[VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 19:15

Xxkirrstenn schreef:
Wat een leuk paard! Herken heel veel karaktertrekjes van Ducky in mijn oude verzorgpaard (zelfs dezelfde deken). De galop is even wennen hè, heel hard en 'plat'. Ik hoop dat jullie nog veel plezier gaan hebben samen, ik volg!


Ja, de galop is heel erg wennen en we moeten zeker beide aan het balans werken, maar dat komt wel goed :). Dankjewel en leuk! :D

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 22:54

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

vraagteken
Berichten: 386
Geregistreerd: 31-10-06

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:57

Duck ziet er goed uit!

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 12:29

Gisteren heb ik voor het eerst weer zelf gereden (zonder dat ik les kreeg). Het ging heel erg goed. We hebben door heel de bak heen gereden en veel rechte lijnen geoefend. Ook hebben we stukjes doorzitten geoefend wat nog best wel lastig gaat, maar dat komt wel goed. Ook hebben we slangenvoltes gereden en door een s van hand veranderen.

Vanochtend is de hoefsmid geweest. Ik was wel een beetje nerveus omdat Ducky de laatste keer bij de hoefsmid heel de tijd aan het draaien was en weg liep. Nu was hij heel erg lief. Hij stond half te slapen en keek alleen maar op als hij moest verplaatsen naar de andere kant. Ik heb lekker met hem staan knuffelen <3

Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 00:26

Hey, klinkt goed +:)+

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 19:46

Daarnet ben ik zelf gaan rijden in de bak. Ik heb hem eerst uitgebreid gepoetst daarna opgezadeld en gelongeerd. Toen opgestegen en gaan rijden. Hij was eerst best vervelend aan het doen. Steeds weg willen lopen van de hoefslag en lelijk doen naar de paarden die in de longeerkraal stonden. Ik dacht bij mezelf: Je gaat maar gewoon normaal doen en doen wat ik zeg. Dus toen ben ik gaan draven linksom. In het begin draafde hij enorm hard dus heb ik gedraafd totdat hij een rustig tempo had en toen in de linker galop gezet. We hebben 7 (ik heb ze geteld) voltes gegaloppeerd zonder dat hij terug viel. Ik was super trots! Daarna dacht ik omdat het zo goed gaat dat ik het gewoon rechtsom ga proberen dus dat heb ik gedaan. Ik heb eerst geprobeerd om uit een rustig tempo aan te springen in de rechtergalop maar dat deed hij niet dus mocht hij van mij hard draven en zo in de galop vallen. Het is twee keer een halve volte gelukt. Niet lang, maar voor ons een grote stap! Hij wilde namelijk niet rechtsom galopperen en nu is dat gewoon gelukt <3. Ik ben heel erg trots op hem en ik merk bij mezelf dat ik me steeds zelfverzekerder ga voelen als het zo goed gaat.

Afbeelding

Verder gaat het ook goed met longeren en poetsen en gewoon wandelen. Vorige week zaterdag heb ik een uur buiten gelopen met Romy (EAST hier op Bokt) en dat ging ook erg goed. Het was ook heel erg gezellig :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nog een hele charmante foto van Duck :')Afbeelding

vraagteken
Berichten: 386
Geregistreerd: 31-10-06

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:59

Super dat jullie zoveel progressie maken!

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 17:55

Fijn dat je zekerder wordt! Dat voelt Duck natuurlijk ook en dat is alleen maar goed voor jullie.

EAST

Berichten: 394
Geregistreerd: 03-06-16

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 12:26

Ik vind het ook super leuk, fijn dat je zelf lekker heb kunnen rijden. :)

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 19:07

Vrijdag had ik een bokkend paard die alleen maar wilde galopperen en als hij moest draven ging hij uit protest bokken. Ducky vond het leuk om al zijn trucjes te laten zien:
- Vanuit stap naar galop
- Rare sprongetjes maken terwijl hij stil staat
- Bokken
- Een paar passen achteruit galopperen (vraag me niet hoe want dat begrijp ik zelf ook niet :'))
Ik ben wel een ster geworden in blijven zitten en ik ben gelukkig niet gevallen. Ik heb het vrijdag wel goed afgesloten door toch nog een paar rondjes te draven zonder dat hij aangaloppeerde of uit protest ging bokken.

Vandaag hadden we les en vond hij het leuk om de eerste 10 minuten zijn trucjes ook aan de staleigenaresse te laten zien. Gelukkig heeft hij maar een keer gebokt. We hebben heel de les gewerkt om te stappen wanneer ik het wil en te draven wanneer ik het wil en ook te galopperen wanneer ik het wil. In het begin galoppeerde hij alleen maar. Als ik been gaf om te draven sprong hij gelijk in de galop. Uiteindelijk is het gelukt om zowel links- als rechtsom gewoon normaal te draven zonder dat hij aangaloppeerde of bokte of iets anders raars deed.

Ik heb nu hele erge spierpijn :( Het is echt een draak en dan zeker als hij onschuldig gaat kijken alsof hij niks heeft gedaan :')

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:52

Haha, ja de paarden staan allemaal wat frisjes deze dagen! Toch goed dat je met een fijn gevoel kan afsluiten en dat je niet angstig wordt!
Is het mss een idee om Duck eerst een paar rondjes te longeren vooraleer je opstapt ?

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 19:53

Lukasje schreef:
Haha, ja de paarden staan allemaal wat frisjes deze dagen! Toch goed dat je met een fijn gevoel kan afsluiten en dat je niet angstig wordt!
Is het mss een idee om Duck eerst een paar rondjes te longeren vooraleer je opstapt ?


Ik longeer hem altijd eerst een kwartiertje voordat ik erop stap want het is een bonk energie :D
Ik voel me echt een pro in blijven zitten en ik denk maar bij mezelf: mij ga je er echt niet afkrijgen

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 12:48

Voor al mijn volgers:

Afbeelding
(Gemaakt door bokker _l_amanda_l_)

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 00:52

Jullie ook fijne kerst!

Haha, in ben minder sterk in blijven zitten vrees ik! Ik heb al een paar keer gedacht: "oh nee, daar ga ik!" -O-

_LiliM_
Berichten: 275
Geregistreerd: 18-08-10

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 01:10

Ik volg ook :) leuk topic ook heb jaren een draver verzorgd en herken een hoop dingen leuk!

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 01:54

Beste wensen nog allemaal!

Duck en ik hebben vrijdag weer een les en we zijn druk bezig met het behalen van ons doel: op buitenrit in de zomer. Maar ik merk wel dat Ducky echt van alles schrikt. Als we buiten op de dijk lopen en er een auto te hard van achteren komt, dan springt hij (bij wijze van spreken) een meter de lucht in. Als we aan het lessen zijn en er balft onverwachts een hond dan springt hij opzij of als er een auto in gaat parkeren die hij dan net vanuit zijn ooghoek kan zien (ik heb het dan zelf geen eens door omdat het bijna onmogelijk is om te zien). Ook als er motoren langs komen dan springt hij opzij of gaat hij rennen. Hij schrikt ook regelmatig van takken die bewegen of gekraak in de bosjes.
Ik dacht eerst dat het aan mij lag dat hij zoveel schrikt, maar ik zit niet gespannen op hem en ik rij eigenlijk altijd met de gedachten: je doet het maar gewoon en alles kan. Ook als we buiten gaan wandelen dan denk ik gewoon: lekker buiten lopen, grazen en verder niks aan de hand. Maar dan komt er een auto van achteren en dan schrikt hij heel erg. Ik ben vaak bang dat hij dadelijk voor een auto springt en hij aangereden wordt, en de mensen in de auto heel erg gewond zijn. Dat is dan wel heel erg overdreven denken, maar daar denk ik wel aan.

Hebben jullie misschien tips hoe ik Ducky minder schrikkerig kan maken, zodat we ons doel om buitenritten te maken kunnen bereiken? :)

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:04

Jij ook de beste wensen! En mooi doel.

Je zegt nu eigenlijk 2 dingen: dat je wel relaxt bent met hem als je rijdt/wandelt, en tegelijk ook dat je toch wel bang bent dat ie voor een auto springt. Grote kans dat er toch iets in je lichaamstaal aanwezig is waar hij op reageert. Sowieso kun je natuurlijk in de bak al gaan werken met vreemde voorwerpen, zeil, smalle doorgangen etc. Daarnaast kan basis grondwerk oefeningen ook helpen om jullie vertrouwen in elkaar en jouw leiderschap te vergroten. Ook zijn er nog oefeningen daarbij die je kan doen om hem te laten wennen aan geluid en beweging om zich heen. Leadrope over hem heen gooien, mee rond zwiepen etc. Timing is daarin wel heel belangrijk en als je dat zelf nooit gedaan hebt, wel verstandig er een lesje in te nemen.
Daarmee kun je dan vaak wel een tijd zelf aan de slag.

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 00:22

Ben je al een keertje buiten gaan wandelen met oogkleppen? Of met oordoppen + vliegenmuts op?
Oke ja, hij zou het moeten kunnen zonder maar stel dat een hoofdstel met oogkleppen nu een verschil voor hem maakt, kan je mss zo wèl op buitenrit.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 00:34

Ik zou geen oogkleppen adviseren :o . Worden dravers meestal drukker van.

Begrijp ik het goed als hij vooral reageerd op geluid? Hij deed bij ons qua schrikparcours eigenlijk alles wel en hij heeft genoeg gezien in zijn leven om auto's niet eng te vinden?

Als het puur en alleen geluid is kun je watten doen, maarrrr ik denk dat je dan met het probleem te maken krijgt dat je binnen 3 weken niet meer bij zijn oren komt :') .

Daarnaast is het symptoombestrijding. Hoe reageer jij als hij schrikt?

Blijft leuk om jullie te volgen trouwens!!

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 02:30

Hij reageert vooral als het heel erg onverwachts is. Bijvoorbeeld als er een auto van achteren aankomt die hij dan wel hoort maar een eens voorbij komt of als we in de bak aan het rijden zijn en er motoren langs komen en er dan eentje net nog een knallend geluid maakt als ze al voorbij zijn.

In het begin schrok ik zelf ook toen hij schrok. Daarmee zijn we gelijk aan de slag gegaan in de lessen, dat als hij schrikt dat ik dan zelf doe alsof er niks aan de hand is en dat ik dan gewoon verder rij. Dat doe ik nu ook elke keer.

Met oud&nieuw keek hij geen eens op van alle harde knallen. Eten was voor hem veel belangrijker :')

Ik denk dat als ik een oornetje bij hem op doe dat hij dat niet leuk vindt (omdat hij zijn oren niet leuk vindt) en misschien schrikt hij dan nog meer omdat hij het dan minder goed hoort? Ik weet het echt niet. Ik vind het wel heel erg fijn dat ik altijd alles kan vragen hier op bokt en aan iedereen :)

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 20:52

Duck zijn nieuwe hoofdstel, de Rambo Micklem Multi Bridle:

Afbeelding

Ik heb vandaag een nieuwe deken voor hem besteld, een 300 grams en een nieuw bit: een dubbelgebroken bustrens sweet iron. Als het goed is komt het maandag binnen.

vraagteken
Berichten: 386
Geregistreerd: 31-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:33

Heb je wel eens op een koers gekeken wat ze daar allemaal zien en horen?
Dan zou je Duck uitlachen om z'n gedrag. Echt waar, die boef!
Kan maar zo dat ie je een beetje uitprobeert hoor. :D

Is hij rustiger met andere paarden als gezelschap? Dan zou je het misschien zo kunnen opbouwen? Of iemand met de fiets er naast, dat helpt soms ook.

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:40

Mooi hoofdstel! Ik heb dezelfde :D staat hem goed!

Zou best kunnen dat je onbewust toch wat spanning opbouwt en dat hij daar op reageert. Ook kan jet heel goed uitproberen zijn, grenzen opzoeken. :) iemand meenemen, op / met een ander rustig paard of op de fiets is een goed idee. Als je zelf blijft praten blijf je automatisch rustiger en reguleert je ademhaling beter. Daar had ik zelf veel baat bij met mijn oude pony.

vraagteken
Berichten: 386
Geregistreerd: 31-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:48

Leo schreef:
Mooi hoofdstel! Ik heb dezelfde :D staat hem goed!

Zou best kunnen dat je onbewust toch wat spanning opbouwt en dat hij daar op reageert. Ook kan jet heel goed uitproberen zijn, grenzen opzoeken. :) iemand meenemen, op / met een ander rustig paard of op de fiets is een goed idee. Als je zelf blijft praten blijf je automatisch rustiger en reguleert je ademhaling beter. Daar had ik zelf veel baat bij met mijn oude pony.


Wat grappig dat het zo verschillend werkt bij iedereen. Bij ons wordt er juist niet gepraat omdat ze heel gauw aan je stem horen of je gespannen bent of niet. Daarnaast geeft je eerder een gil oid als er iets gebeurd wat je niet wilt.
Ik beloon wel met m'n stem, heel kort met braaf en met een kriebel in de manen.
Een zelfverzekerde houding en een duidelijke leidersrol wil ook mee helpen.

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:56

Oke daar zit ook wat in :j

Ik was op mijn haflinger snel gespannen, ik houd dan mijn adem onbewust in of zet deze vast. Daar reageerde zij weer op (dan zaten er ineens veel kabouters in het gras). Door mijn spanning nam zij als het ware het heft over, zij moest het gevaar in de gaten houden ipv ik ;)

Door te praten (over koetjes en kalfjes, gewoon converseren) werd mijn aandacht afgeleid en bleef ik doorademen. Dan bleef ik rustig en vertrouwde mijn paard op mij in plaats van 'zie je wel het is spannend'. Uiteindelijk durfde ik ook alleen op buitenrit, dan kletste ik honderuit tegen mijn paard of ging ik zingen. Weer later was dat niet eens nodig en hadden we onderling vertrouwen opgebouwd.

Met les leer ik nu eigenlijk hetzelfde: mijn stem gebruiken om mijn ademhaling te reguleren.