Waarom eerste eigen paard vaak een ''leerpaard''?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:00

Onder een leerpaard kan ik ook een 10 jarige verstaan die M loopt........ of een 16 jarige die Z gestart heeft.

Maar ik zelf vind het nooit een goed plan als mensen rechtstreeks van de manege een 3 jarige kopen en dan maar gaan lopen klootviolen. Of een licht aangereden 4 jarige met zo een leuk papiertje.......

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:06

Lielle"]
[quote="ponyzotje schreef:
maar lielle, wat leer ik dan van dat oudere paard? hoe ik een deken moet opleggen? na 1 keer weet ik dat al (heb het al gedaan). hij zal me niet leren hoe ik het aan een jong paard moet leren bijvoorbeeld.


huh wie ik? Je bent in de war met het wijken topic Haha!
[/quote]
hihi ja dat klopt, ik bedoelde inderdaad kim Haha!

ik bedoelde ook geen 3 of 4 jarige. net erboven eigenlijk. leuk papiertje zou ik niet naar kijken. ik ben niets met dat papier van plan Haha! en ik hoef geen bewegingsmonster. ik zou wel voor een betrouwbaar paard gaan, maar een jong. 5,6,7. ze zijn te vinden (het paard van mijn vriendin bijv.)
overigens ben ik me er heel goed bewust van hoe weinig ik kan, daar kan je van op aan. fatsoenlijk wijken gaat me niet af. dat kunnen de manegepaarden niet. ik kan niet genoeg impuls in de achterhand steken. ik zit verkeerd. ik kom nooit uit het zadel in galop, maar dan liggen mijn benen wel niet goed.
maar ik ben me van dit alles bewust en 80% van mijn fouten verwijnt gewoon als ik op een goed paard rijd. en ik oefen, ik oefen echt hard.

ja, een 10-jarige die M loopt, dat is inderdaad ook wel leuk om te kopen als eerste paard. ik had eigenlijk iets anders in mijn hoofd bij 'leerpaard'.
maar een 10-jarige die M loopt, houden de meeste mensen liever aan, denk ik zo Haha!
hihi, niet bang zijn mensen, de eerste tijd komt er geen eigen paard aan. ik zal me dus niet vergrijpen een 2(2) jarige te kopen Knipoog

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:56

ponyzotje schreef:
.
het leerpaard dat jij beschrijft horselover23, de manegepaarden zijn erger hoor Lachen als je daar achterstevoren opzit lig je er al naast. schrikt er een paard en maakt het een sprongetje opzij, grote kans dat al de rest ook wegschiet Haha! maargoed Lachen


Ik beschreef maar een deel van zijn karakter, het paard kon alle Z oefeningen (vraag niet hoe Verward ), had talent voor springen (al hoe wel 1 springinstructeur het een gevaar voor mij en voor de rest van de groep vond Verward , toen maar gestopt met rijden bij die instructeur).De reden dat hij te koop stond was dat hij toen 15 jaar was en de toenmalige eigenaar dat te oud vond om nog een leuke sportcarriere met het dier op te bouwen. Hij had af en toe een eigen willetje.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 18:02

Hmmm, eerste paard een leerpaard? En dat zou dan een ouder paard moeten zijn? Hihi....dan heb ik het wel heeeel anders aangepakt. Mijn eerrste paard is meteen een 2-jarige volbloed arabier (inmiddels 3 jaar).....en ik leer er meer van dan van welk ouder paard dan ook en het gaat super OK dan!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 18:42

horselover23"]
[quote="ponyzotje schreef:
.
het leerpaard dat jij beschrijft horselover23, de manegepaarden zijn erger hoor Lachen als je daar achterstevoren opzit lig je er al naast. schrikt er een paard en maakt het een sprongetje opzij, grote kans dat al de rest ook wegschiet Haha! maargoed Lachen


Ik beschreef maar een deel van zijn karakter, het paard kon alle Z oefeningen (vraag niet hoe Verward ), had talent voor springen (al hoe wel 1 springinstructeur het een gevaar voor mij en voor de rest van de groep vond Verward , toen maar gestopt met rijden bij die instructeur).De reden dat hij te koop stond was dat hij toen 15 jaar was en de toenmalige eigenaar dat te oud vond om nog een leuke sportcarriere met het dier op te bouwen. Hij had af en toe een eigen willetje.
[/quote]

ik bedoelde er ook niets mee Lachen gewoon opmerken dat manegepaarden niet altijd van die slome knollen zijn Lachen

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 18:51

Omdat dat wel zo verstandig is. Als je net van de manege komt weet je zon beetje hoe je moet blijven zitten en hoe je n beetje kan sturen!

Al heb k het verkeerd gedaan en een 4 jarige net zadelmakke merrie gekocht. (niet om t papiertje want daar had en heb k nog steeds geen verstand van) Maar ook van haar heb k superveel geleerd. Moet wel zeggen dat k wel veel hulp heb gehad en t daardoor goed gekomen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 19:23

Het is maar net wat je onder een leerpaard verstaat. Een Z-dressuurpaard is niet automatisch een geschikt leerpaard. Het kan net zo makkelijk een paard zijn met een heel moeilijk karakter, waar een beginner niet veilig mee weg komt.

Zo kun je ook een paard treffen dat in de M is blijven steken of nog eerder omdat het beest compleet verpest is. Het kan allemaal.

Als leerpaard denk ik eigenlijk als eerste aan een braaf, wat ouder paard dat minimaal M/Z niveau heeft gelopen en ook nog eens makkelijk mee kan op buitenrit. Het hoeft dan geen heel spectaculair paard te zijn, maar gewoon een beestje dat zijn oefeningen braaf doet.

Ik heb ooit eens gedacht dat ik een goed leerpaard had gekocht. Hij had namelijk Z2 dressuur gelopen en had de punten voor het ZZ-licht bij elkaar. Die klassering was alleen niet meer zo recent bleek achteraf. Ik moet zeggen dat ik een heleboel van dat paard heb geleerd, maar niet op de manier die ik gehoopt had. Nu heb ik een veel minder hoog geklasseerd paard (L2) en daar valt een heel stuk beter mee te rijden.

Van elk paard leer je wel weer iets. Alleen om als eerste eigen paard meteen met een 3 of 4-jarige te beginnen is vragen om problemen. Tenzij je natuurlijk genoeg ervaring hebt met (jonge) paarden van anderen, maar ik bedoel nu echt mensen die zo van een manege komen.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 19:30

ik heb mijn 'leerpaardje' ook nog steeds en die gaat hier niet zo maar weg *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 19:32

Er zijn ook 4 jarige die misschien wel braver zijn als sommige 10 jarige.

Als ik bv Twilight en Kawa vergelijk.
Ik zet liever een minder ervaren persoon op Twilight ondanks dat zij pas bijna 4 is en op B nivo loopt, dan dat ik ze op de bijna 12 jarige Kawa zet die Z is.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 19:33

CCCCorine schreef:
Van elk paard leer je wel weer iets. Alleen om als eerste eigen paard meteen met een 3 of 4-jarige te beginnen is vragen om problemen. Tenzij je natuurlijk genoeg ervaring hebt met (jonge) paarden van anderen, maar ik bedoel nu echt mensen die zo van een manege komen.



hier ben ik dan een bewijs van dat dat niet zo hoeft te zijn. ikzelf was 10 toen ik een veulen kreeg. ik heb haar zelf zadelmak gemaakt en reed egt niet beter dan een gemiddeld iemand op een manege. ik moet er wel bij zeggen dat ik vanaf het begin goede begeleiding heb gehad, maar ik heb amber veel geleert en zij mijn, en het gaat niog steeds super. het ligt natuurlijk ook hoe dat paard is, maar ik denk dat je met goede begeleiding ver komt *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 19:37

Geloof dat we je bericht ook wel zien zonder die vette en onder streepte tekst hoor. Knipoog

Maar idd, het kan ook best goed gaan.
Heb genoeg heel koele paarden zadelmak gemaakt, die ik gerust na een tijdje met een beginner op pad durf te sturen.
Maar ook genoeg waar ik ook bij zou zeggen, niet geschikt voor beginners.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 19:45

runningkawa schreef:
Geloof dat we je bericht ook wel zien zonder die vette en onder streepte tekst hoor. Knipoog


Wow, inderdaad Haha!.

Capopjekop, goede begeleiding scheelt natuurlijk zeker een heleboel. En zowel het karakter van het paard als dat van jou speelt ook een grote rol.
Super dat het bij jou zo goed is gegaan!

Toch blijf ik erbij dat het in het algemeen het verstandigst is om met een meer ervaren paard (in positieve zin dan Knipoog) te beginnen als je zo de manege uitgewandeld komt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 19:52

Ben ik met je eens Corine
Maar het belangrijkste om te kijken is of het paard bij je past.
Een hete slimme Z knol is dan ervaren, maar geen goede optie, beter dan een braaf l paard.

Dus kijk niet te veel naar uiterlijk en prestatie, maar naar karakter en of het klikt.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 00:48

Mijn eerste pony was een shetlandjaarlinghengstje. Niet echt een ''leerpony'' . Ik heb het zeker soms moeilijk met hem gehad, maar uiteindelijk werd het een lieve leuke pony. Ik heb achteraf gezien heel erg veel van hem geleerd.
Mijn 2de pony, die ik nu heb, is in dat opzicht ook geen leerpony. Dit jaar word ze 3. Toen ik haar kocht was ze bijna 2. Een haflingermerrie met een sterke eigen mening, die nog helemaal groen was.
We leren samen heel erg veel. Maar dat is niet op de manier zoals jij bedoeld.. Lachen Toch heb ik absoluut geen spijt, en vind ik het geweldig zo'n jonge pony. Tuurlijk zijn er momenten dat het niet zo lekker loopt, en ja, ik heb ook mijn momenten gehad dat ik haar weg wilde doen. Maar dat kan ik niet, en wil ik niet. Ik wil niet opgeven, we komen er wel!

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 08:41

mijn eerste pony een zadelmakker (waar je nog net op kon zitten ) new forest merrie, eigelijk totaal geen leerpony en als ik het over zou doen had ik een wel ingereden gekocht (mee vanwege mn zusje )
nu heb ik een 5 jarige volbloed arabier

maar leren doe ik iedere dag

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 11:07

Mijn eerste paardje was een superbrave draver, en héél eerlijk? Nee, kan niet zeggen dat ik er veel van heb opgestoken. Ze was zodanig braaf dat geen enkele misstap werd afgestraft door haar. Ze was zo ENORM lief .... M'n ECHTE levensles in paarden is m'n ponymerrie geweest ... Die was echt een moeilijk geval, met een verleden die niet zo fijn was, met ondeugden, erg jong, niet ingereden .... en moeilijk karakter. Bij die heb ik geleerd wat het betekend om te moeten omgaan met karakter en omstandigheden die niet zo vlotjes rollen ...

Nee, als eerste pony zou ze niet goed zijn geweest, het ideaal zou zijn geweest dat ik via m'n dravertje naar een "middelmoeilijk" paard was kunnen gaan en dan pas naar dat pony'tje. Maar kom ... zij heeft me bijgebracht dat je moet communiceren met paarden en HOE je dat moet doen. Ik ben haar daar nog steeds erg dankbaar voor Knipoog.

Ponyzotje ... Als je een jong beestje wil nodig ik je uit op nog een ritje op Figor Haha! .... Als je die een aantal rondjes rond de wei krijgt zonder staken Knipoog Knipoog Knipoog ... *LOL*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 11:15

Ik wil daar toch even op terugkomen op verpesten van jonge paarden door onervaren ruiters.
Fouten maken horen bij het leerproces, en zo'n paard zal best een tijdje verknald worden maar er komt toch altijd weer een stijgende lijn in. Als de ruiter het paard niet opgeeft komt dat wel weer op z'n pootjes terecht en dan leert de ruiter in korte tijd OOK heel veel.

Ik ken echter ook iemand die een 16 jarige Z merrie heeft gekocht. DAt paard is altijd gereden door een goede amazone en krijgt nu iemand die van dressuur geen kaas gegeten heeft. Ik merk dat ze nu veel stugger is geworden, dus die wordt net zo goed verknald. Hij zegt dat het niet klikt tussen de merrie en hem, maar dat is het niet. Zijn paard is namelijk niet moeilijk. Het is gewoon een kwestie van rijtechniek, en dat heeft hij nog niet.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 11:29

Voor mij is een eerste paard een leer in alle opzichten. Niet alleen het rijden maar ook de zorg die je ervoor moet dragen, de verantwoording die je moet nemen. Je kijkt secuurder naar voer, naar training naar alles. Ik heb altijd wel goed beseft wat ik me op de hals haalde met een eigen paard maar toch, als je er dan echt voor staat dan is het allemaal best een stukje anders.

Daarbij kwam dat mijn lot bij een ex-renpaard lag en niet de meest makkelijke. Net als Desiree heb ik doorgezet. Was pittig want hij kon echt helemaal niets, nakkes, nada. Alles heb ik hem moeten leren en het eerste jaar ook nog zonder begeleiding. Veel opgevoel gedaan dus. Maar ik mag zeggen, we zijn er nog niet maar we zijn al een heel eind. En daar ben ik trots op.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:40

runningkawa schreef:
Geloof dat we je bericht ook wel zien zonder die vette en onder streepte tekst hoor. Knipoog

Maar idd, het kan ook best goed gaan.
Heb genoeg heel koele paarden zadelmak gemaakt, die ik gerust na een tijdje met een beginner op pad durf te sturen.
Maar ook genoeg waar ik ook bij zou zeggen, niet geschikt voor beginners.


jah neej wou een stuk van 3 en 4 jarige benadrukken. Bloos
ging mis. sorry voor het ongemak *LOL*

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:48

Ik wilde een leerpaard hebben. Had wel ervaring met jonge paarden, reed eerst paarden in voor mn instructrice, maar voor de wedstrijden leek het me toch fijner een ervaren paard te hebben, waar ik zelf juist een hoop van zou kunnen leren! Het werd uiteindelijk toch een 3 jarige Schijnheilig Dit kwam mede doordat het liefde op het eerste gezicht was Lovers en ik wist dat ik genoeg hulp zou hebben als het niet zou lukken met zon jong dier. Af en toe heb ik nog wel eens van had ik maar een ouder paard gekozen met meer ervaring, maar als hij echt heel lekker loopt dan ben ik toch super blij dat ik de uitdaging ben aangegaan! *LOL*

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:57

Ik vind niet dat ze het persee niet moeten doen, ik ben alleen van mening dat mensen het zich onnodig moeilijk maken door niet eerst voor een leerpaard te kiezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 21:37

Ik heb een pony gekocht Lucky 2,5 jaar! Misschien niet de beste beslissing, had totaal geen ervaring met het inrijden van pony`s! Heb wel verzorgpony waar je veel van leert en natuurlijk de manege. Ondertussen ben ik lucky aan het beleren en het gaat me niet slecht af! Toen ik op de pensionstal kwam en zei da``k Lucky had gekocht lachten ze me 4kant en zeiden dat het me nooit zou lukken omdat hij zo moelijk was!
Nu 2 maanden verder kan ik er een zadel opleggen, mee vden, hoofdstel indoen en een beetje longeren!!

En dat voor mij!! Ze zijn nu allemaal trots op mij behalve 1, die is het er nog steeds niet mee eens en vind dat ik alles fout doe! Toen ik Luck had gekocht vroeg ze: Kun je wel rijden?? du-uh...

Toch breng ik luck naar een africhtingsstal zodat hij verder zadelmak gemaakt kan wotden en doorgereden want ik zit nu een beetje vast..