Door springen dressuur niet leuk meer???

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Suusje1986

Berichten: 1146
Geregistreerd: 31-08-03

Door springen dressuur niet leuk meer???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-03 16:45

Iemand bij mij op de manege wil niet dat iemand met haar paard gaat springen, omdat ze bang is dat haar paard dan dressuur niet meer leuk vindt. Ze durft zelf niet te springen en wil graag wat verder komen in de dressuur.
Haar paard vindt springen wel heel leuk en ik denk dat als ze af en toe eens mag springen, dat ze dan ook meer plezier heeft in het dressuren. Wat denken jullie?


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 16:52

Iemand zij mij ooit eens dat ik niet met Evita MOCHT springen omdat ik dressuur reed. Volgens hem ging ze dan te 'wild' worden enzo Scheve mond Maar Evita heeft vroeger tot Z gesprongen, en is toch M dressuur geraakt..
dus die twee samen gaat prima, en ze heeft met geen een van de twee moeite. Evita springt ook graag, misschien liever dan dressuur maar als ik besluit nu te gaan springen of nu dressuur te rijden dan heeft ze niets te kiezen en ik heb haar nooit ongelukkig gezien... Zolang je je paard onder controle houd tijdens het springen en je dressuur niet verwaarloosd zie ik het probleem niet.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 16:55

Pablo springt, dressuurt en crosst en vindt het allemaal prima. Als je paard dressuur niet meer leuk vindt omdat je springt, doe je wel iets intens saais tijdens je dressuurtraining. Ik ken wel paarden die gewoon helemaal niets om dressuur geven, maar dat was ook zknder dat ze sprongen al zo.

Charmaine
Berichten: 1404
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 16:59

Ik denk dat het alleen maar goed is om ook zo nu en dan te springen. Heeft je paard ook een beetje afwisseling in het werk. Meestal hebben ze dan juist veel meer plezier in het dressuren.
Ik doe zelf ook allebei, al jaren, op wedstrijden. Alleen ben ik op een gegeven moment gestopt met springen op wedstrijden omdat dat niet meer samen ging met de dressuur. Meestal moest ik eerst springen ( L ) en dan dressuren ( M2). Ik moest dan met de dressuur m'n paard zoveel bij elkaar rijden dat dat niet meer ging als ik net gesprongen had. Maar in het dagelijks werk merk ik dat mijn paard zeker 1 keer in de week moet springen om de dressuur leuk te blijven vinden. Na bijv. 3 dagen dressuur had ze er gewoon geen zin meer in om hard te werken.
Dus wat mij betreft is het juist goed!

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 16:59

Mijn paard vind springen niet leuk. *LOL*

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 17:23

Dat komt omdat je dressuurt spokey Tong uitsteken
DIe van mij was een springer en nogal enthousiast, daardoor vond ik het niet meer leuk (bottenbreken was toch níet mijn hobby, bedacht ik net voordat ik alles zou gaan breken). Dressuur vond hij ook prima en in het bos lopen, dat vond hij dus weer gewéldig. Alleen maar dressuren maakte hem echt des duivels, zodra we gesprongen hadden of in het bos gecrosst, dan ging hij de dag erna er veel harder tegenaan in de dressuur. Lijkt mij dus vrij onzinnig dat als je paard springt, hij de dressuur niet meer leuk zal vinden. Gun dat beestje ook een lol(letje). Dan zul je vanzelf merken dat hij als hij iets minder leuks moet doen eerder zegt: 'nou goed dan', als het ware. (Dus spokey: over de hindernissen ermee, dan leert hij de dressuur weer meer waarderen Tong uitsteken)

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 17:26

Dan heb je ons nog niet over een hindernis zien gaan Bloos .

Wij springen in slowmotion. Is opzich wel lekker als je een race pony bent gewent.

Kyno

Berichten: 10417
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 17:31

Ik vind dat je een paard juist afwisseling moet geven, dan houd je ze gelukkig. Altijd dressuur is ook niks Natuurlijk HOEFT dat niet met springen, een buitenritje o.i.d voldoet meestal ook goed. Als zij echt niet durft te springen omdat ze bang is dat haar paard dressuur dan niet meer leuk vindt vind ik wel raar.

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 17:40

spokey schreef:
Dan heb je ons nog niet over een hindernis zien gaan Bloos .

Wij springen in slowmotion. Is opzich wel lekker als je een race pony bent gewent.


ja dat ken ik, atleet is ook niet echt een springer, maarja voor de afwisseling doen we 1x per week een springles en de rest van de week dressuur...

............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 17:46

Springen is juist heerlijk ter afwisseling.
Je houd je paard lekker fris tussen de oortjes.

Ik reed Kawa Z dressuur en elke week sprong ik mee op de rijvereniging in de springles. En dan lag het vaak nog best aan de maat.
Heerlijke afwisseling voor beide.
En je traint andere spieren weer goed, dus blijven ze overal soepel.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 17:49

Springen jullie dan met een springzadel of gewoon met je dressuurzadel Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 17:52

Ik met een springzadel.
Tot 90 cm, een meter gaat nog wel met mijn dressuurzadel, maar daarboven vind ik het echt niks meer.

Dus op de les was het voorheen lossrijden, ook de Z oefeningen, want de instructrice was erg goed in zowel dressuur als springles, en dan springen.
Dus volgens mensen die zeggen dat appuyeren niet gaat met een springzadel, het gaat echt wel Lachen
Beter als springen met een dressuurzadel.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 17:53

springzadel. Springen op een dressuurzadel vind ik een ramp, idd tot een cm of 90 gaat het nog, daarboven niet meer. En dressuren met een springzadel gaat best aardig *LOL*

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:02

Ik ben toch niet van plan om hoger dan 90 cm te springen

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:15

meestal met een dressuurzadel. Maar dat komt omdat ik meestal van plan ben lekker dressuur te rijden en dan plots zie ik daar een paar balken en hindernis staan... en dan raad je het al hé Bloos . Ik spring ook nooit een parcours of zo, altijd maar 1 of hooguit 2 hindernisjes, ongeveer rond de 70-80cm (ben niet zo een held Haha! ) het hoogste wat ik ooit heb gedaan was met Evita 1.10 en toen kreeg ik al kippenvel van de schrik Haha!

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:23

Hahah ik spring ook met een dressuurzadel en idd tot 90cm gaat het wel. Haha!

Sevin vind springen ook wel leuk, daarom doe ik het af en toe. Zelf vind ik het wel grappig, maar het moet niet te hoog worden. Dressuur vind ik leuker, maar omdat Sef het zo leuk vindt spring ik af en toe

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:28

Ik denk dat afwisseling goed voor een paard is. Net zo goed als voor de mens.

Maar doordat IK ben gaan springen vind IK dressuur niet meer leuk Tong uitsteken:P haha, maarja suleika zal toch nog dressuurmatig getraind moeten worden!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:34

Naah dat lijkt me een beetje onzin, daar houd je ze juist een beetje fris in het hoofd van ipv een afgestompte geest door almaar te dressuren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:37

Het is volgens mij juist belangrijk dat je voor wat afwisseling in het werk van je paard zorgt, maar dat kan aan mij liggen....

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:46

[quote="Suleika"]

Maar doordat IK ben gaan springen vind IK dressuur niet meer leuk quote]

Dat heb ik dus ook!

Ik merk ook dat ik als ik veel spring mijn paarden dressuurmatig toch wat achteruit gaan hoor. Waarschijnlijk doordat je met springen toch een keer harden doordraait in de bochten een keer in het zadel valt bij een missprong enz. ook worden ze soms een beetje te heet van veel springen. Maar van een keertje springen blijven ze lekker fris

Suusje1986

Berichten: 1146
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-03 19:48

Ja, ik ben het met jullie eens Ik denk dat de afwisseling de dressuur juist ten goede komt.

JoyLady schreef:
Als zij echt niet durft te springen omdat ze bang is dat haar paard dressuur dan niet meer leuk vindt vind ik wel raar.

Ze springt zelf niet met haar paard omdat ze dat eng vindt, maar de verzorgster mag niet met haar paard springen.... Maar ik vind het ook raar ja

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 13:08

ach ja zo verklaren sommige mensen mij voor gek dat ik met mn M2 dressuurpaard, waarmee ik dit voorjaar Z1 ga starten, ook graag spring, en zelfs officieel B wil gaan starten met het springen

maar hij vind het superleuk, en hij wordt achter sterker van het springen en van het blakjes draven is hij beter gaan uitstrekken(balkjes steeds verder uit elkaar leggen) en z benen beter gaan optillen
in galop leg ik weleens 2 balkjes neer en dan ga ik daar afwisselend met 2, 3 of 4 galopspronge ertussen, overheen, kan je hem mooi laten sluiten en weer laten verruimen, heb je nog profijt van bij de dressuur ook!

afwisseling is juist goed voor een paard!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Fitzroy

Berichten: 25040
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 13:15

Ik vind springen een ideale afwisseling voor de dressuur. Je paard wordt er alleen maar beter van: in ruggebruik en in zijn koppie.
Jammer dat mensen dat niet in willen zien.
Ik zou juist graag willen dat iemand hem zou willen springen voor mij omdat ik het eng vind. Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 13:48

Ik vind net als velen anderen hier boven mij dat het springen een fijne afwisseling is voor hel dressuren.
Ik ben sinds een paar maanden ook begonnen met springlessen. Zowel mijn paard als ik vinden het heerlijk om eens wat anders dan anders te doen. Verder vind ik het belangrijk dat mijn paard wat breder ontwikkeld wordt dan enkele en alleen dressuren in een bak.

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 16:24

Ik sluit me aan bij de 'meute': springen is een goede afwisseling op het dressuurwerk! Ik probeer mijn paardje zoveel mogelijk afwisseling te geven, naast het trainen probeer ik toch ook wel 1x per week een buitenrit te maken en bv. te longeren ipv te rijden. Als Jolly weken achter elkaar alleen haar rondjes draait in de binnenbak wordt ze niet vrolijk .

Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dnies90, epidaure, GoogleAdsense, Lalladidoo, PetalBot, Vagabondo en 6 bezoekers