vervolg op topic mijn zus krijgt een drieling

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

vervolg op topic mijn zus krijgt een drieling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-03 21:58

was ze net aan het idee gewend van een drieling. belt haar arts deze week op en adviseert haar( omdat ze bang zijn dat ze de drieling niet zal voldragen)
om er 1 of 2 te laten weghalen. ze is nu 2 1/2 maand zwanger. ze is totaal ontredderd. want dat is nog al een keuze. ze gaat as maandag naar groningen voor een second opinion en dan beslist ze. wat afschuwelijk. het wil nl niet zeggen dat de 3e blijft zitten als de andere 2 weggehaald worden. dan nog. het is gewoon abortus wat helemaal tegen haar gevoel gaat. pff. Ik weet echt niet hoe ik haar kan steunen in de keuze.

heeft iemand dit eerder meegemaakt?

[VvdD] waaaah mijn zus krijgt een drieling

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.


Fitzroy

Berichten: 25042
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 22:01

Ik kan me voorstellen dat het tegen haar gevoel ingaat maar haar arts zal dit niet licht opvatten en hier de medische noodzaak van inzien.
Heel veel sterkte voor je zus en hopelijk komt er iig duidelijkheid nadat ze in Groningen is geweest voor een second opinion.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 22:01

waarom zou je zus geen drieling kunnen krijgen, er zijn er toch meer die een drieling hebben, mijn overbuurvrouw heeft ook een drieling!

GÜNTHER 01-11-1999
SVEN 24-07-2001
CHEYENNE 06-02-2006
-6kg

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 22:07

ja dat is een moeilijke keuze Scheve mond . Aan de ene kant neem je een deel van een drieling weg, wat toch uniek is, maar aan de andere kant maak je misschien kans om ze alledrie te verliezen als ze ze om 1 of andere reden niet zou kunnen voldragen.

Ik zou iig wachten tot na de second opinion. Als er dan echt sprake is dat de kans enorm groot is dat er problemen gaan optreden, dan moet er kan ze misschien een pijnlijke beslissing maken. Als het blijkt dat de kans niet zo groot is en het eigenlijk wel te doen is, dan niet twijfelen en houden.

Maar uiteindelijk moet zij beslissen wat het beste is. Zolang haar gezondheid niet in gevaar is zou ik iig de drieling houden, het lijkt mij toch raar om te weten dat jouw enig kind normaal gezien 2 broertjes of zusje moest hebben..

veel sterkte nog Ach gut

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-03 22:15

ja inderdaad. ze is bang voor als ze er 1 houdt om het maar zo te zeggen dat ze de rest van haar leven zal voelen dat het anders had gekeund en dat er nog een broertje/ zusje of wat dan was geweest.
andere kant als het voor haar een risico meebrengt dan wordt het wel anders. maar dat weet ze nog niet.
dat hoort ze maandag pas.
dank al vast voor de recaties

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 22:16

ja is iid erg moeilijk!
Maar ja.... als er risico's zijn dat de 3 ling het niet red.....
sterkte!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-03 22:18

fitz. het probleem met de artsen is dat dit via ivf tot stand gekomen is en dat dit dus een medische fout is volgens de artsen. er waren er maar 2 teruggeplaatst en het bleken er 3 te zijn. dus de artsen hebben ook schrik voor het feit dat ze mijn zus met een risico hebben opgezadeld, terwijl mijn zus het als een medisch wonder ziet ( 1 cel bleek zich gedeeld te hebben en dat komt nooit voor)


we zullen maandag afwachten.

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 22:21

mijn overbuurvrouw heeft het ook via IVF, ik weet er niet de precisie van, ik hoop dat alles toch nog goed komt, we duimen mee voor je zus!

GÜNTHER 01-11-1999
SVEN 24-07-2001
CHEYENNE 06-02-2006
-6kg

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 22:41

je zus heeft toch al een tweeling gehad?
als dat goed is gegaan, dan lijkt het me dat een 3ling ook te doen is!
en als ze dat echt afraden zou ik er maar 1 laten weghalen

al lijkt het me wel een raar idee, want het is nu dus een 3ling die bestaan uit een 1 ei-ige tweeling en nog eentje
dan vraag je je later altijd af hoe zou het zijn geweest als nr 3 er nog was, en ze weten nu natuurlijk ook niet welke vd 3 ze weghalen, eentje van de 1 ei-ige tweeling, of de 'losse' 3e

ik zou dek ik er het liefst geen, of anders 1 laten weghalen, een tweeling heeft ze al gehad en dat is toch goed gegaan!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 23:00

Een jongen die ik ken is er één van een drieling. En ik ken ook twee jongens die bij een vier-eiïge vierling horen. Allemaal op de natuurlijke manier verwekt. Of ze op de natuurlijke manier zijn geboren weet ik niet. Maar ik weet wel dat alles is goed gegaan....

geen

juval

Berichten: 13087
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 23:04

wat vreselijk moeilijk om zo'n keuze te moeten maken. Ik hoop dat de second-opinion-arts haar goed kan informeren. En ik hoop ook dat ze de drielingzwangerschap kan voortzetten en over een maand of 6 drie gezonde kindjes krijgt. veel sterkte voor je zus.

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 13:10

Kan me voorstellen dat dat een vreselijk moeilijke keuze is....
Maar ik zou idd even de second opinion afwachten, en je voor die tijd niet al te druk maken....

Wens haar sterkte!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 17:00

Ook ik heb een vriendin die er een is uit een drieling, haar moeder wist t alleen niet tot de babies geboren waren (is al 40 jaar geleden).
Lijkt me een onmogelijke keus die je zus moet gaan maken, sterkte!

mikkieee
Berichten: 77
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:14

tja het is natuurlijk moeilijk maar ik vind gewoon dat meerlingen bij elkaar hooren dus als er 2 weg haald dan haal je ook ieds weg bij de andere ofzo ,.,.,ik zou maar ff idd de second opinion afwachten .. naja veel sterkte

pling pling
*eindelijk foto's in mijn profiel*

tsjeerd
Berichten: 97
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:12

Soms vindt ik het erg jammer dat de medische wetenschap zo ontzettend veel weet en kan,je zus is er aan de ene kant mee geholpen maar wordt nu wel een soort voor het blok gezet.
3-ling zwangerschappen gaan over het algemeen goed[een vriend van mij is er ook een van een 4-ling,op natuurlijke wijze].
Ik hoop dat ze een positief advies krijgen,en dat ze idd over een maand of 6 3 gezonde babytjes in haar armen zal hebben.

sluit vriendschap met een paard en je zult nooit alleen zijn

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 22:04

jeetje, las idd dat ze al een keer een tweeling gehad heeft? Zit het bij jullie in de familie (meerlingen)? Echt uniek hoor, en wat betreft dat weghalen, als het gezond is moet het toch kunnen? Je schreef in je andere topic dat haar vorige zwangerschap ook niet helemaal rooskleurig verliep, mmisschien heeft dat er mee te maken? jeetje een tweeling leek mij altijd wel leuk, maar dan moet t wel ophouden....suc6!

Haha!

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 22:55

we wachten wel af tot maandag. en inderdaad vorige zwangerschap was wel zwaar en ze waren bang dat ze niet voldragen zouden worden, maar uiteindelijk zin die 2 maar 6 weken te vroeg geboren, wat heel normaal is voor een tweeling en nog natuurlijk bevallen ook. dus naar mijn idee zou dat nu ook moeten lukken. maar goed maandag horen we wat de reden is en of ze daar in groningen er net zo over denken als de eigen arts of niet.
dank al vast voor alle reacties.

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-03 23:28

update:vandaag is ze dus naar groningen geweest. daar heeft ze op nieuw een echo gehad. ze is nu inmiddels bijna 3 maanden zwanger. op de echo konden ze het tussenschot niet zien van de 1 eiige tweeling niet zien. en dat baart hen zorgen, want dat zou kunnen betekenen dat de bloedbanen niet in orde zijn. hoe het precies zit??? de 3e maakten ze zich geen zorgen over. over 3 weken moet ze opnieuw terugkomen en dan gaan ze op nieuw bekijken hoe het er uit ziet. ze zijn in ieder geval bang voor de gezondheid van de kids.en of het allemaal wel goed is. de 3e ziet er wel goed uit. probleem is wel dat als blijkt dat de andere 2 (volgen jullie het nog... ik nauwelijks) niet in orde zijn dan moet ze gecurateerd worden en dat brengt ook risico mee voor nummer 3 .
het wordt dus in ieder geval een erg zware zwangerschap en pas over 3 weken weten ze meer en dan pas na 2 weken( dus over 5 weken) valt de beslissing wat er moet gebeuren.

jemig dan is ze dus al 4 maanden zwanger. pfff. Ik hou mijn hart vast en mijn zus hoopt op een wonder en houdt de moed er in.

Ik hou jullie op de hoogte.

al vast bedankt voor alle reacties

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

Wieske_S

Berichten: 829
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:31

Wat erg allemaal zeg Scheve mond
Ik hoop voor jullie dat alles goed komt.

Just keep passing the open windows.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:36

wat een 'ellende' zeg.
Heel erg veel sterkte voor jullie en vooral voor je zus!

:evaw:

Ynsie
Berichten: 56
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:45

Bedoel je het tussenschot van de vliezen???Een 1eiige tweeling kan namelijk 1 vlies hebben en daar zit geen tussenschot....Misschien begrijp ik je verhaal verkeerd.. succes ermee iniedergeval

eindelijk fotos!!

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-03 23:47

ynsie: ik heb geen flauw idee. de arst had het over een tussenschot die er zou moeten zijn bij de 1 eiige tweeling , maar die ze niet zien op de echo.???? op de eerste echo van een week geleden zagen ze hem echter wel , maar dan via inwendige echo, en in een ander ziekenhuis. maar hoe het precies zit?? weet jij er meer van: leg me uit

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:09

Jeetje, wat balen allemaal zeg Scheve mond
Kan helaas niets anders doen, dan jullie heel veel sterkte wensen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:28

Wens je zus heel veel sterkte. Ik zal aan haar denken.

Hier staat iets over het ontbreken van een tussenschot en de risico's
http://europe.obgyn.net/nederland/tp/ml/OPB.htm

Het gaat in zo'n geval dus om een laat gesplitste tweeling.

quote
"beide kinderen bevinden zich in een gemeenschappelijke vruchtzak, die door een gezamenlijk amnion en door een gezamenlijk chorion worden omgeven. Er is geen tussenschot meer. (fig 2c) Deze tweelingsoort wordt mono-amniotisch genoemd. Een monoamniotische tweeling betekent een potentieel riskante situatie doordat de navelstrengen van de kinderen in een vruchtzak met elkaar verknoopt en afgeklemd kunnen raken. "

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-03 13:06

hee dimmelin. dank voor de info. nu snap ik het beter. alleen als ik naar de figuren op de site kijk dan gaat het toch over figuur 2a en niet 2c??? of snap ik het nog echt niet. Ik wil dit eff helder hebben voordat ik dit aan mijn zus door mail.

wat weet jij er veel van joh. hoe komt dat?

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ArtHorse, Dartel, journee en 34 bezoekers