eerste merrie kuurtjes???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

eerste merrie kuurtjes???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 00:09

hallo allemaal,ik heb apachee nu net een maand.
ze is anderhalf en heb nu sinds twee weken een weitje gevonden dicht by huis,waar ze nu dus ook staat.
normaal als ik by haar in de wei ben is ze heel lief en volgt ze me overal.
nu sinds een paar dagen doet deze dame ineens heel lelyk tegen me.
ze komt langs me heen gesjeest als ik de mest aan het ruimen ben,gooit haar kont naar me omhoog,met de oren naar achteren.
ze heeft al twee keer gesteigerd!!
prachtig om te zien!!
volgende keer zorg ik dat ik de camera by me heb!!
haha,maar het is net of ze zich nu een beetje verveeld..
ze staat helemaal alleen en heeft altyd in een kudde gestaan.
daar was ze ook heel dominant.
en het lykt wel of ze my nu wilt domineren in HAAR wei,want je gelooft het of niet....
zodra ik mevrouw aan het halster heb,ze komt ook gewoon naar me toe als ik haar roep,is ze het liefste paardje wat je maar kunt hebben,en kun je echt alles met haar doen!!!
hahah,die gekke meid!!! Schijnheilig


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 00:15

volgens mij is dit helemaal niet leuk om te zien, maar gewoon een paard dat enorm dominant is en heel erg ligt te klieren... Scheve mond
Als ze haar kont naar je gooit en steigert is dat een teken dat ze jouw niet als leider accepteerd. Iig mag je zoiets NOOIT toelaten, desnoods geef je haar eens goed op haar flikker als ze nog eens steigert naar je. Zij moet leren dat jij de baas bent en dat zij daar niets aan kan doen. Probeer ook zoveel mogelijk met haar bezig te zijn. Haar achteruit laten stappen, opzij duwen enzo, als ze hierop netjes reageert laat je ook zien dat jij de baas bent Knipoog

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 00:40

ooohh....jaaahhhh!!!
zeker gebeurt dit niet ongestraft!!!
haha,dat zou helemaal goed zijn zeg!!
deze dame moet meer doen om mij te imponeren!!
vandaag ging het ook alweer beter..,maar ik vind het gewoon zo ongelooflijk dat ze op het moment van het halster gewoon helemaal omslaat en echt poepie lief is!!
ik ben veel met haar bezig,probeer alle dingen te doen wat je met een veulen hoort te doen,zoals wandelen(ook door het verkeer),voetjes geven ,stil staan,enz....
en dat gaat ook allemaal hardstikke goed..
het is alleen even alert zijn als ik in de wei bezig ben... Bloos!

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 10:08

en even tussen haakjes...
dit gebeurt allemaal op zo`n 4-5 meter by me vandaan!!
ik zou echt geen foto willen gaan maken,en ermee lachen,als ze dit allemaal recht voor mijn neus doet hoor!!

Boos! als dat gebeurt kan ze mijn schep onder haar reet verwachten!!

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 10:14

Is het niet een idee om een weide maatje voor haar te zoeken?

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:21

lijkt me zoals je het beschrijft helemaal geen herrieschopster, maar idd een dametje die wil spelen en daarbij wel een keer een paar beleefdheidsregeltjes vergeet Haha! . waar jij haar dan weer netjes aan herinnert!! voorbij komen sjezen en kont uitgooien is toch nog wel heel iets anders dan voor je gaan staan, omdraaien en meppen. en ja, ook als ze gek doen hebben ze vaak in de oren in de nek, maar dat is daarom nog geen lelijk gezichtje.
denk dat je het heel goed doet met haar, ook het feit dat ze bij deze akties toch wel afstand houdt geeft aan dat ze echt wel weet dat ze uit moet kijken. maar jij natuurlijk ook, want ook in de gekkeheid gebeuren paardenongelukken.
mijn ruintje staat normaal alleen op het land, maar hij is ook al enkele keren een periode in een groep geweest, waar hij naar hartelust kon spelen (hij is wel volwassen). als hij dan terug thuiskomt moet ik de eerste dagen ook heel erg opletten, want dan doet-ie nog zo speels dat ik eventjes overal ogen moet hebben.
jouw merrietje van 1,5 zou natuurlijk het liefste (en het beste) ook een speelmaatje hebben!

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 17:58

Ik denk dat ze ook steigerd omdat ze een weidemaatje mist om mee te spelen. Het zou ook wel een dominatie probleem zijn, maar volgens mij een combinatie van. Is een opfok niet beter? Over het algemeen niet erg duur, en het beste naar mijn mening voor je veulen.

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 18:25

Zou inderdaad of een weidemaatje zoeken, ong van dezelfde leeftijd
of naar zoals MiZzLoVe al zegt een opfok
lijken mij de beste oplossingen voor je veulen

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 18:35

oei sorry dacht heel even dat je het meende van de foto Bloos en ik heb ook overheen gelezen dat ze nog maar anderhalf is Schijnheilig

Dus hoogstwaarschijnlijk is het een combinatie tussen speels en dominant gedrag. Dominant zie ik als ze met haar oren plat in de nek op je af komt, tanden bloot en die signalen. Speels als ze met haar oortjes naar voor staat te huppelen. Iig doe je er goed aan om dit niet toe te laten. Zij moet weten dat jij haar baasje bent en geen speelkameraadje.

Maar ik raad je ten sterkste aan om een speelkameraadje te zoeken, zeker omdat ze zo jong is. Op die leeftijd moeten paarden leren zich te gerdragen in een kudde. Als je je veulen heel haar 'jeugd' alleen laat staan kan dat zelfs karakterproblemen meebrengen. Ik zelf zo een pony gezien die nooit met een ander paard had gestaan, en toen ze al lang volwassen was en voor de eerste keer bij een paard kwam, werd ze plots ook vreselijk dominant en agressief omdat ze nooit had geleerd in een kudde om te gaan en paarden van mensen te onderscheiden.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je nog een veulen bij moet kopen of zo. Je kan haar naar een opfok doen, of een paar zoekertjes plaatsen met de vraag of iemand anders nog een veulen heeft die hij bij jouw wil zetten, desnoods kan een merrie als 'opvoeder' ook Knipoog

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 21:37

ik denk inderdaad zelf ook `spelen`,maar dan op een uitdagende manier om me te testen..
maar wat ik dus ook al dacht;kan het ook zijn door de brokken die ik haar geef??
ze krygt van mij ongeveer een kilootje veulen-onderhouds brok per dag.
ze heeft dit nooit eerder gehad,de eerste twee weken zelfs niet gelust.
ze spuugde dit steeds uit,en denk dus ook gewoon omdat ze het niet kende..
ze werd daar gewoon`sober`gevoerd en kreeg alleen hooi.
maar ik denk dat daar toch niet teveel gekke dingen in kunnen zitten waarvan ze nu ineens een beetje `pittiger`van word!!???
ofwel??!!
haha,ik weet het ook niet,maar inderdaad een idee om een maatje voor haar te zoeken..
hebben mun kids er binnenkort ook plezier van..
thanks...

Ik kna 354 woodren per minuit typen!!!!

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:45

Tja als je van sober voer naar ineens een kilo veulenbiks gaat zal ze zeker wel veeel meer energie hebben. Van geen biks naar een kilo vind ik persoonlijk een beetje veel en snel zonder er eerst een gewennings proces is geweest. (Langzaam overgaan op ander voer.)

Waarom heb je eigenlijk een 1,5 jarige gekocht?
Maarja ik zou d'r iig in de opfok zetten, en ik weet niet hoe groot je veulen is, maar en gras en hooi, en 1 kilo biks klinkt naar mijn idee erg veel. Maar ik ben dan ook een veulen leek, toch blijf ik erbij dat zo'n beest iig met meerdere paarden staat, het liefste in kudde verband.

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 22:02

nou ja..
dat gras kun je al weg laten ,haha,het is maar een klein weitje,en nu dus een beginnende modder poel..
zucht...maar daar is nou eenmaal niets aan te doen!!
en die brokken,ik zei dus al dat dat twee weken heeft geduurd voordat ze dat echt opat.
het stond er gewoon voor haar en ze kon het pakken wanner ze het wilde.
en iedere dag merkte je dat ze al wat meer ervan had gegeten.
maar echt pas na twee weken dat ze echt de hele portie op at..
nu staat ze dus echt erop te wachten,ze vind het dus lekker..
maar ik ben vandaag dus ook maar begonnen met inderdaad wat minder te geven,omdat ik het zelf dus ook al vermoede...!!
groetjes

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 22:14

oh,ja..
waarom ik een anderhalf jarige heb gekocht...
simpel om de reden dat ik nog altyd mijn tweede kindje thuis heb ,en natuurlijk omdat ik meteen verliefd was...zucht.....
ik vind nu tussendoor wel tyd om met haar bezig te zijn ,zo in de wei,en met haar wandelen,als mijn moeder kan oppassen op de kleine.
en tegen die tyd dat mijn silvana naar school gaat,is apchee ook twee en half,en heb ik dus wel de tyd om haar langzaam zadelmak te maken enz,...
ik wil haar ook western inryden,dus is toch meegenomen dat ik haar meteen naar mijn eigen hand kan zetten dan!!
ja....ik heb het me allemaal al uitgestippeld..
maar nu nog zien dat ik het kan waarmaken...
maar dus...daarom!!! OK dan!

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 22:32

Okay, ik was gewoon nieuwschierig waarom je geen oudere pony had gekocht, omdat veel mensen zich op de kosten van een veulen bekijken.
In je verhaal kon ik niet goed uitmaken of het nou geleidelijk ging of dat ze van het niet hoeven naar 1 kilo ging Haha!
En als ik jou was zou ik de vraag over voer en je jaarling op vraag maar raak zetten, er zijn vast veel bokkers die je willen helpen!

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 22:41

thanks voor de tip!! OK dan!
groetjes...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: journee, karelien, Karintich, Titsia en 100 bezoekers