[VOLG] Kiowa: van bokkende explosie naar...? (+rijtips)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Leviosa

[VOLG] Kiowa: van bokkende explosie naar...? (+rijtips)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 12:07

Hallo allemaal! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\%/*
Een aantal dagen geleden plaatste ik dit topic online met het volgende filmpje.

Ik heb daar veel negative reacties op gekregen. Die had ik niet verwacht. Bijvoorbeeld over mijn eigen kunnen:
Citaat:
Ik zie een ruiter die geen flauw idee heeft wat die doet. Je trekt aan de teugels , stuurt overal heen, geen goede zit. Ga aub eerst lessen op de manege.

Citaat:
Hier schrik ik van: beide paarden in beide filmpjes doen gewoon waar ze zelf zin in hebben. Dit is geen paardrijden, TS, je hebt geen enkele controle, dit is een voorzet tot ongelukken.

Over het zadel van Kiowa:
Citaat:
Dit paard heeft een osteopaat nodig + nieuw zadel. Je mag wel een osteopaat laten komen maar gaat niet lang effect hebben als ze alsnog met een slecht zadel gereden word, is dan gewoon geld dat jij/de eigenaar laat weggooien.

Maar ook een aantal goede tips:
Citaat:
Rij veel figuren en leer zelf ook ontspannen zonder te trekken of je voeten diep in de beugels te laten. Het bokken zal blijven duren, dit ga je niet kunnen afleren.. stel je voor in je plaats: als jij veel te kleine schoenen moet aandoen ga je ook pijn hebben en een pijnreactie krijgen (bv blaar), dit is hetzelfde als bij Kiowa: slecht zadel, ruiter die op en neer gaat zonder enige balans te hebben en als gevolg vast zitten in de rug/lichaam, bokken is dan de pijnreactie die je krijgt.

Citaat:
Wat een leuk paardje heb je
Mijn grootste tip is weet waar je heen wilt.Hierdoor krijg je veel meer rust in het complete paard en dan kan jij je paard meer voorbereiden waar je heen wilt. Probeer ook rustig te blijven zitten.Ik heb gelezen dat je dit oefent, dus dat is dan heel goed
En een belangrijke tip is wees consequent. Geef duidelijke grenzen.Dus stap is stap en geen draf.Als je paard harder gaat als je dat niet wilt, zet je hem/haar elke keer weer terug op zijn plek. Jij bent tenslotte de baas
Veel plezier en succes met je paard

En een aantal mensen had het erover dat het minder goed is voor een paard om in de modderige buitenbak te rijden. (Ja ik noem het modderig, het kan nog veel erger bij ons :+ )
Citaat:
In zo'n bak zou ik echt niet galopperen of springen. Ik ben zelf ook afhankelijk van het weer en wanneer de weide (hier rijd ik in) te nat is stap en draaf ik alleen. Vind het zelf geen fijn gevoel om te galopperen als het zo glad is
En zo'n natte bak is erg glad, een paard kan gemakkelijk uitglijden en vallen. Doe rustig aan en voorzichtig hoor, in stap en draf kun je ook nog veel oefenen dus galop is niet nodig.

Ik ben er deze middag weer heen geweest. Ik heb niet op Kiowa kunnen rijden, want we gingen een buitenrit maken, en daarbij mag Kiowa niet mee omdat ze zo druk is. (volgens eigenaar) -O-
Ik heb wel zadel foto's kunnen maken van alle zadels die daar zijn waarmee ik Kiowa kan rijden. *\o/*
Zadel 1:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zadel 2: (uit het filmpje)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zadel 3:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zadel 4:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Welk zadel past volgens jullie het best??

Ook heb ik nog een foto van onze minibinnenbak, zodat jullie begrijpen waarom ik meestal buiten wil rijden. Hij is niet heel duidelijk, maar zo klein is onze binnenbak dus:
Afbeelding
Ik ga er volgende week zaterdag weer heen en ga dan proberen een rij filmpje te maken.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:15

Wat een kritiek heb je gekregen...

Ik zie een leuke pony, tikje eigenwijs. En jullie hebben plezier ondanks het slechte weer en minder mooie spulletjes.

Lekker blijven rijden en oefenen!

Qua zadel, laat de winkel langskomen om te passen en mee te kijken.

AlwaysH

Re: [VOLG] Kiowa: van bokkende explosie naar...? (+rijtips)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:19

Ik vind die binnenbak er veel beter uitzien hoor! Ik denk niet dat de maat nu nog uitmaakt!

Nog veel plezier samen!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:20

Krijg je les?
Goed dat je wat met het commentaar wil doen +:)+

Wat zadels betreft, ik denk dat je met het boomloos zadel het veiligst zit. Haal de pommel (vooraan) er even uit en kijk of die mooi aansluit en niet te breed of smal ligt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:28

Op de foto's lijkt zadel 3 het beste te liggen (foto's zijn wel een beetje wazig bewogen, dus dat maakt het wat lastig).
Het eerste zadel lijkt te breed aan de voorkant waardoor het waarschijnlijk naar voren zal kantelen (achterkant komt dan los en gaat klapperen).
Het tweede zadel ziet er oud(er) uit en heeft waarschijnlijk een smalle kamer en harde kussens. Dat is voor je pony niet prettig (hard veert niet mee en smalle kamer geeft minder vrije ruimte bij de ruggengraat).
Het vierde zadel ligt wel redelijk in balans (kiept niet naar voren of naar achteren) maar is wel erg lang. Vergelijk maar even hoe ver zadel 3 en zadel 4 op de rug eindigen.
Ik zou kiezen voor zadel 3, maar het liefst laat je er natuurlijk een goede zadelmaker naar kijken (hoewel ik begrijp dat dit je verzorgpony is).

Verder zou ik juist wel in de binnenbak rijden; groot is die niet, maar wel droog en veilig afgezet (zo te zien, wederom een beetje wazige foto). Galopperen zou ik er niet doen, maar oefeningen voor controle (sturen, tempowisselingen in stap /draf) kunnen waarschijnlijk wel.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:29

De meeste zadels die je laat zien passen niet, voor zover je dat op de foto kan zien. Er zitten onduidelijke foto's bij. Het boomloze zadel kan je gemakkelijk aanpassen. Ik denk dat je met een wijdere pommel(voorboog) al een eind beter zit qua pasvorm.

Leviosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 12:42

tja, de foto's zijn niet echt duidelijk, maar ja, slecht fototoestel, pony die niet stil wil staan, weinig licht, etc., maken het ook niet echt makkelijker. :+

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:51

Zadel 3 ligt volgens de fotos het beste! Zou daar voorlopig mee aan de slag gaan en het dan uiteindelijk toch laten controleren.
Wat ik niet snap is waarom de eigenaar jullie als combinatie niet verder wil helpen? Je wilt toch een gezond leuk paardje zonder pijn en een ruitertje die er straks alles mee kan..

En nog over je vorige topic. Als je ouders bereid zouden zijn om prive lessen op dit paard te betalen als je stopt op de manege, dan zou ik die kans aanpakken. 1 op 1 leer je veel meer en zo word het paard er ook beter van. Het is even zoeken naar een instructrice die bij jou past maar vaak weet je wanneer iemand helpt want dan ga je vooruit. Ipv stilstaan zoals jullie nu doen.

En begrijp me heel goed, ik plaats geen haat. Dit zijn gewoon verstandige aanradingen. Waar ik van hoop dat je er iets mee wilt doen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:24

Heb je dit met de eigenaresse overlegd dat je meerdere zadels geprobeerd hebt? Weet zij dat het huidige zadel niet goed ligt? Ik zou eens met haar overleggen wat te doen. Want je moet niet kijken naar het zadel dat het beste ligt, maar naar een zadel dat gewoon goed past en goed ligt.
Heeft de eigenaresse de capaciteiten om hier zelf goed naar te kijken? Anders is er misschien iemand anders op stal die dit goed kan beoordelen?

Het is erg belangrijk dat het zadel goed past. Een niet passend zadel kan echt voor problemen en pijn zorgen. Het zou kunnen dat dat de reden is dat Kiowa zo veel bokt.
Ik denk dus dat dit stap 1 is. Eerst goed laten beoordelen welk zadel goed past. Hopelijk kan de eigenaresse je hiermee helpen!

Rijdt de eigenaresse zelf ook nog op Kiowa? Hoe doet ze bij haar?
Is er niemand op stal die goed rijdt en bereid is om je les te geven? Misschien kan je anders eens met je ouders overleggen of je niet om de week iemand mag laten komen die je les geeft.

Op het moment kun je denk ik beter in de binnenbak rijden, ook al is deze wat kleiner.
Ik zag trouwens in de buitenbak een gekke losse hoek waar Kiowa op een bepaald moment in schoot? Kun je die hoek afsluiten, want het kan best gevaarlijk zijn als ze ineens plots die hoek in schiet. Verder vind ik de bak wel erg blubberig, wat logisch is met dit weer. Ik zou zelf lekker binnen gaan rijden tot de bak buiten wat opgedroogd is.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:19

Is iedereen tegenwoordig bang voor een beetje blubber?
Ik deed nooit anders, lekker in de plassen banjeren, en als je dan vies bent... Who cares?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:32

Kelly_ann schreef:
Is iedereen tegenwoordig bang voor een beetje blubber?
Ik deed nooit anders, lekker in de plassen banjeren, en als je dan vies bent... Who cares?

Neuj, maar TS ging springen :)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:05

Ik ben zeer verbaasd over de reacties van mensen die blijkbaar van een foto kunnen zien of een zadel past. Op een aantal foto's zitten er meerdere dekjes onder en op geen van alle is de singel vast. Bij het passen van een zadel moet je er geen dekje onder doen en goed aansingelen, dan pas kan je er wat zinnigs van zeggen. Ik zou je aanraden een zadelpasser te laten komen. Succes met je leuke pony!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:20

Binnenbak zou ik toch doen met die onwijze blubber buiten. Onze binnenbak is volgens mij kleiner en heel goed te doen . :)

Qua zadel, bespreek even met de eigenaar. Ieder paard hoort een goed passend eigen zadel te hebben. Voor nu zou ik voor de boomloze gaan, maar zorg alsjeblieft dat het zadel wel wordt nagekeken door een zadelmaker (via de eigenaar)

Verdere tips, ga ook grondwerk met dit paard doen. Leer elkaar goed kennen en doe het tijdens het rijden rustig aan. Lekker instappen, voltes maken etc. Neem het liefst privé les op dit paard. Leer je meer van dan op de manege :)

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:29

Ik zou ook in de binnenbak gaan rijden. De bak is niet té klein voor zover ik kan beoordelen van de foto. En het is ook nog eens warmer binnen ;)

Ik was diegene die wat zei over de (te) natte bak, een deel van de quote hier in dit topic.

Over het zadel ga ik niet oordelen want daar weet ik niks vanaf.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:30

Zadel 3 sowieso imo niet doen, deze lijkt te krap.
Houd het bij de laatste, en bekijk of de pommel past.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:32

In het vorige topic gaf je aan dat je ouders al de lessen v/d manege betalen en dat je daardoor geen geld hebt om ook priveles te nemen. Dat is erg begrijpelijk! Misschien is het een idee om ipv manegelessen te nemen met dit paardje te lessen? In principe hoef je de eigenaresse alleen maar om toestemming te vragen en de rest regelen jij en de instructrice.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:59

Wat is er dan mis met die buitenbak? Behalve water?

En wat is er mis met les op de manege?

Kan je nu toch fijn oefenen met je verzorgpony?

Zadel daar kan de winkel het beste even naar kijken. Niks zinnigs van te zeggen op de foto.

jurgeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:11

Vanaf foto is het lastig tezien welke best past, is er niemand op stal die er wat van kent?

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:50

Van fotos kunnen wij niet echt goed zien hoe het ligt. Vooral met een jongoaard zou ik een zadel nemen dat goed past en goed ligt, even naar de winkel/zadel maker. Wel wil ik je plus punten geven met hoe volwassen je reageert +:)+

Leviosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 15:31

Hallo allemaal, ik heb een filmpje gevonden van Kiowa los in de bak. Dit filmpje is van twee zaterdagen geleden.

En zo doet ze dus los, maar ook onder het zadel.
Delphi schreef:
Rijdt de eigenaresse zelf ook nog op Kiowa? Hoe doet ze bij haar?

Volgens mij niet zo vaak, maar iemand anders heeft er afgelopen vrijdag ook op gereden, en toen ging ze ook zo bokken en steigeren. (ik weet overigens niet met welk zadel dat was, ik was er niet bij -O-)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:33

Op dat filmpje zie ik gewoon een paard met veel en veel te veel energie, hoelang komt ze buiten en kan ze rennen en wat krijgt ze aan voer?

Leviosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 15:35

In principe komt ze elke dag de hele dag buiten, de nachten staat ze binnen. Voer weet ik niet, kan ik zaterdag vragen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:59

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het er nu voor staat. Heb je al les met je paard TS?

Leviosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 20:34

morgen zal ik een update plaatsen, ben nu druk met huiswerk en zo -:(-

Leviosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 18:29

Ehm, geen update helaas vandaag, heb mijn fototoestel op stal laten liggen -:(- -:(-
(kom ik net achter)