Paardenmode van vroeger

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30334
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:07

De kinbeschermer heb ik nooit gehad. Ik ben van elastiekje naar driepuntstuigje gegaan.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:07

denbine schreef:
Kinbeschermer.... Nooit aan begonnen....wat een ongemakkelijk bakje was dat

Die was bij ons op een gegeven moment wel verplicht (springles).

Vroeger leste je gewoon zonder cap en had je er 1 (of leende) als je wedstrijd had.

Nagini
Berichten: 11283
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Paardenmode van vroeger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:11

Hahah iemand was me net voor, ik wilde ook de kinbeschermer zeggen.
Altijd mee gereden als kind.
Overigens ook de klittenband winter thermo laarzen die vooralsnog ijskoude voeten gaf..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:13

Ik kan me ook nog herinneren dat die wit onderlegde neus- en frontriemen in de mode kwamen.

En die championcap ging alleen met wedstrijden op. En het elastiekje niet onder je kin, maar boven de klep. Caps waren verder alleen voor manegekleuters in die tijd.

We lazen In de Strengen, wat nog steeds bestaat. Alleen stond er toen nog geen K voor KWPN.

susanne_m

Berichten: 961
Geregistreerd: 20-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:13

dat zweet opvangbakje aan je kin... ja jakkes zat eerst ook aan mijn driepunts cap..

faunty

Berichten: 1794
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:14

dat oude oldskool wintec zadel wordt hier na 25 jaar van trouwe dienst nog steeds gebruikt , inclusief originele beugels en beugelriemen. ding is niet kapot te krijgen !

Koper

Berichten: 30334
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:16

Vreselijk waren die. Met zo'n zitting die samen met je rijbroek als een soort klitteband fungeerde.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:17

Wat een leuk topic, krijg bijna heimwee naar die vooral gezellige clubtijd.
Idd in de velourse truitjes die na ....tig keer wassen zo vaal als wat werden.
Met ons rubberen laarsjes opgepoetst totdat je je haar erin kon kammen.
Leren rijlaarzen? Nee joh die waren voor de pro's met toppaarden.

Veewagen waar 10 paarden in konden...er kwamen er toch echt minimaal 13 of 14 uit hoor.

Pfff die kinbeschermer.....altijd nat van het zweet blehh maar ja dat was nou eenmaal zo.

En dan niet te vergeten die fijne vooral niet plakkende tape om de knotjes...wat ging er altijd mee? Jawel een reserve rol want zeker weten dat je nog een paar kon plakken voordat je de ring in moest.

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:17

Oude capjes, frontriem met driehoekjes tape inderdaad!
Corduroy rijbroeken, stoer!! Al had ik vrij snel een broek met kunstleren kont.
Lage neursriemen, koordsingels.

Begonnen met rijden in '89

Gewoon oude truien en shirts aan verder.

In '97 had ik voor mijn lease pony een bordeaux onderlegd hoofdstel, bordeaux dekje en peeskappen passend bij mijn bordeaux broek...setjes gekte zat er al vroeg in haha

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:18

En vroeger alleen bruin tuig. Ik heb mijn zadel zelf zwart geverfd, geweldig, de enige met een zwart zadel :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:18

Tegenwoordig wil iedereen leren laarzen met lak om je in te spiegelen. Ik zit nog steeds voor een wedstrijd trouw mijn leren laarzen te poetsen met schoensmeer en een wollen doek :+ Boenen maar!

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:19

Bij ons op de manege blauwe halsters en touwen waarvan je als kind de roestige knip bijna niet open kreeg.

Harde en onpraktische zadels incl. (Te) lange teugels waar een knoop in ging

Zo'n raar strikje aan de achterkant van je cap.

De paarden in de stands

En het papieren briefje op het overvolle prikbord op wie je moest rijden in de les of tijdens de wedstrijd.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Re: Paardenmode van vroeger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:21

Bestaan die prachtige haarnetjes nog waar je hele haar incl hoofd in zat?
Haha ....

Monmaster
Berichten: 748
Geregistreerd: 23-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:23

Ik startte in 1973, geloof dat er voor mijn leeftijd toen nog geen rijbroeken waren. Heel lang in een oude broek gereden. Mijn eerste rijbroek was een crèmekleurige ribbelachtige rijbroek.
Die caps ja, die maakte je niet vast.

Ribsingels gevlochten frontriemen... Dekens onder de zetels ipv dekjes... Ik heb het allemaal voorbij zien komen.

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:24

Varekaj schreef:
Tegenwoordig wil iedereen leren laarzen met lak om je in te spiegelen. Ik zit nog steeds voor een wedstrijd trouw mijn leren laarzen te poetsen met schoensmeer en een wollen doek :+ Boenen maar!

Dat heb ik ook altijd gedaan! Alleen waren/zijn mijn laarzen helaas te klein geworden dus andere gekocht. Simpele van HH, maar wel lak nu

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:24

dit is echt een supercool topic, ik herken zoveel _/-\o_

Koper

Berichten: 30334
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:38

Oh ik weet er nog één. Die sjabrakjes die uitliepen in een punt :)) Die zijn heel lang in de mode geweest.

cissy

Berichten: 19845
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:39

safina schreef:
melissapupa schreef:
van die dekjes waar jullie het over hebben zou ik wel eens een foto van willen zien :P



[ [url=m/hHK6Vz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waren ze er nog maar... beste drukverdeler ooit.

Ik begon in 1976, had zo'n leren pannekoekzadeltje met vilten onderkant met geschubte randen, lichtbruin leer en dito hoofdstel. Apetrots was ik!
Later inderdaad ookmet zn allen op wedstrijd alle paarden/pony's in de veewagen gepropt.
Parade op de wedstrijd was regelmatig best een drama.
Verenigingstruien en beige rijbroeken, koordsingels en de latere nylon koordsingels. Cottage Craft bandsingels. mn ribrijbroeken waren fantastisch, heb er nu nog twee liggen die al minstens 25 jr oud zijn maar nog prima in orde. Rij inmiddels western maar rij soms op paard van vriendin dus rijbroek komt dan goed van pas.
Tandarts, fysio, kraker etc waren er nog niet, wormenkuren werden amper gebruikt. Paard at haver en biks, muesli was nog onbekend.
Verenigingsles ging je gewoon over de weg stappend naartoe. Een trailer was voor de rijkelui.
Heerlijk die nostalgie :)

Anoniem

Re: Paardenmode van vroeger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:47

Ik weet wel dat ik wedstrijden toen gezelliger vond. Geen irritante ouders aan de bakrand, geen poeha, gewoon een gezellige dag met z'n allen.

chinou

Berichten: 791
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:48

Eind jaren 60 was je al blij als je op een zadel zat. De meeste pony's hadden een deken met singel waar de beugels aanzaten. Een zadel was geweldig!!
En gewoon rubberen regenlaarsjes aan en een rijbroek gemaakt van een oude broek van mijn moeder...

melissapupa
Berichten: 1091
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:52

die heerlijke jute en wollen dekens ken ik wel, ik wil zelfs nog een jute deken hebben. maar jute dekens zijn van de aardbodem verdwenen :\

chinou

Berichten: 791
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:56

melissapupa schreef:
die heerlijke jute en wollen dekens ken ik wel, ik wil zelfs nog een jute deken hebben. maar jute dekens zijn van de aardbodem verdwenen :\


Neem je een zak van Sinterklaas.... :D

cissy

Berichten: 19845
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paardenmode van vroeger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:58

De fijne hypodekens (canvas met fijne dikke voering) zijn er ook niet meer zeker?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:58

1996 ;)
Afbeelding

robbie88

Berichten: 2094
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Paardenmode van vroeger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:07

o.m.g ik hoor ook al bij de " vroeger" generatie ..
beige ribbelbroek, tuig vetten met kwasten en liters olie omdat dat mooi ging glimmen, rubberen laarzen poetsen met silliconenspray knotjes met tape, verenigingstruien, prijsuitrijking met wilhelmus en te paard .. en wat was ik trots toen ik op mijn 14e een bandploobroek kreeg.. veel te groot.. ( paste 6 jaar later pas)