Stelling:Dure paarden worden beter verzorgd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 00:00

opala schreef:
Stel door omstandigheden (mijn gezin gaat nog steeds voor mijn paard, al zal ik hemel en aarde bewegen om haar te allen tijde te behouden), zou je op dat moment geen 4000 euro bij elkaar kunnen schrapen voor een levensreddende operatie, dat zou dan einde verhaal voor het paard betekenen. Imo zegt dit niks over of het paard al dan niet een goede verzorging heeft gehad.


Ik denk dat er inderdaad weinig mensen zijn die dit soort bedragen zomaar even ophoesten, hoe goed ze ook voor hun paard zorgen en van hem houden, een paard blijft een paard.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 00:02

En geld dat ook voor een paard dat €20.000,- heeft gekost?

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 00:10

1. Een goedkoop zadel kan passend zijn, dus onschadelijk voor het paard. 2. Een gezegde: wie het breed heeft, laat het breed hangen. Iemand die zo veel geld heeft om zo'n duur paard te kopen, heeft daar vast een bepaald doel mee voor ogen en wanneer blijkt dat na die dure operatie het paard er niet meer aan kan voldoen, besluiten dat ie het paard laat afmaken.

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 00:13

Het gezegde van opala ben ik het helemaal mee eens:Wie het breed heeft,laat het breed hangen.
Als je een dikke portomonnee hebt,koop je natuurlijk een lekker paardje,goede afstamming enz.
Die krijgt dan natuurlijk ook een goed zadel.
Maar,dat betekend toch niet dat als je niet zoveel geld hebt,en jou paardje een goedkoper zadel heeft dat je er dan slechter voor zorgt?!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 00:14

er zijn zat mensen die niet beginnen aan hele dure operaties voor hun paard, maar dan hun paard in laten slapen... Ook mensen die het makkelijk kunnen betalen.
Ik weet niet of ik aan een koliekoperatie zou beginnen... en zo zijn er wel meer dingen. Toch heeft mijn pony het goed.
De prijs voor een paard moet wel reëel blijven... Denk wel dat mensen zuiniger zijn op een heel duur paard, maar of dat altijd ten goede van het welzijn van het paard is... Dat is maar de vraag!
Ik wil graag wedstrijden rijden en dat met een fijn paard... Maar ik wil eigenlijk niet een heel duur paard kopen. Ik vind 6000 euro al heel veel geld, zoek liever een paard van 2500 euro, wat ik ook al een heel bedrag vind voor een dier wat erg kwetsbaar is in gezondheid...
Voor je het weet krijgt het een ongeluk, een ziekte of slijtage en dan zit je met een (gedeeltelijk) onbruikbaar paard... Mooi voorbeeld dat paard van Anky dat 2,5 maand na verkoop sterft en een paar ton heeft gekost...
Zonde van het geld... Want, waaraan heb je de tonnen eigenlijk uitgegeven? je koopt je eigen bekendheid en beroemdheid...
Ik zou dus ook door zoeken voor een goedkoper paard, (maar geen afdankertje) en ik hoop dat er met mij nog veel meer mensen zijn ,die zich niet gek laten maken. En dat staat lo van hoe ik voor mijn paard zal zorgen... Ik wil een paard een normaal paardenleven gunnen, dusmet vriendjes in de wei en lekker afwisselnd aan het werk. Ben bang dat als ik een te duur paard zou hebben, ik veel te voorzichtig zou worden... Ten koste van het geluk van het paard...

xhorseloverx

Berichten: 48
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Mariahout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 00:14

Ik ben het hier dus niet mee eens.Bij ons op stal staat een paard van fl.15.000,-.Die wordt echt het slechtst verzorgd van alle paarden.Haar baasje komt als het haar uitkomt,wat betekend dat ze soms dagen in de stront staat.De stalhouder zet het dier gelukkig geregeld buiten of in de molen en mest uit,als hij daar tijd voor heeft,maar dat moeten we dus eigenlijk zelf doen.
Het is echt heel zielig hoe dat (dure) paard staat te verpieteren in haar box.En dat alleen maar omdat pa een hoop centen te makken heeft (het beste is niet goed genoeg voor mijn dochter Misselijk )
We hebben het al vaak gezegd,maar helaas zonder resultaat.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 00:15

mijn paard was ook geen €20.000,- hoor. Ik doel echt op de superkoopjes. Voor €500 een paard bijvoorbeeld.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 01:04

Ik heb Kim voor weinig gekocht,maar ze zal echt niets te kort komen.
Ze heeft in 2000 een koliek operatie gehad en die vond ik haar meer dan waard. (ook al was er iemand op stal die daar anders over dacht!)
Ik zou het zo weer doen;al moest ik het geld lenen (de vraag is alleen of ik haar dat nog een keer mee wil laten maken,maar dat heeft dan niets met het geld te maken)

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 02:07

mijn vriend en ik hebben 2 veulens (oeps moet eigenlijk jaarlingen zeggen). voor de 1 hebben we € 350 euro betaald (waarschijnlijk het soort koopje waar esme_27 op doelt) en de ander € 2000.
ze krijgen beide hetzefde. voor de 1 een ander halster dus voor de ander ook. verder staan we niet echt goedkoop, de opfok kost ons per veulen € 150 per maand (daar komt dan nog hoefsmit e.d. bij).
ik ben het dus niet eens met de stelling, ben juist trots op beide veulens. zeker op de "goedkope" omdat deze uitgroeit tot een hele mooie pony.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 02:44

je hebt mensen die het niet uit kunnen geven, je hebt ook mensen die het niet uit willen geven.
Ik was laatst een beetje aan het rondkijken voor verzekeringen, en bij 1 waar ik keek kwam ik er al snel achter dat ik Hon daar niet eens KON verzekeren, aangezien ze pas boven de 2000 euro verzekerde... Tja...

Je kan de stelling niet zo zwart wit zeggen, ik denk dat er zeker goedkope paarden zijn die het "slecht" hebben, maar ik denk ook dat er zat dure paarden zijn die het "slecht" hebben

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 12:06

Ik heb zelf een spotgoedkoop paardje en kan niet zeggen dat ze slechter verzorgd wordt dan de duurdere paardjes. Verward

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 14:11

Esme_27 schreef:
Wat vinden jullie van de stelling: Dure paarden worden over het algemeen beter verzorgd dan paarden voor een prikkie.
Ik heb het dus over het gemiddelde.
Met een duur paard bedoel ik niet alleen de écht prijzige paarden, maar ook fjorden, haflingers e.d die voor de normale prijs gekocht worden.

Ik vraag me namelijk af of iemand die maar een paar honderd euro voor een paard wil uitgeven (dus de échte koopjes) dan wel goed voor een paard kan zorgen? Mijn paard heeft me 5500 gulden gekost en sinds ik haar heb heb ik dat bedrag al minimaal x2 aan haar uitgegeven.

Krijgt een paard wat voor €200,- word aangeschaft wel een goed zadel? Goed voer? Goede stal? Of mag dat ook niks kosten?
En zo niet, waarom wil je dan zo'n goedkoop paard?
Nogmaals ik heb het over mensen die bewust op zoek gaan naar zo'n goedkoop paard, niet als je er tegen aan loopt of een paar "red"


nou daar ben ik het niet mee eens. ik heb mijn pony voor 350 gulden (was wel een veulen) gekocht en mijn shetje voor 450 gulden. ze krijgen goed voer, wormenkuren, DA op zijn tijd, hoefsmid komt ook regegelt en dagelijks word de stal lekker verschoont. ik heb wel een 2e hands zadel voor 100 gulden, maar dat was nog in prima staat en paste perfect. dure paarden zullen best wel wat duurdere spullen krijgen maar dat wil niet zeggen dat goedkope paarden niet goed verzogt worden. er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
en ik denk dat een pony liever een ouwe deken heeft en veel andacht en liefde van baasje dan dat ie in dure spullen rond loopt en dat baasje alleen maar wilt showen met hem *LOL*

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 14:33

Antwoord op je stelling: JA
Klinkt niet erg aardig, maar op de (internationale) topstallen waar ik heb gewerkt kregen de dure paarden - enorm dure gaat het dan over - een uitgebreidere verzorging dan de andere paarden. Alleen al omdat ze vaak een eigen groom hebben, die de hele dag de tijd heeft voor twee of drie paarden. De andere twintig paarden (ik zeg maar een aantal) moeten ook de aandacht van één persoon verdelen. Wel een behoorlijk verschil dus!

Ik moet zeggen dat ik nu met elk paard gelijk omga, maar dan heb ik nu ook geen extreem dure paarden in handen.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 15:03

Ik ben het voor een deel eens met de stelling. Ik vraag me namelijk af of iemand die maximaal 300 euro overheeft voor de aankoop van een paard wel een duur dierenartsbezoekje kan betalen..
Ook denk ik dat het verhoudingsgewijs vaker vvoorkomt dat een goedkoop paard verwaarloosd wordt (lichamelijk) dan een duur paard. Kijk als jij een paard koopt van een ton dan kijk je waarschijnlijk ook niet op een 400 euro dierenarts kosten. Iemand met een paard van 300 euro kan dat DENK ik vaak niet opbrengen..
Tenzij ze natuurlijk sparen voor noodgevallen oid.. Maar als mijn paard te koop stond en een vreemde zou er 300 euro voor bieden zo ik hem absoluut niet aan hen verkopen goed tehuis of niet.

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 15:51

Iemand die maar een bepaald klein bedrag voor een paard wil betalen is meteen arm?Dat vind ik wel erg kort door de bocht.Als ik een paard zoek en ik heb er maar een bepaald bedrag voor over dan betekend dat niet dat ik meteen een sloeber ben ofzo Tong uitsteken Ik ken ook zat mensen die een hypotheek afsluiten voor een vakantie(of paard).En het gene wat mij hier het meest opvalt is dat er wordt gepraat over de prijs.....Ik dacht dat het altijd was wat de gek ervoor geeft.Ik heb een draver die voor mijn gevoel voor 1000000 euro niet weg gaat terwijl jullie er waarschijnlijk niet eens 500 euro voor over hebben Haha! De stelling moet een beetje anders denk ik...wat is DUUR???

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 16:08

ruitje schreef:
Iemand die maar een bepaald klein bedrag voor een paard wil betalen is meteen arm?Dat vind ik wel erg kort door de bocht.Als ik een paard zoek en ik heb er maar een bepaald bedrag voor over dan betekend dat niet dat ik meteen een sloeber ben ofzo Tong uitsteken Ik ken ook zat mensen die een hypotheek afsluiten voor een vakantie(of paard).En het gene wat mij hier het meest opvalt is dat er wordt gepraat over de prijs.....Ik dacht dat het altijd was wat de gek ervoor geeft.Ik heb een draver die voor mijn gevoel voor 1000000 euro niet weg gaat terwijl jullie er waarschijnlijk niet eens 500 euro voor over hebben Haha! De stelling moet een beetje anders denk ik...wat is DUUR???


Ik heb niet gezegd dat iemand die een paard koopt van een paar honderd euro arm is.. Ze heeft bij haar stelling uitgelegd wat ze bedoelt met goedkoop. Mijn paarden waren ook allebei niet duur en ook ik zal ze voor nog geen miljoen weg doen.. Zij bedoelt met weinig meer een advertentie waarin iemand vraagt om een paard van maximaal 500 euro... Ik snap wel dat je maar een bepaald bedrag overhebt voor een bepaald paard maar je moet wel reeël blijven.. Een paard kost meer dan alleen de aanschaf en als je een paard koopt dat hij ook ziek kan worden e.d.

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 17:37

Dennis heeft op dit moment meer waarde aan dekens op liggen dan dat ik voor hem zelf betaald heb. Op de vloer ligt ongeveer evenveel waarde(rubbermatten+Biobase) als waar ik hem zelf voor gekocht heb.
Dennis is een verwend mormel op dit moment. Maar een week geleden stond hij nog in de blub 24/7 buiten.
Het is net hoe je je paard wilt houden. Dat monstertje van mij heeft ong evenveel(misschien wel meer) als de doorsnee KWPNer aan rotzooi. Dat is dus niet alleen weg gelegt voor dure paarden.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 17:48

Ja, er zit zeker een mogelijkheid in dat het zo is.

Als je bijna geen geld hebt om een paard aan te schaffen (een daarom een paard voor een prikkie koopt!) moet je er zeker nog eens goed overna gaan denken of je wel een paard kan onderhouden.
Een paard onderhouden is namelijk nog veel duurder dan een paard kopen, naar mijn mening.

Ik zeg dus niet dat een paard van 20.000 (om maar even wat te noemen) op een super de luxe stal een beter leven heeft dan een paard van 100 euro die dag en nacht op het land staat. Absoluut niet!

Het hangt er dus al o.a. vanaf waarom een paard voor een wat lager bedrag gekocht wordt. En waarschijnlijk nog wel meer factoren waar ik nu nog even niet op kan komen Knipoog

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 17:50

Het antwoord: SOMS!! hahah...zo klaar...... Tong uitsteken Haha!

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:20

Gedeeltelijk kan ik je gelijk geven gedeeltelijk niet. Er zijn mensen die zeer goed zorgen voor een goedkoop paard en er alles voor over hebben.
Maar sommige kopen een paard zonder zich te realiseren dat de financiele consequenties enorm zijn.

Anders heb ik ook meegemaakt dat er mensen zijn met een duur paard die ook niet goed voor zorgden. De medische begeleiding was wel ok hoor, maar er voor willen zorgen ho maar. Elk jaar een veulentje en met het veulentje zowat nog aan de voet het hele zomerseizoen hup, springconcoursen rijden. Aan het einde van het groene seizoen werd de merrie op stal gedonderd en er werd bijna niet meer naar omgekeken. Zodra het veulen moest komen was er in ene weer belangstelling en begon het verhaal weer opnieuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:33

Esme_27 schreef:
En geld dat ook voor een paard dat €20.000,- heeft gekost?


Ik denk dat je voor zo'n duur paard de gok van een koliekoperatie eerder waagt. Als je het niet doet ben je iig 20 000 Euro kwijt namelijk. De prijs van de operatie is percentueel laag (uitgaande van 4000 Euro is dat 20%). Van het bedrag van de operatie kun je nooit een paard terug kopen dat een beetje in de buurt komt van je huidige paard.

Als je diezelfde gok neemt bij een paard van 2000 Euro, dan kost die operatie 200% van de waarde van het paard. Met andere woorden. Je kunt voor dat bedrag 2 paarden van de zelfde waarde terugkopen.

In beide gevallen blijft het natuurlijk wel een gok...

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:29

x
Laatst bijgewerkt door janna op 10-06-22 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:53

Ik weet niet of een paard beter of slechter word verzorgt ten opzichte van de prijs. Je ziet ook zat 'dure' paarden die amper hun stal uitkomen of alleen maar gereden worden. Maar als je je aankoop prijs al niet kan betalen vind ik het erg dom om een paard te nemen!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:54

Ik denk dat dit niet zo hoeft te zijn,

Mensen met hele dure sportpaarden, laten vaak hun paard wel een dure operatie ondergaan omdat het betreffende paard deze kosten wel weer er uit rijdt of dmv dekgeld weer terugbetaald, vaak zit er een zakelijke reden achter en geen emotionele. (ik zeg vaak dus er zijn er ook waarbij dit geen rol speelt)

Ik vraag me soms af of 'duurdere' paarden het beter hebben of beter verzorgd worden, het lijkt vaak wel zo, maar als je goed kijkt dan zie vaak dat er een soort van schijnverzorging (beetje vreemd uitgedrukt, kan ff geen ander woord bedenken) achter schuilt, het paard staat in een blinkende box en zn tuig is nog schoner als toen het gekocht werd, maar de uitdrukking in zn ogen verraad alles.

Je ziet ook veel paarden in een weiland ergens afgelegen, soms schoon, soms onder de modder, je ziet niet zovaak dat erop gereden wordt en vraagt je af van wie zouden ze nou zijn.
Je stopt om ze over de bol te aaien en als je goed kijkt zie je dat hun oogjes glimmen.

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 21:02

CCCcorine: Als mijn paard koliek heeft dan denk ik niet na over hoeveel ze gekost heeft hoor?Dan denk ik aan hoeveel ik van dr houd Haha!