Door springen dressuur niet leuk meer???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:12

Marliesje schreef:
Ik merk ook dat ik als ik veel spring mijn paarden dressuurmatig toch wat achteruit gaan hoor. Waarschijnlijk doordat je met springen toch een keer harden doordraait in de bochten een keer in het zadel valt bij een missprong enz. ook worden ze soms een beetje te heet van veel springen. Maar van een keertje springen blijven ze lekker fris

haha je moet er ook weer geen mietjes van maken he!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 20:04

Dat wil dus zeggen dat je denkt dat je ze dressuurmatig voor elkaar hebt, wat dan dus niet zo is.
helemaal niet erg, want nu weet je wat er verbterd moet gaan worden.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 20:06

ik denk dat als mijn paard af en toe springt, hij de afwisseling leuk vind, en daarom dressuur dan oook weer leuk vind!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:24

SuzanneHk schreef:
Iemand bij mij op de manege wil niet dat iemand met haar paard gaat springen, omdat ze bang is dat haar paard dan dressuur niet meer leuk vindt. Ze durft zelf niet te springen en wil graag wat verder komen in de dressuur.
Haar paard vindt springen wel heel leuk en ik denk dat als ze af en toe eens mag springen, dat ze dan ook meer plezier heeft in het dressuren. Wat denken jullie?


Ik denk dat je helemaal gelijk hebt! Afwisseling is juist goed voor een paard. Mijn paard vind springen ook heel leuk en zijn dressuur wordt er juist beter van (behalve tijdens het springen zelf dan Clown)

elisa_

Berichten: 1673
Geregistreerd: 29-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:03

ik denk dat je het het beste kan varieren, dan houd je paard er ook lol in, anders krijg je zon verbitterd paard op het eind

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 19:05

Haha, Fitz, dat had ik nou ook, omdát ik een springpaard had (springgefokt en met een grotere doos talent dan ikkus). We zeilden áls ik d emoed eindelijk bij elkaar geschraapt had met doodsverachting over 20 cm en daarom durfde ik ook geen millimeter hoger. Tot ik les ging nemen, toen was 1 m opeens een verademing. Wassie eindelijk rustig!
Nu durf ik het buiten de les om ook aardig, maar het beste gaat het toch als mijn instructeur staat te kijken, die geeft tips waardoor het nét makkelijker gaat en ik dus meer durfde. Met die andere paarden is springen net enger omdat zij niet met zoveel gemak erover heen gaan en rustig de tijd nemen om te protesteren omdat ze het te hoog vinden ofzo. Dan ben ik niet zo heel onverschrokken meer Scheve mond

OqUeNdO

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 19:16

Nou het is leuk voor de afwisseling en ik denk dat ie misschien daardoor nog wel wat lekkerder gaat lopen met de dressuur, maar het zal geen negatieve effecten hebben... Ik denk eerder in het voordeel.

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:29

ik heb een verzorgpony nicky,ze is met verschillende mensen Z/Z2 dressuur geweest,en met deze eigenaresse M2.i.v.p met school heeft ze geen tijd meer voor wedstrijden.Nicky is geloof ik ook L of M springen geweest.Eigenlijk staat er altijd een hindernisje in de bak,dus na/tussen de dresuur door mag ze altijd een sprongetje maken...meetsal 30/40 cm.Dat vind ze geweldig,het lijkt me daarom(aan de hand van nicky)dat een paard dressuur niet meer leuk vind als ze geen afwisseling krijgt.Nouja als ie niet beter weet is dat mischien niet zo.Ik heb er niet echt veel verstand van,maar zo te zien (bij nicky)is het heel goed te combineren,al wordt ze bij het springen wel heel heet.maarja ze is 3 kwart arabier,1 kwart new-forest.Ze houdt de lol in dressuur doordat er tussendoor gespringen wordt,zegt haar baasje.
Ze wordt nu gereden door het nichtje van het baasje(doorgegeven in de familie)die er 1 x in de week springles mee heeft,alleen is ze wel moeilijk te houden,omdat ze het zo leuk vind. Lachen dus ik denk idd ook dat afwisseling beter is.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 00:26

Dit doet me heel hard denken aan een verhaal uit de penny. Twee zussen kregen een paard, een normaal mens en een overdreven mens.
De ene wilde alleen maar stappen en draven(haar haar zou in de war kunnen geraken Bloos! ), het paard had ze gekozen omdat die bij haar rijbroek paste, en ze wilde nooit hoevenkrabben omdat dat vies was .
De andere ging erdan mee crossen, en ja hoor, de "tuttige" vloog er daarna af. Haha!

Maar ik ga ook met het merendeel mee dat het leuk is als afwisseling.

surferken42

Berichten: 253
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Brugge/Oostkamp/Hertsberge (belgië, west-vl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 13:00

Yep, zelfde mening Lachen
Als jij iedere dag identiek hetzelfde moet doen,
zou ook beginnen tegensteken hé.

Als het mogelijk is probeer ik af en toe eens
een buitenrit te maken of eens wat caveletti en/of springoefeningen
te doen.
Voor m'n nieuwjaar 2 hindernissen en 6 balken gekregen Lachen Lachen Haha! Haha!

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 17:55

Ik denk juist dat wanneer je alleen dressuurrijdt, je paard er op een gegeven moment niets meer aanvindt. Afwisseling is erg belangrijk. Mijn paard loopt in ieder geval beter als ie ook springt en buitenritjes rijdt. Mijn paard is M2 dressuur en Z springen. Ik laat nu iemand anders er binnenkort weer springwedstrijden mee rijden, omdat ik vorig jaar een ongeluk(je) heb gehad met springen waardoor ik het nu een beetje eng vindt. Ik spring nu wel weer, maar erg laag en juist wedstrijden vindt mijn paard geweldig. Daarom, doe zo veel mogelijk verschillende dingen om het leuk te houden voor je paard.

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:12

het is juist goed voor ze om af en toe te springen,
maar ALLEEN!!! als je ze dressuurmatig helemaal voor elkaar hebt.

mijn pony is super in dressuur maar niet zo goed in springen dit wil ik verbeteren. hij kan het best dat weet ik zijn ras is er ook erg geschikt voor.
maar dat gaat niet vanzelf ik ben nu op een niveau dat ik KAN gaan springen eerst begreep ik het niet als mijn opa zei dat ik moest wachten en geduld moest hebben maar nu snap ik hem

het gaat beter, hij word beter in springen en ik kan hem de dag daarna gerust een dressuurwedstrijd laten lopen geen enkel probleem!
en of hij die wint: NATUURLIJK!!
het is moeilijk maar als je het eenmaal voor elkaar hebt is het super!!! Haha!

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:13

Ik denk dat zowel Jumper als ik gek worden als we alleen maar dressuur 'moeten' rijden.... Hardstikke fijn om te doen, wil ook graag in de toekomst Z proberen te halen hoor, maar ik ben ook gek op springen en crossen... En natuurlijk buitenrijden! Kortom, wij doen alles en daar zijn we allebei gelukkig mee.
Bovendien, als ik mijn paard dressuurmatig goed voorelkaar heb springt hij super, heb ik er een tijdje met de pet naar gegooid, merk ik dat ook gelijk met springen. Springen zonder dressuur gaat gewoon niet of word kamikaze rijden in mijn ogen!

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:12

voor springen heb je dressuur nodig... ik vind afwisseling het beste

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:20

ik vind als jou paard springen leuk vind dat je niks te verliezen heb!!
ik dressuur, spring rijd op het strand, in het twiske. Ik doe eigeniljk alles
maar ik vind dat ook heel erg belangerijk!
Denk jij dat je paard happy word van alleen maar rondjes tollen in de binnenbak,en mijn paard is geen makkelijke met dressuur, maar als ik gesprongen heb.. heeft hij misschien sierpijn en dan doe ik gewoon niet zoveel.
Maar als je wil dat je paard happy blijft met dressuur is afwisseling juist heel erg belangerijk!

en als je zelf niet durft te springenl, laat je het toch iemand doen die je vertrouwd en die t wel durft

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:28

Afwisseling is echt het beste voor een paard!! Dressuur gaat bij mij altijd beter als ik een paar keer in de week wat anders doe (buitenritje, springen enz.)
Sommigen zeggen dat het springen dressuur niet ten goede komt, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens Lachen

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:34

Als het paard het leuk vindt om te springen zou ik het juist 1x per week meepakken Lachen Het is voor het paard een andere beweging dan het standaard in de krul lopen, het wisselt lekker af en voor jou is het een goede beweging.
Zelf wil ik ook altijd 1x per week springen. Daarbij, de paarden kijken er echt naar uit Haha! En dat ze minder zouden gaan presteren in de dressuur, merk ik helemaal niets van. Integendeel, ze zijn losser en raken ook aan meer gewend.