is mijn dochter nu ""verwend""?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lenny

Berichten: 372
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: vlaardingen

is mijn dochter nu ""verwend""?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 16:08

Mijn dochter heeft (samen met mij)twee paarden.
Door terugkoop van onze pony,hebben we er onbedoeld twee.

Ik ben er heel blij om eigenlijk,want het gemis was heel groot.
En het nieuwe paardje is ook helemaal te gek!

Nu komt het:vele mensen ,waaronder mijn vriendin,
vinden mijn dochter maar verwend met twee paarden.
tjaa.....dat is ook wel zo,maar ze moet de pony delen met een bijrijdster,en het paard met mij!

Spullen krijgt ze echt niet zomaar,
en ze wordt zondag veertien,en mijn man en ik willen dat ze dus een folderwijkje gaat doen.

Maar ja,ik wil absoluut niet dat ze het gewoon vind dat zij toevallig twee paarden heeft,maar ik wil ook niet dat ze verwend word genoemd.

Ach, mischien is weer echt z,on geval van laat ze maar praten,maar het zit me niet lekker,
juist omdat ik het zo moeilijk vind om verwende kinderen te zien!

dat wilde ik gewoon even kwijt!
wat vinden jullie?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:11

ik kreeg ook op mn 14e mn 1e paard van mijn ouders maar ben er niet verwaand of verwend door geworden. neem aan dat als ze 16 is ze vast ook wel een bijbaantje gaat nemen school is ook belangrijk. zo leert ze ook wel de waarde kennen van haar bezit. verder ben ik ook van mening dat ze door het verzorgen van de 2 wel veel verantwoordelijkheidsgevoel (heeft) krijgt dat is ook positief toch.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:16

Ik heb dan geen pony of paard 'gekregen' van mijn ouders, maar pas toen ik voldoende geld verdiende zelf gekocht. De situatie van mijn ouders was destijds niet zo goed dat ze een paard of pony konden veroorloven.

Hangt er verder vanaf hoe je het aanpakt met je dochter. Dat ze een krantenwijk moet lopen en misschien met de opbrengst zelf iets moet betalen voor het paard is in mijn ogen een goed standpunt. Waarom zou zij geen pony/paard mogen hebben als jullie als ouders dat kunnen veroorloven en er zelf ook veel plezier aan hebben. Laat haar maar wel wat werk voor verrichten zodat ze ook een 'klein' aandeel bijdraagt voor de beesten. En als ze ouder wordt kan je dat verder uitbreiden. En zo wordt ze echt niet van verwend.

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:20

idd.
Laat de mensen maar .......... als je dochter zich niet als een verwend krengetje gaat gedragen maar haar verantwoordelijkheid neemt dan word ze er alleen maar wijzer van.
En aangezien ze ze moet delen heeft ze niet echt 2 paarden vind ik...
Veel succes ermee...
geniet er lekker van en lama lekker............. die mensen.
Denk ook eerder dat het afgunst is, jammer genoeg....

groetjes Chan

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:31

Een dag voor ik 14 werd kreeg ik twee verzorgponies waar ik alles mee mocht doen. Later heb ik die overgekocht (samen voor een prikkie), en ik beschouwde ze sowieso als 'mijn ponies', dus ik had eigenlijk ook vanaf mijn 14e twee ponies. Verwend? Nee hoor. Als ze er zelf gewoon aan mee verzorgd en het echt leuk vindt, vind ik dat niet verwend.
Ik ken een meisje die al jong (ik denk op haar 12e ofzo) op rijles ging. Toen ze 3 maanden reed kreeg ze een eigen pony (had Z gelopen) zodat ze 'lekker vooruit kon komen'. Haar ouders verzorgden en betaalden de pony, en zij reed er alleen maar op (haar moeder ging hem vaak van tevoren al poetsen, als ze ging rijden. Soms deed ze dat ook wel zelf). Na een tijdje kreeg ze er nog een pony bij. Die kon ze niet aan, en werd toen verkocht. Toen kreeg ze een nieuwe pony, en toen zijn ze verhuist naar een huis buitenaf, waar ze er vervolgens ook nog een paard bij kreeg.
En al bijna vanaf het begin elke week privé-les, en minstens één keer in de week gingen haar ouders met haar naar wedstrijd, enzo.

Dat meisje vind ik nou wel een beetje verwend... (vooral ook omdat ze haar pony de schuld gaf als het slecht ging op wedstrijden, en als het goed ging kwam het omdat zij zo geweldig reed). Dan valt het met jouw dochter nog goed mee, hoor! Haha!

Machie

Berichten: 16002
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:32

verwent is iemand pas echt als diegene zich verwent gaat gedragen!

Ze mag van geluk spreken dat dr ouders de paarden kunnen betalen! Konden de meine niet
Ik heb dus nu zelf mn knol gekocht, en betaal zn onderhoud zelf!

Het is idd wel een idee dat ze een krantenwijkje neemt, en een deel van het geld afdraagd aan dr paarden, of bv zelf nieuwe sjabraksjes koopt, enz. enz. eel succes ermee!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:38

Ik heb op mijn 17e mijn eerste pony gekocht. Vanaf dat begin alles zelf betaald. Nóg kreeg ik soms te horen dat ik verwend was, niemand geloofde dat ik het zelf betaalde. Kon me er altijd vreselijk druk om maken. Als iedereen zich lekker met zichzelf bemoeide, dat was de wereld waarin we leven een stuk fijner! Ik kan nu met trots zeggen dat ik 2 paarden heb en er altijd hard voor heb gewerkt en dan doe ik nog steeds!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:40

machie schreef:
verwent is iemand pas echt als diegene zich verwent gaat gedragen!



idd

Ik heb het geluk gehad dat mijn ouders mijn paard hebben betaalt(mijn pa is ook paardengek dus Tong uitsteken ) en ik moet niks betalen
maar ik moet er wel voor 'werken'. Mijn pa helpen met de stallen uitmesten, drinken, eten, rijden.... En zolang ik er zorg voor draag, plus mijn schoolresultaten er niet onder lijden mag ik mijn paard houden. Mijn ouders hebben meer dan eens duidelijk gemaakt dat vanaf ik ze begin te verwaarlozen en niet meer naar ze omkijk, ze gewoon de zoekertjeskrant ingaan. Maar zover is en zal het toch nooit komen

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:43

vind het niet verwend, helemaal niet nu jullie willen dat ze zelf ook iets er voor doet. En zolang ze zich normaal gedraagt .. nix aan de hand Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:44

Wat maakt het uit wie die paarden betaalt en van wie ze (op papier) zijn? Het belangrijkste lijkt me dat je dochter er blij mee is en het waardeert - of dat nou in woorden is, in daden of in geld. Dat anderen dan roepen dat ze verwend is, dat is hun probleem. Maar ik snap wel dat je het je aantrekt.

Aan de andere kant lijkt het mij op zich heel normaal dat je dochter iets bijdraagt. Zij heeft tenslotte ook lol van die paarden. En voor haar lijkt het me ook prettig om het gevoel te hebben dat ze er zelf iets voor doet.

En verwend? Dat ben je IMO pas als je niet waardeert wat je hebt, of je dat nou zelf betaalt of een ander.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:51

Ik had ook vanaf mijn elfde mijn eigen paard. En daarvoor hadden we ook al paarden. Ik heb er toen nooit iets voor hoeven betalen.
Ik zag het toen als iets vanzelfsprekends, het hoorde bij ons thuis, bij het gezin. Ik ben me er niet verwend door gaan gedragen. Ik denk dat het veel verschil maakt hoe je er mee om gaat als ouders.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:55

Nou, als ik dat zo lees, vind ik jouw dochter zeker niet verwend !

Ook ik ben het helemaal met de uitspraak van Machie eens: "verwend is iemand pas, als diegene zich zo gaat gedragen".
Dit heeft mij dochter een tijdje gehad : "ze ging wel mee naar de paarden en wilde ook wel graag rijden, maar ze ging toch echt geen box uitmesten Lips are sealed !!"
Nou, dat was dus erg makelijk: "dán ga je dus ook niet mee }> !!"
Mijn dochter is in mei geboren en een echt stier ; ze kan erg koppig zijn en dit ook een behoorlijke tijd volhouden. Ze is toen zeker 3 maanden niet mee naar de paarden geweest, totdat ze op een zondag zelf zei: "Zal ik meegaan naar de stal om je te helpen? Misschien kunnen we daarna ook gaan rijden?!"
Ik ben blij dat ik heb doorgezet, want dit vond ik gewoon echt belachelijk Boos! !
Sinds we in Januari onze Beer hebben moeten laten inslapen, rijdt ze helemaal niet meer, alhoewel ik er inmiddels een merrie bij heb gekocht.
Wel gaat ze mee als ik het erg druk heb, of als ik het haar vraag omdat ik geen zin heb om alleen te gaan Clown ! (en ja, ze helpt dan geheel vrijwillig met het uitmesten e.d Lovers !!)

Wienna

Berichten: 3870
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Aan de kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:59

Ik kreeg ook op mijn 14e mijn 1e eigen pony van mijn ouders, toen ik oud genoeg was om zelf haar onderhoud te betalen deed ik dat maar al te graag, toen was het echt mijn eigen pony.

Maar uit jouw verhaal te lezen vind ik haar niet verwent nee, en ken mensen waar het veel erger is....

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:17

Volgens mij valt het allemaal wel mee met die dochter van je.
Zolang ze het waardeert en er ook actief mee bezig is lijkt me niet dat je je zorgen moet maken.
Als je je kind een paard geeft voor de heb of omdat het je zelf zo leuk lijkt, en het kind doet er niks mee, ja, dan heb je een probleem......
Laatst bijgewerkt door Kiara op 11-12-03 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:17

Ik heb op mijn 8e mijn eigen pony gekregen en op mijn 13e kreeg ik er een tweede bij. Ponies waren wel eerst van mijn broer geweest.

Heb ook altijd prive lessen gehad en we gingen naar alle wedstrijden toe.
Paps en mams reden me echt overal heen. Kris kras door nederland zeg maar.

Ze hebben me wel altijd voorgehouden dat ik moest rijden en daarnaast mijn schoolwerk moest doen. Moest ook uit school altijd meteen naar huis om paarden te rijden te voeren etc. ( papa mest uit gelukkig Haha! )
De meiden uit mijn klas gingen naar de stad of bij de Febo zitten als ik mijn ponies ging doen. Heb er nooit spijt van gehad.

Ze lieten me alle extra spulletjes van mijn zakgeld of verjaardagsgeld kopen en de grote spullen zoals zadels en hoofdstellen kreeg ik altijd.

Kreeg ook altijd te horen dat ik verwend werd en kreeg diverse opmerkingen op wedstrijden naar mijn hoofd. Je hebt gewoon mazzel als je ouders het kunnen en willen betalen vindt ik.

Ik hoop dat ik later mijn kinderen ook die mogelijkheid kan bieden.

Beetje lang verhaal maar ik vindt dat je het helemaal niet verkeerd doet.
Zolang ze ook meehelpt en altijd zin heeft om te rijden waarom niet?

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:22

Karin schreef:
Wat maakt het uit wie die paarden betaalt en van wie ze (op papier) zijn? Het belangrijkste lijkt me dat je dochter er blij mee is en het waardeert - of dat nou in woorden is, in daden of in geld. Dat anderen dan roepen dat ze verwend is, dat is hun probleem. Maar ik snap wel dat je het je aantrekt.

Aan de andere kant lijkt het mij op zich heel normaal dat je dochter iets bijdraagt. Zij heeft tenslotte ook lol van die paarden. En voor haar lijkt het me ook prettig om het gevoel te hebben dat ze er zelf iets voor doet.

En verwend? Dat ben je IMO pas als je niet waardeert wat je hebt, of je dat nou zelf betaalt of een ander.


HELEMAAL MEE EENS!!

wij hebben ook een (pension)stal achter het huis en mijn dochter(10 jaar) heeft ook 2 pony's en mag als ze dat wil ook op mijn paarden, wij hebben dit geluk, maar is ze dan verwend? ik denk het niet wij kunnen nl. niet op vakantie en haar vriendinnetjes wel, die hebben dus weer andere dingen, zolang ze zich maar realiseert dat iedereen andere dingen heeft en haar pony's wil delen etc. heb ik maling aan wat anderen zeggen!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:22

verwend is heel wat anders dan verwaant
zolang je dochter blijft inzien dat ze er wel wat voor moet doen(verzorgen/mesten) en dat paarden houden niet alleen de lusten maar ook de lasten dragen is(mesten en verzorgen)
zie ik het probleem niet
folderen is op zich een leuk idee, maar lukt het haar wel om dalijk school, paarden en bijbaantje te combineren, okee ze moet wel blijven inzien dat ze er wel iets voor over moet hebben, maar het moet ook wel leuk blijven natuurlijk

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:26

mag ik ook even inhaken over het verwende zoals een ander dat ziet?
Mensen zonder paard, denken nog altijd dat een paard zichzelf verzorgt.
In mijn omgeving merk ik altijd weer dat men niet begrijpt waarom ik zoveel tijd in mijn paarden steek. Tja een stal komt niet vanzelf schoon, een paard krijgt niet uit de lucht gevoerd en een paard is een levend wezen en heeft mensen nodig om gezelschap van te krijgen.

Dus ik vind dat ook jou kind, de stallen kan doen op afgesproken dagen, ook het tuig dagelijks netjes verzorgd achter kan laten, ook mee kan helpen het paard buiten en binnen te zetten, ook kan helpen aan het voerschema enz. Mensen zien die dingen niet, maar paarden liefhebbers horen dit wel te kennen. En niet voor de verzorging zorgen, is ook niet rijden.

Daarnaast is het absoluut niet verkeerd om een krantenwijkje te hebben voor waneer een jong kind de ruiterzaak binnenstapt en mooie dingen ziet liggen. Of waneer er voor gezamelijk gebruik iets moet worden aangeschaft. Dat hoort nu eenmaal zo als je die leeftijd hebt bereikt vind ik. Wat ik verwend noem? Als een kind altijd zomaar krijgt wat het hartje begeerd en het kind er geen drol om kan geven dat het zoiets zomaar krijgt. Zo is een paard een duur iets en leeft het. Ik vind iemand verwend als men zegt, oh leuk, en vervolgens doodleuk nooit meer aan kijkt omdat vriendjes leuker zijn. Ik noem maar wat.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:28

Nou nee ik vind je dochter niet verwend....... zolang ze bijvoorbeeld ook een bijdrage kan leveren met een folderwijk oid. Zolang jij niet voor haar staat uit te mesten en haar tuig aan het schoonmaken ben........ denk ik niet dat je dochter verwend is..... sterker nog ik denk dat ze op deze manier heel veel over verantwoordelijkheden leert

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:32

waarom zou je dochter verwend moeten zijn ??? ... Veel mensen hebben meerdere paarden. En een manege-eigenaar moet dan ook verwend zijn toch ? die heeft ook veel paarden in zijn bezit.
Je dochter is ABSOLUUT niet verwend echt niet

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:40

gijsenkim schreef:
Nou nee ik vind je dochter niet verwend....... zolang ze bijvoorbeeld ook een bijdrage kan leveren met een folderwijk oid. Zolang jij niet voor haar staat uit te mesten en haar tuig aan het schoonmaken ben........ denk ik niet dat je dochter verwend is..... sterker nog ik denk dat ze op deze manier heel veel over verantwoordelijkheden leert


Idd, ik ben het hier helemaal mee eens.
Belangrijk is denk ik dat ze zich bewust is van feit dat het allemaal niet niets kost. En idd laat haar ook iets bijdragen...

Geniet ervan dat jullie de ruimte hebben om dit te doen... laat mensen maar praten.... Lachen

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:43

ik vind dat je dochter veel 'geluk' heeft en niet verwend is
ik denk dat je dochter er ook niet te koop mee loopt en zich als een
verwend kreng gedraagt..als dat wel zo is dan is er wel eentje zoals er
velen op deze aardbodem lopen!!

mijn vriendin heeft een dochter van 11 en die deelt het paard ook met haar dus heeft zij ook 'geluk' maar verwend nee dat is ze niet!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:44

Ik vind haar niet verwend. Het was toch immers onbedoeld dat de pony weer teug kwam? Bovendien rij je erzelf op en heb je een bijrijdster. Ze leert juist wat delen is!
Ik hoop dat mijn dochter ook paardegek wordt, niet omdat ik haar wil verwennen (natuurlijk ook een beetje), maar juist omdat er dan een paardje komt die ook voor de kar kan, en ik er dus mee kan mennen. Mischien wil ik me juist zelf verwennen!?!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:49

Als je dochter zich niet beter gaat voelen dan anderen dan zie ik niet in waarom ze verwend is.
Ik kan me wel voorstellen waarom mensen dat zeggen. Ik wilde vroeger ook altijd een eigen paard, maar mijn ouders konden dat niet betalen.
De meisjes op de manege kregen eigen paarden en op dat moment kon ik daar soms niet zo heel goed mee omgaan. Noem het maar jaloers. In mijn ogen kregen die meisjes zomaar een paard en als het zelfs twee waren!!!!!!!!!!! En ik wilde zo graag een eigen pony. Iedere gelegenheid om een wens te doen greep ik aan om een eigen pony te wensen.
En als je je dan in die mensen (zoals ik vroeger) verplaatst, dan kan ik me best voorstellen dat zij jouw dochter verwend vinden, en die mening komt dan voort uit een vorm van jaloersheid. Hoewel ik nooit iemand verwend heb genoemd, ik heb het hoogstens gedacht.

BTW ik vind het heel gezond dat jullie haar dadelijk laten gaan 'werken'. Zo krijgt ze besef van wat de paarden kosten en hoeveel moeite ze ervoor moet doen.

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:06

[quote="holly"]mag ik ook even inhaken over het verwende zoals een ander dat ziet?
Mensen zonder paard, denken nog altijd dat een paard zichzelf verzorgt.
In mijn omgeving merk ik altijd weer dat men niet begrijpt waarom ik zoveel tijd in mijn paarden steek. Tja een stal komt niet vanzelf schoon, een paard krijgt niet uit de lucht gevoerd en een paard is een levend wezen en heeft mensen nodig om gezelschap van te krijgen.

Inderdaad een pony hebben is gewoon hard werken en twee al helemaal.