Wie kan mijn paard redden?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Mist

Berichten: 9457
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 11:24

Geef dan eindelijk eens gewoon antwoord op onze vragen ! dat heb ik je nog in geen van de 3 topics over dit onderwerp zien doen. Bijvoorbeeld of er foto's gemaakt zijn... een simpel ja of nee is genoeg. Maar als ipv ergens op in te gaan, steeds weer dit soort dramatische topics plaatst, dan zijn wij idd genoodzaakt onze eigen conclusies te trekken.


Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 11:25

Aukie schreef:
Sjuimpje en Sando hebben niet helemaal gelijk hoor!
Ik doe er alles aan! Ze weten niet hoe de situatie precies is...


Maar jij weet ook niet hoe de situatie is !!
Leg mij dan eens uit hoe er geconstateerd is dat je paard OCD heeft ?
En leg mij eens uit hoe er buiten de buigproef om (want die buigproef zegt helemaal geen reet) geconstateerd is dat je paardje HK heeft.

LEG MIJ DAT EENS UIT ! Aangezien ik voorzichtig moet doen met mijn uitspraken en ik niet weet hoe de vork in de steel zit.
Zet hier dan het complete verhaal neer. Ik oordeel nu over iets wat ik hier zie staan. En dat is niet veel soeps.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 11:45

Zijn er dan geen foto's gemaakt?!?!?!

Let dan op met de buigproef, er kan wel wat anders aan de hand zijn!
Ik heb met mijn paard eens de kliniek bezocht omdat ik dacht dat hij een hoefzweer had. Maar nee, eerst moest op het harde, op het zachte en op de volte gekeken worden hoe hij liep...stokkreupel dus, hoe die ook liep.
Vervolgens de buigproef, daar kwam hij niet goed doorheen. Ik schrok er wel van, want hij was nog altijd goed door alle buigproeven gekomen, oa voor de verzekering enz. Er moesten foto's gemaakt worden. Daar kwam dus niks uit en bleek dat het een ordinaire hoefzweer was.
Ik heb me laten overdonderen en dit overkomt me geen tweede keer meer...lekker dokken voor die foto;s, terwijl ik zelf meteen had aangegeven dat het wsch een hoefzweer was.

Ik bedoel hiermee, dat de buigproef alleen weinig meer zegt, dan dat hij ergens last van heeft. Ook op aankoopkeuringen adviseren ze foto;s te maken als het paard niet door de buigproef komt. Het kan ook eenmalig zijn. Mijn paard is op alle volgende buigproeven goed bevonden....hijhad gewoon op dat moment pijn.

Ik zou zeker foto;s laten maken, alleen dan kunnen ze de juiste diagnose stellen. Heeft de DA niet gezegd dat het HK of OCD -ZOU KUNNEN- zijn????
Ik zou voor foto's gaan en bij een slechte uitkomst daarvan Rodinde nog raadplegen en daarna een beslissing nemen wat te doen....

Succes ermee!

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 12:27

nee, er zijn toen geen foto's gemaakt omdat het volgens die paardenarts geen zin heeft. Achter heeft hij waarschijnlijk ocd en dat zou ik dan laten opereren. Maar ze zag dat hij voor ook iets onregelmatig liep en met de buigproef liep hij slecht.
Wat het ook zou zijn, er zou aan de voorbenen dan niks te doen zijn.
Sorry, dat ik misschien een beetje vaag geweest ben en niet op alle vragen antwoord heb gegeven, maar ik ben er ook helemaal ondersteboven van en kan het ook niet echt accepteren.
Door jullie verhalen en reacties heb ik besloten foto's te laten maken.
Ik vind het zo raar dat de dierenarts keer op keer tegen mij zei dat dat echt onzin was. Ik heb het toen zo vaak gevraagd.....
Je gaat op dat moment toch op het oordeel van een 'deskundige' af.

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:39

weet je wat ik zou doen als ik jou was, naar een andere dierenarts gaan en hem nog eens laten onderzoeken. Je zal het jezelf nooit vergeven als je hem laat afmaken terwijl je niet 100% zeker van de situatie bent ECHT!!!
Wie weet zegt deze wel iets anders.
En idd wat al vaker is gezegd, als jouw dierenarts via een buigproef kan vaststellen dat je paard ocd heeft dan moet hij wel een helderziende zijn of iets dergelijks.
In bodegraven zit een goede kliniek miscchien wat om te proberen???
succes


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:40

Ik zou inderdaad ook nog eens de mening willen weten bij een andere dierenarts. Eens kijken hoe de buigproef daar verloopt, en eens kijken wat die dan aanraadt. Ik vind het namelijk vrij cru gegaan namelijk. Enne, wacht even met die second opinion. Laat dat been eens effe herstellen van die buigproef.

De hond is de betere mens

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 12:47

Ja......ik geef jullie gelijk. En het gaat nu niet om die ocd maar om de voorbenen. Ze wist niet of het achter ocd was, maar alleen al om de voorbenen schreef ze hem af....

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:51

maar ze weet toch niet eens zeker wat er met de voorbenen aan de hand is??? Ook een hele slechte buigproef kan weer goed worden door rust en goed training.
Ken een paardje dat alle pezen door een strandrit had gescheurd en die is er ook bovenop gekomen. Is natuurlijk wel iets heel anders dan ocd, maar ze weet niet eens zeker of het ocd is. Ik zou echt voor de second opinion gaan, want die da van jou is wel erg snel met haar conclusies.


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:56

ik zou toch ook voor een second opinion gaan, vooral als men zoiets aanheeft en als je het zelf niet zeker bent zou ik hem zeker niet laten inslapen maar volgens mijn was je dat al niet meer van plan!!

ik heb het met mijn moeders veulen ook gehjad, de kliniek in gent gfd hem op en met een secod opinion loopt ie nu wel in de wei met een eerste premie ca de hengstenkeuring opzak!!

en dan praat ik hier weer over een kliniek!!

GÜNTHER 01-11-1999
SVEN 24-07-2001
CHEYENNE 06-02-2006
-6kg

tamary

Berichten: 29057
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:24

Als de achterbenen slecht zijn kan het best zijn dat je paard zijn voorbenen overbelast door te compenseren. Dan kan het inderdaad zo zjn dat je paard niet door de buigproeven komt.
Als je dus zoals ik het hier lees een paard hebt met meerdere beenproblemen zullen die een voor een moeten worden gevonden voordat het duidelijk wordt of er echt een permanent probleem is.

Mijn conclusie is dus ook : laat je paardje op een goede kliniek eens geheel nakijken.

Succes

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:37

Wat ik zo knap vind is dat er zonder foto's te maken er meteen geconcludeerd wordt dat de straalbeentjes een drietje zijn.

Paarden van drie jaar zijn nog volop in de groei. Met misschien ook de nodige groeipijntjes. Groeipijntjes die misschien overgaan als je hem op rust zet, en dan in een box met minimale beweging. OCD die te opereren valt, en een NIET duidelijk diagnose zijn in mijn ogen geen reden om een paard af te laten maken of vervroegd met pensioen te sturen. Een paard dat levenslustig is en helder uit zijn ogen kijkt, en op het moment geen pijn heeft, zou ik door de molen halen, kijken of er wat aan gedaan kan worden, en ander gewoon berijden. Ik ken paarden die kreupel lopen op een buigproef en voor de rest geen stap kreupel hebben gelopen. Ik ken paarden met gave straalbeentjes die kreupel lopen. Ik ken paarden met straalbeentjes als een gatenkaas, die nog nooit een stap kreupel hebben gelopen. Een verdikt spronggewricht hoeft geen OCD te zijn.

Ik zou als ik jouw was idd even een kliniek opzoeken. Je paard het doodvonnis geven op grond van een klinische keuring kan echt niet hoor!

Je suis Charlie.

Kimmie1974
Berichten: 433
Geregistreerd: 04-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:38

Het is hierboven al gezegd, maar er is hier maar één oplossing: ga naar een goede dierenarts met verstand van zaken! Een paard af laten maken op basis van speculaties is toch complete onzin?
Succes ermee...

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:55

Ik zou heel snel naar een goede kliniek gaan voor een goed kreupelheidsonderzoek. Want hoe kun je een paard toch afkeuren door alleen een slechte buigproef. Mijn paard is als jong paard ook afgedaan als klinische hoefkatrol (want de foto's waren goed) om dat ze steeds niet door de buigproef en dergelijke doorkwam. Bleek last van haar schouders te krijgen enz. Later bleek dat het probleem voortkwam dat haar linker voor voet toontreden was waardoor haar schouder en alles zeer is gaan doen. Correctie met een ijzer was voldoende ik heb hier wel 4 verschillende paardenartsen voor gehad. Dus ik kan je alleen maar adviseren laat een second opinion doen door een goede arts. Succes.

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 13:56

Ik ga met hem naar een kliniek in Houten voor een second opinion.
Ben erg geschrokken van veel van jullie reacties! Echt een rare paardenarts heb ik dan zeg...... Ik heb met mijn vorige pony nooit wat gehad en heb er geen ervaring mee, dus ik dacht dat dit normaal was hoe de arts reageerde. Stom!

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:31

Goed van je, en mocht het nieuws wat je daar te horen krijgt toch niet goed zijn weet je ook voor jezelf dat je alles hebt gedaan om je paard te helpen. Heel veel succes en ik hoop dat je daar misschien een beter bericht krijgt. Ben benieuwd. Succes

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:26

Aukie"]
Ik ga met hem naar een kliniek in Houten voor een second opinion.
Ben erg geschrokken van veel van jullie reacties! Echt een rare paardenarts heb ik dan zeg...... Ik heb met mijn vorige pony nooit wat gehad en heb er geen ervaring mee, dus ik dacht dat dit normaal was hoe de arts reageerde. Stom!
[/quote]

Toppie Aukie ! slim besluit.
Ik heb precies gezegd hoe ik er over dacht en misschien was dat ook wel om je te laten schrikken. Ik had het idee dat je je eigen blind aan het staren was op die DA en verder niets wilde horen.
Natuurlijk schrik je als je zoiets hoort, maar er zijn genoeg mensen op bokt om even raad aan te vragen. Kijk, wij zijn geen dierenartsen, maar ik kan -tig dingen op noemen wat je paardje zou kunnen hebben of wat hij niet zou hoeven hebben. De conclusie HK is echt overtrokken.

[quote="tamary"]
Als de achterbenen slecht zijn kan het best zijn dat je paard zijn voorbenen overbelast door te compenseren. Dan kan het inderdaad zo zjn dat je paard niet door de buigproeven komt.
[/quote]

Precies... dat kan dus ook het geval zijn.

[quote="meerdijk"]
ga naar een goede dierenarts met verstand van zaken! Een paard af laten maken op basis van speculaties is toch complete onzin?
[/quote]

Helemaal mee eens... Wij hier op bokt zijn geen dierenartsen, maar zo te horen is die DA van jou niet helemaal wijs.

[quote="Nathalie w schreef:
Goed van je, en mocht het nieuws wat je daar te horen krijgt toch niet goed zijn weet je ook voor jezelf dat je alles hebt gedaan om je paard te helpen. Heel veel succes en ik hoop dat je daar misschien een beter bericht krijgt. Ben benieuwd. Succes


Yep, succes en ik hoop natuurlijk dat je beter bericht krijgt, maar zoals Nathalie W zegt: je hebt dan alles gedaan om je paardje te helpen.

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:37

Ik vindt ook dat je een second opion moet doen,onze vorige pony had volgens de da na buigproef en inspuiten van beneden naar boven,waarbij hij kreupel bleef lopen,artrose ja er was geen discusie over mogelijk,ben daarna toch naar een andere da gegaan,bleek dat hij een hele diepe hoefzweer had,alles tot het leven werd verwijderd,en heeft nergens geen last meer van gehad,staat sind vorig jaar bij medebokker barb in opperdoes.
Dus geef niet meteen op,ga a.u.b. sec opion doen.
veel sterkte en laat nog wat horen,groetjes karin Knipoog Knipoog

geniet van het leven,als is het maar even,maar voor alles blijf lachen en blij dan voel je je vrij.......

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:08

brandweervrouw schreef:
Ik vindt ook dat je een second opion moet doen,onze vorige pony had volgens de da na buigproef en inspuiten van beneden naar boven,waarbij hij kreupel bleef lopen,artrose ja er was geen discusie over mogelijk,ben daarna toch naar een andere da gegaan,bleek dat hij een hele diepe hoefzweer had,alles tot het leven werd verwijderd,en heeft nergens geen last meer van gehad,staat sind vorig jaar bij medebokker barb in opperdoes.
Dus geef niet meteen op,ga a.u.b. sec opion doen.
veel sterkte en laat nog wat horen,groetjes karin Knipoog Knipoog


Precies als bij die van mij!!!

Goed van je Auk, dat je toch verder gaat kijken. Ik hoop dat je goed nieuws krijgt...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:12

Aukie schreef:
Ik ga met hem naar een kliniek in Houten voor een second opinion.
Ben erg geschrokken van veel van jullie reacties! Echt een rare paardenarts heb ik dan zeg...... Ik heb met mijn vorige pony nooit wat gehad en heb er geen ervaring mee, dus ik dacht dat dit normaal was hoe de arts reageerde. Stom!


OK dan!

Je paard zal je er heel dankbaar om zijn, en ik denk dat het allemaal nog wel hartstikke mee gaat vallen.

Je suis Charlie.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:15

Ik denk dat je een goede beslissing neemt als je idd nog eens voor een second opinion naar een andere kliniek gaat. Wat je ook besloten hebt, als ik naar je vorige berichtje keek.

Mij merrie heeft ondertussen ook vanalles gehad. Toen ze op haar 6e kreupel werd kon iedereen op stal zogenaamd vertellen wat ze had...HKO. We zijn naar een kliniek gegaan en idd het leek er heel veel op. Maar....toen werden er foto's gemaakt en daar was niets op te zien. Het bleek om een slijmbeursontsteking te gaan.

Zonder foto's niet zomaar ergens vanuit gaan, eerst bewijzen Haha! Houd de moed er nog even in hoor!!

xXdaphneXx
Berichten: 390
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:08

dat is heel jammer dat je zo`n moeilijke beslissing moet nemen , maar EERST zou ik nog naar een andere dierenarts gaan , of naar een klinniek bv in utrecht.
heel veel sterkte Ach gut

eventing: het belangrijkste om je pony "fris" te houden Knipoog
yes k heb nu al de foto`s van king in mijn profiel.... nu nog de rest :p kijken dus

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:11

heel goed ga snel naar een andere arts. Ik ken een paard dat door een goede veearts op 4 benen werd afgekeurd, klinisch. Dat paard heeft als manegepaard het nog flink wat jaren volgehouden, en dat met gemiddeld 3 uur werken per dag. \je leest het ook een goede arts kan zich vergissen. Haal de onderste steen boven en zorg dat je als je een beslissing moet nemen volledig op de hoogte bent van de stand van zaken. Dat maakt het nemen van een beslissing (goed of slecht) een stuk makkelijker en zeker in een slecht geval beter te accepteren. Succes

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:55

Aukie schreef:
Mijn paardje van bijna 3 heeft erg slechte benen. Hoogstwaarschijnlijk hoefkatrol en ocd. Hij moet nu afgemaakt worden, maar ik zie hem liever bij mensen in de wei staan die er makkelijk een paardje bij kunnen houden en hem nog een paar gelukkige jaren geven.
Wie kan mij helpen????


Moet ie nou afgemaakt worden of kan hij nog pijnvrij leven?
Dat wordt in je verhaal niet helemaal duidelijk.

Of is het misschien zo dat je een gezond paard wilt en geen geld hebt voor 2 paarden?

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:00

Aukie schreef:
Wat het ook zou zijn, er zou aan de voorbenen dan niks te doen zijn.


Hier snap ik al helemaal niks van...........

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 20:49

Nee, ik snap er ook niks van nu ik de eerste emoties een beetje te boven ben.... Ik ga nooit meer naar die kliniek. Ik heb inmiddels meer dingen gehoord over de kliniek die niet best zijn.... Ik ga nu echt alles doen wat in mijn macht ligt om erachter te komen wat het precies is. Als het toch erg slecht is en hij heeft geen pijn, dan gaat hij of naar een goed adres of hij blijft bij mij tot hij pijn krijgt en dan mag hij rustig inslapen.

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DemiSisa, diemth, Gaabje, Maanon_, Manieki, Michelle_S, perdjes, Steppe, Supertje, Vagabondo en 15 bezoekers