Jarenlange rijervaring? Ehm..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 12:11

ja idd Depennybitch dat zou ik ook wel eens willen weten Verward wat ze onder die termen eigenlijk verstaan...

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 12:29

ja, die termen zou ik ook wel eens willen weten. Sommige mensen die bij ons kwamen kijken naar een paard hadden ook altijd van die grote monden totdat ze erop zaten. Bv. meisje (jaar of 18) komt paard kijken. Ze vertelt vooraf dat ze al meerdere paarden zadelmak heeft gemaakt en aangereden. Ik trek betreffende paard van stal. (4 jarige met 25 winstpunten in L springen en L2 dressuur) Zij stapt op en ploft in het zadel. Vervolgens schopt ze er ook nog tegenaan om aan te draven.... Paard weet niet wat hem overkomt en schiet weg. Meisje trekt vervolgens aan de teugels en paard stopt sneller als meisje kan bijbenen. Meisje ligt op de grond...

Je begrijpt dat de koop niet door ging. We hebben haar aangeraden om nog maar eens wat rijlessen te nemen en de volgende keer een wat andere houding aan te nemen als ze weer bij een paard ging kijken.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 12:36

Ik zou niet graag de paarden dit dat meiske had ingereden hebben willen kopen als ik dat zo lees..... Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 12:39

Mijn houding is ongeveer vreselijk, echt.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 12:43

Zouden mensen zich dan zo overschatten?????

Ik ben zelf altijd heel erg terughoudend, ik bedoel: eerst maar eens bewijzen, dan pas gaan zitten opscheppen.

Ik zal nooit zeggen "oh, ik rijd zo goed, ik kan dat wel".
Ik rij toevallig alweer 23 jaar en ik blijf er op zitten zonder al te veel gekke dingen. Ik zal nooit beweren dat ik fantastisch rijd!
Die houding brengt je verder dan dat je hoogmoedswaanzin hebt....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 12:49

DePennyBitch schreef:
Ik zal nooit zeggen "oh, ik rijd zo goed, ik kan dat wel".
Ik rij toevallig alweer 23 jaar en ik blijf er op zitten zonder al te veel gekke dingen. Ik zal nooit beweren dat ik fantastisch rijd!
Die houding brengt je verder dan dat je hoogmoedswaanzin hebt....



Idem....... Haha!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:09

Citaat:
Maar je weet ook niet wie er op de advertentie nog meer had gereageerd.
Misschien was het wel een oude bekende en wist ze hoe die reed

Helemaal gelijk in!!!

En qua goed rijden.....tjah ga eigenlijk beetje af op wat anderen zeggen en dan kom ik tot de conlcusie dat ik 'leuk' rij, maar niet fantastisch...daar ben ik nog langer niet, moet ik toch nog even oefenen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:20

Wij sturen mensen ook nog wel eens weg met de mededeling dat onze paarden niet aan hun capaciteiten voldoen Haha!

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:58

Je gaat toch af als een gieter....

Ik zeg altijd dat ik aardig boven kan blijven. Voor de rest doe ik geen uitspraken over mijn rijkunst. Door Houston word ik elke keer weer met de neus op de feiten gedrukt dat er bij mij ook nog wel het een en ander beter kan. Mijn eigen paarden beginnen overigens steeds beter te lopen door de ervaringen die ik op zijn rug opdoe. De grootste fout die ik maak is dat ik te grof doorkom in mijn hulpen, ik kan vaak met nog minder toe.

Maar goed, onder het kopje gevordere ruiter val ik denk ik wel.
Toch die jarenlange rijervaring he... Haha! al heb ik natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal met manegepaarden want daar heb ik nog bijna nooit opgezeten. De twee keer dat ik er wel opzat had ik veel bewondering voor de mensen die daar iedere week voor hun lol op gaan zitten. Ik vond er nl. geen barst aan. Scheve trapzakken....

Sirius_

Berichten: 10953
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 15:14

nou moet ik eerlijk bekennen dat vergevorderd niet veel meer voor stelt. Bij ons rijden ze in de beginners wanneer je niet kan lichtrijden/sturen. Halfgevorderd kun je dus wel sturen en lichtrijden. in gevorderd zitten de mensen die van halfgevorderd komen en er alleen maar in zitten omdat hg vol zit. Meestal (wat ik heb meegemaakt) worden ze op een van de 'moeilijkere' pony's gezet, rijden ze die goed, dan kunnen ze door. We hadden een meisje in de les in vergevorderd die regelrecht uit de beginners kwam.

Ik ben niet zo zeker op het paard. Hoe vaker ik er een rijd, hoe beter het gaat, maar de eerste paar keren gingen dus voor geen meter. Ben benieuwd hoe ik zelf in vergevorderd ben gekomen?

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:17

ik heb een paar jaar op een bedrijf gewerkt waar je ook vakantie kon vieren met je eigen paard. Soms kwam er dan iemand zonder paard, die er eentje van ons wilde huren.

Wij vroegen dan altijd naar een ruiterbewijs, niet omdat mensen dan zouden kunnen paardrijden, maar je weet wel dat ze een paar lessen gehad hebben.

Ik heb ook wel eens iemand zien weghobbelen op één van onze paarden waarvan ik dacht: o jee, hoe komt die terug vanavond.........

gelukkig zijn koudbloeden niet zo gevoelig en aangezien ze altijd met huifkarren lopen te sleuren, zijn ze ook niet zo gevoelig in de mond.....

Mijn eigen koudbloed is superbraaf bij mensen die niet kunnen rijden en kleine kinderen, maar ik weet waar hij toe in staat is, dus ik stuur er niemand mee weg...........ik zie de rekeningen al opstapelen als er iets fout gaat

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:18

Nouw.. dat is een goeie vraag,, maar als ik naar een paard vraag zie ik altijd op lijst de term groep: beginners, half gevorderden etc..
ik kan zlef ook nie zo egt een goeie antwoord geven.. missgien vraag aan een manege een goejj idee?? Knipoog

groeten

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:30

Ligt ook aan de manege. Bij ons vroeger, was vergevorderd een les met niet meer dan 10 mensen in de bak (heel grote bak was dat). De instructrice bepaald de gang waarin we rijden, en verder niets. Dan gaat zij aanwijzigen geven aan mensen die iets fout deden o.i.d. Daarvoor had je dus gevorderden, hier werd je geleerd hoe je moest wijken, schouder binnenwaarts etc... Die je dan dus weer in de vergevorderden kon oefenen, of vragen om iets nieuws te leren. Moet wel zeggen dat het wel echte dressuurlessen waren... Even voor de duidelijkheid, ik reed 6 jaar toen ik wegging uit de vergevorderden groep, en ging op springpaarden rijden.

Nog iets... Als je alleen maar de kans krijgt om op een manege te rijden, waar kun je dan in godsnaam de ervaring vandaan halen die de meeste eigenaren vragen om hun paard of pony te rijden???? Je moet ergens kunnen beginnen!!!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:34

Oh ja, en bij ons waren moeilijke paarden ook echt moeilijk. Die stonden er ook alleen voor de vergevorderden groep. Waar ik dus na ong 6 jaar pas in terrecht kwam. Die paarden werden dus niet gebruikt voor de trek- en schoplessen...

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:38

Hey maar Pam, jij had toch een eigen paard, Shiraz ofzo (heb ik dat goed?)

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 19:39

DePennyBitch schreef:
Ik hoor steeds de termen "beginnersgroep, halfgevorderden, gevorderden en vergevorderden".

Wil iemand mij dit uitleggen?

Want: wat verstaat iemand onder een halfgevorderde ruiter Verward

Is dat iemand die al zelfstandig kan rijden, of iemand die de absolute basis kent (stap, draf, galop, sturen)?????
Het zegt me zo ff niks, met alle respect.

De laatste manegelessen die ik reed, was in een groep met allemaal volwassenen, die minimaal al 20 jaar reden.
Om de week dressuur, om de week springen. Bij de dressuur reden we soms een pasje schoudervoor, wijken voor het been, middendraf, (poging tot) keertwending. En met springen eindigden we met een sprong van ongeveer 1.30m (voor wie durfde dus, meestal was ik dit niet, ha ha)

Hoe zou je dit bestempelen in manegetermen?????


Wij op de manege hebben 3(nuja, 4) niveaus. Niveau 0 zijn privélesjes, om te leren stappen, draven, lichtrijden en sturen. In niveau 1(beginners) leer je galopperen en meer figuren rijden etc. Dat zijn wel nog "botsertjes" die op brave pony's rijden. Dan niveau 2 (halfgevorderd) zijn degene die op een paard blijven zitten, stappen, draven, galopperen, klein sprongetje en wat bokken kunnen uitzitten. In sommige van deze groepen leer je ook al wat aan de teugel rijden. In niveau 3(gevorderd) rijd je degelijk. Je rijdt wel eens jonge paarden in, hebt al vrij veel ervaring, kan zo buiten rijden, kan een paard wat opvoeden en daar leer je ook meer wijken, schouderbinnenwaarts, travers, keertwending,...
Dit is denk ik wel wat de meeste maneges vergevorderd noemen. In niveau 2 is er bij ons eigenlijk een kleine verdeling halfgevorderd en gevorderd (meestal is dit kleine en grote kinderen Knipoog).

Dus beginner: beetje rondsturen
halfgevorderd: stappen, draven, galopperen, wat sprongetjes, een bok kunnen uitzitten
gevorderd: alle gangen volledig beheersen, het begin van dressuur, springen en een buitenrit zouden moeten kunnen
vergevorderd: zover zijn om aan paarden iets te leren

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:22

goed, dus als ik het voorbeeld van Angelke pak kan een vergevorderde ruiter dus ongeveer evenveel als een pak Midden1-midden2 ongeveer of niet?

Nu heb ik nog een paar vraagjes hierover Slim

-Hoelang ongeveer rijden ze gemiddeld eer ze in vergevordert zitten?(als je hier een antwoord op kan plakken tenminste)
-je kan nu(vergevordert dus) wijken, travers...
is dat met een paard dat ook actief op de achterhand loopt, netjes nagefelijk en opgericht aan de teugel, dat met de minste kuitdruk vooruitloopt en de minste gewichtsverplaatsting omschuift? even een edit: is dit dan een paard waar alle knoppen aanzitten en die als je de teugels bij wijze van spreken opraapt al rond gaat lopen, of moet je wel degelijk zelf werken om je paard zo te krijgen?[/edit]
Of is dat met een paard dat de neus vooruitsteekt en waar je tegen moet schoppen om hem vooruit te krijgen?
-Rij je dan elke week op hetzelfde paard, of heb je veel afwisseling(dan bedoel ik minimum 3 verschillende paarden)
-een moeilijk paard dat enkel in vergevorderd zit, is dat een paard dat bij de minste kuitdruk ontploft in een bokrodeo en die van elke zandkorrel twee meter de lucht in springt?
of is dat een paard dat af en toe eens een bok geeft en als het een week heeft stilgestaan wel eens een loopje neemt?

sorry dat het nogal veel vragen zijn Bloos

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:39

xKatleentjex schreef:
goed, dus als ik het voorbeeld van Angelke pak kan een vergevorderde ruiter dus ongeveer evenveel als een pak Midden1-midden2 ongeveer of niet?

Nu heb ik nog een paar vraagjes hierover Slim

-Hoelang ongeveer rijden ze gemiddeld eer ze in vergevordert zitten?(als je hier een antwoord op kan plakken tenminste)
-je kan nu(vergevordert dus) wijken, travers...
is dat met een paard dat ook actief op de achterhand loopt, netjes nagefelijk en opgericht aan de teugel, dat met de minste kuitdruk vooruitloopt en de minste gewichtsverplaatsting omschuift?
Of is dat met een paard dat de neus vooruitsteekt en waar je tegen moet schoppen om hem vooruit te krijgen?
-Rij je dan elke week op hetzelfde paard, of heb je veel afwisseling(dan bedoel ik minimum 3 verschillende paarden)
-een moeilijk paard dat enkel in vergevorderd zit, is dat een paard dat bij de minste kuitdruk ontploft in een bokrodeo en die van elke zandkorrel twee meter de lucht in springt?
of is dat een paard dat af en toe eens een bok geeft en als het een week heeft stilgestaan wel eens een loopje neemt?

sorry dat het nogal veel vragen zijn Bloos


Niet altijd. Vergevorderd kan ofwel inderdaad M1-M2 zijn, maar het kan ook vooral met jonge paarden werken zijn.

-7-8 jaar als je het met 1x in de week moet stellen
4 jaar als je meerdere keren in de week kan rijden
Dit is natuurlijk relatief, iemand die 1.5 jaar rijdt zit al in deze groep, en iemand die 8 jaar rijdt nog altijd niet.
-deze vraag kan ik moeilijk beantwoorden, omdat we met de jonge paarden (is het enige wat ik nu eigenlijk doe) we vooral eerst rechtrichten etc. Dan gaan we ook wat pasjes wijken etc. Maar dan zijn ze dikwijls verkocht, alleen een vriendin van mij, daarvan wordt de "verzorg"pony nooit verkocht, en zij is dus ook al pakken verder, maar rijdt dan nog regelmatig mee met jongere paarden, en dan staat zij iets achter.

Het is iets tussen de twee in, nageeflijk, niet opgericht, ontspannen en reagerend op een zachte kuitdruk die soms wat versterkt moet worden

-Regelmatig dezelfde, maar ook regelmatig wisselend. In de les is het meestal wisselend tussen 3 paarden, als we vrijrijden meestal dezelfde

-op het moment heb ik nu een paard dat enkel in vergevorderd loopt(en zelden wel eens in halfgevorderd/gevorderd). Deze ben ik aan het inrijden(basis zit er al heel goed in) en begint te puberen. Hij "ontploft" niet snel, maar andere paarden zijn dan wel voor het geringste zandkorreltje en minieme kuitdruk weg.
Een moeilijk paard dat enkel in de vergevorderden mag is er niet echt, het zijn eerder de jonge die nog veel moeten leren.

ik hoop dat je wat aan de antwoorden hebt, best is dat er nog iemand reageert, dit is wat bij mij gebeurt op de manege, op andere maneges is dat misschien iets totaal anders, omdat wij vooral met jonge paarden werken.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:51

bedankt angelke, zo krijg ik en anderen ook een beetje een beter overzicht over wat ze nu onder die termen verstaan op een manege Lachen

Het zou inderdaad fijn zijn als meerdere manegeruiters dit beantwoorden, en liefst Pam zelf ook, dan kan ze zelf een beetje kijken als ze met haar 2jaar ervaring nu in staat is om een bijrijdpaard te rijden of ze toch wat ervaring tekort schiet Knipoog

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:51

Wij zochten laatst iemand die op stal kon helpen en die ook wat kon rijden zonder dat alles wat je zorgvuldig hebt opgebouwd direct in puin ligt. De paarden hier zijn ook nogal snel gepikeerd, dus als het te grof oid gaat is het foute boel.
Ik heb een aantal reacties op mijn advertentie gehad. Mijn eerste vereiste was dat ik er ook echt iets aan had. Anders ben ik meer tijd kwijt aan het begeleiden en had ik beter alles zelf kunnen doen.

Ik heb er een aantal door de telefoon al afgekapt (bot gezegd) en een aantal langs laten komen en mee laten draaien. Ik heb ze eerst laten longeren, dan zie je al een hoop. Ik wil graag dat ze werken aan de longe en niet dat ze in een soort centrifuge lopen.
Ik heb dus meegemaakt dat ik er eentje in de longeerbak zette met paard en dat ik er zelf een naar de wei ging brengen...paard draafde braaf een rondje. Ik kom terug, na 1 minuut: paard stapt. Zij hulpeloos erbij: hij wil niet meer in draf.....
Nou, dan kon je mij al zowat opvegen en als ik me niet vergis zag ik Marillion ook schaterlachen. Haha!
Eigenlijk weet ik dan al genoeg.
Ik heb haar toch laten rijden en ik heb Maril nog nooit zo zien genieten, hij kon zo de manegeles in, ik wist niet dat ie het in zich had.....
Tja, het is heel bot, maar daar is dus niemand mee geholpen. Ik heb eerlijk gezegd hoe de vork in de steel zat. Dit was nog mijn eigen paard, ik heb ook paarden van klanten die gereden moeten worden, dan kan ik daar al helemaal niet mee aankomen...

Ik heb er nu eentje die echt super is. Maar ja: die heeft jaren bij de pony's in de sport gereden en heeft nu zelf een aantal leuke beesten. Ze helpt 3 x pw bij mij op stal in ruil voor les met haar eigen paarden (+ begeleiding op die van mij...) en zo nu en dan rijd ik er eentje voor haar als ze problemen heeft. Gaat echt super, maar dat is dus absoluut het verschil tussen iemand die uit de manegeles rolt, waar je hebt leren paardrijden....en iemand die eigen paarden in de sport heeft gehad en heeft leren 'trainen en werken met een paard'....
Als je een bijrijder zoekt voor een recreatiepaard is met het eerste niks mis, zoek je iemand die je sportpaard redelijk na kan rijden, desnoods alleen wat vwnw maar wel correct, dan heb je wat meer kwaliteiten nodig...

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:16

x
Laatst bijgewerkt door janna op 10-06-22 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:16

Dat beginners niveau, gevorderd niveau, vergevorderd niveau wil helemaal niks zeggen, ik reed jaren geleden op een manege, in een zogenaamde gevorderde les. Toen ik eindelijk een paard kreeg, dacht ik dat ik wel kon rijden met mijn 10 jaar rijervaring.
En ik had het geweten hoor, kreeg nl. gelijk een Arabische hengst van 4 jaar onder mijn kont Knipoog. Mijn conclusie hierna: ik kon helemaal niet rijden, maar heb enorm veel geleerd van hem (en mijn privélessen, want dan leer je pas rijden, niet dat ik nu zo fantastisch rijd).
Ook ben ik het mee eens dat je van tijd tot tijd eens op andere paarden moet stappen, omdat je anders 'vastroest' op één paard.

Maar dan wil het alsnog niks zeggen, ik heb soms mensen zien rijden op hun eigen paard

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 10:23

en vergevorderd niveau = M1/M2 , sorry daar geloof ik dus absoluut niets van. Zoals hierboven al vaak gezegd is, sportpaad of manegepaard blijft een wereld van verschil. Ik heb jaren op een goede manege gestaan, en heb er dus veel van gezien.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 10:26

Suzanne, die verhalen zijn zo ontzettend herkenbaar........ echt. Soms dan moet ik ook zo heel hard lachen als ik mensen zie stuntelen met het liefste paard van stal............. feilloos weten die paarden het, feiloos.......

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:01

Lielle schreef:
en vergevorderd niveau = M1/M2 , sorry daar geloof ik dus absoluut niets van. Zoals hierboven al vaak gezegd is, sportpaad of manegepaard blijft een wereld van verschil. Ik heb jaren op een goede manege gestaan, en heb er dus veel van gezien.


Dit is op sommige maneges misschien mogelijk, daar heb ik niet echt verstand van. Ook omdat het niveau belgie/nederland weeral verschild, maar dat heb ik precies al veel gezegd tegen jou Haha! Ik heb er bijgezegd dat wij ons vooral met jonge paarden bezig houden, dus aan dat niveau geraken wij nooit, omdat die paarden snel verkocht zijn.
Soms rijden we ook eens op de eigenaar zijn paarden, dat zijn dus wel sportpaarden, maar dat is meer om ze even buiten te halen en dan doen wij wel wat wisseltjes en stap-galop maar dat is voor die paarden enkel wat lichaamsbeweging en wat basiswerk.