruimte te geven.

RianneH

Berichten: 28210
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Te weinig tijd verkopen of houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:27

GP -> PP

"Een draver, is gaver" :D

KellyR

Berichten: 1498
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:28

Verkopen.

Je ziet je paard als last en niet als lust. Plus dat je je ouders enorm belast. Als ik wist dat mijn moeder alles op alles moest zetten om MIJN paard te betalen (en ik wilde hem houden) dan had ik er voor gezorgd dat ik zelf de stalling kon betalen.
Ook met je vriend kan je gewoon langs gaan toch? Geen legitieme reden om je ouders alles te laten betalen terwijl jij iets anders doet.

Wat hier boven gezegd is, ga lekker op zoek naar een verzorgpaardje. Al met al een stuk minder kosten en minder lasten. Of gewoon even geen paard, zodat het 'moeten' weg valt en dat je het plezier weer terug komt. Volgens mij heb je er namelijk niet heel veel plezier meer in

Veulen84

Berichten: 10861
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Te weinig tijd verkopen of houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:27

Iemand zoeken voor halve stal?

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 19:52

Veulen84 schreef:
Iemand zoeken voor halve stal?


Dit heb ik gedaan. Toen ik hem net kreeg.
Uiteindelijk liep dit niet goed af ..

• Liberty <3

Zwoezie
Berichten: 747
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Budingen

Re: Te weinig tijd verkopen of houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:56

Sja, kijk naar de voor - en de nadelen... Ik zou eens heel goed nadenken...

Ikzelf ben 2 jaar geleden ook gestopt met pony's, niet om diezelfde redenen, maar ik moet zeggen dat het wel goed deed... Juist om diezelfde voordelen wel.

Nu ga ik zelf werken, dag en nacht verschil. Ik zou zeggen, doen. Maar je moet wel zeker zijn dat je geen spijt krijgt, tenslotte kan je je paard normaal niet terug krijgen. Mijn eerste pony heb ik ook 5 jaar gehad overigens, nu nog steeds mis ik haar hoor, maar ik weet waar al mijn pony's staan en ze stellen het goed, is een hele geruststelling :)

‘°ºO•❤•.¸✿¸.•❤•.❀•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ‘°ºO Aurora ‘°ºO•❤•.¸✿¸.•❤•.❀•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ‘°ºO

MirandaDvG

Berichten: 758
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:57

je geeft zelf al aan dat er meer voordelen dan nadelen zitten aan verkopen, dus je geeft het antwoord zelf eigenlijk al...

De grootste en goedkoopste ruitersportwinkel (en webwinkel) van de regio!!!: http://www.horsetopshop.nl

I stepped on a cornflake, does that make me a Cereal killer?

wythlove

Berichten: 701
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Te weinig tijd verkopen of houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:02

Ik zeg naar aanleiding van je openingspost echt verkopen. Je hebt/wil er geen tijd voor en je ouders moeten de eindjes aan elkaar knopen. Dan maar even verdriet hebben van de verkoop.

Marocje
Berichten: 5587
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:29

Ik zit met hetzelfde probleem: heb een pony van inmiddels 15, klein, maar niet geschikt voor kinderen/onervaren mensen.
Zelf net bevallen van de vierde, andere drie zitten al op school (vandaar dat ik ook genoeg tijd had naast mijn werk). Ik werk wanneer mijn partner thuis is.
Werk ik niet, is er niet genoeg geld voor de pony. Werk ik wel, heb ik minder tijd voor mijn pony..

Ik heb geen verzorger, hij vermaakt zich zo ook wel in de wei. Heb het wel geprobeerd, maar kon er niet tegen dat we dingen anders gingen en verkeek mij op de hoeveelheid begeleiding ze nog nodig hadden..

Blijft lastig. Maar als ik jou zo lees, zou ik ook zeggen: laat het mensen weten dat ie te koop is. Misschien komt er wel een lief baasje op je pad? Ik heb zelf nog niet de stap gezet om een advertentie te plaatsen..

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Te weinig tijd verkopen of houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:33

Ik zou verkopen. Zo te horen levert het meer stress op dan plezier. Zoek een leuk huisje voor je paard en ga de dingen doen die je wil doen. Lekker uitgaan en leuke dingen doen.

Je paard went snel op een nieuw adres. Ik heb net mijn pony weg moeten doen vanwege financiële dingen. Geen leuke beslissing maar de rust erna is enorm.

2017 nieuwe ronde nieuwe kansen

Nachocheese
Berichten: 780
Geregistreerd: 01-04-15

Re: Te weinig tijd verkopen of houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:40

Verkopen. Eerlijkste naar je ouders én paard.

Renske_W

Berichten: 13839
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Te weinig tijd verkopen of houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:46

Ik zeg ook verkopen.

Ik heb zelf een sportpaard gehad, kende ik vanaf dat hij 1 dag oud was.
Zelf van groen tot Z1 gereden.
Maar ik kreeg het druk, was niet meer fanatiek met rijden, en had ook niet echt zin meer in wedstrijden.
Dit terwijl mijn paard een echte werker was. Wou flink aan de bak, mee op wedstrijd.
Toen heb ik ook de kosten koper doorgehakt en besloten om hem te verkopen.
Nu staat hij in Noorwegen, en ik had me geen beter thuis voor hem kunnen wensen.
Hij mag weer lekker werken, wint wat er te winnen valt, en wordt heerlijk in de watten gelegd.
Nu 1,5 jaar later heb ik een haflinger veulen en welsh Mountain pony jaarling. :)

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

Simbaa
Berichten: 3960
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Te weinig tijd verkopen of houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:49

Ik vind dat iedereen hier heel makkelijk zegt verkopen aan een goed baasje. Maar dat is nou net wat mij tegen houdt. Hoe vind je een goed baasje? En wat als je een moeilijker te verkopen paard hebt, zeggen jullie dan nog steeds verkopen ook al is er een kans op handel ed?

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:51

Bij ons op de manege staan een aantal paarden in bruikleen. De paarden/pony's worden volledig door de manege gebruikt en betaald, alleen DA gaat in overleg en gedeeld. Hier o.a. iemand die ernstig ziek is, en iemand met financiële problemen die paard toch niet kwijt willen, maar er (tijdelijk) niet voor kunnen zorgen.

Als je bovenstaande geen optie vindt, zou ik toch gaan voor verkoper. Je vraagt zo nogal wat van je ouders, zonder dat er snel uitzicht is op verbetering (is zeker geen kritiek hoor!!)

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

troi
Berichten: 16981
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:52

Verkopen. Dat dier past blijkbaar niet in je leven nu. Je gaat in het weekend liever met je vriend op stap, als je echt je paard wilde houden dan zat je wel 2 dagen bij dat beest.

Overigens niks mis mee hoor! Mensen veranderen en dat is hartstikke natuurljk.

Renske_W

Berichten: 13839
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:52

Mijn paard is via de handel in Noorwegen gekomen.
Was een luchtzuiger, maar wel een met potentie en die nogal wat in zijn mars had.
Maar zoals ik al aangaf, ik had mij geen beter plekje voor hem kunnen wensen. :)
Hij is in Noorwegen eerst nog FEI youngriders gestart en is nu leerpaard voor een jonger meisje.
En hun zijn een geweldig team om te zien.

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

Change3x

Berichten: 6569
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:54

Je ziet meer voordelen dan nadelen dus weg ermee zou ik zeggen. Het is niet je prioriteit nummer 1 dus dan kun je beter afscheid nemen. Hij kan het bij iemand die er veel naar omkijkt en hem meer aandacht geeft veel beter krijgen.

Marocje
Berichten: 5587
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:55

Simbaa schreef:
Ik vind dat iedereen hier heel makkelijk zegt verkopen aan een goed baasje. Maar dat is nou net wat mij tegen houdt. Hoe vind je een goed baasje? En wat als je een moeilijker te verkopen paard hebt, zeggen jullie dan nog steeds verkopen ook al is er een kans op handel ed?

Exact wat mij ook tegenhoudt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tinkermuts en 16 bezoekers