Waarom niet gewoon een trens met springwedstrijd..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23748
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 15:36

Ik vond dat er aardig netjes gereden werd op het concours.
Maar eigenlijk vind ik dat altijd wel.

Je kunt gewoon zien dat de paarden sterk zijn in het parcour, gister was er eentje met een bruine en die had er duidelijk zichtbaar erg veel moeite mee.
Verder hebben de meeste paarden er echt plezier in.

Maar als je dan weer thuis trainingen ziet zul je zien dat de paarden vaak gewoon op een trens gereden worden.
Dus mensen maak je niet druk.

Ik ga er vanmiddag weer lekker voor zitten.
Die engelsen hebben het OK dan! voor elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 15:42

Idd Cowgirl
De paarden hebben er duidelijk zin in.
De oortjes erop en springen.
Denk maar niet als je een paard teveel in de mond hangt, dat hij over 150 vliegt, nog niet eens misschien.

Maar de pennymiepjes op bokt mogen wel zelf een pelhalm in hangen want hun pony is te sterk in het bos. En dat terwijl ze de voor en achterkant van hun pony nog niet kunnen vinden.
Maar een ruiter die verdomde goed kan rijden, want dat moet je echt kunnen op dat nivo, is een dierenbeul met een ander bit dan trens. Verward
Makkelijk l*llen als je nog nooit op een "echt" paard hebt gezeten.
Die zijn ietsie peitsie heter dan een gewoon paard en nog gestoord ook, want een nomale knol springt niet zomaar 150 parcoursen.

Dus kijk ff bij jezelf en dan gaan we verder mutsen, oke Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 15:47

op zn kawa´s gezegd en geschreven............ amen

MuSLi

Berichten: 5256
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 16:28

Ik ben helemaal met Runningkawa eens

Je moet geen oordeel geven als je er zelf niets vanaf weet...

Cowgirl

Berichten: 23748
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 19:47

Ik heb weer lekker gekeken vanmiddag.

De mooiste combi vond ik wel die vent die zijn schimmel even een flinke tik met de zweep gaf, oei dacht ik niet zo vriendelijk.

Maar toen hij eenmaal foutloos rond was vrat ie zijn paard zowat op zo blij dat ie was Haha! Paardje gaf ook een paar goede speelse bokken weg.
Dat zul je in de dressuur en western niet zien.

Wat me ook ineens te binnen schoot over de gebruikte bitten daar is dat de arena nogal erg klein is.
Bij een veel grotere ring(buiten parcoursen ) kom je vaak veel meer ruiters tegen met een gewone trens.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 19:52

Citaat:
de scherpere bitten worden gebruikt omdat paarden , die op een dergelijk nivo springen veel scherpe wendingen enz. moeten maken, dan is het voor het paard ook fijner om licht met een scherper bit te worden gestuurd dan dat er aan een trensje gesleurd word,


Daar ben ik het helemaal mee eens

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:13

runningkawa schreef:
En is het dan niet raar dat zulke bitten verpicht zijn in de dressuur ipv een eigen keuze.
dat is het mooie van de springsport.


(Pffffffff, daarom proberen ze die Duitser met zijn bosal van wedstrijden te weren zeker Boos! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:16

Enig idee dat een bosal ook helemaal niet vriendelijk hoeft te zijn.
Ligt echt aan het materiaal waar het van gemaakt is.
Dus verkijk je daar niet op.

En de enige reden dat ze hem liever niet hebben is hoe hij het parcours rond komt.
Misschien vriendelijk in de mond (of het voor de rest vriendelijk is dus de vraag)
Maar die man flikkert nog een keer met paard en al in de hindernis, want passen rijden gaat hem toch niet vloeiend af. De balken vliegen je om die reden om de oren.
Dus je paard zijn nek laten breken in een sprong vind ik dan ook niet bepaald paard vriendelijk.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:25

runningkawa"]
Idd Cowgirl
De paarden hebben er duidelijk zin in.
De oortjes erop en springen.
[/quote]

Vast wel, anders deden ze het zeker niet. Maar paarden pikken verdomde veel.

[quote="runningkawa schreef:
Maar een ruiter die verdomde goed kan rijden, want dat moet je echt kunnen op dat nivo, is een dierenbeul met een ander bit dan trens. Verward
Makkelijk l*llen als je nog nooit op een "echt" paard hebt gezeten.
Die zijn ietsie peitsie heter dan een gewoon paard en nog gestoord ook, want een nomale knol springt niet zomaar 150 parcoursen.


Die man zal vast verdomde goed kunnen rijden op zijn verdomde goede paard, maar die opengesperde mondjes, weggedraaide ogen en oren zijn geen tekenen van beheersing en rij-kunde. Ik vind, als je je paard niet vriendelijk kán rijden moet je het niet doen!! Als ik naar springen kijk op tv of in real-life zie ik misschien 2 ruiters rondgaan waarvan ik denk, ja dat ziet er beheerst uit. En dat er een keertje een snelle scherpe wending gemaakt moet worden en die trens een beetje door die mond schuift dat begrijp ik ook wel... daar zal ik nooit over mekkeren.

Ennuh, ieder paard is 'echt', en je zegt zelf al, die paarden zijn gestoord.. dat wordt normaal gevonden Verward Zonde...

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:28

runningkawa"]
Enig idee dat een bosal ook helemaal niet vriendelijk hoeft te zijn.
Ligt echt aan het materiaal waar het van gemaakt is.
Dus verkijk je daar niet op.
[/quote]

Ik rijdt er al jaren mee dus verkijk me er niet op denk ik, een echte bosal is gemaakt van rawhide en kan even vriendelijk en onvriendelijk gebruikt worden als een bit.

[quote="runningkawa schreef:
En de enige reden dat ze hem liever niet hebben is hoe hij het parcours rond komt.
Misschien vriendelijk in de mond (of het voor de rest vriendelijk is dus de vraag)
Maar die man flikkert nog een keer met paard en al in de hindernis, want passen rijden gaat hem toch niet vloeiend af. De balken vliegen je om die reden om de oren.
Dus je paard zijn nek laten breken in een sprong vind ik dan ook niet bepaald paard vriendelijk.


Daar kan ik niet over oordelen, heb hem nooit zien rijden. Maar hij zal toch niet voor niets op dat niveau terecht zijn gekomen (of heeft hij ook een paard van €2,5 miljoen euro gekocht Haha! )

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:59

als iemand hoog rijd, is alles blijkbaar geoorloofd Verward
je kan altijd wel dingen verzinnen die erger zijn (bijv een 10 jarige met een slof op een shet), maar dat zijn dan ook niet de beste ruiters van de wereld. en van goede ruiters verwacht ik toch meer. Sorry, ik vond het niet geweldig om naar te kijken

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 00:56

Ik ben ooit eens van 2 paarden afgestapt..die, zoals ze het bij ons noemen, op het hout trekken, ik kon ze niet de baas... was rijtechnisch niet ver genoeg om ze op een "scherper" bit te rijden, en heb daar dus mijn conclusie uit getrokken.... ben ik heilig (om geen scherper/zwaarder/enger bit te gebruiken)? Nope, ik zag en zie mijn beperkingen.
Later heb ik leren rijden met andere bitten dan de watertrens/bustrens...En reed toen af en toe nog wel eens zo'n paard, heb wel eens een poging gewaagd thuis...maar kwam dan toch tot de conclusie dat er op dat moment iets niet klopte tussen mij en het paard...
ik heb/had er de hand niet voor om het paard te rijden in een (oefen)parcours met DAT bit... Ik kwam wel heelhuids rond, balken bleven wel boven...maar gevoelsmatig klopte er iets niet. (wil even niet verder in detail treden, word mijn verhaal zo lang van)

Daarnaast zien veel "enge" bitten er scherper uit dan ze in werkelijkheid zijn...mits je er mee weet te gaan...

Ik erger me meer aan die mensen die hun rijtechnische problemen proberen op te lossen met een ander bit/hulpteugel of waarmee dan ook..

Shiloh

Berichten: 19785
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 02:03

zulke paarden worden nou eenmaal makkelijk heet, en zonder dat ënge"bitje zouden ze misschien in volle vaart op een hindernis afstormen, wat zou betekenen dat ze er dwars doorheen rennen en wie weet hun nek wel breken...

Dan zie ik toch liever dat een kundige ruiter er een zo genaamd "eng" bit erin hangt en daardoor het paard onder controle weet te houden....



Ow en Cowgirl, die man met die schimmel vond ik eignelijk helemaal geen mooie combi. Ik zag liever die man die uiteindelijk gewonnen had met die echt mega hoge balken... maar ik vond ook dat toen die andere man (op zo'n bruine was dat) en diegene op die schimmel tegen elkaar moesten, dat die schimmel eignelijk iets te veel risico nam....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 09:22

mensen wat een getrut weer........... Elise, ga fietsen dat is pas paardvriendelijk........... als je op dit niveau mee wilt komen heb je een gekkenhuis van een paard nodig en wellicht een scherper bit voor de wendingen en de tempocontrole......... geloof me nou maar, die paarden hebben een veel beter leven dan de meeste huis tuin en keuken paarden, die 5 minuten in de ring dattie misschien een keer wat groffer gereden word omdat er nogal wat op het spel staat is peanuts......... en geloof me zulke bloedpaarden moet je niet willen beledigen want dan springen ze helemaal niks meer........... pffff

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 09:45

gijsenkim schreef:
mensen wat een getrut weer........... Elise, ga fietsen dat is pas paardvriendelijk........... als je op dit niveau mee wilt komen heb je een gekkenhuis van een paard nodig en wellicht een scherper bit voor de wendingen en de tempocontrole......... geloof me nou maar, die paarden hebben een veel beter leven dan de meeste huis tuin en keuken paarden, die 5 minuten in de ring dattie misschien een keer wat groffer gereden word omdat er nogal wat op het spel staat is peanuts......... en geloof me zulke bloedpaarden moet je niet willen beledigen want dan springen ze helemaal niks meer........... pffff

OK dan!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd juist op de bitten let bij de springwedstrijden (heb een 'bittentik') en ik zie er geen dingen gebeuren die ik tijdens de b-proefjes op een gemiddelde regionale wedstrijd zie... Huilen

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 10:40

gijsenkim schreef:
mensen wat een getrut weer........... Elise, ga fietsen dat is pas paardvriendelijk........... als je op dit niveau mee wilt komen heb je een gekkenhuis van een paard nodig en wellicht een scherper bit voor de wendingen en de tempocontrole......... geloof me nou maar, die paarden hebben een veel beter leven dan de meeste huis tuin en keuken paarden, die 5 minuten in de ring dattie misschien een keer wat groffer gereden word omdat er nogal wat op het spel staat is peanuts......... en geloof me zulke bloedpaarden moet je niet willen beledigen want dan springen ze helemaal niks meer........... pffff


Ik begrijp ook echt wel waarom het gedaan wordt maar daarom hoef ik het er nog niet mee eens te zijn toch. Wat ik zeg is dat IK heb zo niet zou willen... thats all.
Daarnaast ben ik er zelf absoluut niet van overtuigd dat zo'n paard (staat veel binnen, veel op reis etc) het beter heeft dan een huis tuin en keuken paard dat lekker met vriendjes de wei in gaat, een beetje betutteld wordt en af en toe wat saaie rondjes moet lopen hoor, maar das persoonlijk Lachen
(en voor we het over de uitzonderingen gaan hebben, jaaaa ik weet het die heb je overal)

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 10:42

Citaat:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd juist op de bitten let bij de springwedstrijden (heb een 'bittentik') en ik zie er geen dingen gebeuren die ik tijdens de b-proefjes op een gemiddelde regionale wedstrijd zie... Huilen


Dat dat vaak nog erger is daar ben ik het mee eens hoor, dat die mensen er iets meer verstand van hebben dan de gemiddelde b-ruiter zal ik ook nooit ontkennen Haha!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:00

Mijn ervaringen zijn dat de rijstijl bij het hogere springen nogal eens te wensen over laat. Maar ook dat heeft een reden naar mijn mening.
Thuis kun je oefenen, en kun je het je veroorloven dat er een keer iets mis gaat. Op een wedstrijd, moet je presteren, winnen!!! De rijstijl is niet belangrijk meer, maar winnen wel. Daarom hangen velen er een ander bit etc in, dat is makkelijker met sturen, remmen etc. Het gaat er daar dan niet om of er netjes gereden is, of je niet te hard in zijn mond trekt etc... Het gaat alleen maar om het winnen. Uitzonderingen zijn er altijd.

Thuis worden deze paarden idd met een gewone trens gereden, en een normale neusriem, dat is mijn ervaring. (heb op springstallen gewerkt)

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:00

De meesten vinden het anders helemaal niet leuk om met pensioen te gaan en de hele dag in de wei te staan, en veel minder aandacht krijgen als normaal. Ze zijn zeg maar helemaal "vermenst". Normaal staan ze helemaal in de belangstelling, ze worden helemaal opgepoetst, gemasseerd, onder het solarium etc. En dan mogen ze ook nog eens springen, wat de goeden echt heel leuk vinden. Verder sluit ik me helemaal bij gijsenkim aan

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:27

toevallig moest ik gisteren springen (B en L Haha!) en de ruiter naast mij (links Knipoog) in de prijsuitreiking vertelde dat hij een echte routinier onder het zadel had. 19 jaar oud, 12 jaar lang 1.30 gelopen en stond nu te kniezen thuis. Dus hij mocht weer mee en loopt nou fijn B parcoursjes rond. Beest straalde helemaal Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:40

Liever een goede ruiter met een scherp bit, dan een slechte ruiter met een gewoon bit. En van die laatste zie je ze veel te vaak op wedstrijd in de basis.

John Whitaker is in mijn ogen een van de meest fantastische springruiters aller tijden. Als die met een ander bit rijd dan een trens, zal ie daar een heel goede reden voor hebben.

Bentuh

Berichten: 3436
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 19:23

.
en waarom rijden ze altijd met hulpteugel .
ik spring toch ook zonder hulpteugelof is dat beter voor het paard om wel met hulpteugel tespringen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 19:25

Spring jij ook 150 parcoursen dan met een heel, heel heet paard?

gomir

Berichten: 25543
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 20:35

En die martingaal zal die paarden lekker in de weg zitten.... Kan in de wendingen net wat makkelijker sturen hoor.

Ik heb ze op tv trouwens ook genoeg voorbij zien komen zonder martingaal of met alleen een borsttuig zonder martingaal eraan hoor...

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 20:48

Citaat:
De paarden hebben er duidelijk zin in.
De oortjes erop en springen.



Citaat:
John Whitaker is in mijn ogen een van de meest fantastische springruiters aller tijden. Als die met een ander bit rijd dan een trens, zal ie daar een heel goede reden voor hebben.


Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat ik één van de paarden van John of Michael een paar weken geleden enorm boos zag in het parcours. Zwiepen met de staart en de oren werkelijk plat in de nek.
Ik kreeg even het idee dat hij in de inrijdring met paard en al onderuit gegaan was waardoor er iets in de rug van het paard scheef geschoten moest zijn waardoor het paard zo kwaad was.

Over de bitten wil ik niks zeggen. Als je springt met een scherper bitje, moet je goed weten waar je mee bezig bent, ander heb je alleen maar stops op de hindernissen.
Ik kan het niet, springen op een pelham of nog scherper. Buiten de hindernissen om zullen die bitten vast wel inwerken om scherper te kunnen wenden, maar op de hindernissen voelt het paard er absoluut niks van anders springt hij echt niet. Een 1,35 m. of hoger parcours is toch echt wel wat anders dan een 70 cm parcoursje.
En ik weet dat er hier genoeg op Bokt zijn die wel 1,35 springen......thuis, maar een paard in een 1,35 parcours op wedstrijd is toch heel wat anders dan een paard dat over een 1,35 hindernis springt.