[VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 21:04

Toen ik haar in januari kocht was haar vacht net iets dikker dan hij nu is. Dus ik denk dat ik geluk heb 8-) Ja dat hoofdstel was echt een rib uit mijn lijf.. Had eigenlijk het geld niet echt, maar met die korting kon ik het niet laten.

Komende weken maar op water en brood leven :') Morgen gaan we lekker op buitenrit het hoofdstel teste en dan volgend weekend hebben we weer les!

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:28

Oh, tja, de Tuiger had ongeveer deze dikte met winternacht. Vandaar. :P

ach, water en brood is ook lekker :9k

CurlyCoat

Berichten: 235
Geregistreerd: 17-04-16
Woonplaats: Veenendaal

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:38

Wauw, mooi hoofdstel!
En dat setje.. <3
Ik hou van paarsss!

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 17:09

Dankjewel! Ja leuk he dat paars :D BR is ook een heel fijn merk, dus ik ga er zeker meer dekjes van kopen! Plus oornetjes natuurlijk O:)

Gisteren hebben we weer een buitenrit gemaakt, ze was toen best opgefokt omdat ze het zo leuk vond. Daardoor liep ze niet heel erg fijn en zette ze zich enorm scheef weg. Vandaag wilde ik mijn hoofdstel in de bak testen door echt te gaan rijden. Vanaf het moment dat ik opstapte besloot ik om haar eerst in stap linksom en rechtsom echt helemaal los te maken. We hebben echt heel lang gestapt, veel voltes, figuren, stelling etc. Ze voelde op dat moment al heel fijn aan en ze had een mooie lengte in haar hals. Lekker voorwaarts neerwaarts eigenlijk :j Toen ze echt los was heb ik haar iets opgepakt waarbij ze ook heel fijn bleef lopen. Daarna besloten gewoon maar te gaan draven. Waar ze zich gisteren volledig scheef wegzette, had ik nu een bijna rechte pony onder mn kont :wow: Aandraven gaat steeds beter en rustiger, weinig verzet. Ze gooit nog steeds graag de kop in de lucht, maar als je haar daar doorheen rijdt en goed voorwaarts houdt.. Pff dressuurknol :')

Overigens had ik iets onder mijn zadel gelegd om de voorkant iets op te hogen, hierdoor lag het zadel wat beter en was haar schouder een stuk vrijer. Binnenkort gaan we galopperen tijdens de les en als dat goed gaat, komt de zadelmaker ook gelijk!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er is nog genoeg werk aan de winkel, maar dit is echt zo'n mooie vooruitgang! Ze vindt het werken nu ook echt leuk! Lekker 1 keer in de week een buitenrit, paar keer lekker trainen en verder lol met je knol. Ze voelt nu ook gewoon een stuk stabieler aan onder het zadel, ik kan wiebelen in het zadel, anders gaan zitten, mijn been meer optillen, gaan staan etc. Terwijl ze dat eerst allemaal nog eng vond. Mijn houding is nog genoeg aan te sleutelen, maar dat kan vanaf nu ook mooi! Mochten we echt zo hard vooruit gaan, dan willen we zo snel mogelijk onderlinge wedstrijdjes meepakken.

Edit: Toevallig zijn alle foto's linksom _O- Dit is haar makkelijke kant, dus dat hebben we eerst gedaan. Aan het eind rechtsom meegepakt.

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 11:50

Jullie boeken steeds meer vooruitgang! Ga zeker zo door :)

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 23:02

We zijn echt hard aan het trainen, vandaag een hele intensieve les gehad met voornamelijk overgangen stap-draf en aan het been maken. Ze was aan het eind gewoon serieus bezweet, dus dat betekent dat we goed gewerkt hebben 8-) Ik ga haar nu zeker 3 keer per week rijden, waarvan sowieso 1 keer per week of soms 1 keer per 2 weken les. Zodra ze echt goed aan het been is en lekker loopt, gaan we gewoon aanspringen in galop. Het enige wat ze doet als ze boos is, is de kop in de lucht gooien en een beetje scheef lopen. Nou prima, ga je gang :')

Kwaliteit is helaas niet zo best, maar even een fotootje van afgelopen week
Afbeelding

En ook wel leuk om te zien:

Afbeelding

Afbeelding

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10422
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 00:00

Ik vind Zara leuk <3

Ze lijkt ook wel een beetje op mijn "nieuwe" pony...

Anoniem

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:16

Zo trots op jullie! Super combi en jullie werken beiden zo hard!!

Anoniem

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:54

Ha Britt, zie je topic nu pas. Superleuk om het vanaf het begin weer eens te lezen. Wat hebben jullie al een vooruitgang gemaakt :wow: Keep up the good work!

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:17

Ik lees normaal alleen mee, maar ik wil toch even reageren :D Zara doet me namelijk zo ontzettend denken aan mijn bijrijdpony, qua karakter en reageren. Zij is heel erg eigenwijs (en merrie haha), maar ook heel erg gevoelig zoals Zara en ook soms wat nijdig met draven en galopperen (al zou ze nooit opzettelijk bokken), ze vindt het allemaal nog moeilijk. Ik vind het erg leuk om jullie vorderingen te lezen, daar kan ik zelf ook weer van leren :D Het is een hele leuke pony en die kleurtjes staan goed op d'r!

Het zadel en dekjes probleem is hier ook herkenbaar haha :+

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:08

Dankjewel :)

Het is en blijft een merrie ja, ze zal het dan ook duidelijk laten merken als ze het er niet mee eens is. Gelukkig gaat dat tegenwoordig alleen met kop in de lucht gooien en lelijk kijken :+ Vandaag heb ik ook weer intensief gereden. Als we deze lijn volhouden dan verwacht ik echt nul problemen voor de komende maanden. Ik weet inmiddels dondersgoed dat ze echt niks doet, boos of niet. Dus we gaan lekker verder met minimaal 3 keer in de week rijden, als het allemaal meezit.

Vanmorgen dus ook weer gereden. Begin voelde ze heel stijf en boos aan, dan spant ze zich redelijk aan en komt de kont hoger dan de rest. Het voelt dan alsof ze elk moment kan ontploffen, maar als je gewoon doorrijd dan zakt ze volledig na een paar rondjes. Dan gaat de kont eronder en de rest gaat ook normaal meebewegen. We doen veel en lang instappen, lang en laag. Continu voltes, figuren, afwenden, etc. Volte kleiner maken en weer groter maken, slangenvoltes, rechte lijnen afwenden, halthouden. Linksom en rechtsom. Op een gegeven moment voel je gewoon dat ze echt los begint te raken. Pas als ze lekker ontspannen lang en laag loopt, begin ik met draven. Wat in het begin echt lijkt alsof de wereld vergaat, want stel je voor dat je moet draven 8)7 Dus dan maak ik continu overgangen stap-draf, tot ze het zat wordt. Daarna kan ze ineens wel normaal draven. In draf werken we voornamelijk met meer aan het been krijgen, dus aandraven en doordraven zonder continu te moeten drijven. Dat doen we dus ook door overgangen en veel schakelen. Lange zijde draf verruimen, korte zijde verzameld, dan weer verruimen etc. Overgang terug naar stap en binnen enkele passen weer aandraven. Als dat allemaal goed gaat, dan gaan we halt-draf meepakken. Ik ben er inmiddels achter dat mijn paard direct stilstaat als ik 'Ho' zeg _O- Stilstaan vindt ze soms wel moeilijk, vaak nog even stiekem een extra pasje of lekker scheef etc. Jammer voor haar dat we net zo lang doorgaan tot ze wel netjes halt houdt. Halt-draf gaat nog wel met wat passen stap er tussen, maar het is natuurlijk best een zware oefening dus ik vin dat ze het netjes doet! Aan het eind in stap wat pasjes wijken meegepakt, dan heb ik het echt over maximaal 3 stapjes opzij en dan helemaal trots zijn :P Uitstappen kent ze inmiddels goed, ze geeft zelf aan wanneer ze op adem en klaar is.

Helaas geen beeldmateriaal, dat komt dit weekend wel denk ik! Wel een uitstap foto:
Afbeelding

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 19:29

Vandaag weer een nieuwe mijlpaal bereikt! Voor het eerst zonder zadel erop gezeten! Dat wilde ik al heel lang, maar ik heb gewacht tot het vertrouwen groot genoeg was en opstappen met zadel geen problemen meer gaf. Vandaag was het dus zover, we gingen leuke foto's maken met herfst als thema. Vriendin van mij zei 'Gewoon proberen, wij zijn erbij!'. En toen zat ik :D Lekker onverantwoord zonder cap of rijkleding pff :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:42

<3 <3 <3

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:07

mooie foto's!!! Gaat steeds beter tussen jullie twee. Ze ziet er ondertussen ook heel relax uit op de foto's

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 22:03

Hele leuke foto's!
Ontzettend leuk dat je dit allemaal kunt doen, het is steeds weer een stukje vertrouwen erbij!

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 16:18

De afgelopen week eigenlijk voornamelijk zonder zadel gereden, aangezien dat super goed gaat! Pony vindt het ook heel leuk om te doen en het is voor mijzelf een goede oefening! Ze is ook enorm braaf, want als ik in een bocht een klein beetje evenwicht verlies dan zet ze mij weer recht. Ook hebben we het knopje extreem uitgestrekte draf gevonden _O- Ook twee pasjes galop gedaan zonder zadel, meer lukte mij helaas niet.

Gisteren heeft een stalgenootje ook even op haar gereden en ze mocht van mij proberen in galop aan te springen. Zara is Zara niet, als ze moet laten merken dat ze daar geen zin in heeft. Want waarom zou je galopperen als draven ook kan? Dat resulteerde dus in benen zover strekken dat ze ze bijna in de neus stak. Uiteindelijk kon ze niet anders dan in galop aanspringen en hebben ze een paar rondjes gegaloppeerd. Er kwam uiteindelijk 1 'ik ben Zara en ik ben boos' bokje uit, met andere woorden een halve huppel :') Soms kun je het aan haar hoofd zien: 'Bitch I'm fabulous!'.

Bewijs van galop onder het zadel 8-) Stalgenootje is iets langer dan ik ben haha
Afbeelding


Onze prachtige galoppas _O-
Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het 'Ik wil niet galopperen dus ik strek mijn benen zover als ik kan' drafje
Afbeelding

Overigens was ze ook 1 keer boos, wat resulteerde in een hupje uit draf naar BAM stilstaan. We stonden echt uit het niets ineens stil, zeer lachwekkend. Pony keek ook heel blij daarna en loopt vervolgens door alsof er niks gebeurde _O-

Afbeelding

Afbeelding

Tot dusver onze avonturen van afgelopen week. Ik was nog zeer verbaasd over mijn houding zonder zadel, het valt me allemaal reuze mee. Ze is ook heel gemakkelijk uit te zitten, zelfs die uitgestrekte draf is geen probleem. Vanaf vandaag mag ik even een week of 2 niet naar stal, aankomende donderdag worden mijn ogen namelijk gelaserd. Om te genezen en het risico zo min mogelijk te houden, ga ik voorlopig niet naar stal. Resultaat is wel dat ik geen gezeik meer heb met lenzen of bril! *\o/* In deze weken gaat mijn bijrijder haar longeren en stalgenootje een paar keer rijden. Zo kan ik over een week of 2 mijn training ook weer simpel oppakken.

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:34

ooh altijd prettig als je geen bril of lenzen meer nodig hebt. Succes met het laseren.
Klinkt alsof ze toch weer even wil testen? Maar je gaat er goed mee om zo te horen.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 16:36

Ze test je altijd uit met rijden, echt een merrie :)) Ze doet gelukkig nooit iets gemeen, alleen even laten weten dat ze lui is en geen zin heeft om te werken. Doet ze overigens maar 1 keer en dan geeft ze het al op.. Diepe zucht en dan gaan de billen eronder :P

Ja eindelijk van die bril/lenzen af! Had er altijd veel gezeik mee.

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:39

Dat is wel fijn dat ze het maar een keer doet en dan het op geeft. Dat maakt het wel makkelijker.

Kan me voorstellen dat je er veel problemen mee had. Mijn moeder heeft ze ook laten laseren en vond het ook heerlijk om niet meer met bril/lenzen te hoeven klooien.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 21:28

Vandaag voor het eerst weer op stal geweest! Ik moet nog steeds een zonnebril dragen ter bescherming van mijn ogen, op stal is het natuurlijk enorm stoffig. Daarom ook besloten om het rustig op te pakken en niet meteen vol in de training te gaan. Misschien dat ik morgen voor het eerst weer even erop stap, lekker rustig aan :j Zara heeft zich prima gedragen de afgelopen weken, stalgenootje heeft haar een paar keer gereden en daarbij ook de galop meegepakt!

Selfie met mijn gangster zonnebril 8-)
Afbeelding

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:24

Super dat Zara zich goed heeft gedragen!!

En hoe ging het laseren?

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 19:41

Ja super goed! Alleen paar uurtjes na de behandeling last gehad, maar daarna niet meer. Controles tot nu toe waren ook helemaal goed! :)

Vandaag weer naar stal geweest en gereden. We begonnen echt extreem poedersuiker, ze was 1 grote bolling / bommetje. Duurde echt een minuut of 10 voordat ze ontspande. Uiteindelijk nog een heel gevecht gehad, ze was ineens best sterk op rechts en bloedirritant. Er staat ook een nieuw paard op stal en er gebeurde heel veel, dus daar lag continu haar focus in plaats van op mij. Na een half uur vechten, met andere woorden, continu figuren en dat soort dingen rijden, heeft ze het opgegeven. Toen begon ze best lekker te lopen en uiteindelijk nog goed getraind ook. Ze is wel heel goed aan het been, zo goed dat ik zelfs af en toe moeite moest doen om de rem te vinden _O- Vanaf nu pak ik de training weer lekker op en zodra ze zich helemaal normaal gedraagt pakken wij de galop ook mee.

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 20:17

Super dat je nu zelfs met gaan remmen. Het is natuurlijk ook heel moeilijk om je te focussen op je baasje als er nieuwe paarden bij komen. Heeft ze nu niet last van die extreme buien? Die ze eerst bij die nieuwe ruin wel had?

Klinkt allemaal erg goed. Hopelijk kunnen jullie die mooie stijgende lijn vasthouden.

senna21

Berichten: 11855
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 20:33

Kan het toch zijn dat je pony last heeft van haar lijf? Spieren, gewrichten of hormonen. Ze heeft wel veel weerstand.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 20:52

Nee geen last van extreme buien nu gelukkig! Volgens mij vindt ze het nieuwe paard wel leuk :')

December/januari komt de zadelmaker en de osteopaat weer voor controle. En we laten ook een keer een masseur komen :j