formidabele les gehad, en toch ...(lees verder)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

formidabele les gehad, en toch ...(lees verder)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 23:57

vandaag geweest rijden, zoals de jullie misschien weten heb ik geen eigen paardje, en rij ik 1 keer per week op de manege (meer kan ik niet betalen Scheve mond )
nou ja, vandaag les gehad op hidera, merrie van 1m60-70 (weet de preciese hoogte niet), het is een formidabel paardje, schrikt bijna nooit, is niet gemeen, reageert op de teugels (trek je aan linkerteugel gaat ze naar links, en omgkeerd) maar reageert ook op gewichtshupen, en correcte hulpen, dus een ideaal paardje om over te gaan naar moeilijkere paaden
de laatste tijd zijn we in de lessen bezig om ze los te rijden in alle drie de gangen, en de laatste kwartier mogen we ze zelfstandig nageeflijk rijden.
vandaag ook. (leuk detail, op een bepaald moment gingen alle paarden aan de kletter, hidera stond stil en dwaas te kijken wat er allemaal gebeurde Haha! , 5 minuten later sleepte er iemand met een deken, geen enkel paard schrok, uit gezonderd 1, juist hidera, toen ze besefte dat er geeneen wegliep viel ze weer terug in haar rustige drafje *LOL* )
en het ging goed! ik kon haar mooi rond rijden, we zijn er nog lang niet, maar het begin is er

maa nu kijk ik erop terug en denk ik: waarom doe ik de moeite? ik rij haar 1 uurtje nageeflijk , en het uur na mij loopt ze constant met haar hoofd in de lucht, en de dinsdag ook, de woensdag lopen ze te zagen, de donderdag ook de vrijdag weer, en de zaterdag kan ik dan weer een uurtje haar beetje goed krijgen, en ik kan iedere les beginnen van nul Scheve mond
iedere keer opnieuw en opieuw...
en je ziet dan van die mensen passeren met hun duur privepaardje, dat mooi in het krulletje loopt, en ze rijden dan rond zo van: kijk eens hoe mooi men paardje loopt
het is niet fair Verdrietig


verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:03

Nee het is ook niet eerlijk
Ik ben zelf ook iemand die vaak genoeg een duur prive paardje heefd
Maar het is niet altijd koek en ei hoor een eigen
Soms wil ik wel weer eens terug naar die tijd maar ik ben te verwend

Ik kan alleen maar zeggen wees blij dat je kan rijden
En het paardje is ook heel blij met jouw hoor
Jij maakt haar goed los!
Welk paardje zou dat niet willen?

Valencidee's Valentino M1+2 My one true love :+:

Help ons Thats me te vinden!! [OV] [PG]Thats Me KWPN merrie v. Jimtown geb 2000. st 1.63

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:03

Ik heb dit ook een hele tijd gehad. Ik reed op de manege altijd op een paardje dat bijna altijd in de beginnerslessen liep en ik was vrijwel de enige die hem aan de teugel reed. Hij is sowieso lastig nageeflijk te krijgen, maar ik had op een gegeven moment de knopjes gevonden en dat ging heel goed! In de winter werkte ik altijd als stalmeester en reed ik hem vaak door de week ook buiten de lessen om om hem wat extra training te geven. Niks is frustrerender om te weten hoe goed hij kan lopen en dan in de les te moeten zien dat hij loopt te sterrenkijken en dat de beginners in zn mond rukken...

Het voordeel van op maneges rijden is dat je veel verschillende paarden nageeflijk leert rijden! Ik ben inmiddels met de manege gestopt en heb een bijrijdpaard. Ik vind het heerlijk om te merken dat ze vooruit gaat door mijn training! Ik ben de enige die erop rijdt en we raken steeds meer op elkaar ingespeel! Lachen

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:06

Het gaat er toch om dat JIJ leert rijden en niet dat jij het paardje rond laat lopen? ik bedoel als je tijdens les door hebt hoe het werkt en dat het werkt dan is het toch goed?
Dit blijf je houden bij manege paarden dat verandert nooit, werk dus alleen aan je eigen en niet teveel aan het paard want dat schiet niet op.

En het is toch best een eer als ze bij jou wel netjes loopt en bij een andere in de les daarna niet, toch?

Als je echt met een paard verder wilt komen, moet je een verzorgpony/paard zoeken waar je mee naar les mag gaan.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 00:08

ook nog zon leuk ding, vroeger reed ik altijd op een oude pony dutske, na een tijd (een jaar ofzo) raakten we zo goed op elkaar ingespeeld dat ik alles kon ermee, met haar heb ik men a-brevet gehaald, terwijl iedereen zei dat ze daarvoor niet goed genoeg was (hebben zelfs een oxer van 70 hoog en 60-70 breed gesprongen! Pling )
smiddags is een van men dromen in vervulling gegaan, ik heb met haar buitengereden, sedertdien heb ik er niet meer opgezeten, uitgezondert om nu en dan eens 5 minuutjes uit te stappn
waarom? ze kon niet aan teugel lopen, linkergalop heb zelfs ik er niet door gekregn, ik raakte niet meer vooruit
nu zie ik ook hoe ze in de beginnerlessen loopt, kop omhoog en bek open Verdrietig
vandaag zat ze in de bginnersles met iemand die een volte wilde draaien, hij was al bezig het bit half door haar mond te trekken Scheve mond

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 00:12

cissie schreef:
Het gaat er toch om dat JIJ leert rijden en niet dat jij het paardje rond laat lopen? ik bedoel als je tijdens les door hebt hoe het werkt en dat het werkt dan is het toch goed?
Dit blijf je houden bij manege paarden dat verandert nooit, werk dus alleen aan je eigen en niet teveel aan het paard want dat schiet niet op.

En het is toch best een eer als ze bij jou wel netjes loopt en bij een andere in de les daarna niet, toch?

Als je echt met een paard verder wilt komen, moet je een verzorgpony/paard zoeken waar je mee naar les mag gaan.

ik ben nu bezig aan het leren om een paard rond te laten lopen Lachen
maar het is zo frustrerend, je bent bezig met het paardje, en op hert eide denk je het gaat goed, en direct daarna denk je, maar ik kan er pas volgende week weer mee rijden, en dan mag ik weer opnieuw beginnen, en is ze weer stijver dan vanddag omdat ze haar niet deftiglosrijden, etc...
en verzorgpaarden, in deze omstreken vind je dat bijna niet
(belgie, roeselare)
en wie wil er mij nu aannemen? ik rij 4 jaar, ik zit in gevordert op manege t'paertkin
maar ik durf niet veel, als het paard braaf is stap draaf en galoppeer ik, maar zodra hij begint te bokken enzo
Haha!

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:14

Dat is het nadeel van rijden op manegepaarden. Het is jammer, maar helaas.

Kun je niet op zoek gaan naar een verzorgpaard? Of natuurlijk zelf sparen voor een paard .

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 00:17

zoals ik al zei is er hier bijna nergens aan een verzorgpaard te komen
en ben aan het sparen , zodra ik van school afben gaan werken,jaartje werken, ergens huisje met eventuel stallen bj huren,en als het god is heb ik binnen ongeveer 5 jaar een eigen paardje *LOL*

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:21

De mensen die op de andere dagen haar rijden, willen ook leren paardrijden. Iedereen is begonnen als beginner. Het lot van een manegepaard is nou eenmaal dat ze niet dagelijks op dezelfde manier gereden worden. Ik neem aan dat jij ook niet meteen super kon rijden, ik denk dat je daar wat meer rekening mee moet houden. Tuurlijk is het leuk dat jij haar wel fijn krijgt en daar mag je best trots op zijn, maar als je verder wilt komen moet je toch inzien dat manegepaarden nou eenmaal moeten werken voor hun geld.

Z1+1

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 00:23

, ja dat weet ik, maar het blijft toch frustrerend

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:25

dat kan ik me voorstellen en dat is ook normaal

Z1+1

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:25

Ik vind het niet eerlijk tegenover het paard..........

waarom zou je een manegepaard die al zo hard moet werken voor zn vreten NOG harder aan het werk zetten......... Op een moment ben je eruit gegroeid en moet je gewoon opzoek gaan naar iets wat bij je niveau past..... een verzorg paard past dan denk ik beter

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 00:32

maar gijsenkim: neem nu ik kop een paard, maar ik heb op de manege nooit geleerd de paarden nageeflijk te rijden, omdat ik het zielig von, dan ga ik het ook niet kunnen met men eigen paard
en die paarden zijn nog men niveau, tegen dat ik alle paarden daar een beetje fatsoenlijk kan rijden ben ik nog 6 jaarbezig (ze hebben 4 goede paarden, 1 beginnespaard en 2 ponys)
en waarom zouden ze harder moeten werken?ze hebben er ook wel eens deugd van om eens correct gereden te worden, als ik haar gereden heeft stapt ze bij het uitstappen nog redelijk vlot door met de oortjes vooruit,(na een uur redelijk intensief werken) als ze een halfuurtje aan de longe gestaan heeft met een beginner loopt ze met het hoofd naar beneden met de oren plat te slapen Verward
nu zeg ik niet dat ik zo formidabel rij, bijlange niet, ik heb nog zeeere veel werk voor de boeg

maar nu begrijp ik nog altijd niet waarom het niet eerlijk is
btw: zo hard hoeft ze niet te werken
maandag alijd rustdag, en eigenlijk enkel de woensdag en zaterdag dat ze hard moet werken, en dan nog
dus dat is niet overdreven veel( d uren schommelen altijd tussen niet en 2 uur maximum)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:36

Een manege paard ontlast zichzelf altijd....... zo blijven ze het langst meegaan........ Je hebt ook wel gelijk als je zegt......^waar moet ik het dan leren^ Maar ik vind het altijd zo zielig als ze de hele week hard werken en dan kom jij eraan en dan moet ie nog harder werken, en zn spieren gaan gebruiken.......... als jij de hele week fietst 200 kilometer per dag op je gemakkie....... maar dan moet je het ineens eventjes met een klokkie op een race fiets binnen een uur doen...... dan gaat jouw lijf toch ook protesteren........

Dat is mijn mening......

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 00:40

ja, dat is wel waar
misschien wel leuk detailletje, ze is nog niet zo lang manegepaard, een maand of 2?
ze was heel vroeger een fokmerrie, ze is gekocht geweest door haar eigenaars nu, en opgeleerd op 12 jaar, nu is ze 18
die mensen zijn nog altijd eigenaar, maar ze staat op de manege omdat ze geen stallen meer hebben, ze staat te koop voor 1625 euro
maar ze kan het wel, ik heb haar eigenaresse eens zien rijden, ze sprong zomaar 1m10, en liep heel mooi aan teugel echt een plaatje
*slijm*

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:45

Helemaal prima........ maar hou het een heel klein beetje in je achterhoofd...... het is altijd leuk om verder te gaan..... om beter te worden...... succes

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 00:45

oke! dank je wel OK dan!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 03:02

Tja het nadeel van een manege paard. Daarom heb ik er een gekocht zo snel als ik het kon.

Maar het heeft ook zijn voordelen. Je leert op veel manieren rijden. Je hoeft niet iedere dag te gaan. Geen verantwoordelijkheid.

Als iets niet lukt dan wordt er door iemand anders ook op getraind.
Dat is ook meteen een nadeel, omdat je het zelf niet kan doen.

Op onze manege hebben we ook ZZ paarden. dat is natuurlijk wel prettig. En veel lopen hoeven ze ook niet. Meestal een uur per dag soms twee.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 13:22

dutske schreef:
en verzorgpaarden, in deze omstreken vind je dat bijna niet (belgie, roeselare)


Heb je al ’s goed gezocht?

Hier in België zijn er idd niet zoveel mensen die een bijrijder hebben terwijl dat in Nederland heel normaal is, althans die indruk heb ik. Maar toen ik mijn eigen pony op pensioen gezet heb, en ik toch nog wou blijven rijden maar het absoluut niet zag zitten om in een manègeles mee te hobbelen, heb ik eigenlijk heel gemakkelijk een bijrijdpaard gevonden. Met mijn vorig bijrijdpaardje heb ik geweldige fun gehad, er was amper 1 zoekertje op de site van het Belgische Fjordenpaardenstamboek nodig en ik kon al gaan kijken bij een leuke Fjord op amper 5 km van mijn voordeur. Heb met dat beestje een super tijd gehad maar op de duur werd het een beetje frustrerend omdat ik met hem niet kon lessen (paardje stond bij de eigenaar aan huis) en de eigenaars er zelf graag meer op wilden rijden. Toen opnieuw een bijrijdpaard gezocht, met een zoekertje op Bokt en in de Koopjeskrant en binnen de week kon ik al op 3 plaatsen gaan kijken. Deze namiddag ga ik nog bij iemand kijken, maar eigenlijk staat het al vast dat ik graag het paard van een Bokker wil bijrijden waar ik al een paar keer gaan rijden ben. Ik wil maar zeggen, zet eens een ‘professioneel’ zoekertje in de Koopjeskrant en ik ben er zeker van dat je reactie zal krijgen. Voor veel mensen is dat nieuw, ze hebben een paard waar ze niet elke dag tijd voor hebben, maar als ze dan zo’n zoekertje lezen gaat er ineens een lichtje branden

Veel succes!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 14:43

oke, ik zal eens kijken
hopelijk vind ik ergens iets waarmee ik ook kan blijven lessen, want bart geeft zeer goed les, en dat wil ik ook niet opgeven Pling


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Besje, Blue_flower, Galeo, laura22, micksage, NorwayFjord, Sanet, schumiegirl, tjee en 147 bezoekers