Jarenlange rijervaring? Ehm..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:36

Ik geloof niet in het invullen van woonplaatsen, we zijn allemaal wereldburgers Clown
Maarre la beligiqueske ^^

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:41

Yuna schreef:
Maar bij L proef is het bij jullie dan weer zwaarder als ik het goed begrijp?
[WD] starten in L1


Ook hier is in het algemeen onze proef zwaarder. In nederland zitten ze ook pas van de L door, wij hebben gewoon geen enkele proef met lichtrijden (behalve misschien bij middendraf Verward ).

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:45

Hmm, doorzitten is toch niet echt moeilijk imho? Als je niet kunt doorzitten ga je toch sowieso niet aan wedstrijden beginnen, is trouwens moeijker om oefeningen te doen als je lichtrijd, niet? Behalve idd middendraf, sommige paardjes gooien weleens op
Maar is wijken geen zwaardere oefening dan een eenvoudige galopwissel enz?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:49

Yuna, daar zit een behoorlijk verschil tussen. Een driejarige die net onder zadel is heb je zo een pasje wijken aangeleerd, een eenvoudige wissel (galop-stap-galop) vraagt al behoorlijk wat controle en evenwicht.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:51

Heh, maar onze jongen heb ik van het begin stap en galop laten doen, hier is zelf in het laagste proefje een overgang stap galop stap gevraagd, alleen niet zo kort op mekaar, zo'n eenvoudige galopwissel daar zijn ze supersnel weg mee, en ja een pasje wijken wel, maar een hele diagonaal, daar heb je toch wel even werk mee niet?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:56

een eenvoudige wissel is galop - 3/5 passen stap - andere galop. Dat vraagt echt al veel kracht en IMO niet iets dat je een jong paard al snel aanleert. Nog wel de overgang stap-galop, maar andersom niet. Wijken vind ik persoonlijn simpel, zodra ze voor een been opzij gaan kun je dat uitwerken. Binnen een half jaar kunnen ze wijken voor in de proef.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 20:02

Ah ja maar ik zit met een wijken-spook, ikben ooit eens overtuigt geraakt dat ik dat nooit zou kunne, ondertussen lukt dat wel weer ^^ Maar af en toe speelt dat spook nog op, vandaar blijf ik een meer dan gezond respect behouden voor het wijken als een oefening brrr ^^
Misschien heb dan geluk gehad met de paardjes, maar de eenvoudige daar waren ze altijd snel weg mee, misschien doordat in lage proefjes er al een kleine voorbereiding naartoe was?
Maar ik zal wel beginnersgeluk hebben gehad ^^ plus zoals ik al zei, m'n wijken-spook he ^^

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 20:05

ik denk dat het het wijken spook is *LOL* ik heb zelf zoiets met recht rijden over de AC-lijn Bloos

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:05

Wel, misschien moeten we de ghostbuster er dan maar eens bijhalen :lol:
Maar op de AC lijn? Dat moet lastig zijn,...dat komt in elke proef Ach gut
*heeft ondertussen terug nachtmerries over wijken* Scheve mond

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:54

Als ik iemand voor mn pony zou willen dan gaat het niet echt om de rijervaring.
Een meisje van 7 jaar heeft een tijdje mn pony verzorgd! Dat ging super goed. Mams mesten uit terwijl zij lekker ging rijden! Maar ja na een tijdje kwam ik wat hoger in de sport en had mn pony wat meer nodig dan alleen een beetje draf galop en stap en ik deed mn pony eigenlijk veel liever zelf ik had er alle tijd voor enzo... maar ja.
Als ik nu iemand nodig zou moeten hebben kijk ik niet op de ervaring dat iemand heeft maar op wat voor niveau iemand rijd en of hij of zij goed overweg kan met mijn pony Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:59

Yuna schreef:
Wel, misschien moeten we de ghostbuster er dan maar eens bijhalen :lol:
Maar op de AC lijn? Dat moet lastig zijn,...dat komt in elke proef Ach gut
*heeft ondertussen terug nachtmerries over wijken* Scheve mond

zielig he, in de L proeven minimaal 4 keer!

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 22:11

Heel zielig ^^
Doorbijten hoor OK dan!
Knipoog

Maar om terug tot topic te komen, ik zou eerder gaan voor iemand die feeling heeft met paarden, en goed kan verzorgen, ik zou ze sowieso niet op m'n paardjes laten rijden tot ik echt weet wat voor vlees ik in de kuip heb, maar daar zou ik ze dan ook van in het begin op attent maken...
Maar ik heb liever dat ze echt paardengek zijn en echt willen werken en leven, dan iemand die alleen maar wat wilt crossen...>.<
Ik weet niet of jullie af en toe de Penny's die op de manege, of de ouwe collectie van vroeger nog eens door lezen maar als je daar b ij verzorg pony's gezocht keep, kneep m'n maag soms samen, veel eisen en weinig willen doen....Maar nou ben ik weer off topic aan het gaan, sorry
Punt is ik zou eerder op de persoon zelf selecteeren, zien ze me er betrouwbaar uit en willen ze echt leren, geven ze echt om paarden, dan zit ik er niet mee in dan ik ze wat moet 'inwerken' als je wilt, liever dan iemand die wel weet hoe het moet, maar het niet altijd doet

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 22:12

whaa, Lielle, daar weet ik een trucje voor... Je gaat er op oefenen en je laat een neefje van een jaar of 9 voor jury spelen. Hij zat op de grond bij C en moest het bordje A kunnen zien als ik stilstond. Elke keer zag hij hem niet dus ik weer opnieuw... enz. enz. Na een heel aantal keren snapte ik waarom hij de A niet zag... De staart van het paard hing ervoor... ZZZZZZzzzzz

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 22:33

Pam schreef:
zoals ik al zeg, iemand die tien jaar rijd kan net zo slecht rijden als een beginner. het gaat er maar net om hoeveel aanleg je er voor hebt, wat je op pikt, of je gedreven bent en noem maar op. En ik denk dat als je myrthe op een wedstrijdpony zet (noem maar ff wat, zet r op mix Schijnheilig ) dat zelfs zij ermee wegrijdt Haha!


Noem mij maar zo iemand die al meer dan 10 jaar rijdt en geen steek vooruit gaat. Haha!
Ik heb heb zelfs op een manege pony's ingereden waar ik me diep voor schaam, ik vraag me af wat er van die pony's terecht gekomen is, 't zal niet veel zijn. Knipoog Ook werd ik regelmatig op de zogenaamde "probleempony's" gezet, die ik dan weer eventje "goed" moest rijden. Niet dat ik kon rijden, maar ik had nogal wat lef en stapte gewoon op elke pony die ik onder mijn neus geschoven kreeg.
Maar toen ik de kans kreeg een échte probleempony in te rijden, je raadt het al, toen lag ik met mijn neus in de stront. Ik geloof niet dat ik vaker per dag van een knol afgefl*kkerd kan zijn dan toen. *LOL* Goed, daar leer je van he, maar uiteindelijk ben ik ermee gekapt met een flinke deuk in mijn ego die er nu nog steeds zit. Haha! 't was me namelijk heel hard maar heel duidelijk gemaakt dat ik niet kan rijden. Bloos!
En het wordt nog erger, ja serieus, na meer dan tien jaar ervaring kan ik de wedstrijdpony van een vriendin nog niet eens normaal rijden. Ze rijdt er inmiddels L1 mee en ik kan het dier niet in galop krijgen, laat staan nageeflijk. *LOL*
De deuk in mijn ego is niet meer te repareren en ik zal nooit meer zeggen dat ik kan rijden. Ik heb spijt van al mijn slechte daden....

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 22:34

annegti schreef:
whaa, Lielle, daar weet ik een trucje voor... Je gaat er op oefenen en je laat een neefje van een jaar of 9 voor jury spelen. Hij zat op de grond bij C en moest het bordje A kunnen zien als ik stilstond. Elke keer zag hij hem niet dus ik weer opnieuw... enz. enz. Na een heel aantal keren snapte ik waarom hij de A niet zag... De staart van het paard hing ervoor... ZZZZZZzzzzz

nee, daar knapt mijn trauma van op Extreme duivel

Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 22:45

xKatleentjex schreef:
goed, dus als ik het voorbeeld van Angelke pak kan een vergevorderde ruiter dus ongeveer evenveel als een pak Midden1-midden2 ongeveer of niet?

Nu heb ik nog een paar vraagjes hierover Slim

-Hoelang ongeveer rijden ze gemiddeld eer ze in vergevordert zitten?(als je hier een antwoord op kan plakken tenminste)
-je kan nu(vergevordert dus) wijken, travers...
is dat met een paard dat ook actief op de achterhand loopt, netjes nagefelijk en opgericht aan de teugel, dat met de minste kuitdruk vooruitloopt en de minste gewichtsverplaatsting omschuift? even een edit: is dit dan een paard waar alle knoppen aanzitten en die als je de teugels bij wijze van spreken opraapt al rond gaat lopen, of moet je wel degelijk zelf werken om je paard zo te krijgen?[/edit]
Of is dat met een paard dat de neus vooruitsteekt en waar je tegen moet schoppen om hem vooruit te krijgen?
-Rij je dan elke week op hetzelfde paard, of heb je veel afwisseling(dan bedoel ik minimum 3 verschillende paarden)
-een moeilijk paard dat enkel in vergevorderd zit, is dat een paard dat bij de minste kuitdruk ontploft in een bokrodeo en die van elke zandkorrel twee meter de lucht in springt?
of is dat een paard dat af en toe eens een bok geeft en als het een week heeft stilgestaan wel eens een loopje neemt?

sorry dat het nogal veel vragen zijn Bloos


ligt eraan wat er verwacht wordt denk ik. Wil je een bijrijdster die het paard echt naar de top rijdt (zie bijv. advertenties met ruiter gezoch op M niveau) heb je aan mij geen goeie. Ben ook niet echt op zoek naar een bijrijdpaard maar naar een verzorgpony, die ik dus ook lekker kan verzorgen. Het rijden hoeft voor mij niet.

Ik kan geen M1 proefje rijden. Paarden lopen ook pas lekker bij mij als ik alleen in de bak rijd, of heel vaak op hetzelfde paard rijd, of als ik gewoon een superpaardje rijd Haha!

Naar mijn mening kun je niet lang genoeg rijden voor je jezelf vergevorderd kan noemen, maar je kan er inderdaad geen maat bij noemen. Ik zit in vergevorderd, maar ben eigenlijk nog een beginner Schijnheilig (niet krom, mn topic ging over het idee van ervaring inschatten per email of telefoon) en zoals ik al zei wordt bij ons iedereen snel doorgeschoven.

wij hebben paarden meelopen die al tig jaar (in ieder geval al meeliepen van toen ik voor het eerst op de manege was) en paarden die net onder het zadel zijn (er loopt bijv. een pony die, ehm.. een half jaar onder het zadel is? eigenlijk geen idee. Bij ons in de les loopt ook een prive paard van 3 die pas is ingereden)

In principe rijd ik en paard, nutia, een arabiertje. Ik heb pas 3 maanden geleden de draad weer opgepakt, en ken de helft van de paarden op de manege nog niet. Nutia rijd echter niet altijd mee, en dan rijd ik of Hiltom (die erg populair is dus de kans is klein), of ik wacht af wie er over blijft en dan wordt ik meestal op dat jonge ponytje gezet of een van de arabiertjes.

Er lopen paarden mee die schrikken van een deur die er al minstens 7 jaar in zit, maar bij de meeste paarden zou je nog een kanon kunnen afschieten. Het pensionpaardje schiet er nog wel eens van door.


Ik ben trouwens vorig jaar begonnen met privelessen. Ik ben altijd al angstig geweest op paarden, en dat was te merken. Vaak reed ik hetzelfde paard. Het leuke was dat zij nogal stijf was, en met lange hals liep, maar hoe vaker ik haar reed, hoe ronder zij liep (zeg ik t goed? Ik heb meer verstand van voetbal dan van paarden..) Op een gegeven moment wilde ik de lessen weer in, in de beginners (lage eigendunk?) maar ik moest naar vergevorderd. Ging een tijd goed, tot ik op een paard zat dat zodra je aangalopeerde het bit tussen de kiezen nam. Ik heb alle hoeken van de bak gezien in sneltreinvaart. Week erna zat ik op een ander paard. Vreemd genoeg zat ik de weken erna steeds weer op dat andere paard. Toen ben ik een les terug gegaan. Het viel me op dat de pony's voor de lagere lessen een stuk eigenwijzer waren dan de pony's in mijn ouwe les. Ze waren harder in de mond, links was voor hun rechts, en hoezo lekker mee galoperen met de groep? Ik heb hier heel wat meer van geleerd. Nu zit ik op een andere manege weer in vergevorderd. 3 maanden geleden werd ik ingedeeld, en reed ik die paarden ook gewoon. Nu mogen we zelf kiezen, en als ik de kans heb zit ik dus op nutia.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 23:02

Ik heb ook een meiske hier gehad, wilde alleen maar verzorgen...
We kochten een jaarling hengst (grotere dan mijn andere welsh a-tjes) duidelijk gezegd de hengst op stal te laten (we hadden hem net een dag of 3). resultaat: binnen het uur de ambulance ter plekke, meiske een gat in haar hoofd.
Ze had met het hengstje gewandeld (super braaf diertje, maar we hadden een hengstige merrie op stal, kon er niet bij blijven, meiske is 14 jaar en verwacht dan toch wel dat ze opvolgd wat ik zeg) paardje blijft staan, zij gaat er voor staan en hij steigerd en raakt haar net boven de wenkbrauw...bloeden als een rund, dochter in paniek..... het letsel viel naderhand mee.

Kijk je hebt maneges en maneges, maar je hebt ook verzorgers en verzorgers....ik ben momenteel verzorger/bijrijder af...

Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 23:13

ja, rond die leeftijd, Schijnheilig weet eigenlijk niet of ik t moet zeggen haha. Maar misschien ligt het ook aan die leeftijd. Was toen ook helemaal geen leuke verzorger...

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:14

Pam schreef:
Ja mee eens, maar waar blijft het zeggen, eerst zien dan geloven? Iemand die Z dressuur rijdt, kan zn paard naar de ** slaan bij wijze van spreken, ff grofweg gezegd. Klinkt allemaal wel erg mooi, z dressuur.. maar t zegt niks over hoe je je paard rijdt, hoe je ermee omgaat etc..


AMEN!!

Een 'z-ruiter'bij mij op stal heeft een eigen paardje en ondertussen in de z beland.. MAar op een manier??? arm paardje.. Lopen kreng, flats, met de zweep (ze zegt niks hoor en ze scheld ook niet, maar dat denk ik altid als zij zo in de weer is)
Maar sporen erin, trekken om die hals mooi in de krul te krijgen en je figuurtjes afraggen.. Verzamelde galop? Ziet eruit alsof het paard op hete kolen loopt. AChterwaarts? pff... zowat een rengalop..

Maar wat ik t ergst vind, is dat ze mensen die zo rijden het z niveau toeschuiven.. Het is vreselijk slordig, het ziet er echt niet uit en t arme paardje laat t allemaal toe.. Ik weet heel zeker dat waneer ik haar op mijn paardje zou zetten ze misschien 5 minuten in t zadel blijft..

En wat ik ook zo raar vind? Gewoon dagenlang niet komen en als ze komen; ff snel poetsen, zadel erop, 2 minuten instappen en hup; in de krul en je figuurtjes lopen, 2 minuten uitstappen, paardje voeren en hup, weer lekker naar huis.. EN dat terwijl t een geweldig paard is! Heel goed karakter en dol op aandacht.. Is dat zo moeilijk om tegeven? Een paard dient toch niet alleen om zijn figuurtjes mooi te lopen?

Maar goed.. ik laat t hier even bij.. HEb wel weer even genoeg stoom afgeblazen en moest maar eens mijn bed op zoeken.. Haha!

Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 00:26

Ken er ook zo een. DE manier om je paard achteruit laten lopen: knal je paard tegen het hek en mep er met de zweep overheen. Kan ie maar een kant op!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 09:28

Ervaring...wat mij betreft zitten daar 2 kanten aan. Ervaring in de omgang vind ik persoonlijk erg belangrijk. Ervaring met rijden is natuurlijk altijd meegenomen. Maar wat is dat voor rijervaring. Dat is dus de grote vraag.
Natuurlijk is een manegepaard anders dan een eigen paard. Toch zijn er waarschijnlijk ook mensen die op een mange paard rijden dat netter doen als iemand met een eigen paard.
Ik vind het dus een hele moeilijke vraag om te bantwoorden omdat het van zoveel factoren afhankelijk is.
Persoonlijk zou ik het liefste mensen hebben die nog geen rijervaring hebben maar wel ervaring met de omgang.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 11:54

Alle meisjes die het leuk vinden om paarden te verzorgen en met wie het klikt mogen mijn paarden aandacht komen geven zovaak ze willen. Maar dan is uitstappen verder het maximum.
Aandacht en lekkere poetsbeurten kunnen ze nooit genoeg krijgen....

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 12:57

Ik reed op de manege dan ook in 'vergevorderd' want wij gingen ook sb en wijken etc. doen, maar acht t leek toch nergens op, ik wist niet eens wat de hulpen waren Haha!
Achterbenen sloffend over de grond heen haha verschrikkelijk.Ik vond mn wedstrijdpony'tje van de manege toen ook zo moeilijk, maar ach wat een braaf beestje was het eigenlijk Haha!

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:53

Toen ik op zoek was naar een verzorgster, wilde ook iemand van 18 jaar of ouder.
Niet omdat die meer ervaring zouden hebben, maar om de verantwoordelijkheid. Iemand van 18 heeft meer verantwoordelijkheidsgevoel. En ik heb geen zin in jan en alleman op het erf, dus een minderjarige met vader of moeder wil ik gewoon niet.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Jarenlange rijervaring? Ehm..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:55

Nieuwe gebruiker kickt 12 jaar oud topic, ik heb even getemd.