Waarom niet gewoon een trens met springwedstrijd..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Suusje1986

Berichten: 1152
Geregistreerd: 31-08-03

Waarom niet gewoon een trens met springwedstrijd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 12:27

Ik kijk vaak naar paardensport op televisie (oa naar show jumping in Londen Haha! ) en mij valt op dat bijna geen een ruiter gewoon met een trens rijdt...

Wat vinden jullie daar nou van???


Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 12:31

waar dan mee? ik let er nooit op moet ik zeggen.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Suusje1986

Berichten: 1152
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 12:42

Heel vaak met een (pelham)stang of een stang met trens of een pessoa bit zie je ook wel eens. Tegenwoordig zie ik ook regelmatig een hackmore.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 13:15

Dat denk ik ook wel eens ja, waarom niet gewoon met trens... Als jij echt goed kunt rijden, dan zou je toch ook met een gewone trens kunnen rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 13:17

En waarom zie je op bokt zoveel mensen zonder gewone trens?
Die hebben niet eens de ervaring om het goed te gebruiken.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 13:20

maak je maar niet druk,springsport wat op tv komt in absolute topsport.
die ruiters rijden zo perfect en misbruiken dus zo'n paard niet met zo'n bit.

niemand zeurt toch ook dat anky met stang en trens rijdt?

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 13:31

wat ik dan wel raar vind op tv dat die ruiters die zo goed rijden altijd in de rug van het paard bonken en boven de sprong of bij de landing het paard een snuk in zen mond geven
(niet allemaal maar toch wel veel)

Suusje1986

Berichten: 1152
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 13:32

casanova schreef:
niemand zeurt toch ook dat anky met stang en trens rijdt?


Dat is verplicht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 13:35

Laat mij dat nu helemaal niet opvallen dutske.
Dat zie ik nu net altijd bij de beginnende ruiters, vreemd.

En is het dan niet raar dat zulke bitten verpicht zijn in de dressuur ipv een eigen keuze.
dat is het mooie van de springsport.

typo veranderd Bloos
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-12-03 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 13:40

Dat zie ik nu net altijd bij de binninde ruiters, vreemd.
srr, versta die zin niet

ik zeg nu ook niet dat dat bij alle springruiters is, maar toch bij redelijk vele

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 13:43

runningkawa schreef:
Laat mij dat nu helemaal niet opvallen dutske.
Dat zie ik nu net altijd bij de binninde ruiters, vreemd.


Wat voor ruiters Verward Tong uitsteken (beginnende bedoel je zeker Knipoog )

Ik vind het niet echt storend en ik kan me ook heel goed voorstellen dat sommige paarden op een trensje niet echt fijn te controleren zijn in een 1.60-parcours of over een muur van 2.15 zoals gisteravond...
Het zijn over het algemeen toch dieren die aardig wakker en bij de tijd zijn Knipoog

Dat hutsen en butsen zie ik eigenlijk ook niet veel Kijk hier in het gemiddelde B/L-parcours en je ziet er meer Knipoog

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 14:39

de scherpere bitten worden gebruikt omdat paarden , die op een dergelijk nivo springen veel scherpe wendingen enz. moeten maken, dan is het voor het paard ook fijner om licht met een scherper bit te worden gestuurd dan dat er aan een trensje gesleurd word,
vaak zijn de paarden in het parcour erg op dreef en zijn ze dus beter met een scherper bit te houden ipv op een trensje waar ja aan moet gaan sleuren
je kan nog zo goed rijden, maar als een paard een dergelijk parcour springt is het niet onnodig om even net iets meer te melden te hebben door een sterker inwerkent bit
en je met weinig actie toch reactie krijgt

het hutsen en butsen lijkt vaak heftig, maar valt over het algemeen wel mee, door de hoogte en breedte van de sprong moet een ruiter flink omhoog komen en het paard ontlasten
bij de landing komt er vrij veel kracht vrij waardoor de ruiter naar het zadel toekomt,
het lijkt dan of dat er flink gebutst word maar dat komt door de afstand van de houding in de sprong tot de houding in het rijden, maar ze vangen zich wel goed op

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 14:58

vanaf het Z dressuur word toch ook met stang en trens gereden, als extra hulpmiddel, dit is met springen ook zo. de meeste van deze paarden worden thuis gewoon met een trens gereden, en op concours vaak een bit met een wat scherpere inwerking om wat meer controle te hebben
enne die opmerking van als je goed kan rijden kan je toch ook met een trens rijden vind ik echt onzin!
elk paard is anders, het ene paard reageert er super op en de andere weer niet, dat heeft echt niet altijd alleen met de kwaliteit van het rijden te maken.
en ik kan je vertellen dat het rijden met een pellham of hackemore ofzo lang niet zo makkelijk is!je moet eerst goed kunnen rijden(op een trens ja!) voordat je zulke bitten kan gaan gebruiken.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:26

idd draumpje en princess, en daarbij wil ik nog aan toevoegen dat die ruiters op topniveau heus wel weten waar ze mee bezig zijn hoor, ze krijgten op hoog niveau les, en als ze echt slecht zouden rijden waren ze allang gediskwalificeerd door de jury.

[o]

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 01:17

Misschien een domme vraag maar is een stang en trens verplicht in de GP? Vanaf het Z mag je ermee rijden maar in het Z mag je nog steeds op een gewone trens rondsturen hoor. (net als met een cap op)

Overigens gaan mijn wenkbrauwen ook wel eens omhoog hoor over de meest creatieve ijzerwerkjes die er in de paardemonden hangen. Vond het laatst in een interview met Peter Geerink wel treffend. "Ach, je probeert eens wat maar uiteindelijk kom ik meestal weer op een gewone trens uit" (iets in die strekking) Ik vond het wel een nuchtere opmerking. Ook bij "grote" ruiters begint de zadelkamer waar de rijkunst eindigd al is het paardemateriaal natuurlijk wel van een ander kaliber.
Laatst bijgewerkt door Anne_GTI op 21-12-03 02:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 01:48

[quote="annegti"]. "Ach, je probeert eens wat maar uiteindelijk kom ik meestal weer op een gewone trens uit" (iets in de strekking) Ik vond het wel een nuchtere opmerking. [quote]
Even een stelling:
Als nu de ruiter met dat probeersel op dat betreffende paard wint...

Zal hij/zij dan niet geneigd zijn om bij uiterste nood (dat concours waar je kunt uitblinken) te grijpen naar dat probeersel, om zo het onderste uit de kan te halen?

Ik praat niets goed en niets fout, ik ben van mening dat je pas kunt oordelen over iets als je weet wat zoiets doet (en nog beter: hetzelf (uit-)geprobeerd hebt) anders is het veroordelen

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 02:04

Helemaal mee eens Alane, alleen denken sommige mensen dat ze roomser dan de paus zijn.... Ik veroordeel ook niemand alleen ik verwonder me er wel eens over. (vandaar die opgetrokken wenkbrauwen)

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 11:37

ik heb gisteravond toevallig ook op tv paardensport gezien, en dat viel me inderdaad ook heel erg op!! er waren er maar 2 ofzo die gewoon met een trens reden en met een normaal hoofdstel. wat de anderen erin hangen? tjah van alles en nog wat Tong uitsteken ik heb geprobeerd te zien wa het allemaal is maar kom er niet uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 11:41

Ik denk dat we ons daar helemaal geen zorgen om hoeven te maken hoor. Als je op TV komt weet je heus wel hoe je moet rondsturen.
Ik erger me veel meer aan de amateurs die dmv sporen een paard iedere pas vooruit prikken en 100 kilo in hun handen hebben om hun paard aan de Loodlijn te trekken omdat dat er zo mooi uit zien.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 11:42

sorrie....... ben het met RK weer eens....... En ik ga niet eens uitleggen waarom

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 11:48

Lees het stuk in de P&S van deze week maar eens, daar staat een hoop in uitgelegd over verschillende bitten en hulpteugels. Dat verklaart al een hoop.
Verder ben ik het ermee eens dat je beter een paard door een Int. Parcours kan sturen op een scherper bit, zodat je lichter kan sturen, dan dat je hem op een trens naar de hindernis trekt.

Toos paardloos

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:04

Ik zat er gisteren ook naar te kijken en vroeg me precies hetzelfde af.

Al de paarden (op 1 of 2 na) hadden wel een of ander scherp bit in of een hoge neusriem of mexicaanse neusriem.

Maar toen ze zo'n paardje omriepen zeiden ze wel dat het een hengst was en ik denk ook dat er voornamelijk hengsten meedoen (of heb ik het fout?) Die zijn bijna altijd wel vuriger dus opzich snap ik het wel een beetje.

Maar dan zie ik als niet kenner van de springsport paarden met hun monden open en ruiters die op hun teugels lijken te hangen en dan vind ik het weer echt niet mooi om te zien!

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 13:25

Maar het paard kan tenminste wel de mond open doen.
Hoeveel (dressuur) ruiters snoeren de sperriem zo strak aan dat het paard dat niet meer kan.
Het ziet er van een afstand dan misschien vriendelijker uit...

Suusje1986

Berichten: 1152
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-03 13:35

runningkawa schreef:
Maar het paard kan tenminste wel de mond open doen.
Hoeveel (dressuur) ruiters snoeren de sperriem zo strak aan dat het paard dat niet meer kan.
Het ziet er van een afstand dan misschien vriendelijker uit...

Daar heb je gelijk in ja, maar het feit dat ze de mond open doen is natuurlijk niet goed...

Verder ben ik het er wel mee eens dat je beter een wat scherper bit kunt gebruiken dan dat je heel hard in de mond moet gaan trekken met bijv. een trens. Maar dan moet dat bit wel goed gebruikt worden.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 14:18

Die mensen kunne goed rijden, als ze echt zo bar slecht rijden reden zoals sommige vinden zouden ze echt niet zo ver gekomen zijn.
Dat bonken valt wel mee, en dat trekken ook, die mensen weten echt wle wat ze bij hun paard doen hoor, dat zijn ook echt van die beestjes die hoog in het bloed staan, die hebben vaak wat meer kuren.
en dat over het Dressuur, het is dan misschien wel verplicht maar ik durf erom te wedden dat ze ook met S&T zouden rijden als het niet verplicht was.
Dus ik vind dit eigenlijk nutteloos gezeur.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ImkeTarek, Laj1, Luna_Rose, manonutjuh, miicchhellee, sterregoud en 134 bezoekers