veulen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 20:04

waarschijnlijk komt morgen of overmorgen de dierenarts bij mij, zal wel ff vragen, of ie ff wil kijken

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 20:13

Ik dacht dat jullie geen geld hadden voor veearts?!
Begrijp echt geen snars meer van jullie verhaal....

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 20:34

komt voor iemand die bij mij staat, niet voor mij paarden, vragen en kijken zal weinig kosten denk, onderzoek en behandelen en medicijnen wel.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 20:48

Onderzoek en kijken is het zelfde hoor.
Hij onderzoekt het diertje toch om te kijken of het kwaad kan of niet....

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 20:50

laat maar. geen zin meer om hier op te antwoorden.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:04

*diepe zucht*
Vind het echt zielig dat het veulentje hier de dupe van is...

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 11:11

In maart uitgerekend en met de kerst geboren??????
Dan moet je de krant bellen, want je kan rijk worden!

Een paard is namelijk pas 4 weken voor de uitgerekende datum levensvatbaar. Dus als dit veulen 3 maanden te vroeg is geboren, zou ik toch maar ns gaan rekenen.

Wat betreft de wei...Dat is juist heel goed, maar wanneer het erg koud is, heeft je veulen een dekentje nodig voor de tijd dat ie buiten staat en als het snachts koud is op stal, is het ook verstandig om er dan een dekentje op te leggen. Een veulen heeft nog niet voldoende vet en weefsle op zijn lijfje om zich warm te houden, en dat vreet dus energie. Heeft ie een deken om, kan je veulen die energie steken in het genezen van de ontsteking, nadat je DA medicijnen heeft voorgeschreven.

Een veulen heeft wel degelijk een afweersysteem, en heeft juist de beweging en frisse lucht van buiten nodig, maar niet snachts.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:37

Als de DA kijkt en het diertje moet wel behandeld worden, wat zeg je dan : Ja leuk dat u gekeken heeft maar de rest heb ik geen geld voor hoor.
Wat denk je dat die kerel/vrouw daar van vindt ? Die vind dat vast niet leuk en zal ook het kijken alleen in rekening brengen...

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 14:05

Kan idd ook Sanex....

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 14:33

Ilkkah schreef:
Nou dat heb je dan verschrikkelijk fout neergezet.
Ik vind het een super goede les voor de verzorgsters van die paarden daar, maar echt heel erg sneu voor dat vuelen, dat niemand de moeite neemt om even de DA in te lichten....


Ik kan het niet laten om weer even te reageren Lips are sealed , maar wat doen die verzorgsters fout in je ogen? Dat ze geen geld voor de veearts hebben?
Dat ze elke dag die pony's blijft verzorgen, omdat die boer niks doet?
Zij kan er toch niks aan doen, dat het veulen geboren is?

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 15:55

MiZzLoVe"]
[quote="Ilkkah schreef:
Nou dat heb je dan verschrikkelijk fout neergezet.
Ik vind het een super goede les voor de verzorgsters van die paarden daar, maar echt heel erg sneu voor dat vuelen, dat niemand de moeite neemt om even de DA in te lichten....


Ik kan het niet laten om weer even te reageren Lips are sealed , maar wat doen die verzorgsters fout in je ogen? Dat ze geen geld voor de veearts hebben?
Dat ze elke dag die pony's blijft verzorgen, omdat die boer niks doet?
Zij kan er toch niks aan doen, dat het veulen geboren is?
[/quote]

Als je even naar boven had gelezen had je gezien dat ze daar alleen voor haar pony kwam (weet zijn naam niet meer) en de rest van de ponys haar niet veel konden schelen.
Daar werd ik pissig om

loveSandy

Berichten: 74
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 19:18

hij is al niet meer ziek hoor! ze temperatuur was gewoon normaal en hij is ook niet meer verkouden en hij is ook niet te vroeg geboren want anders was hij niet zo groot en gezond en dat hij zo ziek was kwam door de grote temperatuurwisseling

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 21:01

Hazzebaz"]
Wat betreft de wei...Dat is juist heel goed, maar wanneer het erg koud is, heeft je veulen een dekentje nodig voor de tijd dat ie buiten staat en als het snachts koud is op stal, is het ook verstandig om er dan een dekentje op te leggen. Een veulen heeft nog niet voldoende vet en weefsle op zijn lijfje om zich warm te houden, en dat vreet dus energie. Heeft ie een deken om, kan je veulen die energie steken in het genezen van de ontsteking, nadat je DA medicijnen heeft voorgeschreven.

Een veulen heeft wel degelijk een afweersysteem, en heeft juist de beweging en frisse lucht van buiten nodig, maar niet snachts.
[/quote]

He ja en dan ook gelijk maar sokken aan, muts op en sjaal om..zeker.
Niets geen deken (tenzij anders voorgeschreven) op een veulen.
De natuur zorgt heel goed voor haar kroost, veulens die in een koude periode geboren worden hebben sowieso al een dikkere vacht en/of ontwikkelen deze in zeer korte tijd... Nattigheid is erger dan kou.

Verder worden boertjes ontzettend onderschat vwb hun kennis en weten en zijn er velen (en vooral tieners) die menen dat prutsmutsen beter is dan gezondverstand en ervaring.

[quote="verootjoo"]
ik zou het veulen sowieso de hele winter binnen houden, zo'n klein weerloos beestje kan dit rotweer nog niet aan.
[/quote]
Veulens horen de ruimte te hebben, ruimte om te groeien, te bewegen en te leren.

[quote="Ilkkah schreef:
Een veulen van 2 weken heeft echt nog maar een weerstand van 0,0
Een normaal veulen hoort gewoon in de lente/half zomer geboren te worden, daarna word het gewoon te laat.

een veulen heeft voldoende weerstand. Een veulen dat later in het jaar geboren wordt is ook een normaal veulen hoor.
De onze is van eind november en heeft ook voordelen, tegen de tijd dat het langer licht is, het weer beter is enz, kan ons veulen gespeend worden, en er weer volop gereden worden...

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 21:21

Alane, je haalt me de woorden uit de mond Knipoog

Gelukkig is het veulen weer gezond, hopen dat het ook zo blijft.
Niet te veel in de watten leggen, als je het veulen sterk wil houden moet je er niet te zoetsappig mee aan de gang gaan en de natuur ( wintervacht,afweersysteem e.d ) z'n gang laten gaan.

Bij verkoudheden echter wel altijd goed op blijven letten

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 09:32

Tja, gelukkig dat ie weer beter is, maar even goed in de gaten houden of het terug komt.

loveSandy

Berichten: 74
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 20:54

gelukkig jah dat ie weer beter is en ik zal het wel in de gaten houden maar hij staat nog wel gewoon op stal en blijft voorlopig nog op stal maar ik loop wel vaak een heel klein stukje buiten met hem (nog niet zo lang hoor)en dat vind ie prachtig.

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 20:41

jullie moeten niet zo zeuren....
dit veulen bestaat en heb hem zelf gezien.
en mandy ken ik ook en was pas nog bij haar en zei verzint geen penny verhalen.
maja gelukkig dat alles weer goed is OK dan!

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:20

nou goed.... Hij heeft nu last van zijn nek, strekt de hele dag zijn hoofd naar voren en houdt deze iets scheef. De veearts hadden ze laten komen voor de verkouwdheid, was niets, nu hadden ze hem weer laten komen, meteen, en nu heeft hij iets met zijn spieren, al denken die mensen zelf dat het aan de wervels licht.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 07:57

Het veulen is naar de arts geweest en het blijkt dat een spier in zijn nek die normaal 4 cm is bij hem maar 1,5 cm was, nu is hij ingeslapen...

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 20:38

Ja mandy!ik heb het van je gehoord!het is wel heel sneu maar al had je ehm niet ingeslapen had hij misschien een ongelukkig leven gehad!