Project hengst naar rijpony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Project hengst naar rijpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 15:26

Ik vind het wel leuk om bij te houden hoe de vorderingen gaan met ons huidig projectje; thuis is eigenlijk niemand geinteresseerd en ik vind het ook erg leuk om het later eens terug te lezen, dan weet je weer waar je vandaan komt ;-)

Het 'project' is Hafodyrynys Taz.
Taz is 10 jaar oud. Als ik dacht 2,5 jarige uit GB gekomen naar Belgie en daar tot 2 maanden geleden als dekhengst dienst gedaan.

Nu is hij gecastreerd om aan zijn 2de carriere als gebruikspony te beginnen.

Taz heeft een flink karakter en de eerste trainers in GB hebben hem niet helemaal op de juiste manier behandeld. Daardoor is hij wantrouwend en reageert hij erg snel agressief.

Als hengst werd hij natuurlijk ook nog gedreven door ontzettend veel hormonen, wat dit gedrag nog erger maakte. Hierdoor stond Taz alleen en was hij niet geschikt om te rijden of mennen (er zijn wel pogingen gedaan hem te beleren, maar het was het niet waard).
De vorige eigenaar was erg lief voor Taz; en het was daar verder geen probleem dat hij alleen als show en dekhengst gebruikt werd.

Totdat er een andere nr 1 dekhengst in gebruik werd genomen en Taz niet meer zoveel kon doen. Hij is zich gaan vervelen en de eigenaren hebben besloten dat het beter is voor Taz om geen hengst meer te zijn en als gebruikspony verder te gaan. Echter heeft ie dan nog wel een flinke omscholing voor de boeg.
Zo heb ik hem over genomen :)

Taz als hengst:
Afbeelding
Afbeelding

Half november is Taz verhuist naar mij. Hij was toen ik dacht 2 maanden gecastreerd. Voor de wagen was hij al redelijk ver qua beleren, verder nog niets.
De eerste dag
Afbeelding

Ik ga voor mezelf proberen elke mijlpaal bij te houden.
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 03-01-15 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:33

Lekker ding, leuk project! Heel veel succes met hem en ik volg zijn vorderingen graag. :D

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 15:34

De eerste dag was uiteraard enorm spannend. Taz zou namelijk bij mijn hengstje en een ander ruintje samen komen te staan. Taz heeft wel een eigen stalletje, maar als de 2 kleintjes dan los lopen kunnen ze met hun neus zijn stal in, en ik wil natuurlijk niet dat ze snachts iets gaan uitvechten met een deur er tussen.

Dus hebben we mijn hengstje en Taz samen in de bak gezet met een paar man begeleiding.

Tegen alle verwachting in was het vooral mijn homo-hengst, die normaal echt te onderdanig is, die helemaal over de zeik was dat er een 'ander' zijn terrein kwam terroriseren. Taz rook nog naar hengst waarschijnlijk?

Taz daarintegen was super droog en liet zich vrij makkelijk domineren.
Afbeelding

Iig hebben we ze zo een week lang elke dag een paar uur samen gezet met begeleiding, en dit ging al snel zo goed, dat ze sinds dien met zijn 3en op de uitloop stallen staan.

Het enige moment wanneer dit niet goed gaat is tijdens biks-voertijd. Zowel het kleine ruintje als Taz hebben voernijd. Taz ook erg extreem; als je niet oppast was je een hand kwijt als je biksjes in zijn voerbak probeerde te doen; bedenk maar hoe dat er dan uit zag als we ze bij elkaar lieten staan.

Dus met voertijd sluiten we ze apart op, daarna staan ze gewoon samen.

Ik ben na een week zelf 2 weken in Afrika geweest, dus Taz heeft lekker relaxed kunnen inburgeren in de groep, zonder extra gezeik aan zijn hoofd.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:35

Wat een leuk project, flinke pony is het, wel erg leuk.
Veel plezier en succes

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:35

ohh wat een leuk dier....hoeft echt geen strikkie om hoor.

RoosG

Re: Project hengst naar rijpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:36

Jezus wat een nek op de eerste foto! Kanonnen. Ben heel benieuwd hoe dit verder gaat onder het zadel!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 15:43

Haha ja hij is zeker leuk, maar wel met flinke gebruiksaanwijzing hoor!

Na mijn vakantie zijn we verder gegaan, en ben ik erop gegaan om te kijken hoe/wat.
Het was natuurlijk heel lang geleden voor hem en zo erop bleek toch iets te snel, want hij heeft eigenlijk alleen maar op zijn achterbenen gestaan.
Nu is het nogal een baasje dus dan zo afstappen leek mij niet zo'n goed plan, dus ik ben erop gebleven tot hij op zijn minst 1 rondje stapte zonder gesteiger. Dit met hulp van iemand met een longeerzweep in het midden; nadeel daarvan was dat hij die persoon aanvloog als die hem een tik gaf, dus dat was niet zo'n succes. uiteindelijk wel 2 rondjes gestapt zonder issues dus direct afgestapt als beloning. Keer daarna heeft een stalgenoot het geprobeerd met een andere aanpak, en nu was hij wel iets milder, maar nog steeds erg veel gesteiger:

Afbeelding

Dit moest dus helemaal anders.
Ik was onderwijl begonnen met longeren om te laten wennen aan de zweep. Zacht tikje geven en dan door gaan tot dat hij voorruit ging ipv proberen mij te trappen. en dan direct stoppen, belonen, aaien, lieve woordjes en de bak uit.
Dit begreep hij wel vrij snel :D Dus na een paar dagen kon ik al gewoon normaal met zweep longeren :D
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 03-01-15 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 15:45

And thanx! Het is idd een heel gaaf dier en stiekem heeft hij ook echt een fijn karakter hoor! Als deze eenmaal voor je gaat, gaat ie door het vuur, dat weet ik zeker!

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:47

Zo hee, erg dapper van je! Knappe pony, ik volg :) Heel veel succes, ik ben benieuwd wat hij je nog allemaal gaat brengen.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:52

Wauw gave pony! en ik ga dit topic volgen!

Ondanks dat het niet de bedoeling is met dat steigeren is het wel een hele gave foto haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:53

Wat een gaaf project, en ook heel knap van je dat je erop bent blijven zitten (en er nog op durft). :D Ik volg mee. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:53

Zo, die komt flink omhoog! Je bent blijven zitten? Respect! Pfff.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:59

Poeh hee, daar was ik echt niet op gaan zitten. Dapper dat je dat durft. Maar het blijft een gaaf dier. Hopelijk gaat ie snel beter begrijpen wat de bedoeling is.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:00

Wow wat een beest. Knap dat je blijft zitten.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 17:21

Haha het voelde niet zo eng als dat het eruit ziet hoor! :+

Hij kondigd het ruim aan en steigerd heel beheerst. Je merkt wel dat ie het vaker doet :Y)

Hij doet het altijd bij de uitgang, of als hij langs een ander paard moet. Stilstaan, en als je dan been geeft ofzo, dan komt ie omhoog.

Zal zo even updaten over zijn andere issues, zoals het bijten en het trappen en ons vertrouwen op de grond.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:28

Ik snap het, een geoefende steigeraar is fijner om op te zitten dan één die dit nooit doet en er geen ervaring in heeft. Deze laatsten zullen veel sneller hun balans verliezen. Ondanks dat blijf ik het heeel knap vinden hoor ;)
Hoe ben je van plan het op te lossen, vooral voorwaarts houden? Of het steigeren zelf ook afstraffen? Ik vind steigeren altijd een lastig probleem, bij voorwaarts ligt mijn persoonlijke voorkeur.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 17:37

Sunneva: ik moet toegeven dat ik in 't begin heel stoer zei ' steigeren doet me niets! ' , maar dat ik na een paar keer toch een beetje ontmoedigd was..... Want wat je zegt, oplossing is voorwaarts, maar hoe doe je dat, met een paard, die juist niet voorwaarts te krijgen is? Het zijn juist de 'stoppers' die steigeren vaak.

En afstraffen tja, weet je, ik wil juist dat hij gaat inzien dat het rijden LEUK is en niet dat het een gevecht wordt elke keer. Dan wordt ie nooit werkwilliger. Je moet deze pony niet breken, dat werkt niet, je moet hem met zn neus de goede kant op krijgen....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:40

Ik volg mee ! Reuze interessant project en hele knappe jongen ! <3 Enkel dat voetjes van de grond is niet leuk, maar zo te lezen ga jij dat wel voor elkaar krijgen :j

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:41

Wauw, wat een gaaf ding! Hoe groot is hij eigenlijk? Hij oogt echt klein, hahaa.

Ik ga zeker volgen ;d

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 17:42

Afijn, ik zal nog even terug gaan naar dag 2, toen ik hem uit zijn stal wou halen om gewoon even te borstelen.

Ik deed zijn halstertje om in de stal en wil hem mee naar buiten nemen, en meneer ramt keihard de stal uit, dwars door mij heen. Ik met mijn kont in de blub :+ Ik had hem niet aan zien komen. Schijnbaar 'bang' voor kleine openingen?

Dus ik hem weer in stal gezet, en opnieuw eruit gevraagd. Again. Maar nu was ik er op voorbereid. Ik probeer hem met een tik op zijn neus tegen te houden maar goh. Dat deert hem dus totaal niet 0_0.

Ik dacht nog, pffff, begint het hier al, wat voor knol heb ik nou weer hier.

Maar goed, gewoon rustig blijven en weer de stal in geleid. En nog een keer. en nog een keer, en nog een keer.
Aangezien slaan niet helpt, dan maar gewoon aanhouden. Dus vriendelijk blijven vragen of hij wil wachten in de opening, en elke keer als hij dat niet doet, gewoon weer terug die stal in.

Je snapt wel, ik was ruim 3 kwartier bezig. De stalbaas komt naar me toe om te kijken of het wel in orde was allemaal, ik was zo lang bezig :P

Maar uiteindelijk kon ik hem laten wachten in de opening, en wachten hij tot ik zei dat ie door mocht lopen. Ik heb natuurlijk niet meer geborsteld, maar hem meteen los gelaten, ik vond dat er genoeg bereikt was op de 2de dag ;-)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 17:43

xpearl: Het is inderdaad maar een kleintje!! Hij is maar 1.35 :D Welsh cob sectie C!

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:43

Wat een geduld.. :oo >;) Jij komt er vast wel!

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:45

Toydoll schreef:
xpearl: Het is inderdaad maar een kleintje!! Hij is maar 1.35 :D Welsh cob sectie C!

Hahaa, dat is inderdaad niet super groot (A). En dat jij daar oppast.. Pfoe! Ben jij zeker ook mini? :j

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 17:45

xPearl schreef:
Toydoll schreef:

Hahaa, dat is inderdaad niet super groot (A). En dat jij daar oppast.. Pfoe! Ben jij zeker ook mini? :j

haha nee in tegendeel. Ik ben 1.73!

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:46

Ik volg ook, hij is echt super mooi, maar wel klein. Ben jij ook zo klein dan?! En super knap dat je dit wilt doen, het gaat je vast wel lukken met al dat geduld ! ;)

Edit: Je bent niet zo klein dus... :P :D