Stokmaat hengst

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LiindseyV

Berichten: 548
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Leopoldsburg

Stokmaat hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 23:32

Hoi!

Is het mogelijk om de uiteindelijke stokmaat van je paard te meten of berekenen? :)
Ik heb dit gedaan met de zogenaamde touwtjestruc , en dan zou hij moeten uitkomen op 1m68 zou dit kunnen ?
Het is een Friese hengst
Hij is deze maand 2 en half jaar oud
Zijn moeder is 1m63 en zijn vader is 1m69
En hij is nu zowat 1m60 groot

Ik heb toch wel dat beetje 'angst' dat hij niet groot genoeg word voor mij ... :?

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:39

Relax, 2,5 is nog jong en friezen zijn pas laat uitgegroeid, pas met 8 jaar.
Ik heb een friese ruin van 15, toen ik hem kocht op net 4-jarige leeftijd was hij 1.62m hoog met dekenmaat 185cm, niet groot dus zeker omdat ik zelf 1.78m ben met erg lange benen, was daar ook erg onzeker over. Uiteindelijk was dit paard op z'n 8e 1.68m met dekenmaat 205/215cm en toont hij behoorlijk groot. Ik pas er prima op, zeker niet te groot. Maar als ik op bijv een KWPNer van 1.70m stap zie ik er toch groter uit dan op m'n fries.
Ik heb ook nog een 2,5 jarige friese hengst, gekocht op 4,5 maanden oud. De fokker fokt uit deze familielijn redelijke grote paarden over de 1.70m, en de vader van dit paard is Wolfert die ook redelijk grote nakomelingen schijnt te geven. Vandaar ik de gok toch durfte te wagen hem te kopen ivm ik toch echt wel een paard met maat nodig heb vanwege m'n eigen lengte. Inmiddels is hij 1.59m met dekenmaat 185/195cm, dus bijna vergelijkbaar met die van jou. Qua groei gaat het ook met vlagen, hij is niet echt de hoogte in gegaan de laatste tijd maar je ziet wel zijn lichaam 'voller' worden en dan weer de achterhand omhoog komen. Gewoon lekker afwachten en genoeg tijd geven een tot een echt paard uit te groeien.
In ieder geval ga ik hem nog niet zadelmak maken als hij 3 is omdat ik hem dan zeker nog te onvolwassen vind, maar alleen beginnen met grondwerk. Aangezien hij pas volwassen is met 8 jaar wacht ik liever tot een jaar of 4 of 5, wil hem alle tijd geven goed te ontwikkelen.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:10

LiindseyV schreef:
Hoi!

Is het mogelijk om de uiteindelijke stokmaat van je paard te meten of berekenen? :)
Ik heb dit gedaan met de zogenaamde touwtjestruc , en dan zou hij moeten uitkomen op 1m68 zou dit kunnen ?
Het is een Friese hengst
Hij is deze maand 2 en half jaar oud
Zijn moeder is 1m63 en zijn vader is 1m69
En hij is nu zowat 1m60 groot

Ik heb toch wel dat beetje 'angst' dat hij niet groot genoeg word voor mij ... :?


Hoe groot ben jezelf? Omdat je zegt dat je bang bent dat hij te klein voor je wordt.

Zou er niet zo angstig om zijn. Hij is nog maar 2,5 jaar oud. En de meesten groeien tot hun 8ste jaar.

LiindseyV

Berichten: 548
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: Stokmaat hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 19:29

Bedankt voor de reacties! Dit is mijn eerste Fries , ik heb er nog niet veel kennis van van het ras dus dacht ik ik vraag het even :)
Ik ben zelf 1m77