Mensen met paarden hebben geld zat!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Mensen met paarden hebben geld zat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 18:17

Het verbaast me steeds weer hoe gemakkelijk er over zaken die geld kosten gepraat wordt hier op bokt. Niet alleen hier. Als je leest in Bit, de duurste vakanties en de duurste rijmode en accessoires, alsof het niets kost. In ruitersportzaken doen ze overal rustig nog een nulletje extra voor de komma, want `de mensen kunnen het zat betalen`, en het is ook het imago van mensen met paarden. Mensen met paarden zijn per definitie rijk. Ik weet zelf dat dit niet zo is, want waar ik vroeger mijn paarden in pensionstalling had, daar stonden mensen zoals ik zelf, modaal, soms bovenmodaal, of daar onder. We konden daardoor niet alles meer doen wat we wilden. Om een paard te onderhouden moest je veel dingen voor laten of juist doen.

En wat schetst mijn verbazing hier op bokt? Hoe gemakkelijk men vindt dat je de osteo, fysio, dierenarts en zo overal bij moet halen, ipv een paard gewoon correct te rijden. Alsof zo iemand laten komen óók al niets kost! Ook als iemand goedkope veulentjes opvangt en probeert op te knappen, en later uit de kosten hoopt te komen, roept men `moet opgenomen worden in de kliniek`, etc.

Paardensport ís duur! De veterinaire rekeningen en het ontwormen is peperduur! Ik snap daarom niet waarom men zo gemakkelijk mensen adviseert om zichzelf op kosten te laten jagen!

Heb ik het dan mis? Zijn mensen met paarden dan wél rijk?

vuurneon

Re: Mensen met paarden hebben geld zat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:22

Ik zou wel een hoop geld overhouden voor andere dingen zonder paard, t is wel een luxe :j Ik kan er bij wijze van ook bijna een jaar van studeren.

En als ik alles op tel in al die jaren, pfoe. Sportschool was goedkoper :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:23

Misschien zijn er wel teveel mensen met paarden (en andere dieren overigens ook) die gewoon eigenlijk geen paard zouden moeten hebben? Het blijft een luxe, geen eerste levensbehoefte. Een dier heeft geen boodschap aan eventuele geldtekorten van de eigenaar.

Dat wil niet zeggen dat alles maar duur, duurder, duurst moet maar sommige dingen vallen imo gewoon onder de basisbehoeften. Ja, paarden zijn duur en dus niet voor iedereen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:23

Was het maar zo! Ik laat veel dingen omdat ik een pony heb. Ik bezuinig niet op dierenarts kosten maar een fysio heb ik er nooit bijgehad. Goed les en pony is soepel.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 26-11-15 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:25

Ik ben niet rijk doordat ik 2 paarden heb :D Mijn God, als ik al die kosten eens kwijt zou zijn, dan kon ik met gemak de wereld rond gaan reizen :P

Maar inderdaad, dat is wel het imago. En ook ik heb soms het idee dat ruitersportspullen extra duur zijn omdat we het wel kunnen betalen. En volgens mij is het met de intro van de euro nog veel erger geworden. Ik weet nog dat mijn stiefmoeder mijn vader op zn kop gaf omdat hij een rijbroek voor me had gekocht van 140 gulden. Dezelfde broek heb je nu nog niet eens voor 100 euro _-:(

MiniMaxi

Ik mocht willen dat ik rijk was. Mijn paard staat in een pensionstal en dat kost me genoeg. En ja ik zie ook vaak mooie dingen langs komen die ik graag zou willen hebben. Maar wil ik ook nog zelf eten, een dak boven mijn hoofd en nette kleding naar mijn werk kunnen dragen moet ook ik kijken wat ik vooral niet doe.
Overigens zal mijn paard niets te kort komen qua (medische)zorg want daar is een potje voor. Maar ik kijk altijd wel eerst of dingen echt nodig zijn voor ik het koop of iemand laat komen.
En ja sommige dingen zijn echt mega duur. Zo heb ik een nieuw hoofdstel nodig. Zit ik rustig te kijken of internet, zie ik een in mijn ogen simpel hoofdstel, dik €300,- ..... Nou die wordt het dus niet :evaw:

jaimy10

Ja en nee. Ik snap je punt volkomen.. Maaar, wat als je paard echt genoodzaakt is bij een osteopaat, dierenarts, tandarts ect? Een nieuw zadel? En noem het maar op, als je dit echt niet kunt betalen, is het dan verstandig om aan een paard te beginnen? Heeft verder niks met ''rijk'' zijn te maken.

Maar wat is rijk?

Het onderhoud en de verzorging en op ze tijd een boel nieuwe spulletjes, ja dat word hier ''gewoon'' zo betaald. Ik vind eigenlijk dat als je het zelf krab hebt je niet aan paarden moet beginnen, stel er komt wel een dure dierenarts rekening? Tuurlijk kan je alle leuke en niet nodige spullen links laten liggen.. Maar ik vind het wel belangrijk om wel noodzakelijke dingen te kunnen betalen. Maar of je hier rijk voor moet zijn? Is denk ik heel persoonlijk.. Of je paard aan huis staat, pensionstal, manege of bij een boer, speelt ook mee natuurlijk.

Maar om gelijk alle paardenmensen ''rijk'' te noemen.. Nee dat denk ik niet. Dus vind het inderdaad net als wat ik begrijp uit jouw verhaal niet dat het als vanzelfsprekend gezien kan en mag worden :j

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:26

Wesco schreef:
Was het maar zo!Ik laat veel dingen omdat ik een pony heb. Ik bezuinig niet op dierenarts kosten maar ben wel zo nuchter om te zien dat als er een dierenarts nodig is , ik niet ga wachten.

Dit inderdaad.

Als ik mijn paard niet had, man, volgens mij had ik daar van al 3x naar Australië gekund :').
Gelukkig nog nooit wat ergs gehad bij de DA, maar toch wel elke keer weer kosten.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:26

Ik ben het voor een groot deel met je eens.
Maar ik vind wel dat als je van te voren weet niet genoeg geld te hebben voor eventuele dierenartskosten etc. Dat je dan niet aan een paard moet beginnen.

Dat is voor mij ook de reden dat ik er niet aan begin.

Buiten dat word er op bokt inderdaad snel geroepen dat er een dierenarts etc bij moet komen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:27

ik ben vervan rijk :p mama werkt hard om en mijn paard en mijn studies te betalen. Ik kreeg mijn paard toen ik 12 was, dus studeren nog belange na niet in zicht, toen ging het vrij makkelijk ene paard onderhouden. 2 inkomens en het pensioen van mijn oma die thuis woont. Ondertussen is papa gestorven, dus ene hoop inkomsten minder, ik studeer en zit op kamers, dus meer uitgaven. Sommige maanden is het krabbelen, maar rondkomen doen we wel. Osteo etc. zal ik niet laten komen, dat vind ik onzin. Op hoefsmid en dierenarts word zeker niet bespaard. Ikzelf betal zoveel mogelijk voor mijn paard, en mama de rest (idem voor mijn katje en hondje). Dus ik ben zeker niet van mening dat mensne met paarden rijk zijn.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:29

Gelukkig heb ik een goede relatie met mijn vaste winkel adressen. Die bellen mij als er dingen uit de zaak gaan of op 1 of andere manier beschadigd zijn. Die nieuwste blingbling beenbescherming? Nieuwe prijs +30 euro. Ik heb ze gekocht voor 5 euro. Zat een kleur beschadiging in. Werd als eerste gebeld, gekocht, daarna op fb gezet en binnen een dag was alles weg (ik stuur heel veel klanten naar haar toe dus vandaar die super kortingen)

Ook dekjes heel goedkoop bij haar kunnen kopen. Bijvoorbeeld waar de biest van kapot was, 90% korting. Tikt lekker aan als het dekje zelf +90 euro koste.

Verder heb ik een paardenopleiding gedaan en goed opgelet met ehbo enz. dus ik hoef niet voor elk klein dingetje de DA te bellen. Dat spaart lekker uit. Mocht er wat gebeuren met mijn paard heb ik voldoende geld al opzij kunnen zetten.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:29

'Mensen met paarden hebben de hemel op aarde, maar komen zij te sterven, dan valt er niks te erven!' :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:31

De meeste mensen in mijn omgeving passen denk ik niet helemaal in jouw plaatje, TS. Ook al word er niet echt over geld gesproken, die dure vakanties en kleding, ik zie het niet allemaal hoor.
Ik weet dat ik een hoop geld uitgeef aan mijn paard, en dan is het niet eens mijn eigen paard. Ik woon dan ook nog thuis, ook al ben ik 25. Ik verdien niet genoeg om uit huis te gaan en mijn ouders zouden me beslist niet willen dwingen als dat betekent dat ik mijn hobby moet stoppen of op een andere manier beleven. Dus woon ik thuis en spaar ik lekker door :)
Dat betekent voor mij ook geen vakanties. Wat ik niet erg vind, want vakantie betekent dat ik niet verder kan trainen.

Maar wat ik wel zie op Bokt, is dat het een stuk gemakkelijker is om ergens een deskundige bij te halen omdat het aan het paard mankeert, dan kritisch naar je eigen rijden kijken. Op dat vlak kan ik me helemaal vinden in jouw mening :D
Maar volgens mij is dat sowieso wel de mentaliteit van nu.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:32

Desiree schreef:
Het verbaast me steeds weer hoe gemakkelijk er over zaken die geld kosten gepraat wordt hier op bokt. Niet alleen hier. Als je leest in Bit, de duurste vakanties en de duurste rijmode en accessoires, alsof het niets kost. In ruitersportzaken doen ze overal rustig nog een nulletje extra voor de komma, want `de mensen kunnen het zat betalen`, en het is ook het imago van mensen met paarden. Mensen met paarden zijn per definitie rijk. Ik weet zelf dat dit niet zo is, want waar ik vroeger mijn paarden in pensionstalling had, daar stonden mensen zoals ik zelf, modaal, soms bovenmodaal, of daar onder. We konden daardoor niet alles meer doen wat we wilden. Om een paard te onderhouden moest je veel dingen voor laten of juist doen.

En wat schetst mijn verbazing hier op bokt? Hoe gemakkelijk men vindt dat je de osteo, fysio, dierenarts en zo overal bij moet halen, ipv een paard gewoon correct te rijden. Alsof zo iemand laten komen óók al niets kost! Ook als iemand goedkope veulentjes opvangt en probeert op te knappen, en later uit de kosten hoopt te komen, roept men `moet opgenomen worden in de kliniek`, etc.

Paardensport ís duur! De veterinaire rekeningen en het ontwormen is peperduur! Ik snap daarom niet waarom men zo gemakkelijk mensen adviseert om zichzelf op kosten te laten jagen!

Heb ik het dan mis? Zijn mensen met paarden dan wél rijk?

Er zijn vast genoeg mensen met paarden die rijk zijn, aangezien die dure rijmode etc wel wordt verkocht. Maar sommige sparen een lange tijd om iets te kunnen kopen of besparen op zichzelf om een paard te kunnen houden.

Als je moet gaan besparen op veterinaire rekeningen dan moet je geen paard nemen. Al helemaal niet als je het ontwormen al perperduur noemt. Ook een correct gereden paard kan een dierenarts nodig hebben, en ook paarden of veulens die helemaal niet bereden worden. Kijk ik snap dat je niet dezelfde dag een dierenarts er bij haalt als het paard wat kreupel loopt. Op enkele reacties na vind ik dat de reacties van bokkers over het algemeen wel kloppen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:33

Ik heb echt geen geld over, maar bezuinig niet op de gezondheid van mijn paarden. Als mijn paard duidelijk vast zit in haar rug komt er een osteopaat, als deze een poedertje aanraad komt dat poedertje er. Ik kies voor mijn paard, en zal ook echt doen wat ik kan om haar goed te houden.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:34

Rijk niet. Maar een dier mag je nooit medische zorg ontzeggen. Dus ja als onze dieren een DA, TA, osteo of andersoortig iets nodig hebben dan komt dat er gewoon.
Natuurijk is gezond boeren verstand belangrijk maar bij gebrek aan kennis kan je toch echt beter 1x doorpakken met medische hulp dan blijven aanmodderen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 18:36

Je kunt natuurlijk ook voorkomen dat je paard vast komt te zitten door het paard echt goed te rijden. Je kunt een osteopaat en manueel therapeut erbij halen totdat je een ons weegt, maar het haalt niets uit als je zelf niet goed rijdt.
De meesten hier zoeken het niet in goed rijden en weten ook geen goede instructeurs op te noemen. Besteed daar dan liever geld aan uit.
Ik ben heel nuchter. Als een dierenarts moet komen, dan komt ze gewoon, heel simpel. Maar als mijn paard hier en daar een keertje vasthoudt, ga ik er niet gelijk een therapeut bij halen. Ik los het zelf op. Het geld groeit me niet op de rug!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:37

Als een paard zodanig ziek is dat er een DA bij moet komen, zul je die verantwoordelijkheid moeten nemen en er ook daadwerkelijk eentje bellen.
Als een paard 3 keer in de maand zodanig ziek is dat er een DA bij moet komen, heb je dus ook gewoon pech en zul je nog steeds je verantwoordelijkheid moeten nemen.
Heb je daar geen geld voor, kun je beter niet aan paarden beginnen.

Twee van onze paarden hebben laatst op een zaterdagAVOND enkele Esdoornbladeren gegeten.
Uit voorzorg hebben wij de DA laten komen, wat achteraf misschien niet nodig was geweest.
Zijn wij rijk? Nee, absoluut niet.
Wij gaan zelden op vakantie, gaan zelden uit, drinken niet, roken niet en gaan 1x per week weg met de auto voor boodschappen.
We hebben een prima inkomen, maar kunnen echt ons geld niet overal aan uitgeven wat we maar willen.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:37

mairead schreef:
'Mensen met paarden hebben de hemel op aarde, maar komen zij te sterven, dan valt er niks te erven!' :D

Echt hoor dat is dan al tig keer op aan de paarden.

Ik moet er hard voor werken en andere dingen laten.
Ik koop vaak boodschappen in de reclame en mijn kleding koop ik altijd in de uitverkoop idem voor schoenen...wel bij Manfield want kwalitatief merk je het wel, maar dan met minimaal 50% korting...liefst 70 :o

Als mijn paard een osteo/tandarts nodig heeft dan komt die er.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:39

Desiree schreef:
Je kunt natuurlijk ook voorkomen dat je paard vast komt te zitten door het paard echt goed te rijden. Je kunt een osteopaat en manueel therapeut erbij halen totdat je een ons weegt, maar het haalt niets uit als je zelf niet goed rijdt.
De meesten hier zoeken het niet in goed rijden en weten ook geen goede instructeurs op te noemen. Besteed daar dan liever geld aan uit.
Ik ben heel nuchter. Als een dierenarts moet komen, dan komt ze gewoon, heel simpel. Maar als mijn paard hier en daar een keertje vasthoudt, ga ik er niet gelijk een therapeut bij halen. Ik los het zelf op. Het geld groeit me niet op de rug!

En niet iedere ruiter is handig genoeg om dit er zelf uit te rijden. Ik heb van mezelf een scheefstand in mijn rug en bekken. Hoe goed ik dit ook train en bij houd ik kan nooit helemaal voorkomen dat mijn paard er toch wat door beïnvloed word en dus scheef word in zijn rug. Dan is de kortste en meest comfortabele weg voor mijn paard toch echt twee keer per jaar een osteo.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:40

Desiree schreef:

Dat is heel goed, maar een paard loopt in de wei natuurlijk niet zoals je hem in de bak rijdt. En dan kan het voorkomen dat hij eens goed losgemaakt moet worden. Niet alle problemen komen dus door het rijden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:41

Wij zijn niet rijk.

We zijn zelfs geëmigreerd om goedkoop huis met veel grond te kunnen hebben. Grond kost hier heel weinig geld itt NL.

Hebben de twee paarden zeer goedkoop aan huis altijd buiten met eigen gemaakte inloopstallen en een wei van 1,5 HA voor € 100,-- per jaar. Paarden zijn meestal gezond. We kunnen en doen veel met natuurgeneeskunde. Wel weten wat je doet. Eerste keer paar maanden geleden een paard had koliek, ik wist dat het OK zou gaan dus natuurkundig opgelost. Paardje knapte binnen paar uur weer op.
Paard een maand later na de eerste aanval weer koliek en ik wist gelijk dit kan ik niet want nu ben ik te laat en ik heb gelijk dierenarts laten komen voor spoedvisite. Paard gaat gelukkig weer goed. Dus wij bellen ook niet voor alles een dierenarts, maar nemen ook geen risico.

In NL met de kinderen gekozen om paard na scheiding te houden. Dus liepen we met zijn allen krantenwijk. Was zwaar maar hij gaf veel terug. Paard kostte toen wel veel geld want alleen stalling was al € 250,-- en dat hakte er toch wel in. Al het geld van de krantenwijk ging op aan de paardensport, pony clubs, lease paardje voor jongste etc.

Bij aanschaf bij beiden paarden kwaliteits: hoofdstellen, halsters en zadels gekocht en daar doen we het nog steeds mee. Alles ziet er nog als nieuw uit (De oudste doen we met alles al 18 jaar mee, alleen Sprenger amalgaan bit een keer moeten vernieuwen). We kopen nooit veel kleding, zadel dekjes want ik heb nog een aantal liggen van ooit een partij gekocht van € 5 gulden per stuk of andere bling bling zaken. Ik koop als ik iets koop alles in de uitverkoop en kijk heel goed uit want hier moet alles x twee.

Vorig jaar nieuwe dekens gekocht voor de paarden en dat was duur (Bij elkaar € 400,-- voor 6 dekens in de uitverkoop bij Franse Eclathon), maar ze zien er nog steeds goed uit. Dus wij kijken heel erg uit wat we doen en hoe we het doen.
Hooi kost hier voor twee paarden € 400,-- per jaar want we hebben ook veel gras in de zomer en we hooien van onze eigen wei.
We gaan heel weinig op vakantie want voelen ons hier op vakantie met onze paardjes. Dus dat scheelt weer. Gelukkig is ziekenhuis opname nog nooit nodig geweest. De paardjes zijn vrij robuust en gezond en de ruggetjes zijn zeer soepel. Dus al dielogen en ostheopaten zijn hier gelukkig niet nodig. Dat is ook een kwestie van geluk hebben.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:41

Ik lees geen Bit, veel te duur blad, daar heb ik écht geen geld voor (over) :+
Tja paarden kosten (veel) geld dat klopt.

Het is kwestie van keuzes maken en prioriteiten stellen.. Veel mensen laten er echt wel wat voor om een paard te kunnen hebben.
Je kan ook iedere week je geld naar de kroeg brengen, genoeg mensen die dat doen. Of op dure luxe vakantie(s). Ook dingen als naar de film, shoppen of uit eten kosten wat.

Nu zijn er natuurlijk mensen die er een fortuin aan uitgeven, de duurste dekjes, caps van een paar honderd euro... Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet.
Zo kan je veel tweedehands op de kop tikken en zijn er ook veel 'basic' lijnen die producten aanbieden voor concurrerende prijzen en oudere collecties die in de sale gaan.

Ontwormen en inenten en hoefsmid zijn natuurlijk kosten die je wel altijd hebt. Ook een jaarlijkse tandartscontrole hoort er (voor mij) bij. Moet zeggen dat die kosten mij best meevallen. Ben daar denk ik zo'n 300 euro per jaar aan kwijt.

Dus nee, als je een paard bent ben niet meteen financieel rijk, maar je leven wordt wel een stuk rijker ;)
Laatst bijgewerkt door jorretje op 26-11-15 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:42

Ja, goed rijden lost veel op, of belangrijker, het voorkomt veel. Maar... veel problemen bij paarden ontstaan langzaam, en kunnen voorkomen worden door optijd een goede da, osteopaat etc er bij te halen. En vaak scheelt dat geld omdat je niet tegen de hoge rekeningen aanloopt die je krijgt bij acute blessures.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:43

Desiree schreef:
. In ruitersportzaken doen ze overal rustig nog een nulletje extra voor de komma, want `de mensen kunnen het zat betalen`, en het is ook het imago van mensen met paarden. Mensen met paarden zijn per definitie rijk.

Je hoeft geen dure merkspullen te kopen.

En dat de prijzen in de ruitersportzaak hoog liggen (voor kleding, dekjes en andere meuk waar je er geen tig van nodig hebt) vind ik alleen maar goed. Of nou ja, prima als het goedkoop is, maar duur is ook prima. Je KIEST voor een paard, dus dan hoort dat er gewoon bij.

De 21% btw op de dierenarts snap ik dan weer niet. Dat weerhoudt mensen er soms van een dierenarts te bellen als het wel nodig is, en dat is jammer.