paard wel/niet voor menselijke consumptie

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarijeR

Berichten: 24952
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:30

Desiree schreef:
Ik heb ook nog vragen:
*zal de verzekeringsmaatschappij dit accepteren als je het paard niet meer voor consumptie in aanmerking laat komen, wat zullen de gevolgen daarvan zijn?

Ik denk dat dat per verzekering verschillend is.
Vanmorgen heb ik maar eens gebeld en voor mij verandert er niets.
Ik kan sowieso zelf beslissen of hij geslacht wordt of kies voor in laten slapen. Zij keren gewoon uit, ookal krijgen ze niet de slachtwaarde terug.
(heb trouwens de hengst verzekerd bij Fairmount, standaard I verzekering)
Hoe het zit bij uitgebreide verzekeringen (vooral bij ziektekostenverzekering) weet ik niet, ik zou gewoon zelf bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:50

Op de diergeneeskundige medicijnen staat toch de wachttijd aangegeven?
Zolang de medicijnen die toegediend zijn genoteerd staan en de wachttijd gerespecteerd wordt, is er volgens mij geen belemmering om een dier naar de slacht te brengen (voor consumptie). Ik zie het nut dan ook niet zo van een aparte vermelding. Wat is daar de "meerwaarde" dan van?

batje

Berichten: 10568
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 15:29

Antwoorden van het PVE

* Als een paard voor de slacht bestemd is, en hij heeft medicijnen nodig die hem ongeschikt maken; mag hij ze dan niet krijgen, of mag hij dan 6 maanden niet geslacht worden?
Hij mag ze krijgen, als er een wachttijd is worden de medicijnen geregistreerd en mag hij pas na die wachttijd geslacht worden. Als de medicijnen het paard totaal ongeschikt maken voor de slacht wordt dat in het paspoort vermeld, daarna is hij dus niet meer voor de slacht.

* Wat als ja paspoort om verschillende redenen bij het Stamboekkantoor ligt? Mag hij dan wel medicijnen/noodslachting/vervoer naar kliniek?
Ja, hij mag medicijnen en vervoerd worden. Door de chip kunnen ze achterhalen of hij bij een stamboek hoort, en evt daarheen bellen. Medicijnen moeten later geregistreerd worden.
Slachten voor menselijke consumptie mag niet zonder paspoort


* Als je paard ongeschikt voor de slacht is, mag hij dan wel geslacht worden, maar moet het vlees naar een destructor, of mag hij helemaal niet geslacht worden?
Hij mag geslacht worden, maar gaat dan naar de destructor. Slachten kost dan dus geld.

* Als jij beslist dat je paard niet geschikt is voor de consumptie, kan de volgende eigenaar dat veranderen, zo ja, moet hij dan een nieuw paspoort?
Nee, kan nooit meer gewijzigd worden. Andersom wel.

* Mogen medicijnen die voorheen niet gebruikt mochten worden door paarden voor genezing vanwege de consumptie nu WEL gebruikt worden indien je paard niet meer voor consumptie in aanmerking komt?
Vanaf 2005 gaat er een nieuwe wet in, dan komen er nieuwe medicijnen voor niet slachtpaarden vrij.

* Zal de verzekeringsmaatschappij dit accepteren als je het paard niet meer voor consumptie in aanmerking laat komen, wat zullen de gevolgen daarvan zijn?
Verschilt per verzekering.