Waarom paarden niet huisvesten in groepshuisvesting?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Waarom paarden niet huisvesten in groepshuisvesting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 18:05

Het valt mij op dat op boerderijen dieren bijna altijd in groepen worden gehuisvest. Koeien lopen door elkaar, geiten, schapen, varkens en toen dacht ik eigenlijk: waarom is het ongebruikelijk om paarden als zij op stal staan niet in groepen te huisvesten, maar in aparte boxen? Is het niet veel diervriendelijker paarden in groepen, bijvoorbeeld in grote strostallen in plaats van boxen waarbij zij eigenlijk redelijk beperkt zijn in hun bewegingen te huisvesten? Was eigenlijk benieuwd naar jullie meningen of wie weet kunnen jullie wel dergelijke stallingen :D

Anoniem

Re: Waarom paarden niet huisvesten in groepshuisvesting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:08

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat paarden misschien minder verdraagzaam zijn?
Dat alles heel goed op elkaar afgestemd moet zijn, wil je rust in de kudde bewaren en geen gewonden krijgen.

Wij hebben een hele stabiele kudde, maar die zou je ook niet met z'n allen in een (relatief) kleine stal moeten zetten.

Flint05
Berichten: 419
Geregistreerd: 21-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:10

Steeds meer bedrijven huisvesten de paarden in grote groepsstallen, maar op bedrijven waar de paarden intensief voor welke tak van sport dan ook gebruikt worden, is het makkelijker om paarden in een box te zetten, zodat ze makkelijker te pakken zijn en je niet steeds de rust in de groep verstoord door er steeds paarden in of uit te halen!

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:12

Het wordt op opfokstallen zat gedaan :j

Ik persoonlijk heb het probleem dat er teveel verschil in mijn paardenbestand zit.
Mijn paard heeft meer meusli nodig als de andere 2 en ook de hooi hoeveelheid verschilt.
Overdag eten ze samen maar snachts kan ik naar behoefte aanvullen.
Al staan ze hier wel zo dat ze over de muren bij elkaar kunnen en ook naar buiten kunnen kijken over de volle breedte van de stal.

Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:15

Ik denk dat dat voor bijvoorbeeld grote pensionstallen niet mogelijk is. Veel mensen zullen het niet fijn vinden dat hun paardje zomaar bij vreemde paarden staat. Daarnaast krijg je misschien problemen met voeren, dan ontstaat er een rangvolgorde natuurlijk en dan zou het kunnen dat er paarden te veel of juist te weinig te eten krijgen. Verder vind ik het wel leuker voor de paarden, wij hebben hier ook ruime stallen waar her en der duo's in staan en die kunnen echt nie meer zonder elkaar hoor!

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:16

Sommige productiedieren worden in groepen gehuisvest, sommige niet.
Kippen: soms, als het geen legbatterijkippen zijn.
Mestkalveren: verplicht vanaf 6 weken oud, en met 6 maanden worden ze geslacht.
Melkkoeien: afhankelijk van de manier van houden, de meeste die overdag in de wei komen staan 's nachts nog steeds gewoon aangebonden in grupstallen.
Varkens: niet de fokgelten, die zitten over het algemeen in vrij nauwe kooien om hun biggen niet te pletten. Mestvarkens wel, maar die gaan dan ook vroeg naar de slacht, voordat ze gaan vechten.

In het kort: zó gewoon is het niet om andere dieren in (grote) stallen vrij te hebben loslopen. En bij melkkoeien is dat dus het alternatief voor de wei in.

En er worden genoeg paarden juist wél in uitloopstallen/paddock paradise enz gehouden.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Waarom paarden niet huisvesten in groepshuisvesting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:24

kijk als een koe een andere koe een keer een trap verkoopt en het dier is tijdelijk kreupel is dat niet zo'n probleem.

Een paard zal een ander paard in voldoende ruimte, zoals een wei, niet zondermeer lens trappen.
Echter een stal is een ander verhaal.

zoals gezegd corrigeren paarden elkaar sneller en wat venijniger dan een koe of een geit dat doet.

En laten we wel zijn, paarden houden we om naast maatjes te zijn, ook lekker met ze aan het werk te gaan.. Je wordt dan niet gelukkig als er een keer flink is uitgehaald.

Dus snachts op eigen box,
- zodat ze ook echt kunnen rusten op een plekje dat helemaal van hunzelf is, dit geeft natuurlijk een kwalitief betere rust.
- zodat ze makkelijker gevoerd kunnen worden als ze niet standaard een hand brok krijgen
- zodat ze snachts naast rustig ook geen risico lopen op verwonding door een medebewoner waar ze niet gemakkelijk van weg kunnen komen in een gesloten ruimte.
en dan zullen er vast nog wel een aantal goede redenen te verzinnen zijn.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:53

ibbel volgens mij zijn er nog maar weinig grubstallen hoor, alle ligboxen stallen en daar kunnen de koeien gewoon in rondlopen.

Paarden hebben behoorlijk wat ruimte nodig dus wil je groepshuisvesting kun je niet uitgaan van 3 x 3 of 4 x 4 per paard en dan wordt het weer te duur kwa huisvesting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:01

Ibbel schreef:
Sommige productiedieren worden in groepen gehuisvest, sommige niet.
Kippen: soms, als het geen legbatterijkippen zijn.
Mestkalveren: verplicht vanaf 6 weken oud, en met 6 maanden worden ze geslacht.
Melkkoeien: afhankelijk van de manier van houden, de meeste die overdag in de wei komen staan 's nachts nog steeds gewoon aangebonden in grupstallen.
Varkens: niet de fokgelten, die zitten over het algemeen in vrij nauwe kooien om hun biggen niet te pletten. Mestvarkens wel, maar die gaan dan ook vroeg naar de slacht, voordat ze gaan vechten.

In het kort: zó gewoon is het niet om andere dieren in (grote) stallen vrij te hebben loslopen. En bij melkkoeien is dat dus het alternatief voor de wei in.

En er worden genoeg paarden juist wél in uitloopstallen/paddock paradise enz gehouden.


Legbatterijkippen mogen al járen niet meer en ook het aantal grupstallen zijn op één hand te tellen. Dus die twee kloppen in elk geval niet.

Ik denk ook dat het bij paarden veelal een gebrek aan ruimte is. Als je meer ruimte hebt, kunnen de paarden die elkaar minder goed liggen elkaar beter ontlopen dan dat ze dit kunnen op een kleine ruimte.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:03

Ibbel schreef:
Sommige productiedieren worden in groepen gehuisvest, sommige niet.
Kippen: soms, als het geen legbatterijkippen zijn.
Mestkalveren: verplicht vanaf 6 weken oud, en met 6 maanden worden ze geslacht.
Melkkoeien: afhankelijk van de manier van houden, de meeste die overdag in de wei komen staan 's nachts nog steeds gewoon aangebonden in grupstallen.
Varkens: niet de fokgelten, die zitten over het algemeen in vrij nauwe kooien om hun biggen niet te pletten. Mestvarkens wel, maar die gaan dan ook vroeg naar de slacht, voordat ze gaan vechten.

In het kort: zó gewoon is het niet om andere dieren in (grote) stallen vrij te hebben loslopen. En bij melkkoeien is dat dus het alternatief voor de wei in.

En er worden genoeg paarden juist wél in uitloopstallen/paddock paradise enz gehouden.



Legbatterijkippen zaten met meerdere in een kooi!
Grupstallen zijn inmiddels redelijk zeldzaam dus het meerderendeel van de melkkoeien loopt in een kudde

SARINO

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:08

[quote="elenaMM77"]kijk als een koe een andere koe een keer een trap verkoopt en het dier is tijdelijk kreupel is dat niet zo'n probleem.

Wat is dit nu weer voor opmerking??
Een koe kreupel is vervelender dan een hobbypaard kreupel.Koe die melk geeft wil je in topconditie hebben,als er 1 kreupel raakt heb ik meer zorg en werk van een kreupele koe als een pony kreupel is...

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Waarom paarden niet huisvesten in groepshuisvesting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:12

Gelukkig worden ook veel rijpaarden in groepen gehouden. De pensionstallen waar ik stond gingen ze allemaal overdag naar buiten in de groep.
In de nacht op stal doe ik zelf ook niet meer, ze staan samen op een paddock met hooi maar ik heb wel echt een mini kudde met maar twee paarden :+

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:12

omdat de eigenaren allemaal smoesje verzinnen en hun paarden vermenselijken. worden ze apart gehuisvest.
Paarden zijn zoals alle groepsdieren veel gelukkiger als je ze samen zou huisvesten.
Helaas groeien de meeste paarden op zonder de kennis van rangorde en lichaamstaal van een kudde.
Dat is de rede dat als je nu 10 boxpaarden in een land gooit met een groepstal het een slagveld wordt.

Gelukkig worden er steeds vaker paarden in groepen gehouden, en in de 16 jaar dat ik paarden heb, zijn ze ook altijd in een groep geweest.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:14

SARINO schreef:
elenaMM77 schreef:
kijk als een koe een andere koe een keer een trap verkoopt en het dier is tijdelijk kreupel is dat niet zo'n probleem.

Wat is dit nu weer voor opmerking??
Een koe kreupel is vervelender dan een hobbypaard kreupel.Koe die melk geeft wil je in topconditie hebben,als er 1 kreupel raakt heb ik meer zorg en werk van een kreupele koe als een pony kreupel is...


_/-\o_

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:20

kvika schreef:
omdat de eigenaren allemaal smoesje verzinnen en hun paarden vermenselijken. worden ze apart gehuisvest.
Paarden zijn zoals alle groepsdieren veel gelukkiger als je ze samen zou huisvesten.
Helaas groeien de meeste paarden op zonder de kennis van rangorde en lichaamstaal van een kudde.
Dat is de rede dat als je nu 10 boxpaarden in een land gooit met een groepstal het een slagveld wordt.

Gelukkig worden er steeds vaker paarden in groepen gehouden, en in de 16 jaar dat ik paarden heb, zijn ze ook altijd in een groep geweest.


Ik mis het FB duimpje.
Puur voor het menselijk gemak. Net als een konijntje alleen in een hokje, of een parkiet of kanarie alleen in een kooitje of een goudvis alleen in een kommetje.
Als je kijkt naar de natuurlijke behoeftes van een dier, dan valt het kwartje.
Vandaar dat parkieten veel gelukkiger zijn in een goede volière met soortgenootjes, konijnen graag een maatje hebben en veel ruimte, en een goudvis minimaal 1 kuub water en soortgenoten.
En paarden een grote buitenruimte, schuilgelegenheid, soortgenoten waarmee ze het kunnen vinden want paarden zijn wel kuddedieren maar hoeven niet per definitie vriendjes te zijn.
Alles wat in hokjes zit, is door mensen bedacht.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Waarom paarden niet huisvesten in groepshuisvesting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:43

Ik had 3 paarden met verschillende voerbehoeftes gewoon in groepsverband staan. Hooi kregen ze onbeperkt, aangezien ze gewoon stopten met eten als ze vol zaten. Dik werden ze niet, omdat ze dag en nacht konden lopen en samen waren en dus niet uit verveling moesten eten. Ze kregen allemaal hun verschillende hoeveelheden en soorten krachtvoer, allemaal in hun aparte eigen bak. Nooit geen probleem geweest, ze lieten mekaar gewoon netjes uiteten, zelfs de shetlander.
Het is maar net wat ze gewend zijn, hoe je ze opvoed en hoeveel tijd je erin steekt (waarbij ik niet direct zeg dat paarden waarbij het niet lukt, de eigenaren niet voldoen).
Ik denk dat vooral de gewenning en tijdgebrek maken dat mensen paarden liever 'makkelijk' alleen zet, hoewel er natuurlijk al heel veel verbeteringen tav groepshuisvesting zijn.

Over het moeilijker uit de kudde halen, mijn merrie heeft tijden op pension gestaan waarbij ze overdag de hele dag buiten liepen en savonds 'zelfstandig' weer op stal. Als ik smiddags mijn merrie kwam halen, maakte ze zich gewoon los uit de groep, kwam naar het hek en kon ik haar gewoon meenemen en haar daarna gewoon weer terug zetten, ze waren immers niet anders gewend...

Anoniem

Re: Waarom paarden niet huisvesten in groepshuisvesting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:48

En dat terwijl koeien ook allemaal een andere voedselbehoefte hebben :) Elke koe doet wat anders met zijn krachtvoer, je hebt 'ruwvoerkoeien', die vooral melk geven uit ruwvoer en weinig krachtvoer nodig hebben en je hebt 'krachtvoerkoeien', dit zijn koeien die veel extra melk geven als er krachtvoer verstrekt wordt. Mensen die als reden geven dat alle paarden een andere krachtvoerbehoefte hebben, moeten creatiever zijn :)

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:48

Manege de Burght heeft een groep stal!

M_D_H
Berichten: 17471
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Waarom paarden niet huisvesten in groepshuisvesting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:57

Het heeft vooral te maken met de wisselende groepssamenstelling.

Jonge paarden of fokmerries(met veulens) staan samen omdat deze groepen stabiel zijn. Er worden geen paarden uit gehaald of ingezet, de groepssamenstelling is altijd hetzelfde en daardoor stabiel en dit geeft rust in de groep.

Hetzelfde geld voor koeien, varkens of kippen.

Paarden waar veel mee gewerkt wordt worden dus constant uit de groep gehaald of er weer bij ingezet.
Hierdoor is de ene keer de alpha weg, de keer daarna de beta en de keer daarna de pony die onderaan de rangorde staat... hierdoor is de groep niet stabiel en geeft het veel onrust.

Wel is bovenstaande afhankelijk van het formaat van de groep. Bij een groep van 20 paarden geeft het veel onrust. Bij een groep van 4 niet... maar dan heb je weer kans dat er 1 achter blijft.

Uit eindelijk komt het er dus niet op neer dat je je paard vermenselijkt (bizar trouwens dat bepaalde mensen die een bepaalde manier van paardenhouden aanhangen dit altijd als argument gebruiken) maar dat je kijkt naar wat wenselijk is voor de kudde...

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:06

Floortz schreef:
kvika schreef:
omdat de eigenaren allemaal smoesje verzinnen en hun paarden vermenselijken. worden ze apart gehuisvest.
Paarden zijn zoals alle groepsdieren veel gelukkiger als je ze samen zou huisvesten.
Helaas groeien de meeste paarden op zonder de kennis van rangorde en lichaamstaal van een kudde.
Dat is de rede dat als je nu 10 boxpaarden in een land gooit met een groepstal het een slagveld wordt.

Gelukkig worden er steeds vaker paarden in groepen gehouden, en in de 16 jaar dat ik paarden heb, zijn ze ook altijd in een groep geweest.


Ik mis het FB duimpje.
Puur voor het menselijk gemak. Net als een konijntje alleen in een hokje, of een parkiet of kanarie alleen in een kooitje of een goudvis alleen in een kommetje.
Als je kijkt naar de natuurlijke behoeftes van een dier, dan valt het kwartje.
Vandaar dat parkieten veel gelukkiger zijn in een goede volière met soortgenootjes, konijnen graag een maatje hebben en veel ruimte, en een goudvis minimaal 1 kuub water en soortgenoten.
En paarden een grote buitenruimte, schuilgelegenheid, soortgenoten waarmee ze het kunnen vinden want paarden zijn wel kuddedieren maar hoeven niet per definitie vriendjes te zijn.
Alles wat in hokjes zit, is door mensen bedacht.


_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:13

M_D_H schreef:
Uit eindelijk komt het er dus niet op neer dat je je paard vermenselijkt (bizar trouwens dat bepaalde mensen die een bepaalde manier van paardenhouden aanhangen dit altijd als argument gebruiken) maar dat je kijkt naar wat wenselijk is voor de kudde...


Bizar? nee. de waarheid.
Ik kom vaak op verschillende stallen, en spreek genoeg mensen om dit uit eigen ervaring mee te maken.
"ja ik verwen hem te veel, maar dat vindt hij lekker" ( ondertussen paard tonnetje rond)
"paard uit de wei, gelijk zijn benen afspuiten. want hij houdt niet van modder"( nee, jij houdt niet van modder, een paard vindt het prima.
Honden met kleren aan, in een tas gedragen, of in een kinderwagen?

en zo kan ik wel een boek schrijven,maar om even een kort voorbeeld geven.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:14

Paarden in grote loopboxen stallen is niet hetzelfde als een groep in de wei. Ik moet er regelmatig 1 apart zetten, omdat het echt niet gaat. Als je dan niet ingrijpt krijgt zo`n dier de volle laag. Zeker als ze wat ouder worden. En als zo`n groep op de wei loopt kunnen ze wel allemaal zonder problemen samen.

M_D_H
Berichten: 17471
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:19

kvika schreef:
M_D_H schreef:
Uit eindelijk komt het er dus niet op neer dat je je paard vermenselijkt (bizar trouwens dat bepaalde mensen die een bepaalde manier van paardenhouden aanhangen dit altijd als argument gebruiken) maar dat je kijkt naar wat wenselijk is voor de kudde...


Bizar? nee. de waarheid.
Ik kom vaak op verschillende stallen, en spreek genoeg mensen om dit uit eigen ervaring mee te maken.
"ja ik verwen hem te veel, maar dat vindt hij lekker" ( ondertussen paard tonnetje rond)
"paard uit de wei, gelijk zijn benen afspuiten. want hij houdt niet van modder"( nee, jij houdt niet van modder, een paard vindt het prima.
Honden met kleren aan, in een tas gedragen, of in een kinderwagen?

en zo kan ik wel een boek schrijven,maar om even een kort voorbeeld geven.

Nee bizar. Het is generaliseren.
Merendeel van de mensen gedraagt zich niet zo.
Dat is hetzelfde als roepen dat de mensen die volgens NH hun paarden houden niet kijken naar de individue, maar alleen naar de groep. En dat dit slecht is voor het paard zelf.

Tjah, dat is ook generaliseren.

Nu weer ontopic.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: Waarom paarden niet huisvesten in groepshuisvesting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:23

wie de schoen......

DianXX

Berichten: 806
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:23

M_D_H schreef:
Het heeft vooral te maken met de wisselende groepssamenstelling.

Jonge paarden of fokmerries(met veulens) staan samen omdat deze groepen stabiel zijn. Er worden geen paarden uit gehaald of ingezet, de groepssamenstelling is altijd hetzelfde en daardoor stabiel en dit geeft rust in de groep.

Hetzelfde geld voor koeien, varkens of kippen.

Paarden waar veel mee gewerkt wordt worden dus constant uit de groep gehaald of er weer bij ingezet.
Hierdoor is de ene keer de alpha weg, de keer daarna de beta en de keer daarna de pony die onderaan de rangorde staat... hierdoor is de groep niet stabiel en geeft het veel onrust.

Wel is bovenstaande afhankelijk van het formaat van de groep. Bij een groep van 20 paarden geeft het veel onrust. Bij een groep van 4 niet... maar dan heb je weer kans dat er 1 achter blijft.

Uit eindelijk komt het er dus niet op neer dat je je paard vermenselijkt (bizar trouwens dat bepaalde mensen die een bepaalde manier van paardenhouden aanhangen dit altijd als argument gebruiken) maar dat je kijkt naar wat wenselijk is voor de kudde...


Wat bedoel je met dat die constant uit de groep gehaald worden? Bedoel je om te trainen, want dat maakt helemaal niet uit. Hier staan ze in een groep en kan gerust een paard 3 dagen weg zijn en terug komen zonder problemen. Allemaal even snuffelen en het is weer goed. Dit moet je natuurlijk niet doen met een paard dat er echt pas net in geplaatst is. Maar als het gewend is kun je een paard echt wel er tussenuit halen zonder dat er veel onrust komt.

En mensen vermenselijken wel degelijk paarden. Net zoals bijna alle andere dieren.