hoe plannen?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

hoe plannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 12:49

Hoi,
Mijn vriend stuurt ineens een sms met dat ik een paard krijg voor kerstmis.
Ok dat wil ik nu wel zeer graag, maar toch heb ik twijfels.

Mijn vriend wil dat ik hem ook voldoende aandacht geef en dus niet alleen het paard.
Het paard zal bij kennissen komen te staan wat 20 min rijden is met de auto, en 1 uur met de bus als ik na mijn werk erheen wil.
Ik ga sowieso rijlessen volgen voor mijn autorijbewijs en wil ook voor rijles op het paard een instructeur onder de arm nemen.
Daarnaast wil ik een gepast zadel en lijkt boomloos het beste, of ik vraag raad aan bjorn villeyn de zadelmaker in belgie.

Ik moet naast dat alles ook nog aan het huishouden denken.
Hoe doe ik dat allemaal???
Paard verzorgen
Vriend aandacht geven
Huishouden
En werken overdag

FromNorway

Berichten: 746
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Tussen de buren

Re: hoe plannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:52

Als je nu al twijfelt.......... Is het dan geen beter idee om nog even te wachten?

Leven met paarden is een druk leven, zeker als je dergelijke reistijden van huis naar paard (of werk naar paard) hebt. Ook als je zelf niet kunt autorijden wordt het weer een stukje moeilijker. Zou lekker wachten tot je in ieder geval je rijbewijs hebt en alles wat meer op orde is, kun je voorlopig nog even rustig nadenken over hoe je het gaat doen.

Jolien87

Berichten: 17508
Geregistreerd: 27-08-06

Re: hoe plannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:53

Even zonder gekkigheid: is dit serieus?! Ik bedoel, het is nogal wat en om dat dan even via een sms te verkondigen. Ik vraag me af hoe verstandig dit is.

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:56

Een schoonmaakster en goede bijrijdster? Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf wat je vriend 'voldoende aandacht' vindt. Is dat in het weekend samen boodschappen doen en vervolgens een rondje samen wandelen en hapje eten, of verwacht hij dat je iedere avond met hem op de bank gaat zitten? Dat laatste zit er namelijk niet meer in, al helemaal niet als je de eerste tijd nog geen rijbewijs hebt. Of hij moet graag meegaan natuurlijk :)

Ik zou gewoon eens een dagplanning met paard maken en dat aan hem voorleggen. Als jullie het eens worden dan op zoek gaan naar een geschikt paard. Waarbij ik er even vanuit ga dat de financiële zaken op orde zijn.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:56

Misschien handig om eerst een poosje een bijrijdpaard te zoeken, en je rijbewijs te halen, en als het bijrijden goed bevalt dan pas een eigen paard kopen?

Bijrijdpaard kun je makkelijker mee stoppen en dan kan je kijken of je je draai goed kan vinden :)

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: hoe plannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:58

Bij twijfel -> niet doen!!

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: hoe plannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:01

Je hebt nu toch verzorgpaarden? De tijd die je daar nu in steekt kun je straks aan je eigen paard besteden.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: hoe plannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:04

Er zijn hier al meerdere topics over. ...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110807
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: hoe plannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:09

Dit is idd niet het eerste topic met een soortgelijk vreemd verhaal dat TS opent.
TS, ga eerst eens een goed gesprek aan met je vriend en krijg meer duidelijkheid.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:09

Als je nu al twijfelt en niet weet hoe je je tijd moet verdelen, zou ik het niet doen. Eerst op zoek naar een bijrijdpaard/leasepaard.

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:23

Hoe leuk het misschien ook klinkt om een eigen paard te hebben, als je nu al twijfelt hoe je dit gaat doen dan zou ik er niet aan beginnen. Mij lijkt het ook erg lastig als je elke een uur met de bus moet om er te komen.

Ik zou nog even wachten, misschien dat er over een tijdje een situatie ontstaat waarin het allemaal wat makkelijker te regelen en te onderhouden is. :)

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: hoe plannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:02

Je opent verschillende topics waarin je ZO graag een paard wilt, maar dat je er geen mag kopen van je vriend. Je had al een heel plan voor ogen, financieel zou het lukken en weet ik nog wat allemaal. Nu mag je een paard van je vriend en opeens begin je super hard te twijfelen?!
TS, weet wat je wil...
Heb je gewoon nog nooit over deze zaken nagedacht?

Zoals gezegd, bij twijfel niet doen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 14:35

Ik heb er voorheen wel over nagedacht. Maar niet zo serieus eigg. Ik weet dat de eigenares van de 2 andere paarden met plezier mijn paard zal verzorgen als ik even niet kan.
Daarnaast zal ik vaak om 6u beginnen te werken en heb ik tussen 14 en 15u gedaan. Dan ben ik tussen 15 en 16u bij mijn paard voor 2 of 3 uur. En dan kan ik nog naar huis gebracht worden door onze kennissen of komt mijn vriend me oppikken aangezien hij in de buurt van de paarden werkt.
20 u rijles heb ik vast wel op 1 maand gehaald, daarna mag ik zonder begeleider de baan op.

dan zit ik nog met het huishouden...
Het huis poetsen doen we meestal samen. De was doe ik voornamelijk ’s avonds rond 21 en 22u.
De strijk doe ik altijd tussendoor of voor de tv.

Tijd met mijn vriend doorbrengen = af en toe samen weggaan, samen gezellig eten en voor tv zitten.
Nu in de winter zal mijn paard voornamelijk ’s avonds verzorgd worden door onze kennissen.
Vanaf het weer langer licht blijft kan ik er ’s avonds ook weer even naartoe.

Paarden krijgen in de winter ook onbeperkt hooi en 1x per dag voer. In de zomer staan ze dag en nacht op de wei en krijgen ze ook hooi en voer.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: hoe plannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:48

Let je wel op dat je het niet te rooskleurig inziet allemaal...?

Verwachten dat een ander het leuk vindt om voor je paard te zorgen, dat mensen je wel thuis willen brengen, dat je in 20 lessen je rijbewijs wel zal halen....kans is erg groot dat die dingen in de praktijk niet zo werken :)

De verzorging voor andermans paard er bij nemen is voor een keertje vast niet zo erg, maar kans is groot dat men er niet op zit te wachten wanneer dat te vaak voor gaat komen. Mensen hebben ook hun eigen paard(en) en eigen beslommeringen waar ze hun tijd wellicht (liever) aan willen besteden :)

Net als een keertje wegbrengen vast geen probleem is, maar je kan niet van mensen verwachten dat ze dat elke keer doen, daar moet je ze ook niet mee (willen) belasten vind ik :)

En om je rijbewijs in 20 lessen te halen...dat komt volgens mij heel weinig voor en is zover ik weet alleen haalbaar voor mensen die al geoefend zijn in het autorijden of het echt extreem makkelijk leren. Rond de 30 lessen is volgens mij al heel vlotjes als je dan al slaagt :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 14:52

pmarena schreef:
Let je wel op dat je het niet te rooskleurig inziet allemaal...?

Verwachten dat een ander het leuk vindt om voor je paard te zorgen, dat mensen je wel thuis willen brengen, dat je in 20 lessen je rijbewijs wel zal halen....kans is erg groot dat die dingen in de praktijk niet zo werken :)

De verzorging voor andermans paard er bij nemen is voor een keertje vast niet zo erg, maar kans is groot dat men er niet op zit te wachten wanneer dat te vaak voor gaat komen. Mensen hebben ook hun eigen paard(en) en eigen beslommeringen waar ze hun tijd wellicht (liever) aan willen besteden :)

Net als een keertje wegbrengen vast geen probleem is, maar je kan niet van mensen verwachten dat ze dat elke keer doen, daar moet je ze ook niet mee (willen) belasten vind ik :)

En om je rijbewijs in 20 lessen te halen...dat komt volgens mij heel weinig voor en is zover ik weet alleen haalbaar voor mensen die al geoefend zijn in het autorijden of het echt extreem makkelijk leren. Rond de 30 lessen is volgens mij al heel vlotjes als je dan al slaagt :)

Rijbewijs: bij ons moet je 20 lessen volgen om zelfstandig de baan op te mogen. Dat is dus niet het examen, die kan ik afleggen voor april 2016 daarna vervalt mijn voorlopig rijbewijs.

Met die kennissen heb ik al het een en ander besproken, en zij vinden dat echt geen probleem. Ze hoeven het ook niet gratis te doen. Daarnaast help ik hen ook met de stallen en hun paarden. Heb voorbije zondag 2 van hun 3 koeien binnengezet wat hun met 6 man niet eens gelukt was de dag ervoor. Tja een koe is ook een dier dat je rustig moet behandelen en niet moet opjagen.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 18-11-14 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Berichten: 17508
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:54

xAnthea schreef:
Je opent verschillende topics waarin je ZO graag een paard wilt, maar dat je er geen mag kopen van je vriend. Je had al een heel plan voor ogen, financieel zou het lukken en weet ik nog wat allemaal. Nu mag je een paard van je vriend en opeens begin je super hard te twijfelen?!
TS, weet wat je wil...
Heb je gewoon nog nooit over deze zaken nagedacht?

Zoals gezegd, bij twijfel niet doen.


TS, hoe kan het dat je vriend het nu ineens wel een goed plan vindt?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 14:55

Jolien87 schreef:
xAnthea schreef:
Je opent verschillende topics waarin je ZO graag een paard wilt, maar dat je er geen mag kopen van je vriend. Je had al een heel plan voor ogen, financieel zou het lukken en weet ik nog wat allemaal. Nu mag je een paard van je vriend en opeens begin je super hard te twijfelen?!
TS, weet wat je wil...
Heb je gewoon nog nooit over deze zaken nagedacht?

Zoals gezegd, bij twijfel niet doen.


TS, hoe kan het dat je vriend het nu ineens wel een goed plan vindt?
dat weet ik ook niet. Maar hij wil het als kerstcadeau geven.

Jolien87

Berichten: 17508
Geregistreerd: 27-08-06

Re: hoe plannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:55

En dat heb je hem ook niet gevraagd?
Hoe ziet hij het zelf voor zich?

pinto_1

Berichten: 2572
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:00

He?? Ik snap er niets meer van... Een paar weken geleden wilde je dolgraag een paard maar mocht het niet van je vriend. En nu mag het en ga je zelf twijfelen? Je wilde het toch zo graag?
En dan ga je je druk maken om het huishouden?

Je hebt toch al heel lang twee verzorgpaarden, dan weet je toch hoeveel tijd je eraan kwijt bent?

Jolien87

Berichten: 17508
Geregistreerd: 27-08-06

Re: hoe plannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:00

Waarom krijg ik het antwoord nu in een pb? Ik denk dat meerderen hier wel benieuwd naar zijn, dan kunnen we namelijk beter met je meedenken.

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: hoe plannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:18

LZP >>PP

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: hoe plannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 18:29

@jolien87: tja omdat ik niet weet wie het topic wel of niet volgt...

Hoe hij dat ziet weet ik niet. Maar vanavond als we beide thuis zijn vraag ik het hem en praten we over de planningen. Want hij is eigg wel bang dat ik enkel aan mijn paard ga denken en hem ga ’’verwaarlozen’’. Maarja dat gevoel geeft hij mij ook als hij met zijn auto’s bezig is. 

Jolien87

Berichten: 17508
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:44

MaricoGraphy schreef:
@jolien87: tja omdat ik niet weet wie het topic wel of niet volgt...

Hoe hij dat ziet weet ik niet. Maar vanavond als we beide thuis zijn vraag ik het hem en praten we over de planningen. Want hij is eigg wel bang dat ik enkel aan mijn paard ga denken en hem ga ’’verwaarlozen’’. Maarja dat gevoel geeft hij mij ook als hij met zijn auto’s bezig is. 


Wat maakt dat uit dan? Volgens mij is het iets wat wij ons allemaal wel afvragen en het is denk ik niet iets waar je, je nu voor moet schamen of iets dergelijks.

Het is wel verstandig om er samen even serieus voor te gaan zitten. Het idee van een paard is natuurlijk geweldig, maar er komt meer bij kijken dan je in eerste instantie zou denken. Het zou jammer zijn als het uiteindelijk uitloopt op een grote teleurstelling. Succes vanavond!

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:47

MaricoGraphy schreef:
@jolien87: tja omdat ik niet weet wie het topic wel of niet volgt...

Hoe hij dat ziet weet ik niet. Maar vanavond als we beide thuis zijn vraag ik het hem en praten we over de planningen. Want hij is eigg wel bang dat ik enkel aan mijn paard ga denken en hem ga ’’verwaarlozen’’. Maarja dat gevoel geeft hij mij ook als hij met zijn auto’s bezig is. 

Dan is het toch simpel? Als je vriend met zijn hobby bezig is, ga jij naar je paard.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: hoe plannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:53

Onderschat niet wat een eigen paard aan ondehoud, tijd en geld kost... als het allemaal meezit, en dat nog vele malen meer als er iets niet goed gaat met het paard, er komt gewoon heel veel bij kijken.
Als je al jarenlang een eigen paard of pony wilde, maar je vriend at eerder niet wilde maar nu wel, dan zul je toch al eerder een plan gemaakt hebben van hoe je het paard ging houden, waar de stalling zou moeten zijn, hoeveel dat kost, etc?

Als je nu al twijfelt qua tijd lijkt mij dit niet zo'n goed plan... er gaat ALTIJd meer tijd in een paard zitten dan dat je vooraf hoopt...