Wie heeft er weleens een paard ingereden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 19:46

Ik heb m'n eigen haflinger ingereden. Klinkt idd stoer, maar als je me toen aan de gang hebt zien gaan Clown
Ik had 4 jaar manege-ervaring en meende dat dat behoorlijk wat was en dat ik hem wel kon inrijden. Gelukkig maar dat Marco van het nuchtere type was die nooit heeft gebokt of gesteigerd bij het inrijden, hij snapte alleen niet dat hij vooruit moest gaan, anders had het zelfs nog wel eens mis kunnen gaan, dus achteraf ben ik niet echt trots erop. En dan heb ik het nog niet gehad over het aanleren van dingen, want dat was natuurlijk ook niet het je van het.
Pas toen ik na anderhalf jaar een instructrice kreeg begon ik te leren hoe je echt moest paardrijden en als ik nu op die periode terugkijk heb ik er wel ontzettend veel van geleerd.

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 19:47

De eerste was een bels toen ik 15 was en alleen manege ervaring had Bloos Haha!

Maar ja daar ging je op zitten en hij was mak. Af en toe wel wat geklier maar nee echt inrijden kan je dat niet noemen.

Daarna heb ik Sjors ingereden op de manege.
Ik was een van de 'handigste' daar en kwam er redelijk vaak.
Dit heb ik onder begeleiding gedaan, in de les.
Hier was ik 'gewoon B'.

Toen ben ik Omar gaan rijden, hij was zadelmak maar kende niet het verschil tussen stap en galop zeg maar.
Hem heb ik tot ongeveer L niveau gereden.

:evaw:

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 19:51

Tja, heb er ook een paar ingereden...
Eerst Tiko, dat was onze eigen pony en die moest ingereden worden, uiteindelijk is het allemaal goed gekomen, maar achteraf gezien hadden we er onvoldoende ervaring voor.
Maar goed we hebben er ontzettend veel van geleerd..

Daarna een zoon van Krack C, stond op stal en de eigenaar (was 60+) voelde zichzelf niet geroepen om erop te stappen. Waarom ze mij gevraagd heeft, geen idee Verward Ze zal er wel vertrouwen in hebben dat dat goed zou komen.
Daarna via via nog bij twee verschillende boeren een paard ingereden. Die hebben mij gevraagd, nadat ze via via hadden gehoord, dat ik nog tijd over had om een paardje te rijden en de paarden graag onder het zadel wilden hebben.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 19:55

ik heb mijn beide ponys ingereden. amber niet helemaal alleen. ik had haar zadelmak gemaakt en iemand anders heeft haar een paar x bereden, daarna heb ik les met haar gehad en heb ik haar dingen geleert. mijn andere pony heb ik wel zelf ingereden. dat is een shet en ik rijd b want ik rijd bijna nooit wedstrijden *LOL*

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 20:32

Ik rijd er vrij regelmatig in(nuja regelmatig, ik rijd er een in, en als er weer eens een binnen komt ben ik meestal de eerste die erop moet).

De reden waarom? Omdat ik snel een klik heb met jonge paarden, klinkt misschien raar, maar meestal voel ik me snel goed bij jonge paarden, en zij ook bij mij.
Mijn wedstrijdniveau? Dat is ongeveer L? Omdat iedere keer als ik daar ben ze ongeveer verkocht zijn. Zelf rijd ik alleen B wedstrijden (bij ons is dat E, maar wel zwaarder dan de B in nederland) omdat ik dus ieder jaar de wedstrijden hier op de manege(officiele, maar dat is een periode in de winter) met een andere doe.
De pony's die ik inrijd worden óf verkocht, of later in de lessen gebruikt. Anders brengen ze niet op.

Psst, en ja, ik ben een 14-jarig "penny" Tong uitsteken meisje.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 20:35

ik heb met hulp natuurlijk een shet, een wlesh-fjord en 2 haflingers beleerd. verder 1 haf goed ingereden.

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 20:49

Ik beleer sinds mijn 13e paarden met soms een tussenpose geen paarden wegens geen tijd,ben nu bijna 30 en maak ze nog steeds zadelmak en beleer en rij ze door...
Sommige worden doorgereden door andere want ik heb ooknog mijn eigen die net een half jaartje onder het zadel is,dus ook daar gaat de tijd inzitten,over een half jaar ga ik er weer 1 doen die is er dan klaar voor..
Waarom????
Kweet echt niet waarom ze mij gevraagd hebben om het altijd te doen ik ben geen wedstrijdrijder,maar gewoon recreatief uiteraard wel altijd les gehad,maar ik heb het ook altijd leuk gevonden om te doen....
Nog steeds....

Auke Fan Bommelsteyn 03-05-2000-21-05-2006 RIP

http://itfryskehynder.forum2go.nl/index.php

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 20:57

ik heb dr 1tje ingereden, alleen maar ingereden, niet zadelmak gemaakt. waarom? tja, vond het zelf erg leuk om te doen en de eigenaar had er geen tijd voor.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 21:04

Ik weet niet wanneer ik begonnen ben met het inrijden.
Maar ik heb samen met mijn vader nu 4 eigen paarden ingereden.
En heb er geen spijt van.
Ik heb het altijd een leuke uitdaging gevonden.
Heb bij de 1ste hulp gekregen, en daaruit heb ik veel van opgepikt.
Dit jaar ben ik zelf bezig met onze 3,5 jarige zadelmak te maken, maar aangezien dit een erg apart paard is, laat ik iemand anders hem inrijden.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 21:18

runningkawa schreef:
Ik heb er wel een paar gedaan.
Heb je ff, dan ga ik ff denken om hoeveel het ook alweer ging?

En waarom, tja ze moesten iemand hebben die zin had om zijn nek te breken, dat wilde ze zelf namelijk niet Tong uitsteken Knipoog


Same here !
en nu je wat ouder bent ga je terugdenken hoe, en waarom je dat hebt gedaan. Nu leen ik me er niet meer voor- stel je voor dat ik mijn been breek en 6 weken niet meer op mijn eigen paarden kan rijden ?

Ik had vroeger (en heb nog steeds) een bok en steiger kampioen, mensen dachten dan al snel dat je goed kunt rijden als je daar op kunt blijven zitten. Dus ik was dan meestal degene die er de eerste 2-3 mnd op zat (wel op MIJN voorwaarden, wat inhoudt dat ik een vertrouwd iemand er naast heb, en ik ga er dan, puur op gevoel (dus niet op een voorbestemde dag en tijd) op...zonder zadel, de eerste paar keren. Ik heb namelijk altijd al een schrikbeeld gehad dat ik met mijn voet in de stijgbeugel zou blijven hangen (wat- ik klop af-nog nooit gebeurd is)

Het serieuze dressuurgerichte rijden voor andere mensen heb ik in die situatie nooit gedaan (ik was dus echt crash-dummie) wel bij mijn eigen kwpn-er, die toch goed uit de verf is gekomen, ondanks haar medische problemen.

Ook wisten ze mij vaak te vinden als iemand een pony of paard had in de uitprobeer fase, ook dit doe ik niet meer, hoewel, de laatste (1 jaar geleden) was een fries (daar had ik nu nog echt nooit op gezeten!!!-rare beesten die hoog opgooien) die wat opstandig was. Maar ja, wat je dan vaak hebt met die dieren die al ingereden zijn, is dat ze wel weten wie er op hun rug zit, dus bij jouw dan geen stap verkeerd zetten. Daarmee bedoel ik dat je zelfverzekerder bent dan de eigenaar (die er inmiddels bang van is geworden)

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 21:30

Mijn eigen paard heb ik samen met mijn zus verder ingereden. Ze was wel al zadelmak (je kon zitten, daar was alles mee gezegd Haha! ).
Ik was toen 13 en mijn zus 15, ook was ik L dressuur bij de pony's.

Toen ik 16 was had ik wel al wat ervaring met jonge paarden en was met mijn eigen paard ondertussen M2.
Ik werkte toen in de paarden en heb bij een fokker gewerkt waar ik meerdere jonge paarden heb ingereden.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 21:40

Ik reed eerst voor een fokker waar ik mijn eigen paarden uitzocht die ik ging rijden. Als er op dat moment een leuk jong dier stond maakte ik die zadelmak en reed hem in.
Verder nog meer jonge paarden gereden. Heb eigenlijks altijd jonge paarden gereden... Als ik over ging op een ander was dat ook weer een jong paard.
Mijn eigen heb ik ook ingereden, en onze Fries ga ik ook zelf inrijden. En verder rijd ik nu nog een 3 jarige merrie als ik tijd heb.
Op mijn werk maak ik samen met Maaike een haflingertje zadelmak.

Waarom wil je dit weten?

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 21:52

Ik heb mijn eigen paard ingereden. Waarom, ja hij was alleen zadelmak dus ik moest wel. Natuurlijk met wel heel veel begeleiding.

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 22:17

Ik ben als 13-14 jarige bij een ponyhandelaar terecht gekomen, voor wie ik een paar pony's (oa de pony die ik later van hem gekocht heb Lachen ) heb ingereden. Na de overstap naar de dravers, heb ik er daar een flink aantal van zadelmak gemaakt, stuk of 15 denk ik. Geen schokkende hoeveelheden, maar toch wel flink wat ervaring opgedaan.

Extremely rare and Beyond Compare

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 22:32

Een meisje van de manege heeft m'n verzorgpony zadelmak gemaakt en ik heb haar verder ingereden (natuurlijk met begeleiding).

Doe leuk of ik zap!
***Tinka je t'aime, ik zal je missen meissie Lovers ***
Ubi amor, ibi fides. (Waar liefde is, daar is vertrouwen) I love Jesus Haha!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 22:51

Ik heb een aantal jaar op een handelstal redelijk wat paarden ingereden.
Van de zomer nog een kwpn'er en in augustus/september nog een fries.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:09

Mist"]
[quote="runningkawa schreef:
Ik heb er wel een paar gedaan.
Heb je ff, dan ga ik ff denken om hoeveel het ook alweer ging?

En waarom, tja ze moesten iemand hebben die zin had om zijn nek te breken, dat wilde ze zelf namelijk niet Tong uitsteken Knipoog


Same here !
en nu je wat ouder bent ga je terugdenken hoe, en waarom je dat hebt gedaan. Nu leen ik me er niet meer voor- stel je voor dat ik mijn been breek en 6 weken niet meer op mijn eigen paarden kan rijden ?

Ik had vroeger (en heb nog steeds) een bok en steiger kampioen, mensen dachten dan al snel dat je goed kunt rijden als je daar op kunt blijven zitten.
[/quote]

Was ook bij mij het geval,heb er veel mee zadelmak gemaakt...overigens een paar maanden later (het echte werk) deed iemand anders hoor want ik ben nooit een talent geweest Bloos

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:12

Mag ik vragen wat het doel is van dit topic (aan de topic schrijver) ????

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:20

Ja ik heb wel eens een keer een pony ingereden, laat ik zo zeggen; hij kon stap draf en galop en gestuurd worden, niet echt veel dus, maar het doel was buitenritjes. Ik moet wel zeggen dat het vrijwel vanzelf is gegaan, was een hele brave pony en hij leerde snel. Was trouwens een kleintje, een welsh Atje.
Hij was van een soort boer en hij vroeg mij omdat ik er nog op paste en het was een van mijn verzorgpony's.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:30

Emeraldo schreef:
Maar goed, wie hebben hier wel een pony ingereden, wat reed je op dat moment op wedstrijd niveau, en waarom hebben ze JOU gevraagd om hun paard in te rijden (in sommige gevallen)?


* Ikke Haha! Cool , een paard, geen pony, maar dat is vast ook goed, toch?

* Op dat moment reed ik M2 dressuur, dat was voorjaar 2003, dat M2-paard had ik ook vanaf zadelmak naar M2 gereden, maar was dus al wel zadelmak toen ik met hem begon.

* Het is mijn eigen paard, ik had haar als 3 jarige (aug 2002) helemaal groen uit het land gekocht, inmiddels was ze vier, omdat ze vrij eenkennig en wantrouwend naar vreemden was heb ik besloten om haar zelf in te gaan rijden (eerst wilde ik haar naar een prof brengen) en dat is prima gelukt, kijk voor foto's maar in m'n profiel Knipoog , ze is nu een half jaartje onder het zadel (vanaf mei/juni) en we zijn eind november B dressuur gestart! Achteraf ben ik dus erg blij dat ik het zelf heb gedaan, ik ken haar door en door, en het is erg leuk om de vooruitgang mee te maken Lachen .

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:40

Ik ben op dit moment bezig met het inrijden van mijn arabische merrie. Waarom? Omdat het fantastisch is om je eigen lieverd van het begin af aan te kunnen 'vormen' . Je bent dan gewoon zo'n ervaring rijker! Ik dacht eerst dat ik het niet zelf zou kunnen, ik had nog nooit een jong paard ingereden, maar gaandeweg bleek het gewoon supergoed te gaan. Mijn paardje vertrouwd mij en dat maakt dat het lukt.....onze band wordt alleen maar sterker zo. Moet er overigens wel bij vertellen dat ik het inrijden wel onder begeleiding doe (met lessen) en met hulp van mijn bijrijdster Jennygirl.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:42

Ik reed pas een par maanden toen ik wat shets ging verzorgen en rijden, en daar waren 2 3 jarige, en ach, die reden we ook wel ff...
hup zadel er op en gewoon rijden, niet eens bij nagedacht Knipoog

Verder heb ik een haflinger mee zadelmak/ingereden

Heb nu een merrie die naar 4 jaar niks doen, weer even alles moet leren, en had eigenlijk niet verwacht dat het zo soepel zou gaan, Tot nu toe gaat het echt super Lachen

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:46

Ik heb 2 shethengstjes 'ingereden'. Ik was 14 en samen met een vriendin verzorgde ik de pony's van een echtpaar. Een E-pony, en 7 shetlanders waarvan een oudere waar we altijd op reden (en de E-pony dan). De eigenaar zei dat we wel wat met de 'kleintjes' mochten gaan doen aangezien hij er toch niks mee deed en ze de leeftijds ervoor hadden. Ze waren al zadelmak maar wij hebben ze verder doorgereden. Dressuurtoppers zullen het nooit worden maar je kon er veilig een buitenritje op maken. En een les in een bak kon ook wel denk ik. Vond het best goed 'gelukt' voor 2 14-jarige meiden die nog nooit pony's of paarden hadden ingereden.

:D

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 00:00

Phoeh.. ik heb mijn PONY ingereden 7 jaar geleden.
Nou ik heb meer op de grond gelegen dan erop gezeten.
Dat was echt erg.
Het enigste wat hij kon was hard rennen en bokken en scherpe bochten.
Ik was toen 9 en had dus helemaal geen kracht om op dat beest te rijden.

Nou het was een feest. Maar we hebben hem nog steeds *LOL*
HIJ HEEFT HEEL WAT KEREN TE KOOP GESTAAN haha Lachen

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 02:21

Ik heb 3 C/D pony's ingereden en 2 Shetlanders. Ik reed toen met een manege pony L2-dressuur en een jaar of 17/18. Het zijn allemaal pony's geweest waar ik dus mijn benen omheen kon vouwen Haha! .

Ook heb ik nog diverse pony's doorgereden (waren dus al zadelmak). Een groot paard zal ik van mijn leven niet inrijden, gewoonweg omdat ik dat eng vindt. Ik heb het niet zo op paarden, ik kan beter overweg met een pony.

Waarom ze voor mij hebben gekozen: de 3 pony's en een Shetlander was van een kennisje van mij en de andere Shet was van mijzelf. Mijn eigen pony heb ik met 6 jaar gekocht, dus lekker zadelmak Haha! .


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _RobinA_, DDDara, josien_m_, Salinah en 114 bezoekers