shetlander

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elisa_

Berichten: 1673
Geregistreerd: 29-12-03

shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 00:42

een shet heeft in de winter toch geen deken nodig?

ik bedoel, ze hebben zooooon wintervacht en van nature zijn het ook buiten beestjes, en ik heb nog nooit een shet met deken gesien

me susje wil er een deken op gooien

Verward Verward Verward

Wieske_S

Berichten: 829
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:55

Nergens voor nodig hoor, onze shets hebben nooit dekens op en ze leven nog dus het is bij onze shets in ieder geval niet nodig Haha!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:58

Shetten komen oorspronkelijk van de shet-eilanden, zoek maar eens op in je atlas waar dat ligt en dan weet je ook dadelijk dat hun vacht wel bestand is tegen de koude Haha!

Als ze hun gewone wintervacht hebben kunnen krijgen en niet geschoren zijn is er helemaal geen deken nodig voor een shet hoor Knipoog

elisa_

Berichten: 1673
Geregistreerd: 29-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 01:00

dat dacht ik dus ook

elisa_

Berichten: 1673
Geregistreerd: 29-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 01:06

volgens mij wil ze er alleen een deken op gooien omdat da lief staat, ma ik vind het TOTAAL overbodig!

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 02:56

Ik heb ook een shetje en die heeft nu echt geen deken op. Me vorige shetje had t ook niet. Vind t niet nodig..

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 10:15

Shetten hebben geen deken nodig!!
Als je met een dekentje gaaat beginnen maak je er een ernorme koukleum van!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 10:24

Ga met de rest mee, ze hebben zeker geen deken nodig, volkomen onzin, kan ik je zeggen. OK dan!

Tenzij je er mee ment (wedstr.) of regelmatig op rijd dan wordt het een ander verhaal

Als je zusje geen wedstr. of op een andere manier intensief rijd of ment, is het overbodig en zelfs al rijd je vaak dan kan het nog geeneens nodig zijn, hangt van veel andere dingen af, maar over het algemeen hoeft het echt niet:D

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 11:01

Als je de vacht dun wil houden kan het, maar daar ben je nou te laat mee als hij al zo'n dikke vacht heeft. Dus is het echt niet nodig, hij krijgt het dan alleen maar te warm.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 11:42

Niet doen hoor, shetten hebben veel meer aan een dikke vacht dan aan een deken.
Zolang je geen zware intensieve training uitvoert met je shet moet je hem lekker in zijn wintervacht laten, is nog beter ook !

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 11:43

Sharif en Katinka staan ook zonder deken buiten alleen Polly is geschoren en staat onder 2 dekens.

elisa_

Berichten: 1673
Geregistreerd: 29-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 13:22

jah t is een shet met een dikke vacht, dus mij lijkt het ook totaal overbodig, bovendien:

die beestjes zijn tog al van nature bestand tegen de winter,

ik bedoel het is geen arabier ofso

:S

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 15:23

m'n shetje is pas 1 1/2 maar die heb ik toch echt onder een dekentje staan. Ze is een beetje verwaarsloosd geweest en stond vorig jaar zomer met een dikke wintervacht Verward .. Ze heeft dus laat een dekentje opgekregen om de ergste dikte tegen te gaan. Ze heeft wel een wintervacht, maar nu een normale inplaats van een heel bos. Ze heeft het ook nooit koud en schijnt er geen last van te hebben.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 16:03

#Ymke# schreef:
m'n shetje is pas 1 1/2 maar die heb ik toch echt onder een dekentje staan. Ze is een beetje verwaarsloosd geweest en stond vorig jaar zomer met een dikke wintervacht Verward .. Ze heeft dus laat een dekentje opgekregen om de ergste dikte tegen te gaan. Ze heeft wel een wintervacht, maar nu een normale inplaats van een heel bos. Ze heeft het ook nooit koud en schijnt er geen last van te hebben.


Als je pony ziek of geweest is of in jouw geval verwaarloosd dan kan het een goede oplossing zijn voor het ponytje, maar een gezonde shet heeft het echt niet nodig.

Een shet van 1,5 heeft altijd extra dik haar dat is normaal, voor die leeftijd, vaak als ze ong. 3 jr zijn geweest krijgen ze pas een normale wintervacht.
Jaarlingen en tweejarigen zijn echt super pluizebollen hahaha

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 18:59

Nee shetjes, haflingers, fjorden enz.... hebben geen dekens nodig. Die hebben in het land van afkomst ergere weers omstandigheden als wij hier kennen Lachen

elisa_

Berichten: 1673
Geregistreerd: 29-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 19:13

dank jullie wel!

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 19:15

mijne staat ook niet onder een deken, maar als ze bezweet is dan doe ik wel ff zweetdeken op en der op stal zetten tot ze droog is *LOL*

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:08

robijntjuhh schreef:
jah t is een shet met een dikke vacht, dus mij lijkt het ook totaal overbodig, bovendien:

die beestjes zijn tog al van nature bestand tegen de winter,

ik bedoel het is geen arabier ofso

:S


Dat geldt voor ELK paard, ook voor de arabier. Zolang je je paard de kans maar geeft wintervacht te kweken (dus niet tot december binnenhouden en dan ineens de wei op knallen)
Shetlanders die niet geschoren zijn kunnen prima zonder deken.
Een keer een deken opgooien worden ze JUIST ziek van (geldt ook voor elk paard trouwens)

yentel90

Berichten: 165
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Dwingelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:26

als hij altijd zonder deken heeft gestaan dan niet anders is het wel nodig want dan gaat het niet goed!

shetlander
Berichten: 88
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:41

o nee geen deken ze komen van shetlander eiland oorspronkelijk
ik heb er een ...
zonder deken duh.
want shetlanders halflingers fallabellas en zo hebben geen deken nogen
maar wel als ze geschoren zijn das logies wie dat nie weet is gek
en bij sportpaarden heb je meestal een deken
maar verder niet
dat raad ik je lvast aan

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 23:13

shetlander schreef:
o nee geen deken ze komen van shetlander eiland oorspronkelijk
ik heb er een ...
zonder deken duh.
want shetlanders halflingers fallabellas en zo hebben geen deken nogen
maar wel als ze geschoren zijn das logies wie dat nie weet is gek
en bij sportpaarden heb je meestal een deken
maar verder niet
dat raad ik je lvast aan


Als je ze kort in het haar wilt houden, heeft elk paard een deken nodig, anders groeit de wintervacht. De deken is dan ipv de vacht. Als je ze niet kort in het haar wilt houden heeft geen een paard een deken nodig.

Omar

Berichten: 175
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 23:39

Mijn shetlander heeft in principe ook geen deken op, alleen als hij wat zweet of erg nat is krijgt ie wel is een zweetdeken op, maar zodra die droog is gaat ie af.
Alleen als ik van plan ben mijn pony dagelijks veel te laten werken, zou ik er misschien aan denken 'm te laten scheren en een deken op te gooien, maar met een gewone dikke vacht als wat 'ie nu heeft, is een deken niet nodig, dan krijgen ze het veel te warm.
Maar als ie volgend jaar naar de keuring gaat Schijnheilig zit ik er wel aan te denken om 'm een deken op te doen, zodat z'n vacht niet te dik word, maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Scheve mond