Seabiscuit

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:03


F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:31

Afbeelding

Charles Howard (Bridges), een voormalig fietsenmaker die schatrijk is geworden door de auto te introduceren in het westen van de Verenigde Staten, koopt in de zwoele zomer van 1936 een paard, Seabiscuit genaamd. Seabiscuit is een grof gebouwd, ondermaats paard met een triest klein staartje en gebogen knieën. Na twee jaar van bittere strijd tegen zijn trainers, slechte prestaties als renpaard, onbegrip en mishandeling, ontdekt Howard het verborgen talent van zijn paard, waarop hij hem toevertrouwt aan twee mannen.
Één van de twee mannen is Red Pollard (Maguire), een mislukte jockey die sinds het bankroet van zijn familie als gevolg van de crisisjaren in een paardenstal woont. De andere man is Tom Smith (Cooper), "The Lone Plainsman", een vrijwel doofstomme temmer van prairiepaarden, voormalig pionier en vol oude wijsheden over de mystiek van het paard.

Met behulp van een opvallende trainingsmethode, die door kenners met opgetrokken wenkbrauwen wordt aanschouwd, ontdekken zij dat onder de vijandige en angstige buitenkant een klassepaard schuilt, met een scherpe intelligentie, een angstaanjagende snelheid en een meedogenloze vechtlust. Dit betekent het begin van spectaculaire jaren, waarin Seabiscuit talloze tegenslagen weet te doorstaan om tenslotte uit te groeien tot een van de meest opzienbarende renpaarden aller tijden.

Het verhaal van Seabiscuit is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en in de zware crisisjaren van de Verenigde Staten wordt Seabiscuit een symbool van de American Dream. Het paard wordt massaal bewonderd en is in 1938 het meest favoriete onderwerp van de media - vaker besproken dan Franklin D. Roosevelt, Hitler of enig ander publiek figuur.

De roman ‘Seabiscuit, an American legend’ is geschreven door Laura Hillenbrand. Deze roman heeft wekenlang in de top van vele Amerikaanse bestseller-lijsten gestaan in 2001, waaronder die van The New York Times. In Nederland is de roman te verkrijgen onder de naam: Buitenbeen, de legende van een renpaard.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:55

Vind de Seabiscuitfilm Seabiscuit toch er leuker uitzien Tong uitsteken
Mooier gebouwd Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 01:43

Ilkkah schreef:
Vind de Seabiscuitfilm Seabiscuit toch er leuker uitzien Tong uitsteken
Mooier gebouwd Lachen


Seabiscuit werd in de film door 10 paarden gespeeld. Welke vind je er leuker uitzien?

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 08:24

Cassidy, waar heb jij de DVD besteld? En is die ook geschikt voor een normale Nederlandse dvd-speler? Je hebt toch van die verschillende zones? Verward

Groeten,
Judith

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:47

Ik heb de DVD via Amazon.com. Hij is regio 1 (dus USA/Canada, en niet voor Europa) , maar mijn DVD speler is daar geschikt voor (regiovrij). Daar heb ik speciaal op gelet dat ik de DVD speler kocht.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:56

Opmerkingen mbt illegale handelingen verwijderd.

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 18:08

Seabiscuit werd toch niet afgemaakt vanwege beenproblemen??? Ik heb (niet alleen in het boek) heel wat gelezen dat hij op 14 jarige leeftijd een hartstilstand kreeg.. Scheve mond

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 18:21

Cassidy"]
[quote="Ilkkah schreef:
Vind de Seabiscuitfilm Seabiscuit toch er leuker uitzien Tong uitsteken
Mooier gebouwd Lachen


Seabiscuit werd in de film door 10 paarden gespeeld. Welke vind je er leuker uitzien?
[/quote]

Wauw wist ik niet! Grappig, was me totaal niet opgevallen!!
Ik heb de film en ook een stukje docu gezien. Vind zelf de film niet van dezelfde kwaliteit als bv. paardenfluisteraar. Maar toch de moeite om te zien hoor.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 19:04

Ik heb de film maanden geleden gezien in de sneak! vond het wel een goede film, maar niet overdreven goed ofzo. Ik dacht dat hij nooit uit zou komen in nl Bloos!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 10:48

Alieska schreef:
Vind zelf de film niet van dezelfde kwaliteit als bv. paardenfluisteraar. Maar toch de moeite om te zien hoor.


De paardefluisteraar is een film a.h.v. een roman. En de film volgt de roman ook niet precies. Verhaallijnen worden niet gevolgd, het einde is veranderd. Maar het zijn mooie plaatjes, absoluut. Maakt dat een film goed?

Seabiscuit is een verhaal dat echt is gebeurd. Dus als ik mag kiezen tussen een verhaal dat echt is gebeurt, en een verzonnen verhaal met mooie plaatjes, ga ik toch altijd voor de real life thing. Maar dat is puur persoonlijk.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 10:57

Ik heb de docu ook gezien. Wil de dvd ook wel zien. Ik wacht gewoon geduldig tot hij hier draait in de bios denk ik

ebbeltje
Berichten: 1472
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: heilooooooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:37

Ik had die documentaire wel gezien ja die vond ik erg mooi.
Maar er komt dus een film over seabiscuit,of is die er al want ik zag zo'n plaatje.Sorry,heb niet het hele topic doorgelezen.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:42

Cassidy"]
[quote="Alieska schreef:
Vind zelf de film niet van dezelfde kwaliteit als bv. paardenfluisteraar. Maar toch de moeite om te zien hoor.


De paardefluisteraar is een film a.h.v. een roman. En de film volgt de roman ook niet precies. Verhaallijnen worden niet gevolgd, het einde is veranderd. Maar het zijn mooie plaatjes, absoluut. Maakt dat een film goed?

Seabiscuit is een verhaal dat echt is gebeurd. Dus als ik mag kiezen tussen een verhaal dat echt is gebeurt, en een verzonnen verhaal met mooie plaatjes, ga ik toch altijd voor de real life thing. Maar dat is puur persoonlijk.
[/quote]

Lol, ook mijn mening, maar ik heb Seabiscuit the movie nog niet gezien dus...
Maar vond imho de film van 'the horse whisperer' beter dan de roman, op't einde krijg je echt het idee dat de schrijver wat aan het flippen is geslagen...dat laatste stuk was echt BIZAR

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:24

Hij moest er toch een eind aan breien? Ik had liever gezien als Angie in het boek had moeten kiezen. Nu was er geen keus....

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:04

Cassidy"]
[quote="Alieska"]Vind zelf de film niet van dezelfde kwaliteit als bv. paardenfluisteraar. Maar toch de moeite om te zien hoor.
[/quote]

De paardefluisteraar is een film a.h.v. een roman. En de film volgt de roman ook niet precies. Verhaallijnen worden niet gevolgd, het einde is veranderd. Maar het zijn mooie plaatjes, absoluut. Maakt dat een film goed?
[/quote] Ja ik vind dat mooie plaatjes de film best wel amuzanter maken om te zien. Stel nu dat die Pilgrim een extreem lelijk paard is. Zou niet hetzelfde effect hebben gehad. Hoewel het niet gaat over het uiterlijk van het paard speelt het wel een rol. (vind ik)

[quote="Cassidy schreef:
Seabiscuit is een verhaal dat echt is gebeurd. Dus als ik mag kiezen tussen een verhaal dat echt is gebeurt, en een verzonnen verhaal met mooie plaatjes, ga ik toch altijd voor de real life thing. Maar dat is puur persoonlijk.

Hangt ervanaf waarover het gaat. Als het een film is zoals paardenfluisteraar waar zo een diepere zin bij hoort (vind ik toch) vind ik dit leuker om te zien dan een echt gebeurt verhaal.(wat er natuurlijk ook vanaf hangt he.) Maar dat is misschien ook leeftijdgebonden? Verward echt geen idee van hoor. Tis maar een gokje hoor. Clown

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:03

Yuna"]
[quote="Cassidy"][quote="Alieska schreef:
Vind zelf de film niet van dezelfde kwaliteit als bv. paardenfluisteraar. Maar toch de moeite om te zien hoor.


De paardefluisteraar is een film a.h.v. een roman. En de film volgt de roman ook niet precies. Verhaallijnen worden niet gevolgd, het einde is veranderd. Maar het zijn mooie plaatjes, absoluut. Maakt dat een film goed?

Seabiscuit is een verhaal dat echt is gebeurd. Dus als ik mag kiezen tussen een verhaal dat echt is gebeurt, en een verzonnen verhaal met mooie plaatjes, ga ik toch altijd voor de real life thing. Maar dat is puur persoonlijk.
[/quote]

Lol, ook mijn mening, maar ik heb Seabiscuit the movie nog niet gezien dus...
Maar vond imho de film van 'the horse whisperer' beter dan de roman, op't einde krijg je echt het idee dat de schrijver wat aan het flippen is geslagen...dat laatste stuk was echt BIZAR
[/quote]
Ik vond de film de paardenfluisteraar echt niet geweldig, had liever het einde uit het boek gehad *LOL* Vind het boek btw wel hartstikke goed!heb het niet voor niets al 8 keer gelezen Bloos!

Impuls

Berichten: 325
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: bergum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:10


Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:50

Alieska schreef:
Stel nu dat die Pilgrim een extreem lelijk paard is. Zou niet hetzelfde effect hebben gehad. Hoewel het niet gaat over het uiterlijk van het paard speelt het wel een rol. (vind ik)


Humm, dan vond ik de Pilgrim uit het boek toch wel mooier Hightower (het paard dat pilgrim speelt in de close-ups) is ook best wel mooi, maar in het boek was pilgrim, een prachtige Morgan...hoe dat hij daar beschreven staat is het echt wel Kwijl

En ik had het einde van het boek niet graag, op dat deel na vond ik het boek leuker, maar ze moesten het natuurlijk wel een boel inkorten voor de film...maar ik zeg het vond wat grace deed op het einde daar (zal niet meer zeggen ivm spoilers) vond ik gewoon 'dom' en overbodig...en leek me nogal raar voor haar karakter ivgl met hoe ze voor de rest in het boek beschreven werd

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:30

Wat deed ze dan ook en weer Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 11:44

Alieska schreef:
Ja ik vind dat mooie plaatjes de film best wel amuzanter maken om te zien. Stel nu dat die Pilgrim een extreem lelijk paard is. Zou niet hetzelfde effect hebben gehad. Hoewel het niet gaat over het uiterlijk van het paard speelt het wel een rol. (vind ik)


Ieder paard heeft iets, ieder paard is mooi. Daar kun je het mee eens zijn of niet, dat is mijn mening. Het maakt mij niet uit hoe mooi een paard is, als het een realistische film over een paard is, is de film altijd het bekijken waard. En de horsewhisperer is geen realistische film. Een prutfilm met een mooi paard in de hoofdrol hoef ik dan ook niet zo snel geen tweede keer te zien (en helaas zijn daar legio voorbeelden van). De mooiste plaatjes in de Horse Whisperer kwamen toch hoofdzakelijk van de mooie shots van het landschap in Montana, waar de film speelt. Hightower vond ik op zich geen lelijk paard....geen typische Quarter, maar geen lelijk paard.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:19

Cassidy schreef:
Hightower vond ik op zich geen lelijk paard....geen typische Quarter, maar geen lelijk paard.


Dat bedoelde ik ook niet, Hightower IS geen lelijk paard, in tegendeel zelfs maar bedoelde ivgl met Pilgrim zoals hij in het boek beschreven staat, maar ik heb het dan ook voor Morgan horses Lovers (niet dat ik tegen Quarters heb, integendeel zelfs, zijn ook heel Kwijl maar zoals je zei is Hightower niet de typische Quarter)

En Leo_ke, dat kan ik niet echt zeggen dat zou het hele einde zowat spoilen (hoewel ik vond dat't einde hier het verhaal wat 'spoilde' om't zo te zeggen) Gewoon (her)lezen zou ik zeggen en sorry he, als je 't al gelezen hebt en niet nogeens wilt lezen pm ik het eventueel wel, maar lijkt me dat zelf lezen leuker is toch? Knipoog

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:49

Alieska"]
[quote="Cassidy"][quote="Ilkkah schreef:
Vind de Seabiscuitfilm Seabiscuit toch er leuker uitzien Tong uitsteken
Mooier gebouwd Lachen


Seabiscuit werd in de film door 10 paarden gespeeld. Welke vind je er leuker uitzien?
[/quote]

Wauw wist ik niet! Grappig, was me totaal niet opgevallen!!
Ik heb de film en ook een stukje docu gezien. Vind zelf de film niet van dezelfde kwaliteit als bv. paardenfluisteraar. Maar toch de moeite om te zien hoor.
[/quote]


Bloos

Wist ik niet, ze lijkten als 2 druppels water, nou en als het er 10 zijn vind ik ze alle 10 even mooi Lachen Tong uitsteken