Artikel in Paardenkrant over "het knikje"

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:25

Aqua8horse"]
Redelijk nieuw, ik dacht dat je dat inmiddels wel begrepen had.
[/quote]

[quote="Aqua8horse schreef:
Ik rijd op hoog klassiek niveau. Ik rijd geen wedstrijden en heb daar ook niet direct behoefte aan.
Het systeem is voor alle ruiters geschikt. Ik train jong en oud, wedstrijd en niet wedstrijd van B t/m Z2 en hoger als dat moet.

Het systeem is werkelijk op alle niveaus toepasbaar met goed resultaat


Als het nieuw is, hoe wil je dan bewijzen dat het een goed resultaat levert?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:26

Aqua, negeer je mijn vragen of heb je ze niet gelezen?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:27

Dat heb ik net al geschreven omdat ik verschillende mensen les heb gegeven die problemen hadden en vastliepen. Zij reden op verschillende niveau's.

Bovendien werkt het systeem zo goed dat het vanzelfsprekend is dat het op alle niveau's zijn positieve uitwerking zal hebben.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 24-12-03 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:27

Ik heb even wat dubbele reacties verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:27

Aqua8horse schreef:
Dat heb ik net al geschreven omdat ik verschillende mensen les heb gegeven die problemen hadden en vastliepen. Zij reden op verschillende niveau's.



Maar het is toch een nieuwe manier? Of niet........of wel?

Wat is het nou?

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:29

Volgens mij weet Aqu8horse het zelf ook niet meer helemaal!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:29

Steef schreef:
Aqua, negeer je mijn vragen of heb je ze niet gelezen?


Ik heb ze niet gelezen, het gaat nogal snel. Sorry.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:34

Pipo"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Dat heb ik net al geschreven omdat ik verschillende mensen les heb gegeven die problemen hadden en vastliepen. Zij reden op verschillende niveau's.



Maar het is toch een nieuwe manier? Of niet........of wel?

Wat is het nou?
[/quote]

Ja, het is nieuw. Dat betekent wel dat wij er zelf al een hele tijd mee werken dus al veel ervaring hebben. Ook betekent dat dat zo'n methode tijd nodig heeft om in te burgeren.

Je ziet aan de reacties dat niet zomaar gaat omdat het eigenlijk te mooi lijkt om waar te zijn. Zo'n methode heeft dus tijd nodig om zich onder een groot publiek te manifesteren om een geaccepteerde methode te worden.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:35

Aqua8horse schreef:
Je ziet aan de reacties dat niet zomaar gaat omdat het eigenlijk te mooi lijkt om waar te zijn. Zo'n methode heeft dus tijd nodig om zich onder een groot publiek te manifesteren om een geaccepteerde methode te worden.


Nee hoor geen tijd........... maar resultaten!!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:36

saluut schreef:
Volgens mij weet Aqu8horse het zelf ook niet meer helemaal!


Ik begrijp het prima. Ik denk dat jullie er wat moeite mee hebben omdat het allemaal wat nieuw is en nogal een essentieel punt raakt. Dat zet misschien sommigen wat aan het denken waardoor het moeilijk wordt om te begrijpen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:36

wat ik nou niet snap he......... dat de grote der aarde zich nog niet gemeld hebben......... ik bedoel die houden al die nieuwe revolutionaire methodes toch nauwlettend in de gaten.........

sorrie..........ga waarschijnlijk offtopic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:36

Als je wil dat de methode ingeburgerd gaat worden, dan zou ik mij toch even anders opstellen. En daarnaast beter argumenteren.

En vooral geen andere methodes naar beneden halen om die van jezelf beter te laten lijken.

Piep gaat pleite, moet naar de kappper..........dit weekend moet ik weer een gp proefje in mijn eigen achtertuin rijden en dan moet je er wel goed uitzien he Haha!:D:D:D:D

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:38

Samsam"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Je ziet aan de reacties dat niet zomaar gaat omdat het eigenlijk te mooi lijkt om waar te zijn. Zo'n methode heeft dus tijd nodig om zich onder een groot publiek te manifesteren om een geaccepteerde methode te worden.


Nee hoor geen tijd........... maar resultaten!!
[/quote]

Ik denk wel dat het tijd nodig heeft. Resultaten zijn er namelijk al genoeg(zie oa. mijn profiel) maar daar nemen jullie over het algemeen genomen geen genoegen mee. Wedstrijdresultaten, althans die jullie willen zien, hebben dus zeker tijd nodig.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:38

Steef"]
Aqua, je loopt hier nu telkens te vertellen over je systeem, maar je vertelt er maar zo weinig over dat ik er gewoon niet wijs uit kan worden. Kun je misschien ietwat meer vertellen over je systeem? Heb je eigenlijk geen website waar het hoe en waarom goed uitgelegd wordt? Creil ligt niet om de hoek namelijk dus even langskomen is ook niet heel erg makkelijk..... Wat voor paarden heb je zoal getrained die nu op Grand Prix-nivo lopen? En welke ruiters heb je zoal onder begeleiding?
[/quote]

Dit was de vraag van Steef

[quote="Samsam schreef:
Misschien verduidelijkt het als je nog even een praktische samenvatting kunt geven van je methode. Graag praktisch en niet van: swung en tact vormen de basis samen met ontspanning en niet dwangmatig rijden.

liefs met fotoos of film.


Dit de mijne

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:39

gijsenkim schreef:
wat ik nou niet snap he......... dat de grote der aarde zich nog niet gemeld hebben......... ik bedoel die houden al die nieuwe revolutionaire methodes toch nauwlettend in de gaten.........

sorrie..........ga waarschijnlijk offtopic


Wie zegt dat een enkeling dat niet doet(zal doen ) dan?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:39

Pipo schreef:
Als je wil dat de methode ingeburgerd gaat worden, dan zou ik mij toch even anders opstellen. En daarnaast beter argumenteren.

En vooral geen andere methodes naar beneden halen om die van jezelf beter te laten lijken.

Piep gaat pleite, moet naar de kappper..........dit weekend moet ik weer een gp proefje in mijn eigen achtertuin rijden en dan moet je er wel goed uitzien he Haha!:D:D:D:D

Hij gaat steeds beter he? De piaffe gaat natuurlijk best fijn op 'n balkonnetje Haha! .

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:40

Even on topic...
Mijn instructrice, die dus volgens de klassieke Duitse rijschool les geeft, en dan heel specifiek begint met lang en laag rijden en vandaaruit ontspanning, losgelassenheit, tact en swung gaat "trainen" om dit te bewaren tijdens het steeds meer kunnen oprichten,

Geeft dus ook aan dat "het klassiek Duitse systeem is ontstaan in een land waar de paarden zwaarder en trager in het achterbeen waren, en ze dus heel degelijk getraind, en daardoor eerst sterker en vervolgens vlugger gemaakt moesten worden.

De paarden van nu zijn heel anders van bouw en kunnen dus ook op andere manieren getraind worden."
Als topruiters een paard krijgen, wat niet bij ze past, of niet goed reageert op hun manier van trainen, kunnen de ruiters twee dingen doen...
1: hun methode aanpassen aan het paard...
2: het paard verkopen...
Beide gebeurt... Als Anky niet uit de voeten kan met een paard, dan blijft dat paard echt niet!!!
Wat blijft op stal? De paarden waarmee het klikt...
Ook zijn de paarden vaak van een andere kwaliteit dan de paarden die de huis- tuin- en keuken hollander op stal heeft staan...
Grote kans dat wij dus ons huis-tuin- en keuken paard op een manier willen trainen die Anky (om een naam te noemen) niet eens zou aanraden aan ons (of eerder aan zou raden een ander paard te kopen)

Of het artikel een degelijk wetenschappelijk onderzoek is, is moeilijk te beoordelen omdat niet alle bronnen en methoden van onderzoek genoemd worden in een publicatie zoals de paardenkrant. Er staan wel vaker publicaties in kranten die dingen vertellen waar je je vraagtekens bij kunt zetten. Ik vind het interessant en leerzaam om erover te lezen.

Wat betreft rijden op niveau: het kan ook zijn, dat de eisen van het huidige dressuurniveau zo hoog worden, dat het tenkoste gaat van de paarden. Topturnsters gaan ook tot het uiterste van hun kunnen, en dat gaat heel lang goed... Tot ze zo veel blessures krijgen dat ze moeten stoppen, en zelfs als ze op tijd gestopt lijken te zijn op latere leeftijd al zo versleten blijken te zijn dat ze alsnog problemen krijgen (uit eigen ervaring, heb een versleten rug na jaren op nationaal niveau geturnd te hebben) Ik vind het dus niet vreemd dat het tot het uiterste vragen van een paard, wat lukt met een bepaalde trainingsmethode die resultaat op levert (deden de turnscholen uit Roemeniƫ en de andere Oostbloklanden ook) kan leiden tot prachtige resultaten, maar ook tot slijtage en grotere blessuregevoeligheid van het paard...
Een jury bepaalt wat voor beeld gewenst is, of dit nu een beeld is wat (fysiek verantwoord) van een normaal paard verwacht kan worden, of niet...

Ik zelf zou niet zo willen trainen dat mijn paard zo over zijn grenzen wordt gevraagd dat hij daardoor eerder versleten is, blessures krijgt of geen plezier meer in het werk heeft...
Ik wil mijn paard zo trainen, dat het met plezier aan het werk is, en het door de training zo sterk word, dat het gezond blijft, en met lichtheid en ontspannen uitstraling steeds moelijkere oefeningen uit kan voeren.

Helaas heb ik een pony die niet lichamelijk gezond is, dus is het de kunst mijn pony zo te trainen dat hij sterker wordt en mooier zonder hem te overvragen. Dat bereik ik niet met afdwingen, want dan heb ik de kans dat ik over grenzen heen wals, waar ik beter achter kan blijven...

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:40

Aqua8horse schreef:

Ik denk wel dat het tijd nodig heeft. Resultaten zijn er namelijk al genoeg(zie oa. mijn profiel) maar daar nemen jullie over het algemeen genomen geen genoegen mee. Wedstrijdresultaten, althans die jullie willen zien, hebben dus zeker tijd nodig.

In je profiel lees ik alleen zieke ponys die nu weer blij in de manegeles lopen, ik denk dat waar we hier op zitten de wachten als tegenhanger van LDR we toch meer wedstrijdgericht denken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:42

Steef"]
[quote="Pipo schreef:
Als je wil dat de methode ingeburgerd gaat worden, dan zou ik mij toch even anders opstellen. En daarnaast beter argumenteren.

En vooral geen andere methodes naar beneden halen om die van jezelf beter te laten lijken.

Piep gaat pleite, moet naar de kappper..........dit weekend moet ik weer een gp proefje in mijn eigen achtertuin rijden en dan moet je er wel goed uitzien he Haha!:D:D:D:D

Hij gaat steeds beter he? De piaffe gaat natuurlijk best fijn op 'n balkonnetje Haha! .
[/quote]


Ja best fijn, alleen is de balustrade wat te laag..........tis natuurlijk een springpeerd he Haha!

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:42

joyce B schreef:
De paarden van nu zijn heel anders van bouw en kunnen dus ook op andere manieren getraind worden."
Als topruiters een paard krijgen, wat niet bij ze past, of niet goed reageert op hun manier van trainen, kunnen de ruiters twee dingen doen...
1: hun methode aanpassen aan het paard...
2: het paard verkopen...
Beide gebeurt... Als Anky niet uit de voeten kan met een paard, dan blijft dat paard echt niet!!!
Wat blijft op stal? De paarden waarmee het klikt...
Ook zijn de paarden vaak van een andere kwaliteit dan de paarden die de huis- tuin- en keuken hollander op stal heeft staan...
Grote kans dat wij dus ons huis-tuin- en keuken paard op een manier willen trainen die Anky (om een naam te noemen) niet eens zou aanraden aan ons (of eerder aan zou raden een ander paard te kopen)


Hier ben ik het volmondig mee eens!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:42

Ik heb ook een revolutionair systeem......... echt waar!!! Al mijn leerlingen worden ook steeds beter Haha!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:44

Pipo schreef:
Als je wil dat de methode ingeburgerd gaat worden, dan zou ik mij toch even anders opstellen. En daarnaast beter argumenteren.

En vooral geen andere methodes naar beneden halen om die van jezelf beter te laten lijken.

Piep gaat pleite, moet naar de kappper..........dit weekend moet ik weer een gp proefje in mijn eigen achtertuin rijden en dan moet je er wel goed uitzien he Haha!:D:D:D:D


Ik geef mijn menig over het LDR systeem. Betekent dat je als je het niet met iest eens bent dat je meteen het andere onderuit haalt?
Bij mij werkt dat in ieder geval niet zo!!!

Jullie beginnen iedere keer zelf zo uit te wijden over onze methode omdat jullie denken dat dat niet kan. Ik weet dat het wel kan en je mag van mij aannemen dat ik dat niet zou zeggen als het niet zo zou zijn. Daar zou ik alleen mezelf maar mee hebben.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:45

Samsam"]
[quote="Aqua8horse schreef:

Ik denk wel dat het tijd nodig heeft. Resultaten zijn er namelijk al genoeg(zie oa. mijn profiel) maar daar nemen jullie over het algemeen genomen geen genoegen mee. Wedstrijdresultaten, althans die jullie willen zien, hebben dus zeker tijd nodig.

In je profiel lees ik alleen zieke ponys die nu weer blij in de manegeles lopen, ik denk dat waar we hier op zitten de wachten als tegenhanger van LDR we toch meer wedstrijdgericht denken!
[/quote]

Heb je de paarden zeker voor het gemak maar even over het hoofd gelezen. Ik heb nog meer paarden getraind hoor en staat namelijk oa. in mijn profiel

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:48

Je bent niet echt een goede missionaris Aqua......... misschien is je methode wel geweldig goed......... maar je overtuigingskracht en in dit geval ook je ondernemerszin is gewoonweg bedroevend, das best jammer want je bereikt hier een hoop mensen en als jij die mensen mee kan krijgen dan zit je bedrijf in ieder geval goed

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:48

Samsam"]
[quote="joyce B schreef:
De paarden van nu zijn heel anders van bouw en kunnen dus ook op andere manieren getraind worden."
Als topruiters een paard krijgen, wat niet bij ze past, of niet goed reageert op hun manier van trainen, kunnen de ruiters twee dingen doen...
1: hun methode aanpassen aan het paard...
2: het paard verkopen...
Beide gebeurt... Als Anky niet uit de voeten kan met een paard, dan blijft dat paard echt niet!!!
Wat blijft op stal? De paarden waarmee het klikt...
Ook zijn de paarden vaak van een andere kwaliteit dan de paarden die de huis- tuin- en keuken hollander op stal heeft staan...
Grote kans dat wij dus ons huis-tuin- en keuken paard op een manier willen trainen die Anky (om een naam te noemen) niet eens zou aanraden aan ons (of eerder aan zou raden een ander paard te kopen)


Hier ben ik het volmondig mee eens!
[/quote]

Ik ben het er niet mee eens. Ons systeem werkt op elk paard en elk probleem(mits niet medisch) kan rijtechnisch worden opgelost. Ongeacht het paard.

Dat het moet klikken met en paard is heel wat anders, maar wel erg belangrijk.