Ca.35 euro voor chippen en paspoort: NOT

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:41

Wat is eigenlijks de reden van sommige hier om hem niet te laten chippen? Kan een paard daar last van krijgen ofzo? Of vinden jullie het te duur?...

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:42

Little_Sun schreef:
Bedankt voor je antwoord Lachen Paspoort vind ik geen probleem maar ik wil hem liever niet laten chippen (ik rij overigens geen officiele wedstrijden). Kun je van deze regel een officiele bron geven? (zodat ik ook wat meer hierover kan lezen)


Als je het nieuwsbericht op de beginpagina van bokt leest, kom je alles te weten Knipoog
Daar staat ook de site waar alles op staat.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:54

Haha bedankt. Bokt staat bij mij in de favorieten en gaat gelijk door naar het forum, vandaar dat ik het nog niet had gezien Haha!

wickedjazz

Berichten: 1625
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 21:00

RodeoGirl schreef:
Wat is eigenlijks de reden van sommige hier om hem niet te laten chippen? Kan een paard daar last van krijgen ofzo? Of vinden jullie het te duur?...

Ja, ik zou ook graag willen weten of paarden er last van kunnen krijgen en hoe ze hem erin zitten (waar?) . Mijn paard scheit namelijk bagger als ze alleen al een DA ziet, dan gaat ze helemaal over de rooie. Dat zal nog eens een drama worden zeg.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 21:34

De chip is een dingetje in de vorm van een rijstkorrel. Het is 12 mm lang.
Er wordt een stukje haar weg geschoren en dan wordt de chip via een spuit aan de linkerkant in de hals aan gebracht.
Opzich niets erg aan.

Maar 1 op de zoveel ( heel weinig ) kunnen de chips gaan zakken.

Er was een meisje op onze praktijkmanege die haar paard 2 chips had laten inbrengen. Het dier had al een chip maar die was verzakt tot bij de schoft in de buurt, dat wist ze niet, dus ze heeft hem laten chippen.
Het dier had er 2 in de hals dus en zag er niet uit, die hals was echt megadik, ze heeft een hele poos niet kunnen rijden.

Hoe ze dat opgelost hebben weet ik niet, maar nu is alles weer oke.

Maar goed, dat is een heel klein risico, zo kun je eigenlijk niets beginnen want overal zitten risico's aan verbonden...

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:44

SANEX schreef:
De chip is een dingetje in de vorm van een rijstkorrel. Het is 12 mm lang.
Er wordt een stukje haar weg geschoren en dan wordt de chip via een spuit aan de linkerkant in de hals aan gebracht.
Opzich niets erg aan.

Maar 1 op de zoveel ( heel weinig ) kunnen de chips gaan zakken.

Er was een meisje op onze praktijkmanege die haar paard 2 chips had laten inbrengen. Het dier had al een chip maar die was verzakt tot bij de schoft in de buurt, dat wist ze niet, dus ze heeft hem laten chippen.
Het dier had er 2 in de hals dus en zag er niet uit, die hals was echt megadik, ze heeft een hele poos niet kunnen rijden.

Hoe ze dat opgelost hebben weet ik niet, maar nu is alles weer oke.

Maar goed, dat is een heel klein risico, zo kun je eigenlijk niets beginnen want overal zitten risico's aan verbonden...


Bij mijn andere pony was 5 x verkeerd gechipt!!
Er kan nu niemand meer bijkomen (onbekenden)
Hoefsmid, veearts enz.

Echt niet normaal!!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:02

Dat is niet best zeg chantal, hoe kon dat zo gebeuren ?

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:21

Wat een asociale prijzen zeg, ik geloof dat de paspoort uitgevende instanties er een grote slag uit wil slaan omdat het toch verplicht wordt en paardeneigenaren er niet meer omheen kunnen.
Ik heb Luna vorig jaar op de keuring van het nederlands stamboek voor tinkers laten chippen, kosten chippen + paspoort €35,-.
Luna stond gewoon de doezelen tijdens het chippen en heeft er verder ook geen last van gehad.
Senna is toen ook gelijk gechipt, ze was toen 2,5 maand oud, en die probeerde wel te steigeren en er vandoor te gaan.
Bij Luna is de chip een paar weken nog gecontroleert door de da en hij zit nog op dezelfde plaats als waar hij is ingebracht.
Ik denk dat het risico dat er iets verkeerd gaat zo klein is dat je dan zowat niets meer kunt doen.
Overal zitten risico's aan, dan kun je ook niet meer naar buiten met je paard, das pas gevaarlijk.

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:24

Wat een prijzen inderdaad! Via het draverstamboek is het echt maar 35 Euro voor alles bij elkaar, bof ik even...

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:30

SANEX schreef:
Dat is niet best zeg chantal, hoe kon dat zo gebeuren ?

Het was op de manege,
Die man drukt hem erin, maar zat verkeerd ofzo!!
Dus die pony helemaal gek... ja en toen lukte het niet meer

Hij zit erin, maar wat een gedoe.

Echt jammer, want hij was altijd heel makkelijk met de Da en de hoefsmid enz.. Maar NU!!!

Echt niet normaal.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:43

Goh lekker is dat.
Heb ik ook gehad met mn eerste pony, DA ramde 3 x verkeerd de naald erin ( niet van chip maar van een pijstiller )
Pony door het dolle heen.

Daarna kromp ze helemaal ineen bij het zien van een DA

Ik hoop dat het chippen met Bas allemaal goed gaat, er komt waarschijnlijk iemand bij mij thuis, dus lekker op eigen plek, is misschien iets fijner voor de pony

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:45

SANEX schreef:
Goh lekker is dat.
Heb ik ook gehad met mn eerste pony, DA ramde 3 x verkeerd de naald erin ( niet van chip maar van een pijstiller )
Pony door het dolle heen.

Daarna kromp ze helemaal ineen bij het zien van een DA

Ik hoop dat het chippen met Bas allemaal goed gaat, er komt waarschijnlijk iemand bij mij thuis, dus lekker op eigen plek, is misschien iets fijner voor de pony


ja denk het wel!!

Ja die Da werd nog boos ook!!
Het is toch zijn schuld... rare vent Boos!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:47

Ben blij als die hele chip en paspoort drukte weer voorbij is ...

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:07

Tja, door al die verhalen over het chippen ben ik toch wat wantrouwig geworden. Weet iemand of hier ooit een degelijk wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan (en de resultaten?). Ik vind het sowieso belachelijk dat het verplicht is en dat er geen goed alternatief is (ja, DNA, maar dat is veel duurder en het is niet zo makkelijk om vrijstelling te krijgen). Maargoed, ik kijk wel. In de overgangsregeling zie ik dat hij dit jaar in iedergeval nog niet gechipt hoeft te zijn, maar wel een paspoort moet hebben (hij is een recreatiepony). Is het mogelijk om nu een paspoort aan te vragen maar niet te laten chippen?

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 07:32

Ja dat kan wel, maar dan ben je duurder uit.
Want dan moet je over een jaar je paspoort weer opsturen om het chipnummer te laten registreren e.d.
Kost je weer zoveel extra.
Ik doe alles in een keer dan ben ik er vanaf

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:57

SANEX schreef:
Paspoort: 28 euro


Djiez, volgens mij vragen ze maar wat raak voor die paspoorten hoor! Ik heb voor Mander nog voor 31-12-2003 een paspoort aangevraagd bij het stamboek (KVTH) en dat kostte me 11 euro. Mander is (nog) niet gechipt.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:38

Ik heb nu gelukkig uit kunnen vinden dat ik voor chip en paspoort bij het shetstamboek gewoon 40 euro kwijt ben, is nog veel maar wel wat anders dan bij het KNHS Knipoog
Dus Bas krijgt een shettiepaspoort Haha!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:26

Geen probleem dat ie buitenmaats is? Wel intressant voor mij om te weten Haha! Dat stamboek heeft ook een Belgische afdeling als ik het goed heb hé? Komen ze dan ook keuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:40

ik heb erg veel geluk gehad. de handelaar waar mijn merrie vandaan komt heeft de klinische en rontgenologische keuring bij een veearts van mijn keuze betaald en ook nog eens het chippen.

ik kreeg nu een rekening van de KNHS. dit is het enige wat ik hoef te betalen Lachen

groetjes [naam]

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:47

sonjabelgium schreef:
Geen probleem dat ie buitenmaats is? Wel intressant voor mij om te weten Haha! Dat stamboek heeft ook een Belgische afdeling als ik het goed heb hé? Komen ze dan ook keuren?



Als sla je me dood, ik zou niet weten hoe het met België zit, ben er pas zelf achter hoe het voor mij inelkaar zit.
Maar hier in NL was het geen probleem dat hij uit de kluiten gewassen was.

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 16:22

De veulenschetsers van het KWPN chippen ook. Dus als je merrie nog niet gechipt is en binnenkort een veulen krijgt, kun je het ook door hem laten doen. Die man moet toch komen als je het veulen in het stamboek wilt hebben.
Het is toch zo dat alle paarden met papier in 2005 een chip en paspoort moeten hebben? Veulens moeten binnen 7 maanden na de geboorte gechipt zijn en alle rasloze paarden/ paarden zonder papier hoeven toch pas in 2007 gechipt te zijn.
Dit is wat ik begrepen heb uit het artikel dat in Ids stond vlak voor kerst.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 18:42

Zowiezo niet in 2007, alles moet eind 2006 klaar zijn, dan hebben alle paarden,pony's, veulens en alles wat er op lijkt als het goed is een paspoort én een chip. ( denkt de regering dan )