Paard kopen: realistische prijs?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_mjwb

Paard kopen: realistische prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 22:21

Hallo Bokkers!

Ik mag nu eindelijk mijn eigen paardje kopen! Ik ben al een tijdje opzoek (twee maanden), dat is in mijn ogen lang omdat ik super enthousiast ben. Ik neem absoluut de tijd (ik laat mijn ongeduld niet het beste van me nemen), daarom neem ik ook pas een beslissing als ik terug ben van vakantie wat pas over twee maanden is ofzo. Maar nu heb ik een paar vragen:

Ik ben opzoek naar een donkere ruin tussen de 1.65-1.75 of hoger maar mijn budget is niet zo heel erg hoog, rond de 2000 het liefst nog minder. Ik wil recreatief gaan rijden en vrijheidsdressuur doen. Hoog dressuur of springen dat vind ik niet zo belangrijk. Ik wil gewoon lol hebben met mijn paard, dat is waar het om gaat! Is het mogelijk om een paard te vinden dat in die prijsklasse ligt? Of denk ik nu veelste onrealistisch?
Een collega van mijn moeder zei dat er vast wel paarden te vinden zijn in die prijsklasse, als ik naast recreatief rijden niks anders wil. Ik verwacht ook helemaal niet heel veel.

Zoja, als jullie denken dat het realistisch is. Weten jullie dan misschien waar ik een paard in die prijsklasse kan vinden?

Ik vind opzich haflingers ook erg leuk (ik weet dat die in een lage prijsklasse liggen), maar ik twijfel heel erg om de stokmaat omdat ik liever op een groot paard zit dan op een klein paard...

Vjestagirl

Re: Paard kopen: realistische prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:24

Begrijp ik dat wat je zoekt een braaf paard is waar je lekker mee buiten kan rijden, een sprongetje mee kan maken, hier en daar een pasje dressuur meepakken, met een fijn karakter zowel onder het zadel als aan de hand?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:28

Wow nou dat wordt wel lastig dan.. Ik denk dat brave, gezonde paarden die ook nog netjes
een dressuurproef of parcoursje door lopen echt wel een heel stuk duurder zijn.

Of je moet gaan kijken naar een draver oid. Of een wat ouder paard.

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:33

Ikzelf heb een haflinger van 1.45 m maar merk totaal niet dat ze wat klein is, omdat ze wel breder is. Vind het een geweldig paard, zou nooit meer anders willen. :)
Ik zou me lekker oriënteren op alles dat je tegen komt, vanzelf kom je vast wel wat leuks tegen. Veel plezier met je zoektocht!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:35

Voor dat bedrag krijg je er bij warmbloedig meestal wat gebreken bij of heb je oudje. Tinkers, haflingers etc heb je wel voor die prijs

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:36

Ik zou je niet laten misleiden door de goedkopere dravers! Je moet wel echt een klik hebben met ze en ik vind het zelf totaal anders dan een kwpnr bijv.

Je moet het dan wel echt weten.
Ik zal lekker kijken na alles wat je tegen komt!

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:40

Voor 2000 kan je echt wel een leuk paardje kopen die gezond is,wel even keuren.dravers liggen(hier) in een lagere prijsklasse(1000 euro),en worden hier in mijn omgeving zelfs af en toe weggegeven voor niks.voor 2000 kan je echt wel een leuk recreatie paardje vinden!

Veel succes met je zoektocht

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:43

Welke leeftijd?
Ik denk dat het wel gaat lukken als je verder niet teveel eisen hebt. Een knap braaf gezond vijfjarig donkerbruin kwpn paard die netjes aangereden is wordt lastig. Dravers vallen wel binnen jouw budget. Stal westfriesedijk is dan een aanrader. Die vrouw is zo eerlijk als het maar kan

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:44

Voor 2000 moet het echt wel lukken om een paardje naar jouw wens te vinden. Heb je al iets leuks gezien op marktplaats oid?

Misschien kun je je criteria hier wat verduidelijken, dan kunnen we voor je mee zoeken.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 07:05

Vjestagirl schreef:
Begrijp ik dat wat je zoekt een braaf paard is waar je lekker mee buiten kan rijden, een sprongetje mee kan maken, hier en daar een pasje dressuur meepakken, met een fijn karakter zowel onder het zadel als aan de hand?

Ja, dat bedoel ik :) Ik wil geen wedstrijden gaan rijden dus het dressuur en springen hoeft van mij echt niet top te zijn, gewoon een laag niveau om het zo maar te zeggen.

Leeftijd tussen de 7 en 10 denk ik, maar ik denk dat dat wel onmogelijk is.

Ik heb een beetje rond gekeken op marktplaats en de bokt markt maar tot nu toe ben ik nog niet echt tegen gekomen wat mij aanspreekt. Over drie weken heb ik vakantie en dat ga ik naar verschillende stallen om te kijken bij paarden, misschien kom ik dan wel een leuk paardje tegen.

Dravers zien er erg leuk uit! Ik zal zeker ook naar hun kijken en ook naar Haflingers. Tinkers vind ik iets minder.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 07:10

Ik zou nog lekker een jaar of wat door sparen Een ouder of paard met een gebrek kopen ben je veel duurder mee uit In de toekomst

Ik denk dat voor wat jij wilt en gezond heel belangrijk! Rond de 4000 zal gaan zitten Grotere paarden zijn nu eenmaal duurder

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 07:15

Tja te vinden zal het best wel rond die prijs. Maar makkelijk maak je het jezelf niet. Rond de 4000 is een stuk realistischer.

De keuze is groter, meer kans op een gezonde en een met wat eraring. Eerste paard zou ik niet een hele groene kopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:02

Toch denk ik dat je met een draver een heel eind komt, een goed omgeschoolde die al een paar jaar ohz loopt zou prima geschikt zijn voor jouw wensen en budget.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:22

Sammie schreef:
Voor dat bedrag krijg je er bij warmbloedig meestal wat gebreken bij of heb je oudje. Tinkers, haflingers etc heb je wel voor die prijs

Een Tinker is echt niet zo goedkoop. Ook een goed bereden Tinker is meestal pas vanaf 3000 euro te vinden. Ik tel de Ierse import niet mee omdat die 9 van de 10x alleen een zadel op gehad hebben. 2000 is het budget voor een jaarling/onbeleerde Tinker en ik vermoed ook een KPWNer. Ik zou zelf ook doorsparen. Niet omdat het paard per se duurder moet zijn, maar eerder om je keuze te vergroten. Wie weet hou je toch nog wat geld over.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:25

Ik ga er geen ruzie over maken, hoor :') 2000 voor een tinker jaarling is gemiddeld way too much. Daar heb je ze echt wel goedkoper voor. KWPN is ook ietsje gemiddeld duurder dan een tinker. Zoals al eerder gezegd, wil je voor dat bedrag een KWPN dan heeft het gewoon gebreken of je hebt een oudje.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 14-06-16 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:29

Ik denk dat het van je (rij)vaardigheid afhangt. In de prijsklasse zal vast iets te vinden zijn maar dan heb je er een gebrek bij en/of rijtechnisch/qua gedrag de zaken niet helemaal netjes op orde.
Als je het geen probleem vindt lukt het. Wil je een echt "opstappen en lekker weg rijden paard" zul je iets dieper in de buidel moeten tasten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:33

Denk dat het opzich wel te vinden is, maar dan moet je wel net even geluk hebben. Je kunt denk ik het best bij een paar paarden gewoon gaan kijken. Misschien spreekt iets anders jou ook aan!
Verder kun je terwijl je zoekt ook doorsparen, zo vergroot je langzaam ook je opties.

@sammie ik kan het fout hebben, maar liggen tinkers en haflingers niet in een heel andere prijsklasse... :=

MirelleV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:34

Is een herplaatsings forum of website niet een mogelijkheid? Of wil je het via een stal aanschaffen. :)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:47

Wil je perse een kwpn'er of iets in die richting? Een mooie grote belg van 1,65+, goed doorgereden en braaf, tussen de 6 en 10 is vrij goed aan te komen voor die prijs. En ze zijn niet eens heel lelijk. <<)

Mijn Ruin van 6, 1,76m
Afbeelding

suusje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:49

Waarom wil je zo een hoog paard? Als je het dier vnl gebruikt voor buitenritten is een koudbloed ook zeer geschikt. Die zijn vaak wat koeler in de kop.....das prettig bij een eerste paard. Ik rijd zelf tegenwoordig op een bruine tinkermerrie van 11 jaar oud ( zijn er rond 2500). Koel in het hoofd, lekker vlot en uiterst betrouwbaar. Loopt overal langs,,,,,soms met wat kijken. En bij ons groot voordeel.....makkelijk op en af te stappen met haar 143 cm. Draagt met gemak een 80 kg volwassene! Hiervoor verschillende hoge paarden gehad.......allen veel kijkeriger. Ik zou toch eens een koudbloed overwegen.....en merries zijn ook net zo betrouwbaar als een ruin is mijn ervaring.....

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:49

best lastig, voor weinig geld een paard dat toch een beetje normaal in elkaar zit (om er mee te kunnen rijden). ik zou in ieder geval lekker de kleur laten voor het is. een goed paard heeft geen kleur.

toen ik mijn paard zocht viel het me tegen hoeveel er al kreupel was bij de verkoop. vraag een filmpje, dat scheelt je een hoop rijden door NL en omstreken...
(en een jaar later en 30 bezichtingen verder had ik d'r gevonden...)succes!!!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:55

Je moet je ook afvragen of je een klein gebrek niet op de koop toe wilt nemen. Voor buitenritjes en grondwerk volstaat ook een paard met bv. een lichte vorm van artrose.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:56

Belle2000 schreef:
@sammie ik kan het fout hebben, maar liggen tinkers en haflingers niet in een heel andere prijsklasse... :=

Dat vind en zie ik dus wel. Een onbeleerde haflinger kun je voor 500-800 euro zo kopen. Wil je voor dat bedrag een KWPN veulen heb je gewoon een kneusje van de markt wiens volgende stop mogelijk de slacht was geweest. (of je moet ontzettend veel massel hebben). Tinkers doen volgens mij wel meer dan een haflinger, maar zitten qua prijsniveau echt niet op de KWPN-niveau. Die tijd is geweest en ligt achter ons. 2000 euro betalen voor een tinkerveulen is echt gemiddeld overprijst, daar heb je ook een ingereden versie voor. En natuurlijk zit er onderling verschil in, goede bloedlijnen, leuk velletje, veel sok, geslacht, gangen zal allemaal uitmaken.

Zijn ze eenmaal 1 of 2 daalt de prijs ook weer en schiet gemiddeld weer omhoog als ze (beleerd) drie zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:00

Sammie schreef:
Belle2000 schreef:

Dat vind en zie ik dus wel. Een onbeleerde haflinger kun je voor 500-800 euro zo kopen. Wil je voor dat bedrag een KWPN veulen heb je gewoon een kneusje van de markt wiens volgende stop mogelijk de slacht was geweest. (of je moet ontzettend veel massel hebben). Tinkers doen volgens mij wel meer dan een haflinger, maar zitten qua prijsniveau echt niet op de KWPN-niveau. Die tijd is geweest en ligt achter ons. 2000 euro betalen voor een tinkerveulen is echt gemiddeld overprijst, daar heb je ook een ingereden versie voor. En natuurlijk zit er onderling verschil in, goede bloedlijnen, leuk velletje, veel sok, geslacht, gangen zal allemaal uitmaken.

Zijn ze eenmaal 1 of 2 daalt de prijs ook weer en schiet gemiddeld weer omhoog als ze (beleerd) drie zijn.

Oh dan begrijp ik je! Vergeleken met kwpn ligt het idd dicht bij elkaar.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:01

Voor een leuke draver kun je ruitje@bokt benaderen. Ze heeft in het verleden een aantal volg topics over draver omscholing geplaatst, als je die doorleest weet je precies hoe ze te werk gaat en of dat past bij hoe jij een paard omgeschoold wilt hebben.