Lange mensen, welke stokmaat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Lange mensen, welke stokmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 22:35

Hallo allemaal!
Ik ben rustig op zoek naar een paard maar ik ben zelf 1.85m en ik wil een onbeleerd paard (hier verder geen reacties over aub, mijn keuze :o ) dus ik kan er niet op zitten om te kijken hoe het staat. Ik ben wat steviger en rijd nu op een stevige pony van +/- 1.55m (zie foto).

Hoelang zijn jullie en hoe hoog is je paard? (foto ervan zou ik waarderen :D ) Vanaf welke stokmaat zouden jullie zoeken/aanraden?

Alvast bedankt!
Afbeelding

Afbeelding

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Lange mensen, welke stokmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:37

RT-D >>> PP

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Lange mensen, welke stokmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:40

Ik zou niet alleen naar hoogte kijken maar ook naar breedte dat maakt voor het plaatje ook veel verschil... Sommige paarden van 170 zijn zo smal dat als je wat groter bent en niet superslank dat het al snel minder lijkt dan een paard van 165 met echt wat body. Het is dat bij jonge paarden ook wat lastiger in te schatten of ze echt wat body uiteindelijk krijgen maar je keuze in ras / afstamming kan je hier wel beetje inzicht in krijgen.

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:43

hoihoi!

Als ik naar de onderste foto kijk, vind ik het niet mis-staan.

In ieder geval een paard met wat body!

Ik ben zelf 1.70.
Het kleinste paard wat ik heb staan is 1.65 en het grootste paard 1.80.

Je moet je er in ieder geval zelf gewoon goed bij voelen!

ik zou toch kijken, als ik uit ga van een 3jarige, welke ook als 3 jarige toch wel een wat "stevige" bouw mag hebben, vanaf 1.65.
Dan zullen de meeste doorgroeien naar de 1.69/1.70
Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk!

Afbeelding
Afbeelding

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:48

Ik ben 1.80m en mijn paard is 1.71m :)

Afbeelding
Afbeelding

Maar lengte is niet alles. De bouw van het paard speelt ook mee :)
Laatst bijgewerkt door Nientsje op 25-07-16 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzan_bobar

Berichten: 4248
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Lange mensen, welke stokmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:53

Paard is 1.67m en ik 1.96m plaatje voor het mooi net niet. Maar hij draagt mij makkelijk en hopelijk wordt hij nog wat forser!

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Lange mensen, welke stokmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:56

Ik ben 1.81 en mijn fries is 1.60. Ze is wel wat barok gebouwd.

Afbeelding
Afbeelding

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:59

Ik heb met mijn bijna 1.90 ook 2 paarden van rond de 1.80. Mijn nu 5 jarige is denk ik zo'n 3 - 5 cm gegroeid na het zadelmakmaken. Ik heb eerder ook wel op een paard van rond de 1.68 gereden en omdat het een heel rond geribd paard was, leek dat ook zeker niet raar.

Dit is de jongste van 5, ik gok nu rond de 1.78.
Afbeelding

En de oudste van 18, ik gok rond de 1.83
Afbeelding

Als je zo de foto's vergelijkt lijkt de jongste en dus kleinste zelfs groter dan de oudste die toch echt groter is. Is echt het verschil in bouw.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:59

niet alleen naar stokmaat kijken, maar ook naar de bouw/body vh paard.
Indien een fijn type paard zal je al snel richting 1.75m moeten denken, waarentegen een stevig gebouwd paard met goed ontwikkelde romp/borstbreedte van 1.68m ook wel kan.

Ter illustratie: Ik ben maar 1.58m en kan voor het plaatje perfect op een stevige rondgeribde fjord van 1.35, maar ben voor een iets fijner new forest van 1.46 iets te groot. Pas perfect op een ranke Engelse volbloed van 1.64m, maar lijk een dwerg op een iets stevigere warmbloed van 1.68m

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 23:06

Afbeelding

1.53 paard (quarter) en 1.87 ruiter :P

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Re: Lange mensen, welke stokmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 23:09

Ik snap dat het ook aan de bouw ligt. Ik wil sowieso een wat stevig gebouwd paard :j Bedankt voor alle reacties! :D

Essxan

Berichten: 923
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 23:11

Ik ben 1.83 en mijn paard is ongeveer 1.68
Afbeelding

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Lange mensen, welke stokmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 23:29

Ik ben zelf 1.79 m en mijn paard is nu 2 en meet ongeveer 1.46m. Hij zal nog wel groeien natuurlijk maar hij is erg rond geribt. Ik heb uiteraard niet op hem gezeten, dus kan je geen foto laten zien maar ik las in een ander topic dat het verstandig is maximaal 20 cm onder je eigen lengte te gaan zitten (bij een normale bouw van het paard).
Even over het aanschaffen van een jong dier, ik weet niet of je heel streng bent op de aanwezigheid van papieren... Zo niet, dan moet je volledig afgaan op de praatjes van de verkoper betreffende de hoogte van de ouders. Je kunt bij een jong dier dus niet echt zeggen wat de grootte zal worden. Je kunt n schatting doen, maar het blijft een gok. Maakt het natuurlijk niet minder leuk.. Want het geeft wel een verrassingeffect dat jaaaaren kan duren haha.

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 23:46

RoyceMack schreef:
Ik ben zelf 1.79 m en mijn paard is nu 2 en meet ongeveer 1.46m. Hij zal nog wel groeien natuurlijk maar hij is erg rond geribt. Ik heb uiteraard niet op hem gezeten, dus kan je geen foto laten zien maar ik las in een ander topic dat het verstandig is maximaal 20 cm onder je eigen lengte te gaan zitten (bij een normale bouw van het paard).
Even over het aanschaffen van een jong dier, ik weet niet of je heel streng bent op de aanwezigheid van papieren... Zo niet, dan moet je volledig afgaan op de praatjes van de verkoper betreffende de hoogte van de ouders. Je kunt bij een jong dier dus niet echt zeggen wat de grootte zal worden. Je kunt n schatting doen, maar het blijft een gok. Maakt het natuurlijk niet minder leuk.. Want het geeft wel een verrassingeffect dat jaaaaren kan duren haha.


Ik wil wel een paard met papieren, aangezien ik de dressuursport in wil ermee :j

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 23:49

Ik volg even. Ik ben 1.91m en rij een fries. (weet de stokmaat zo niet.)

Ik wil later ook friezen, maar ben bang dat ik snel te groot ben.. Owja, een kwpn'er van 1.85m lijkt mij ook nog wel eens wat. :Y)

(owja ik weeg 65 kilo)
Afbeelding

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 23:53

Hier 1.78 en reed met pony van 1.43 endurance.
Nooit commentaar gehad dat ze te klein was.

Het ligt enorm aan de combi, dus zou gewoon als je een paard ziet wat je aanstaat erop stappen en wat foto's filmpjes maken, want plaatje is bij dressuur toch ook echt wel belangrijk en laten we wel zijn, je wilt er zelf gewoon ook lekker op zitten.

Maar mijn poown zat echt geweldig. En door haar geweldige gangen liep ze de grootste paarden eruit.
Afbeelding

Ik heb ook veel grote paarden gereden, zat ook geweldig trouwens. Dus wat ik zeg: kijk per paard wat je van het paard vindt en kijk daarna hoe je er op 'zit'. En ga vooral op je gevoel af. Als je Edward Gal op zijn paarden ziet zitten, die is feitelijk ook eigenlijk altijd te lang :+

Als je graag wilt gaan dressuren is het wel belangrijk te beseffen dat een groot ruim paard netjes te rijden veel moeilijker is dan een wat kleiner compacter paard (ik heb het over tot de Z, daarna is wat groter en ruimer uiteindelijk in je voordeel).

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 00:04

VanHuisUit schreef:
Hier 1.78 en reed met pony van 1.43 endurance.
Nooit commentaar gehad dat ze te klein was.

Het ligt enorm aan de combi, dus zou gewoon als je een paard ziet wat je aanstaat erop stappen en wat foto's filmpjes maken, want plaatje is bij dressuur toch ook echt wel belangrijk en laten we wel zijn, je wilt er zelf gewoon ook lekker op zitten.

Maar mijn poown zat echt geweldig. En door haar geweldige gangen liep ze de grootste paarden eruit.
[ [url=m/JGrJUf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb ook veel grote paarden gereden, zat ook geweldig trouwens. Dus wat ik zeg: kijk per paard wat je van het paard vindt en kijk daarna hoe je er op 'zit'. En ga vooral op je gevoel af. Als je Edward Gal op zijn paarden ziet zitten, die is feitelijk ook eigenlijk altijd te lang :+

Als je graag wilt gaan dressuren is het wel belangrijk te beseffen dat een groot ruim paard netjes te rijden veel moeilijker is dan een wat kleiner compacter paard (ik heb het over tot de Z, daarna is wat groter en ruimer uiteindelijk in je voordeel).


Erop zitten kan niet, doordat ik onbeleerd wil. :') Ik maak het mezelf weer extra moeilijk :+ . Sowieso wil ik als het een erg hoog paard is (boven de 1.75) dat hij 'compact' loopt. Vooral omdat ik dit gewend ben van mijn pony en het toch erg fijn vind.

Luz_ElenaE

Berichten: 2819
Geregistreerd: 15-09-08

Re: Lange mensen, welke stokmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 01:22

Ik zal toch wel een paard zoeken boven de 170. Ik heb er 1 van 165 ongeveer en zelf ben ik 185 en erg slank. Maar deze is eigenlijk te klein voor mij. Ik heb er daarnaast een van 171 en dit is eigenlijk net goed. Liever heb ik ze nog iets groter dat rijd toch nog fijner

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:51

Groot en compact lopen dat is gewoon zonde want dan heb je geen voordelen aan het groot enkel voor het plaatje bij halthouden, daar rij je geen lekkere dressuur mee :)

Zou dan vooral in de gaten houden dat vader/moederlijn wat bredere paarden geeft en hoogte uiteraard. Maar smal en hoog heb je als je lang bent ook niet zoveel aan.

Dat merrietje van 1.43 was behoorlijk breed (was New Forest x Arabier), bijv boombreedte gelijk aan mijn grote paard van 1.75. Als je een breder paard hebt, als ze uitgegroeid zijn (ze groeien nog behoorlijk in de breedte tot hun 7e, 8e zelfs, zeker als je ze goed traint) lijkt dat al snel goed.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:39

thoranLOVE schreef:
RoyceMack schreef:
Ik ben zelf 1.79 m en mijn paard is nu 2 en meet ongeveer 1.46m. Hij zal nog wel groeien natuurlijk maar hij is erg rond geribt. Ik heb uiteraard niet op hem gezeten, dus kan je geen foto laten zien maar ik las in een ander topic dat het verstandig is maximaal 20 cm onder je eigen lengte te gaan zitten (bij een normale bouw van het paard).
Even over het aanschaffen van een jong dier, ik weet niet of je heel streng bent op de aanwezigheid van papieren... Zo niet, dan moet je volledig afgaan op de praatjes van de verkoper betreffende de hoogte van de ouders. Je kunt bij een jong dier dus niet echt zeggen wat de grootte zal worden. Je kunt n schatting doen, maar het blijft een gok. Maakt het natuurlijk niet minder leuk.. Want het geeft wel een verrassingeffect dat jaaaaren kan duren haha.


Ik wil wel een paard met papieren, aangezien ik de dressuursport in wil ermee :j

daar heb je geen papieren voor nodig?

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Lange mensen, welke stokmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:46

Met een Groninger van ca 1.65 of groter zou dat prima moeten gaan :-). Ik ben zelf 1.75 en mijn Groningers rond de 1.66/1.67, foto's in profiel :-).

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 12:48

RoyceMack schreef:
daar heb je geen papieren voor nodig?

Dat snap ik, maar vind het toch wel fijn de ouders te weten en alles :j Plus dat kenissen van ons ook vertelden dat jurys soms ook naar de afstamming kijken. Al vind ik dit onzin aangezien het (in de meeste gevallen) niets zegt. Ook is het natuurlijk fijn om te weten zodat ik zoals je al zei de bouw weet van de ouders en stokmaat :)

WillBokkers
Berichten: 1192
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:53

Even lang als jou, mij paard heeft een schofthoogte van 1,79 en is normaal gebouwd. :)
Veel plezier met het zoeken naar een leuk paardje!
Ik rijd ook nog wel eens op paarden van ruim 1,60 die breed gebouwd zijn.
Kleiner begin ik persoonlijk niet aan.

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 12:58

WillBokkers schreef:
Even lang als jou, mij paard heeft een schofthoogte van 1,79 en is normaal gebouwd. :)
Veel plezier met het zoeken naar een leuk paardje!
Ik rijd ook nog wel eens op paarden van ruim 1,60 die breed gebouwd zijn.
Kleiner begin ik persoonlijk niet aan.


Ik heb ondertussen ook al mn keuze gemaakt voor minimaal 1.70m :D Dankjewel! Ik heb al wat leuks op het oog :o

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:02

off topic: Papieren kunnen iets zeggen over de potentie van het paard.

on topic, er zijn meerdere factoren waar je rekening mee moet houden,
een stevig breed paard hoeft minder hoog te zijn dan een rank paard.

Als je zelf lang bent en je gaat voor een sportpaard moet je toch al snel richting 1,70 denken.
Maar vind je voor een stevig paard gaat en je koopt een breed exemplaar past een paard van 1,63 ook prima.

Ik zou me niet teveel vastpinnen op het compact lopen, je raakt snel gewend aan ruimere gangen en als je echt de sport in wil is dat wel een pre. Een groot paard met ponygangen scoort niet echt in de ring.
Belangrijker is dat je paard tzt kan sluiten.

Ik heb een groot paard (1,77) en heb echt geen last van dat hij lastiger netjes te rijden is dan een kleiner paard. Mijn vorige (1,63) was echt veel moeilijker in de aanleuning.
Belangrijk hierbij is dat het paard goed in verhouding moet zijn, een lang paard is nu eenmaal lastiger bij elkaar te rijden dan een kort compact paard, die vervolgens weer meer moeite heeft met de lengte buiging. Kortom, alles heeft voor en nadelen.

Als laatste, een driejarige groeit nog makkelijk 4 a 6 cm tot ze zijn uitgegroeid. Hou hier ook rekening mee, een leuk paard van 1,67 zou ik dus niet hierom laten staan