veulen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:40

SANEX"]
[quote="loveSandy schreef:
hij is niet te vroeg geboren hoor denk ik die veearts was gewoon dom en als ik de dierenarts bel wie betaalt dat dan ?jij want ik heb geen geld


Ik zeg al niks meer joh, jij vraagt toch om advies of niet dan ? Schijnheilig Scheve mond
Dan moet je naar die kerel gaan en eisen dat hij er een DA bij haalt of je er niet meer mee bemoeien en daar weg gaan als je het niet aan kan zien.
En dan ook niet meer om advies vragen hiero, want dan kun je dit soort reacties verwachten
[/quote]

Heel simpel, Dierenbescherming bellen,
En hij hoeft niet eens te weten dat jíj hebt gebelt,

Als die boer geen DA wil laten komen voor een ZIEK veulen....
Dan toch de DB

loveSandy

Berichten: 74
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 20:44

ik ga daar niet weg

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:50

loveSandy schreef:
ik ga daar niet weg



Dat hoeft toch ook niet?
Maar jij kan de DA niet van je eigen geld betalen, en hij wil niet bellen terwijl dat veulen ziek is.
Een verkoudheid is voor een groot volwassen paard niet heel erg, maar een vuelen kan daar verschrikkelijk ziek van worden.
Ik heb het met een veulen van 4 jaar geleden gehad (was niet van Ilkkah maar van mijn toen nog verzorgpaard)
Die was verkouden en eigenaar dacht dat het geen kwaad kon, nou dus wel, als de DA een half uur later had gekomen was het diertje dood gegaan.
Dus waarschuw je alleen...

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:55

Ilkkah schreef:
Een verkoudheid is voor een groot volwassen paard niet heel erg, maar een vuelen kan daar verschrikkelijk ziek van worden.


Een goede verkoudheid bij volwassen paarden is ook gevaarlijk,Ze hebben er niet zo snel koorts van als veulens maar een verwaarloosde verkoudheid kan dampigheid opleveren Knipoog

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:56

Ilkkah schreef:

Heel simpel, Dierenbescherming bellen,
En hij hoeft niet eens te weten dat jíj hebt gebelt,

Als die boer geen DA wil laten komen voor een ZIEK veulen....
Dan toch de DB


DB doet er niets aan, dus daar heeft ze niets aan

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:01

SANEX"]
[quote="Ilkkah schreef:
Een verkoudheid is voor een groot volwassen paard niet heel erg, maar een vuelen kan daar verschrikkelijk ziek van worden.


Een goede verkoudheid bij volwassen paarden is ook gevaarlijk,Ze hebben er niet zo snel koorts van als veulens maar een verwaarloosde verkoudheid kan dampigheid opleveren Knipoog
[/quote]

Ja oke, maar die hebben toch wel even iets meer weerstand dan een vuelen dat én 3 maanden te vroeg is geboren én in de winter is geboren...Scheve mond

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:04

Het verhaal is geen grap, het veulen staat tegenover mijn en ook Lailapri d'r stal. Dat het verkouden was, wist ik niet, ben er niet bij geweest.
Wat ik zou doen is de dierenarts bellen, dat kost niks. En als die zegt wat iedereen op bokt waarschijnlijk zegt, dat je dat aan die boer verteld. Lijkt me niet dat die boer het veulen wil verliezen? Kan hij mooi zelf ook eerst bellen, en het aan de DA vragen.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:04

SANEX"]
[quote="Ilkkah schreef:

Heel simpel, Dierenbescherming bellen,
En hij hoeft niet eens te weten dat jíj hebt gebelt,

Als die boer geen DA wil laten komen voor een ZIEK veulen....
Dan toch de DB


DB doet er niets aan, dus daar heeft ze niets aan
[/quote]

Owjawel, die komt zeker wel
Heb het vroeger 1 keer meegemaakt, ook zo1`n soort verhaal en toen heeft mijn moeder de DB gebelt en die kwam echt langs en die heeft dievent een boete gegeven en veulen en moeder in beslag genomen

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:22

MiZzLoVe schreef:
Lijkt me niet dat die boer het veulen wil verliezen?


Lijkt mij ook niet, maar uit het verhaal van de topicstarter maak ik op dat het echt zo`n boer is die een paardje aanschaft, en er voor de rest niets mee doet....

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:28

Mensen mensen, lees eens een keertje het ietwat warrige verhaal te goeie. Als ik het goed begrijp gaat het om een boertje met een stel pony's die een hengstje bij een merrie in de wei heeft gepleurd en nu heeft die merrie daar een veulen van.
De veearts is er een keertje bij geweest en die dacht dat ze ergens in maart zou moeten veulenen maar is verkeerd. Dit is echt niet de eerste keer dat een VA de verkeerde schatting heeft gemaakt omtrend uitgerekende data hoor. Als je niet weet wanneer een merrie gedekt is kun je ook nooit zeker zeggen wanneer ze uitgerekend is, kun je zelfs niet als je de perfecte dag van bevruchting weet.

Als ik het goed begrijp verzorgt zij dat merrietje, en dat de eigenaar er niet zo meteen een VA bij wil halen kan ik ook goed begrijpen gezien zijn onkunde om in putje winter een hengst bij een merrie te zetten waarna deze merrie in putje winter bevalt ...
Ik bedoel maar ....

Ik zou toch maar is een keertje proberen om de eigenaar de ernst van het probleem in te laten zien, en anders de DB bellen!
Laatst bijgewerkt door Loolapelooza op 09-01-04 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:29

Een veulen dat 3 maanden te vroeg geboren wordt lijkt mijn niet levensvatbaar. Dan zijn de longen nog niet goed ontwikkeld. Dus het lijkt mij dat de DA dan toch een foutje heeft gemaakt. Als het veulen echt ziek is zou ik gewoon een dierenarts bellen en tegen hem zeggen dat hij de rekening naar de buurman mag sturen. De meeste dierenartsen zullen hem heus wel helpen. Misschien kan je wel in termijnen betalen. Dierenartsen zijn dat beroep niet voor niets gaan doen neem ik aan.

frekemeisje
Berichten: 36
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Markelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:38

Als het paardje van die man is hoef jij je verder geen zorgen te maken over een DA. Als de merrie van jouw is zo ik gelijk de DA bellen en de rekening kan je bij veel DA ook afbetalen, en als het dringend is en echt nodig zou ik je ouders lief aan kijken, dat zullen zij best begrijpen.
Het maakt niet uit of een veulen in de zomer of winter komt, als het de entingen maar krijgt en genoeg beweging, bv in een grote schuur met stro op de vloer zodat hij toch warm kan liggen.
Op mijn werk worden de eerste veulens al begin januari geboren tot aan eind juli. De veulens die later (in de zomer) geboren worden blijven de eerste nachten op stal en gaan wel elke dag naar buiten, en daarna dag en nacht naar buiten.
Nou ik hoop dat je hier wat aan hebt......

Groetjes van NATAS Koe

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:38

Lijkt mij ook niet, maar uit het verhaal van de topicstarter maak ik op dat het echt zo`n boer is die een paardje aanschaft, en er voor de rest niets mee doet....


Dat klopt ja, hij kocht ook een pony met zomervacht, (kwam van stal af) en heeft die gewoon op het land gezet van oktober tot decenber. Nu staat ze binnen, vast aan 2 touwen en je kan net naast haar staan (heel krap dus). Ze staat gewoon in een koeien stal. Zie mijn profiel, voor de andere pony's. Hij heeft ook nog een welsh hengst, die hij gewoon mishandelt omdat hij zijn voet niet durft te geven enzovoorts. Ook heeft hij schimmel waar hij niets aan doet en wat het veulen dus ook wel zal krijgen en ontwormt hij 1 per jaar 6/7 poný met een spuit met alle gevolgen van dien. Zal nu maar stoppen, anders ga ik wel heel off-topic. Ik zal wel ff met hem praten, kan soms nowel veel invloed uitoefenen.[/quote]
Laatst bijgewerkt door lailapri op 09-01-04 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:43

Een DA die bij een schatting wanneer het vuelen geboren word er 3 maanden naast zit.... lijtk me niet...

En de DA mag toch idd gewoon de eigenaar van het paard de rekening sturen?!
Het is zijn paard, dus waarom zou jij het moeten betalen?!
Laatst bijgewerkt door Meisje201 op 09-01-04 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:47

ik weet niet,ze is toen gescand en in maart ofzo kreeg ze dan het veulen.

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:54

In de laatste 1,5 maand van de dracht ontwikkelen de longen zich. Dus een veulen dat 3 maanden eerder wordt geboren kan niet leven.

Ach het maakt niet uit ook, het veulen is er. En hij heeft een dierenarts nodig. Nou dan is het heel erg makkelijk, laat er gewoon een komen. Mocht hij het niet overleven heb je er spijt van als je het niet gedaan heb.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:54

Mag ik 1 ding vragen?

Waaro zijn er 2 mensen met een verschillende naam, maar met dezelfde avatars die in dit topic reageren?

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:58

Robyn schreef:
In de laatste 1,5 maand van de dracht ontwikkelen de longen zich. Dus een veulen dat 3 maanden eerder wordt geboren kan niet leven.

Ach het maakt niet uit ook, het veulen is er. En hij heeft een dierenarts nodig. Nou dan is het heel erg makkelijk, laat er gewoon een komen. Mocht hij het niet overleven heb je er spijt van als je het niet gedaan heb.


Zeker na dit verhaal krijg ik echt mijn twijfels bij jullie verhaal....

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:08

Het is echt zo, ik heb soort pension tegen over die man, maar dat andere meisje wil graag foto van sandy bij haar naam, maar die moeten we ff maken. Zal ik anders zolang mijn plaatje wegfhalen om verwarring tegen te gaan??? Heb filmpje van het veulen dat ie net een dag was. Zijn er niet een paar middeltjes om het veulen iets te helpen???? Ik heb nog equivital spuiten liggen, doe natuurlijks niets wat ik net zekerweet en niets zonder toestemming.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:16

beter zo????

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 14:11

Vandaag is ze weer geweest en heeft het tegen die man gezegt en werdt ze alleen maar uitgelachen en ze zijden dat hij helemaal niet ziek was. Ik vind het een beetje onzinnig worden. Zullen we er maar een slotje op doen????

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 14:53

Ongelofelijk....
Iemand die maar een beetje om het veulen geeft had de DB al gebeld....
Geef anders maar waar die woont etc, zal ik wel bellen, hoeven jullie er dus niets mee te maken te hebben, maar vind dit echt ongelofelijk zielig!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 16:41

Ik bedoel het niet raar, maar als dat dingetje echt ziek is en die kerel lacht je uit, kun je dan niet zelf een DA erbij halen ?
De DA kan dan misschien de eigenaar van de ernst overtuigen, hij komt toch op het landgoed van de eigenaar?
Je vergeeft het jezelf nooit als dat beestje straks dood is omdat er niets aan gedaan is.

Wij hebben op stage ook een verkouden veulen nu, ding is hartstikke ziek, had meer dan 40 graden koorts, ligt de hele dag maar wat in de stal.
Die heeft al een paar dagen antibiotica gehad.

Als jullie het veulen nou even temperaturen ? Is iig al iets, als het boven de 38.2 zit heeft ze verhoging en dan zou ik zeker een DA laten komen.
En mocht ze verhoging hebben kun je dit ook weer aan de eigenaar melden

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 16:44

Citaat:
Zullen we er maar een slotje op doen????


doe jij er maar een slotje op, maar vertel ons dan eerst ff hoe je dat doet??? Lijkt me wel handig om dat zelf te kunnen doen zo af en toe

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 17:02

smurf schreef:
Citaat:
Zullen we er maar een slotje op doen????


doe jij er maar een slotje op, maar vertel ons dan eerst ff hoe je dat doet??? Lijkt me wel handig om dat zelf te kunnen doen zo af en toe


Beetje offtopic he Smurf?!
En waarom zou hier een slotje op moeten Topicstarter???