Wie heeft er weleens een paard ingereden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 01:11

Sinds 2 jaar help ik mijn stiefvader met de jonge paarden zadelmak maken voor de handel. Echt heel dankbaar werk.

Waarom ik het doe, omdat ik ervan geniet, veel van leer en waarom hij mij het laat doen. Omdat hij zegt dat ik er goed in ben, hij zo tijd bespaart en ik er veel van leer.

Ik was dus ook 14 of 15 toen ik het eerste paard zadelmak heb gemaakt (mbv mijn stiefvader dan) en ik ben er pas 1 x afgevallen alle andere keren zijn bijna helemaal vlekkeloos verlopen. Kan me niet eens de laatste bok meer herinneren. Kan denk ik dus wel zeggen dat het tot nog toe altijd met succes is gegaan (wel een keer gevallen maar daarna ging het wel steeds beter).

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 13:06

Behoorlijk veel, dit jaar ook al weer 3 onder het zadel en 1 voor de kar.
Ik deed dat altijd al terwijl ik nooit 1 wedstrijd gereden heb, of ooit 1 les gehad had.
bij mij is dat uit noodzaak geboren. Ik had verzorgpony's bij een fokker, maar die waren niet ingereden. Dus dat moest ik dan maar 'even' doen van de eigenaar. Hij hielp mij mee hoor. Ik kon toen een beetje rijden, had een korte tijd een verzorgpony gehad waar ik op mocht rijden. De eerste was een makke, die was snel klaar, heeft eigenlijk nooit geprotesteerd. De tweede was een nrps d-pony (Germie Haha!), 87.5% arabier, een pittige tante. Ik kon er op een gegeven moment op zitten, en de pony liep braaf de bak rond als de eigenaar er bij was. Maar ging de eigenaar om het hoekje staan, dan liep de pony niet. Dit heeft zo'n 3 maanden geduurd, en toen liep Germie eindelijk ook voor mij. Ik heb toen ook 20 lessen met haar gehad, helaas op een manege waar ze geen geduld hadden met jonge pony's. verder zei de eigenaar wel eens, van doe dit of denk hier om enz. Elk jaar kwam er een veulen bij, en dus was er elk jaar weer een 3-jarige. Elk jaar werden de pony's iets groter. En soms waren er 2 om in te rijden. Ik heb hierdoor gevoel en geduld gekregen. Toen ik ouder was werd ik ook wel eens door andere gevraagd om een paard in te rijden. En dat werden er ook steeds meer.
Helaas werden ze steeds weer verkocht of ging de eigenaar er zelf op rijden. uiteindelijk zelf ook les genomen, en zo leer je steeds weer bij. Ik hoop ooit nog eens Z te worden, of dat nu dressuur, springen, sgw wordt maakt mij niet uit.
Een jong paard klaar maken is ook heel leuk werk. Ik heb ook diverse paarden voorgebracht op de keuring.

supertammy

Berichten: 2235
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 14:40

Ik heb op de manege bij ons een keer een fjordje ingereden. Was heel leuk om te doen. Daarna heb ik er nog een keer een wedstrijdje op gereden en toen waren we tweede.
Ze hadden het aan mij gevraagd, omdat ik veel op de manege rondloop.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 15:14

Ik heb Jamy zelf ingereden. Ze was op de stoeterij waar we haar gekocht hadden zadelmak gemaakt. En dat ging heel snel en heel goed, ze was heel braaf dus ging ik er gewoon op. Ik heb haar toen voorderest alles geleerd. Maar natuurlijk wel samen met een hele goede instructrice OK dan!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 17:08

ik heb mn eigen paard ingereden, toen reed ik wel L-M niveau.

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 17:17

Ik heb een haflinger ingereden daar versta ik onder dat je ernu op springt en zo weg rijd. Hoe lang je er ok niet op hebt gezeten.
Je hebt ook wel eens mensen die zeggen ik heb een pony ingereden maar als je er dan op stapt dan kan je nog niet eens fatsoenlijk sturen. Ik denk dat het ook heel veel aan het karakter van de pony ligt. Ik weet ook wel dat een haflinger heel wat anders is als een arabier ed.
Ik heb ook wel eens een a-ponytje ingereden nou ja er had een ruiter opgezeten een paar keer maar er zat nog geen stuur en ook geen rem op. Ik ben zo lang met dat beessie bezig geweest dat je op een gegeven moment zo in de stal op hem (haar moet ik zeggen) kon springen. En er zonder zadel mee weg kon rijden. Dat noem ik zeg maar ook inrijden of hoe heb ik het????

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 19:36

Ja ik heb er ook eentje beleerd,mijn eigen namelijk.
Reed niveau 0,0 Bloos
hahahaha ik wou het graag zelf proberen,ik wist in theorie hoe het moest en heb het gewoon gedaan Tong uitsteken
Nou had ik natuurlijk wel een haflinger,en over het algemeen genomen zijn die niet zo moeilijk OK dan! en het is gelukt ook nog Lovers

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 19:49

Ja ik heb mijn eigen tuiger ingereden

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 21:54

Ik heb de pony van m'n opa ingereden, zelf reed ik toen nog niet eens zo lang 5 jaar ofzo. dus de pony kan nu alleen de basis, maar da's ook genoeg voor een kinderpony.
Nu heb ik haar 2 jaar geleden voor de kar beleerd.
Ik rijd trouwens geen wedstrijden, geen zin en het trekt me ook totaal niet. ik rijd nu 11 jaar.

Machie

Berichten: 16010
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 02:08

ik heb mijn eigen paard ingereden Haha!

en vandaag was mijn tante er, en die zit al jaaaaaaren in de paarden, veel paarden ingereden, enz. enz. En zij heeft er vandaag even opgezeten, en vond dat ik hem t allemaal aardig netjes geleerd had. Alleen met sturen moet iets nog net ff wat anders. Dus daar ga we nu aan werken!
en ze vond dat Baloe een vreselijk eigenwijs en sterk beest was, dus dat ik t allemaal netjes gedaan had Bloos Altijd leuk om te hore, toch?

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 02:10

ik heb 2 paarden ingerden nou paarden een fjord en een d pony.
die fjord was van mij en de andere pony van iemand anders ze vroegen of ik haar wou in rijden omdat ze mij goed vondt rijden Scheve mond
en mij leekt het wel leuk om het te doen.

Bontje007

Berichten: 44
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 12:22

Ik heb wel verschillende paarden ingereden, maar niet op westrijdnivo, ik vind dit trouwens echt niet stoer het is gewoon omdat ik het leuk vind om met jongen paarden te werken

ik heb 2 bonte kwpn ingereden van allebei 3 jaar *recreactie*
ik heb een shetlander ingereden Vingers aflikken dat was echt heel leuk om te doen Haha!
ik heb ook een d ponytje verder beleerd

deze paarden hebben we alleen maar de basis geleerd omdat het recreatie paarden zijn en verder gewoon een goed leven verdiende

En ik vind et ook heel triest als mensen er stoer proberen mee te doen dat ze paarden hebben ingereden vanne kijk mij eens ik heb een paard ingereden wat is der nu stoer aan als je dat zegt Verward wie kan mij dat uitleggen????????

ik deed et omdat ik het leuk vond Lachen en zo hoort et ook

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 14:11

Een haflinger.
Ik verzorgde hem en als ik erop wilde rijden.... Tja dan moest hij eerst ingereden worden.
En mijn eige p[aardje Luna. Ik zag haar en was op slag verliefd.
Alleen 1 probleem, ze kwam net uit de koppel en kon nog niet eens aan een halster lopen. Heb haar nu een jaar onder het zadel en het gaat heel goed.
P.S. ik vind hiet niks stoers aan hoor!
En een keer eenschetlander die alleen zadelmak was, dat was echt leuk om te doen, wat een kloeine dondersteen!!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 16:31

Ik denk ook dat veel mensen zadelmak maken, inrijden voor basiswedstrijdniveau en inrijden tot het gevaar er grotendeels uit is door elkaar halen Lachen

Tot wedstrijdniveau zal mij nooit gebeuren, heb daar gewoon simpelweg de kennis niet voor. Wel heb ik er zat zadelmak gemaakt en enkele ingereden tot het moment dat ze aan een beginner toe te vertrouwen waren. Ook voor de kar een enkeling.

Snowdon was zadelmak toen ik hem kocht, als 2,5-jarige. Ik heb hem in de tussentijd zelf beleerd, heb her en der wat hulp en aanwijzingen gehad. Ik help nu twee maal in de week op een haflingerstal en daar ben ik het proefkonijn. Nu staat er ook Lobke een 9 jarige merrie, waar 2 jaar niets mee gedaan is en begin ik binnenkort aan de fjord van sparky5 hier op Bokt, die heeft nu anderhalf jaar stilgestaan. Allemaal een soort van her-inrijden dus. Op mijn stage heb ik meegeholpen met twee merries zadelmak maken en ga zo maar door, overal pik ik wel wat ervaringen weg Lachen

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 23:13

Ik heb nog nooit een paard ingereden Lachen

_Roos_
Berichten: 456
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 23:19

Jah ik heb me eigen pony Amigo ingereden ik ben nog een beetje bezig
Het haat hartstikke OK dan!
Ik heb het zelf gedaan omdat Amigo niet zo heel groot is en dat er daarom niet zoveel op kunnen rijden

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 11:36

Ik heb ook redelijk veel paarden en pony's zadelmak gemaakt en/of ingereden. Maar het spannendste komt nog: Van het zomer voor het eerst een helemaal eigen paard beleren, kijk er nu al naar uit, dat lijkt me zo gaaf Gewoon omdat hij van je zelf is zeg maar.

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 13:58

Ik heb er verschillende ingereden met name Pinto, maar ook veel op de manege ik heb er 2 zadelmak gemaakt

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 14:15

Ik rijd voor een fokker en dus elk jaar is het wel raak! Ik ben begonnen met het inrijden van een New Forest. Toen kwam Syta (v. Krack C), toen Tosca (v. Jazz) en in dat zelfde jaar Thunder (v. Krack C). Deze heb ik tot nu toe ingereden.

En dit komend jaar komen Urlando (v. Olivi) en Umalina (v. Ooseven) aan de beurt en ik heb er zo'n zin aan!!! Kijk er ontzettend naar uit Haha!!

Het doel is zeker om ze in de wedstrijden uit te brengen. En er zullen dit jaar wat paarden verkocht worden die ook verder gaan in de wedstrijden.

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:35

Ik heb mijn eerste verzorgpony ingereden... was toen 10 jaar... achteraf gezien veel te jong en te weinig ervaring. Bovendien was de aanpak van de eigenaar niet gezond... ik wist niet beter, dus dacht allemaal dat het zo moest. (uiteraard was ik het niet met zijn methode eens, het dier was ook minder vervelend naar mij) De pony was net 2 jaar toen ik mijn eerste ritje op haar maakte, s'avonds moesten we meteen naar de ponyclub, draven, galoperen... uiteraard ging dat helemaal niet goed omdat het dier amper balans had, dat werd gezien als protest en kreeg het dier een trap onder z'n kont. Bovendien was ze als de dood voor haar eigenaar, als gevolg dat ze ontzettend neutrotisch werd.
2,5 jaar heb ik het uitgehouden. De merrie was veel te pittig voor een meisje van 10 jaar, op een gegeven moment vonden mijn ouders het niet meer verantwoord. De dag erna is ze verkocht, een jaar later was ze dood --> stress Verdrietig Ik weet zeker dat als deze merrie op een andere manier was behandeld, dat ze nooit zo panisch zou zijn geweest!

Later heb ik een ijslandse ruin ingereden(met hulp van de eigenaresse).... toen pas kwam ik erachter dat je ook op een hele andere manier een dier in kan rijden.
De ijslander was sowiezo 5 jaar oud (ijslanders zijn laat rijp)... eerst aan de hand alle commando's geleerd, toen los gelongeerd en commando's geoefend... zadel erop, hoofdstel aan... ruiter erop... aantal maanden heb ik er alleen op GEZETEN, iemand anders hield het dier aan een touw vast, zo hebben we rondgestapt.
In totaal heeft het zeker 2 tot 2.5 jaar geduurd voordat ik alleen met het dier in het bos kon rijden. Later toen alle gangen (stap,draf galop) er goed inzaten, moest hij opnieuw in de leer voor de tolt.
Misschien vinden jullie dat het inrijden sneller kan, maar op deze manier is het dier ingereden op een goede manier en ook wanneer hij eraan toe was, dat is het belangrijkste vind ik!

Inrijden kost veel tijd en energie en moet je alleen doen als je het ook echt goed kan en kunt terugvallen op mensen die je kunnen helpen!

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:50

IK heb vorig jaar winter er eentje ingereden. Gewoon voor manegepony .Dus niet op wedstrijd niveau e.d
Begon op 3 jarige leeftijd en 6 maanden later liep ie met een paar lessen mee, 2 weken later was ie verkocht. Waar heen weet ik niet .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:20

Het valt me mee met de reacties... Schijnheilig

Ik heb m'n eigen haflinger ingereden onder de man en voor de wagen ja, 14 jaar, iets van beginnend L-niveau, en het heel erg rustig en langzaam aan gedaan... Veel mensen vinden dat ik t verkeerd heb gedaan door zo vroeg met haar te beginnen. Was mijn bewuste keuze, en alles is goed gegaan Lachen Ik denk niet dat ik een meer bloederig paard zou kunnen rijden. Die liggen mij sowieso niet, maar een normale pony wel. Of ik het wil... dat zien we dan nog wel.

shadowfaxx

Berichten: 5880
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:27

Ik heb mijn pony nu ongeveer een maand geleden ingereden.ik ben 14, en ben er heel trots op,want hij reageerd al heel goed op beenhulpen,stemhulpen,hij stuurt netjes,heeft al binnenstelling,en loopt al best een beetje aan de teugel.Ik heb L2-niveau en ik vond het best,ik vond mezelf er klaar voor om dat te doen.Haha!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:59

mmh had er nooit echt over nagedacht, maar als ik ga tellen...2x half...ene paardje was (waarschijnlijk) nog niet eens zadelmak, maar ja, dat was allemaal niet bekend, dus er maar gewoon op gaan zitten....en zo wat pogingen gedaan, maar die heb ik verder niet echt doorgereden. Werd er wat groot voor...
Andere is een fjord die verder wel zadelmak was, maar verder nooit beleerd onder het zadel...dus daar ben ik nu verder mee aan het werk.
Maar beiden noem ik niet 100% inrijden....

Mgoed...echt inrijden...dat staat nu ongeveer gepland over 2,5 tot 3 jaar....het veulen van het knolletje dat ik nu rijd!

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 18:57

ik heb een mini appaloosa van 90 cm ingereden en een mini appaloosa van 1.04 waarom ? omdat ik daar al heel lang verzorg en het hoefte niet persee van hun maar ik vond ut wel leuk om te doen