Jarenlange rijervaring? Ehm..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 02:01

Mijn dochter heeft nu sinds ruim 1 jaar een eigen pony, ze krijgt 1 X per week een half uur priveles, ze rijdt daarnaast 5 X per week thuis.
Verder moet en doet ze s'morgens de pony's naar buiten (als het weer het toe laat ivm school), s'middags weer naar binnen, voeren, verdere verzorging etc.. en zorgen dat de juiste deken op haar pony ligt als deze naar buiten gaat. (ze wordt uiteraard wel begeleid)
Daarnaast heeft ze te letten op het water op de weide (of dat voldoende is) zal ze mee moeten om te kijken of de afrastering nog wel goed is.
Zadel, hoofdstel zelf controleren en schoonmaken (wel met hulp) aangeven als halsters en touwen vervangen dienen te worden enz...
In het begin moest ik haar daar om vragen/sturen, nu doet ze het uit zichzelf...
Zou zij nu over een tijdje om wat voor reden een verzogpony moeten zoeken heeft ze heel wat te vertellen....wat nog niet zeggen wil dat ze beter kan rijden....maar ze weet wel waar ze op moet letten en wat ze moet doen qua verzorging...en ik denk dat iemand die een verzorgster/bijrijdster (m/v) zoekt liever iemand heeft die weet waar hij/zij over praat qua verzorging/onderhoud dan iemand die "alleen maar" 2 jaar op een manege heeft gereden en een x-aantal jaar tussen paarden heeft gelopen... (tenminste ik wel Haha! )
dat "alleen maar" is absoluut niet neerbuigend bedoeld, maar er is een duidelijk verschil tussen (prive)lessen met een (verzorg)paard of lessen op een manege.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 08:41

ik rijd 35 jaar paard en kan nog geen B-proefje rijden!

In die jaren heb ik bijna alles gedaan, behalve eventing en voltige en ben nu dik boven de 40 en behoorlijk bang geworden en heel erg voorzichtig.

Ik heb een enorm sterke jonge koudbloed die alles nog moet leren en ik heb al 4 bijrijdsters "versleten"in nog geen jaar tijd.

Allemaal boven de 20 met veel ervaring, mar allemaal afgeknapt op het sterke paard en dat ze er niets mee konden beginnen, hij is niet compleet opgeleerd.

Ik verzorg en rijd en longeer hem nu al een maand of wat alleen en het gaat een stuk beter. het is echt een paard voor 1 persoon en hij heeft vooral duidelijkheid nodig. Het is erg moeilijk met mijn werk en ik voer een voortdurende race tegen de klok, maar als de dagen langer worden, wordt het weer gemakkelijker!

Er komen regelmatig meisjes van een jaar of 15 vragen of ze een keertje met dat brave knol naar buiten mogen, dan val ik bijna om van verbazing dat ze het überhaupt durven vragen! Wie is er er verantwoordelijk als er iets gebeurt???? De eigenaar!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 10:18

Ik geloof dat ik nu half bokt over me heen ga krijgen, maar ik moet toch ff het volgende kwijt:

Mensen overschatten het rijden op maneges echt heel erg!

Iemand die een aantal jaren op een manege heeft gereden, is in geen geval te vergelijken met iemand die al die tijd een eigen paard heeft gehad! Mijn uitleg:

Ten eerste: een manegeruiter rijdt 1x per week gemiddeld, een paardeneigenaar rijdt (als het goed is) vrijwel iedere dag. Dat betekent grofweg dat een manegeruiter ongeveer 52 keer per jaar rijdt, en een paardenhouder 365 keer per jaar....

Ten tweede: "lastige" paarden van een manege zijn bij lange na niet de lastige knollen die er soms op een privéstal staan! Voorbeeldje: toen ik op zoek was naar een stalling voor mijn paard, ging ik in eerste instantie kijken bij maneges, omdat ik een binnenbak wil. Ik had een in mijn ogen aardige manege gevonden en wilde (a la de BIT manegetest) eens een keer in een lesje meerijden om te zien hoe de sfeer e..d. was. Nou, ik heb het geweten. Eerst kreeg ik te horen dat het niet ging, later dat er alleen nog maar een "heel erg fel en moeilijk paard over was" Nou, na lang zeuren mocht ik daar op rijden....
Ik kwam met het paard in de bak binnengelopen en de instructrice was gelijk van mening dat ik het verkeerde paard had gezadeld en raakte helemaal in paniek. Nou, dan stap je ook lekker ontspannen op, nietwaar?
Uiteindelijk bleek het een heel braaf en sloom paard te zijn, die alleen bij het aanspringen in de galop een keertje zijn kontje de lucht in gooide.
Voila met je moeilijke en gevaarlijke paard.

Moraal: in manegelessen lopen geen extreem moeilijke en gevaarlijke paarden mee, dat kan een manege niet maken tegenover zijn klanten. Een manegepaard moet betrouwbaar zijn en gewend aan allerlei ruiters die schoppen, trekken en scheef zitten.

Ten derde: Met hoeveel mensen rijdt een manegeruiter zoal in de bak? Je krijgt gewoon nooit zo goed les als je met 15 man rijdt.... In een uur tijd krijg je hooguit een minuut of 5 aandacht. Fouten sluipen er gewoon sneller in zo, en ik kan het weten! Heb jaaaaaren er over gedaan om van mijn "lee towers-handje" af te komen!!!!! Vingers aflikken

Slotconclusie: een manegeruiter is gewoon veel minder ervaren dan een paardeneigenaar. Ik zeg niet slechter, maar ANDERS....

Hoeveel manegeruiters komen niet perfect mee in de vergevorderde groep, maar liggen na een aantal rondjes op een sportpaard net zo hard weer op de grond?
Manegepaarden schrikken niet van een schop meer of minder, een sportpaard is vaak hoger in het bloed en dus veel gevoeliger. Die pikt zoiets niet en met een beetje geluk naait ie er alleen nog maar uit....

Ik zeg gewoon eerlijk: ik ben pas echt leren rijden toen ik na 4 jaar rondhobbelen op een pony op de manege, een eigen pony kreeg.... Bloos

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 11:34

Zeg Pam, jij hebt toch een eigen paard gehad? Of ben ik nu in de war met iemand.
Ik weet wel dat ik jou eens gemeet heb toen je bij Nimber op stal kwam om een paard te kopen.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 11:59

@ dePenneyBitch:
hahaha, moest wel even lachen toen ik dit las. Mij is namelijk precies alles tegenovergesteld overkomen....Ik ben pas echt leren rijden toen ik een goede instructrice kreeg (op de manege)....
Enn het maximum hier in een les is toch wel 8 en we reden meestal met 5 a 6 man.
En lastige paarden???....manege paarden zijn donders slim en weten ook enorm goed wie ze op zich hebben. Zo kunnen ze bij kleine kinderen superbraaf zijn, maar bij meer gevorderde ruiters ineens een hele andere kant hebben...dat is het verschil tussen rijden van de paarden en meehobbelen (wat de meesten dus doen op een manege)....

Maar goed dit leren rijden ligt (naar mijn idee) ook volledig aan de persoon die iemand is. Want inderdaad ken ook genoeg mensen die pas echt gingen rijden toen ze hun eigen kregen....op een of andere manier kregen ze toen pas door wat echt rijden in hield.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 12:51

Op de manege dacht ik ook dat ik goed kon rijden, tot ik een eigen pony kreeg.

En in 2 jaar heb je gewoon niet veel ervaring opgedaan, ik zou op allebei mn pony's niet eens iemand zetten die 2jr 1x in de week een manegeles heeft gehad.Met goede prive-instructie valt het rijdn vast wel te leren op die pony's maar het is makkelijker als je iemand kan vinden die het al wel kan.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 14:04

Ik moet helaas voor jou ook zeggen dat ik het begrijp.
Ik heb 1 van de meest betrouwbare pony's die er op deze wereld rondlopen maar ook ik zou een meer ervaren ruiter zoekn.
Je hebt gelijk iemand die 10 jaar ervering heeft hoeft niet goed te zijn, maar iemand van die twee jaar op een manege heeft gereden kan gewoon niet heel ervaren zijn.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 15:19

Onder (veel) rij ervaring versta ik veel verschillende paarden (jong, oud, groen, 'gevorderd') gereden hebben, veel problemen hebben meegemaakt en opgelost en zelf een beetje netjes kunnen rijden en met die paarden om kunnen gaan. Het lijkt me in mijn ogen verreweg onmogelijk omdat in 2 jaar allemaal te doen.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:11

Bella schreef:
@ dePenneyBitch:
hahaha, moest wel even lachen toen ik dit las. Mij is namelijk precies alles tegenovergesteld overkomen....Ik ben pas echt leren rijden toen ik een goede instructrice kreeg (op de manege)....
Enn het maximum hier in een les is toch wel 8 en we reden meestal met 5 a 6 man.
En lastige paarden???....manege paarden zijn donders slim en weten ook enorm goed wie ze op zich hebben. Zo kunnen ze bij kleine kinderen superbraaf zijn, maar bij meer gevorderde ruiters ineens een hele andere kant hebben...dat is het verschil tussen rijden van de paarden en meehobbelen (wat de meesten dus doen op een manege)....

Maar goed dit leren rijden ligt (naar mijn idee) ook volledig aan de persoon die iemand is. Want inderdaad ken ook genoeg mensen die pas echt gingen rijden toen ze hun eigen kregen....op een of andere manier kregen ze toen pas door wat echt rijden in hield.


Dat vetgedrukte zinnetje herken ik zó hard! Wij hebben een dikke slome tinker staan op de manege, en die kleine kinderen mogen tikken geven, ook de wat grotere, dan gaat hij wel wat vooruit, maar nog altijd niet zo Knipoog. Maar als wij erop stappen, en hij niet reageert en we een nog niet al te harde tik geven, begint hij abnormaal te bokken, echt omdat hij weet dat wij meer van hem gaan vragen als hij actief loopt. Maar na even een echt harde tik, weet hij alweer dat hij toch best wel even doorloopt Knipoog.

Zo is er nog een andere, Guappa, die door veel als gevaarlijk en moeilijk bestempeld wordt. Ik had er in het begin de eerste 5 keer ofzo mee gereden, en ze zette echt geen pas verkeerd, als alle paarden van iets schrokken, liep zij netjes verder. Een tijdje geleden stapte ik er nog eens op omdat ik wist dat ze een paar dagen geleden alleen omhoog ging, toen ze twee dagen niet buiten was geweest. Toen hadden ze haar direct op stal gezet, en een paar dagen later ging ik erop. Ik "hoopte" ergens wel dat ze terug steigerde, omdat ik het anders niet kon proberen op te lossen. Niets dus, weer terug mooi netjes lopen, rustig galopje enz... Zonder nog maar één keer iets te proberen, ze deed echt geen pas verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:14

Citaat:
Dat vetgedrukte zinnetje herken ik zó hard! Wij hebben een dikke slome tinker staan op de manege, en die kleine kinderen mogen tikken geven, ook de wat grotere, dan gaat hij wel wat vooruit, maar nog altijd niet zo . Maar als wij erop stappen, en hij niet reageert en we een nog niet al te harde tik geven, begint hij abnormaal te bokken, echt omdat hij weet dat wij meer van hem gaan vragen als hij actief loopt. Maar na even een echt harde tik, weet hij alweer dat hij toch best wel even doorloopt .

En dat paard vind jij een moeilijk, vervelend, gevaarlijk, dominant of hoe je het noemen wilt?

dat vind ik n nog steed een slome manege bok, die een keertje bokt, sowhat Verward

dat is dus al het verschil dat bedoeld word.
Dat is nog steeds een makkelijk paard.
beter gezegd een paard waarbij je nog steeds bij in slaap valt.
Behalve als je nog wat minder ervaring hebt Lachen

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:19

Nee, dat is geen gevaarlijk paard *LOL*. Daar heb ik wel andere ideeën bij!
Maar ik ging op dat zinnetje in, dat manegepaarden meestal slim genoeg zijn om te weten wie er op hun rug zit.
Voor ik een moeilijk paard kan noemen op de manege kan ik toch láng nadenken hoor, ken er maar één, en die is gewoon vrij gevaarlijk voor kinderen,die rijd dus ook niet meer in de lessen, maar is wel een uitdaging voor ons.
Een klein duiveltje, met een dominantieprobleem, dat nu hij niet meer in de lessen loopt heel veel verbeterd is, maar nog steeds is hij als je een halve seconde niet oplet weg. Maar als je zijn stal binnenkomt is hij al normaal, en begint niet te klauwen en aan te vallen. Maar dat is een kwestie van respect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:22

Ah oke, dan snap ik je Lachen

Maar ik ken ook wel ruiters die een paard dat een keer een snellere pas zet, of een mini bokje maakt, meteen als moeilijk bestempelen en dus de moeilijke paarden van de manege rijden Lachen

En zoals DPB al aangaf.
Moeilijke paarden kan een manege niet veroorloven.
Het risico dat er wat gebeurd is veel te groot.
Dan ben je meteen je goede naam kwijt en kun je je bedrijf wel opdoeken.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:34

Citaat:
Maar ik ken ook wel ruiters die een paard dat een keer een snellere pas zet, of een mini bokje maakt, meteen als moeilijk bestempelen en dus de moeilijke paarden van de manege rijden

Nou in dat geval mocht ik de super-mega-wilde-onbeleerde paarden berijden...zeg zelf altijd maar; kreeg de afdankertjes...

Maar oke zie wel weer dat de maneges hier blijkbaar meer verschillend spul hebben staan, dan de gemiddelde manege...

Maar om maar bij het topic te blijven....blijf vinden dat je iemands rijervaring en rijstijl pas goed kan beoordelen wanneer je de persoon ziet rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:36

Citaat:
Maar om maar bij het topic te blijven....blijf vinden dat je iemands rijervaring en rijstijl pas goed kan beoordelen wanneer je de persoon ziet rijden.

Dat is zeker zo.
Maar je weet ook niet wie er op de advertentie nog meer had gereageerd.
Misschien was het wel een oude bekende en wist ze hoe die reed

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:56

Mensen die een bijrijder zoeken, zijn in de regel opzoek naar iemand die zelfstandig met het paard aan de slag kan. Vaak wordt er een bijrijder gezocht vanwege tijdgebrek, dus dan moet je er van op aan kunnen dat de bijrijder er verantwoord mee om gaat, zonder dat je er zelf bij hoeft te zijn.

In een standaard manege les, leer je als het goed is, hoe je op het paard moet zitten, overgangen rijden, figuren rijden en als je wat langer in de les mee rijdt ga je een beetje met stelling e.d. aan de gang.
Maar je leert weinig ruitergevoel te ontwikkelen, je leert niet hoe een trainings opbouw eruit kan zien. Je leert niet dat er verschillende oplossingen zijn voor problemen die je tegen kan komen. Je kan niet aanvoelen hoe het is om dagelijks op hetzelfde paard te rijden. Dat je de gevolgen van wat je dag dag ervoor met je paard gedaan hebt, vaak de volgende dag merkt. Dat gaat ook niet, omdat je met nog 10 anderen in een les rijdt, op een paard waar elke dag tenminste 2 of 3 verschillende mensen op rijden.

Misschien wordt je als manege ruiter, die alleen de kans heeft om op manege paarden te rijden wel handig in het aanpakken van de "lastige" manege paarden en kan dat je het idee geven dat je heel veel paarden aankan. Maar als je op andere (niet) manege paarden rijdt, merk je dat dat erg tegen valt.

Om deze redenen is het erg begrijpelijk dat veel mensen bijrijders zoeken met meer ervaring. Aan de andere kant is het op die manier voor manege ruiters natuurlijk ook lastig om aan de juiste ervaring te komen.
Maar op sommige manege's wordt er bijvoorbeeld ook in paarden gehandeld, en mogen de gevordere ruiters op de handelspaarden in de les meerijden. Op die manier leer je ook op anders-dan-doorgewinterde manege paarden te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:03

Meid, ik begrijp je frustratie wel hoor. Iedereen is zo gestart en dan is het best vervelend dat mensen daar heel denigrerend over doen.

Maar je vind vast wel een bijrijdpaard!

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:55

Ach, ik heb ook een meisje van 13 van een manegepaard geplukt en na een week poetsen op een wedstrijdpaard gezet. Toen ze er na 3 boksalvo's nog steeds op zat wist ik dat ik een goeie had. Ik had gelukkig wel de tijd om haar wegwijs te maken, alleen ik kon toen zelf niet rijden ivm zwangerschap. The point is: als je echt talent hebt kom je er wel.
Inmiddels is Nienke zoveel verder dat ze nu alle paarden wel kan rijden zonder rare situaties te krijgen.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:34

Tja. ik rijd 11 jaar, heb 5 jaar een eigen paardje maar ik rijd nou echt niet geweldig. Ook niet slecht maar ik ben gewoon iemand die liever lekker door de bossen hobbelt dan in de wedstrijdring.
Maar voor veel mensen is het volgens hen beter dat je al vele jaren rijd, hoe en waar maakt ze niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 10:46

Daar ben ik het niet mee eens.
Waar je rijd telt wel degelijk.
Rij je in 10 jaar alleen maar 1 eigen paard, dan zitten de meeste ruiters helemaal vast geroest op dat paard.
Rij je in 10 jaar alleen maar op de manege, dan heb je misschien meerdere paarden gereden, maar meestal alleen suffies.
Je leert pas rijden als je op een handelsstal of particulier die veel verhandelt gaat rijden.
Dan zit je veel op andere paarden, van verschillende karakters, dan leer je het meeste

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:27

runningkawa schreef:
Z stelt idd niks voor.
Maar wel iets meer dan 2 jaar manege les.
Want je kunt dan toch wel een beetje meer sturen.


srr maar ik vind toch dat 2 jaar manegeles wel heel verschillend kan zijn van manege tot manege...
Mijn klasvriendin rijdt in een andere manege en toen ze 2 jaar reed kon ze nog niet eens galopperen. Nou, vraag ik me af wat ze daar in die lessen doen, want bij ons op de manege zat ik na denk ongeveer 2 jaar al bij gevorderd.
Hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel je gaat enzo.

IK dacht dat het eerste dat ik leerde sturen was een lichtrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:28

Gevorderd is geen Z Tong uitsteken

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:35

Wij werken hier niet met beginner en gevorderd enzo op de manege..
maar wat verstaan jullie eigenlijk onder 'gevorderd'?

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:39

Juist!

Weet je, het is niet mijn bedoeling geweest om denigrerend ten opzichte van manegeruiters te doen, maar feit is wel, dat zoals RK al zei: een manege kan zich geen enge paarden veroorloven: als jij er iedere les wel twee keer afligt (of erger) dan gaat de lol er snel vanaf en raakt de manege zijn klanten kwijt. Dat lijkt mij geenzins de bedoeling.

Ga jij op een handelsstal rijden, dan krijg je werkelijk alles voor je kiezen, dus ook de gestoorde idioten die zich bijvoorbeeld op zijn zij laten vallen als jij iets doet wat hij/zij niet fijn vindt (een verhaal van RK), of lig je er na twee rondjes af omdat je te harde hulpen geeft.

Alle respect voor manegepaarden want immers: ik heb er ooit eentje gehad als eigen paard. Dit was Lorenzo dus. Feit was wel dat hij slechts 4 maanden als manegepaard heeft gelopen en dus nog redelijk goed te rijden was. Echter had hij tijdens zijn beginperiode een veel fijnere mond en kon je hem met fijnere hulpen aan het been zetten. Daar was toen ik hem kocht al niet heel veel meer van over.
Eerlijkheidshalve gebied me wel te zeggen dat Lorenzo dus écht geen pas verkeerd zette! Zo braaf, zo makkelijk in de omgang, je kon er een kind mee wegsturen. Hij schrok nooit, we hebben zelfs eens midden in de truckersdag gereden en hij vertrok geen spier.
Toch stond Lorenzo op de manege bekend als niet heel erg gemakkelijk.
Waarom? God knows.... Verward

Anyway, nu ik Matador rijd, merk ik gewoon ook wel dat er zo veel verschillende paarden zijn! Hij is in principe braaf, maar ik zou er echt geen beginner op durven zetten. Mensen die gaan knijpen, in de mond hangen, een keer te hard schoppen etc etc.... die liggen zo op de grond.
Het is gewoon een paard dat niet veel pikt en ook ik heb er soms moeite mee.

Zoals gisteren in het bos: tijdens de galop merkte ik dat ik de rem kwijt was, zeg maar.... Wat doe je dan? Ik ga niet snel panieken eerlijk gezegd. Tuurlijk is het heel erg banketstaaf als je merkt dat je de controle over je paard kwijtbent in het bos, maar gaan hangen aan de teugels en knijpen met je benen heeft bij Matador niet het juiste effect.
Een heel logische reactie die je van een beginnend of manegeruiter wél kunt verwachten. Nou, geloof me, dan had je dus echt op de grond liggen koekeloeren....

Dank aan RK trouwens die de rem er ff op wist te monteren..... Haha!

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:52

Hee ffies mijn mening.. ik rij nu al 4 jaar, eerst reed ik 2 jaar op een manege waarbij ze 10 ponys hadden, allemaal echt heel verschillend van karakter, en daar leerde ik best veel, binnen 2 maanden was ik al weer weg uit beginnersgroep ( hoe zeg je da ook weer) en reed ik maar half jaartje in half gevorderde ( of ietsjes lager ) en toen ging ik alleen maar naar andere groep gaan omdat het iets te makkelijk was. Maar toen ik naar een FRNS manege ging met 4/5 sterren moest ik toch bijna anderhalf jaar in halfgevorderde blijven zitten terwijl ik daar echt bijna niks leerde, heel jammer en zonde van mijn tijd vind ik, maar daar wisselen de paarden heel snel want de helft is ook voor de handel bestemd of word geleased en dan komen er weer andere pony's en ik kan echt niet zeggen dat ze allemaal makkelijk zijn maar toch allemaal zo lief.. maar nu rij ik in gevorderde groep samen mijn vriendin en heb ik een andere instructeur. (niet dat ik wat heb op mijn vorige instructeur op deze manege) en daarbij geeft ze ons eerlijk verdeeld aandacht en leer ik ook wat meer, wat ik op eerste manege leerde is in die 1,5 jaar wat vervaagd omdat ik toen niet echt gemotiviteerd werd om dat te gebruiken en was ook niet nodig omdat ik toen vaak op heel makke pony's reed ( ik ben doof en ze durfden daar blijkbaar me niet onderschatten. jammer ! )maar nu heb ik dat movitatie weer terug..

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 12:05

Ik hoor steeds de termen "beginnersgroep, halfgevorderden, gevorderden en vergevorderden".

Wil iemand mij dit uitleggen?

Want: wat verstaat iemand onder een halfgevorderde ruiter Verward

Is dat iemand die al zelfstandig kan rijden, of iemand die de absolute basis kent (stap, draf, galop, sturen)?????
Het zegt me zo ff niks, met alle respect.

De laatste manegelessen die ik reed, was in een groep met allemaal volwassenen, die minimaal al 20 jaar reden.
Om de week dressuur, om de week springen. Bij de dressuur reden we soms een pasje schoudervoor, wijken voor het been, middendraf, (poging tot) keertwending. En met springen eindigden we met een sprong van ongeveer 1.30m (voor wie durfde dus, meestal was ik dit niet, ha ha)

Hoe zou je dit bestempelen in manegetermen?????