Hoe vaak schrikt jouw paard in 1 uur?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Hoe vaak schrikt jouw paard in 1 uur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 21:35

Nou die van mij wel 100 keer. Ik word er stapelgek van. Elke boompje, struikje, losliggend takje, ieder zonnestraaltje, nat plekje op een boom.... Noem het maar op. Meestal voel ik het goed aankomen, want die oortjes staan dan helemaal gespitst. Maar vandaag deden we een lekker galopje en ineens schrok ze zich weer te pletter van een boomstronkje naast het pad. Ik zat in een relaxte verlichte zit en mevrouw stond in 1 klap stil en maakt rare zijsprongen. Bam, daar lag ik dan in de modder. Gelukkig blijft ze altijd netjes staan. Maar het deed behoorlijk zeer en ik moest nog zo'n eind! Ben er weer op geklommen, maar bij elke pas deed het zeer, dus heb het laatste stuk naar huis gelopen...

Balen dus. Wat moet ik nou met dit gedrag?

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:43

Nou als eerst zou ik maar eens heel goed uitkijken of er nergens onzichtbare paard-etende kabouters zijn......ik snap wat je bedoelt hoor!!! erg vervelend idd......als er een grassprietje is wat ook maar naar de verkeerde kant drijgt te kijken schrikken sommige paarden al....wat je ermee moet??? sorry ik weet het ook niet....

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:44

mijne schrikt zelf bijna nooit, buiten van een schapendrinkesbak en van de plek waar we de sloot in zijn gereden Bloos!
in de les gaat ze heel blij lopen rennen en bokken als een ander paard schrik of hem wegpeert *LOL*
dus ik kan je denk ik niet helpen

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:47

Ik heb 2 jaar geleden een keer wat foto's van Ilindra gemaakt op de hei.
Zij kan ook erg goed schrikken Haha!
[HAW] Ilindra in galop over de hei Lachen
Het enige wat je kan doen is blijven zitten en voorwaarts blijven rijden, is idd soms wat minder makkelijk als het klinkt.

Belker

Berichten: 15304
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:52

Joris ziet spoken in het bos. Meestal is het gewoon de hond

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 21:58

Hee Albert, gave foto's waren dat zeg! Ik denk dat die van mij ook familie is van Ilindra, maar die van mij is klein en compact en zoooo razendsnel dat ik er toch wel eens naast lig... Boos!

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:59

Ik heb ook op een paardje gereden vroeger wat van alles schrok. Wat mijn nicht (die gaf mij les) dan adviseerde was door blijven rijden alsof er niets aan de hand is en gewoon hard aan het werk zetten. Vaak hebben ze dan niet eens de tijd om te schrikken omdat ze dan zo met jou bezig zijn. Is misschien wel moeilijk in het begin, maar je moet je niet laten kennen en gewoon weer aan het werk zetten als je paard weg is gesprongen. Bij dat paardje hielp het in ieder geval, ik hoop dat je er wat aan hebt.
succes ermee!

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:09

Albert schreef

Citaat:
Het enige wat je kan doen is blijven zitten en voorwaarts blijven rijden, is idd soms wat minder makkelijk als het klinkt.


OK dan! Dat is idd het enige wat je kunt doen, Eefje schrikt buiten ook overal van dus let ik extra op mijn zit/houding, ook in verlichte zit zorgen dat je niet te ver naar voren hangt. En als je de spanning al voelt opkomen goed voorwaarts rijden. Het helpt bij zenuwpeesje Eef wel, al loopt ze wel met een grote boog eromheen met uiteraard af en toe van die "fijne" zijwaartse sprongetjes.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:10

Syta: vrijwel nooit! Misschien 1 x per week en Tosca is wat meer kijkerig en die kan heel lang ergens bang voor zijn. Maar echt schrikken is het niet maar meer 'niet weten wat het is' reactie. Zij is ook heel erg onzeker.

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 22:13

Bedankt voor de tips. Het is idd heel moeilijk om door te rijden als ze zo in de stop gaat. En het probleem is dat ik op een gegeven moment denk 'daar zal ze wel van schrikken' en dan gebeurt het dus ook. Lachen Stom van mij. Ik probeer het altijd te negeren en door te rijden of dressuurmatig aan de slag te gaan. Iemand anders zei mij dat ik er 'de humor van in moet zien', zodat ze zelf ontspannen blijft en niet gefrustreerd raakt, dat vond ik ook wel een goeie tip! Ach ja, ik heb zelf voor mijn lieve pismerrietje gekozen! Lachen

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:56

Klinkt bekend Lachen heb je het ook als je met iemand anders mee gaat naar buiten?
Rij je je paard regelmatig?als mijn merrie een aantal dagen achter elkaar bereden is schrikt ze veel minder.
En zelf moet je jezelf zwaar maken als ze wil schrikken en je benen eraan laat merken dat je erop zit dat heet Tyrza me eens verteld Lachen het werkt wel!

chillaxing

Berichten: 3954
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:58

Uuhm.. Ik heb het nog niet geteld, maar dan heb ik ook vingers tekort Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 23:00

bijna nooit! Alleen met een buitenrit wil ze nog wel eens wat kijkerig zijn, maar dan is het terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 23:00

te vaak Haha!

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 23:05

normaal gesproken 0.00 x Haha!

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 23:41

het word steeds erger, vandaag stond mervrouw recht overeind voor...
jawel een drol die op de hoefslg lag Haha!
En verder zijn andere paarden en geluiden een reden om eens even flink te gaan rennen en bokken. Maargoed ze is nog maar 4 dus het kan nog.

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 23:50

Ja, die van mij is ook nog maar 5 hoor. Als ik met andere paarden rij, gebeurt er eigenlijk nooit iets. Ik heb bijvoorbeeld ook al veel ritten met haar begeleid. En idd als ik een paar dagen weinig gedaan (bijv. door dat *****weer) is het erger!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 00:03

Ach, Kas is 12, maar die vind ook alles eng. Vooral iets waar je 99 keer langs bent gelopen, moet je de 100ste keer van schrikken. Of de honden die altijd op het terrein lopen kunnen je wel eens bijten.
En dan hebben we het nog niet eens over de paarden die in de paddock naast de bak in een sukkeldrafje gaan.
Stel je voor dat je iets mist!
Ha ha, ik kan er meestal wel om lachen. Maar soms gaat ze net even te ver. Dan krijgt ze een grote mond. Meestal helpt het niet, maar het lucht wel op!

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 09:05

in het begin met Bresco van elke zandkorrel. Ondertussen is hij nagenoeg helemaal rustig Haha!

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 09:07

Jessie schikt bijna nooit... GELUKKIG Haha!
Prince wel, die is bang voor haaientanden op de weg enzo Tong uitsteken

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 09:26

Ik zou niet weten waar je het over hebt Bloos

Noureyev schrikt daadwerkelijk van ALLES Bloos! .

Ik kan als ik in de kleine binnebak rijdt en het schuifluik openstaat kom ik er bijna met geen mogelijkheid langs.
Dit omdat hij dan de kantinetrap ziet en als iemand omhoog loopt is hij weg.

Als je BOE zegt is hij weg.
Als een paard een scheet laat in het land, is hij weg.

Wordt er ook helemaal gestoord van.

Het frapante (opmerkelijke) is dat hij het alleen doet als ik erop zit, of aan het rijden ben in één van de binnenbakken.

Want van de zomer buiten ging het super.
Op het scheetende paard na Haha!
En een buitenrit is SUPER OK dan!

Ik heb geleerd dat je er beter geen aandacht aan kan besteden.
Als ze schrikken, laten schrikken terug nemen en gewoon (normaal) weer verder gaan.

Dit is heel moeilijk, ik weet het

Maar het werkt wel *LOL*

Ik kan je verder niets anders wensen dan sterkte en niet te gauw boos worden.

Kijk/ lees anders even mijn topic : paard met karakter vervelend

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 10:20

niet, daarvoor hebben ze geen tijd. Oftewel, aan het werk zetten die hap. Een uur lang wordt er gewerkt, zodat je dus het schrikken al voor bent. En als ze toch schrikt, doen of je gek bent en gewoon door rijden.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:17

Mijn paard is gemaakt om te schrikken!Hoe hard ik haar ook aan t werk zet,ze blijft kijkerig.Nu ik wat verder ben in de dressuur,is ze ook beter aan mn been,dus kan ik haar er meestal gewoon langsrijden,maar ze blijft kijken,ik let er al niet eens meer op!

Wat het beste werkt?Gewoon doen of je dom bent en doorrijden.....werkt uiteindelijk het best.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:22

Darwin is frisjes buiten. Niet gemeen maar wil weleens wegspringen. Ik kijk altijd naar dingen buiten waarvan ik denk dat hij er weleens op zou kunnen reageren. Als je je paardje dus goed kent, ben je voorbereid op wat hij zou kunnen doen. Igor daartegen is net onder het zadel, niet verkeersmak, en ik ben altijd in de buitenbak met hem bezig. Deze ligt direct naast een transport bedrijf, met dus heel veel vrachtwagens die allemaal tssss doen als ze losgekoppeld (?) moeten worden. Tja, dan verschiet hij in een half uurtje wel 1000x. Gelukkig bokt hij dan niet, maar geeft alleen maar gas...

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:30

Inderdaad, zolang ik Nike bezig hou gaat het best. Oké, op een enkel eng wapperend rietstengeltje na. Bij het uitstappen gisteren ging hij echter een paar keer bijna aan de kletter. Dan wordt hij niet meer zo bezig gehouden en heeft hij dus tijd om zich over andere dingen druk te maken. Buiten op straat viel het altijd wel mee (we moesten bij de vorige stal een klein stukje over de straat lopen om bij de bak te komen), maar plasjes water moet je natuurlijk ten allen tijde vermijden, je weet maar nooit hoe diep die zijn. Kinderwagens, zonneschermen en vuilcontainers die aan de straatkant stonden wilden ook nog wel eens eng zijn, maar meestal bleef het bij een beetje gedribbel en er krabsgewijs langs gaan (je moet het enge object natuurlijk wel goed in de gaten blijven houden Knipoog ).

Gisteren spande echter de boog, ik heb zo in een deuk gelegen. We hadden gereden, ik was nog even wat op stal bezig en ineens... kwam er een heeeele grote enge tijger het gangpad oplopen die alleen voor paarden zichtbaar was. De hele stal stond te stuiteren en wat er nou aan de hand was, ik ben er niet achter gekomen. Stelletje maffe beesten Tong uitsteken .